Bukefalos 28 år!

Larvarna äter upp min buske!

malumbub

Trådstartare
Jag har en krusbärsbuske som i höstas fick besök av ovälkomna gäster som våldsgästade och åt upp blad. Jag blev av med dem, men nu är de tillbaka.
Gröna larver med svart huvud och förra veckan lämnade de svarta prickar på vissa blad, nu är 90% av bladen borta. :(

Tror ni det kommer hinna växa ut nya blad?
Hur tror ni det går med blommorna - kommer de kunna bli till bär?

Några tips och råd?

Jag ska flytta busken - kan jag göra det nu?


(Såg nu att jag skrivit larvarna istället för larverna i rubriken...)
 
Sv: Larvarna äter upp min buske!

Krusbärsstekelns larver?

Plocka och döda så fort du hittar nån enligt alla tips jag hittat. En site tipsade om besprutning med Pyrethrum också.

Och eftersom det är en stekel som flyger så gäller det att gå ihop med grannarna så inte nån av de tillhandahåller permanent bostad åt dem.

Vad gäller blad och bär är jag osäker - men om du flyttar den så lär det inte bli bra. Höst eller tidig vår, innan bladen kommit igång, är rekommenderat för buskflytt.
 
Sv: Larvarna äter upp min buske!

Såna fick jag på mina tomater för två somrar sedan. Åt allt i sin väg, kunde göra ett hål stort som en 5-krona på en tomat på en halvtimma. Blev stora som as. Gillade INTE rök däremot, så mitt tips är att lägga ut tidningar under busken, sen tar du en pinne eller nåt som du tänder eld på så du får en glöd, blåser ut lågan o håller den under busken så röken sprider sig bland bladen. Då ramlar de av sen på tidningarna. Håll på rätt länge, så du får bort allt, gör om nästa dag för att ta de som ev hållt sig kvar. Spraya sen såpvatten på busken när du rökt den färdigt.

Tidningarna med larver gör du bäst i att bränna, eller på annat sätt förgöra. Klippa larverna med sax fick jag göra, då det var på balkongen. Fy så äckligt grönt gojs... :crazy:

Om det inte hunnit komma bär på den än, så finns chansen att det gör det ändå. Blad brukar det växa ut nytt i alla fall till en viss del. Behandla den klart innan du flyttar den, så kanske du slipper få med skiten till nya platsen.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

F
  • Artikel
Dagbok Det är ju ganska ironiskt egentligen. Hur jag, fylld av dödsångest, tog mina först stapplande steg till en psykolog förra hösten. Jag...
Svar
10
· Visningar
2 509
Trädgård & Växter Halloj ni trädgårdskunniga 😊 Det gäller vinbärsbuskar. Har en "häck" på vinbär (röda, tror jag) mot grannen. Den va så hemskt oskött...
Svar
14
· Visningar
2 548
Senast: monster1
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 346
Senast: QueenLilith
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 649
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp