Lås till transporten..

roadkilled

Trådstartare
.. ska man ju ha enligt försäkringsbolaget. Ett godkänt sådant.
Kollade på ett på Bil**ma, men det var inte godkänt. Me**nomen hade godkända låsanordningar, men det billigaste kostade 2100 kr tror jag:crazy:

Vad har ni för lås, köpt var, för vilket pris?

PM:a svar eller skriv här:)

Sv: Lås till transporten..

Det som ej är godkänt, var det en stor gul klump som såldes inklusive lås? Jag har kikat på det och kan tänka mig att det skulle vara godkänt om man köper ett nytt, kraftigare hänglås.

Har precis samma klurigheter jag med att hitta ett lås som verkligen är godkänt. Har mailat försäkringsbolaget tre gånger och fått tre olika svar. Nu funderar jag på att skaffa den gula klumpen, köpa ett godkänt hänglås och maila bild på grejerna till f-bolaget och se om jag får något vettigt svar.

Precis! Det var den gula klumpen ja...

Själva låsanordningen var ju väldigt kraftig men som sagt var, låset kanske inte är det mest stabila.

De låsanordningar man ser på transporten är ju "silvriga", men jag har aldrig sett något sådant i butik.

Uppdatera om du får något svar från f-bolaget:)

Jag köpte mitt lås direkt av återförsäljaren för Thule när jag köpte min transport, det är godkänt men jag minns inte vad det kostade då det är några år sedan. Det är inget hänglås. Jag vet inte om sortimentet kan skilja sig mellan butikerna, men annars kan du ju kolla på fler Mekonomen eller Biltema.

Man får skriva ut namnen. :cool:

Gå in i låsbutik och be att få köpa ett godkänt lås, så plockar de fram ett som är stöldgodkänt. De finns många butiker som är anslutna till försäkringsbolag, och ska också bistå med produkter motsvarande kraven från dessa.

Husvagnstillbehörs butiker säljer oxå lås till släp, där köpte jag mitt.
Det bästa lås jag har sett finns i England. De har låsanordningar som man sätter runt hjulet. Väldigt säkert! Där skäl de transporten när den är kopplad på bilen och du är ute och rider :crazy:

Kolla Jula, sök på Kulkopplingslås, den där fyrkantiga lådan i järn har vi, totalt omöjlig att få av utan nyckel så fråga försäkringsbolaget om den.

Hur jag vet att den är omöjlig, sätt den på ditt släp och slarva bort nyckeln och försök själv få av fanskapet med hjälp av bultsax osv. Vi har provat den varianten så vi har stöldtestat det...... Som tur är dök nyckeln upp ganska omgående igen så vi kunde få av det igen.

Tyvärr är inte Julas kulkopplingslås godkända.. Jag tyckte precis som du att det verkar omöjligt, men godkänt är det inte :(

Tyvärr är inte Julas kulkopplingslås godkända.. Jag tyckte precis som du att det verkar omöjligt, men godkänt är det inte :(

Har försäkringsbolagen börjat med någon ny skärpt regel ang släplås ? Tidigare har det i alla fall räckt med de enklaste variánterna, vet en som fick sitt stulet som haft den varianten som inte var särskilt svår att få av även utan nyckel hon fick full ersättning de frågade inte ens efter vilket lås den var låst med utan bara att den var låst.

Tror inte risken är överhängande att någon skulle sno släpet med tex julas lås för det är inget man får av enkelt precis. Överallt står olåsta släpar på varenda gård så varför skulle de klydda med det fåtal som är låsta.

Sen är det ju alltid som en vän sa när jag inte fattade att de vågade ha sitt släp olåst när de bodde där de gjorde. När släpet är borta är låset det också, så hur skulle försäkringsbolaget ens veta om den var låst eller inte när den stals, om man inte själv snällt talar om det för dem. På samma sätt kan man säga hur skall de veta vilket lås man använt om tjuven tagit låset med sig ?:angel:

Alla försäkringsbolag jag kollat när jag skulle försäkra mitt släp har för att ersätta stöld (full ersättning utan förhöjd självrisk) krävt godkända lås och godkänt lås = godkänt av Svenska Stöldskyddsföreningen, SSF, åtminstone de jag kollat med.
Jag har själv ett lås från Jula, bygellåset, men varken det eller julas andra är godkänt.

När det gäller låset så ska man ju vid stöld kunna visa upp samtliga nycklar för försäkringsbolaget... Då vet de både vad det var för lås och om man haft nycklarna i säkert förvar..

Senast ändrad:

När det gäller låset så ska man ju vid stöld kunna visa upp samtliga nycklar för försäkringsbolaget... Då vet de både vad det var för lås och om man haft nycklarna i säkert förvar..

Är du säker på detta ? Har aldrig varit med om eller hört någon som behövt visa upp nycklar i samband med stöld/inbrott el dylikt. Varken vad gäller bil, släp eller motorcykel. Dessutom är det ju fritt att göra hur många kopior man vill därför visar det ju ingenting att visa upp ett par nycklar finns ju ingenting som säger att det inte finns 5 st till som inte visas upp. Och för den delen så är det ju inte förbjudet att slarva bort nycklar heller, så länge de inte är märkta så att någon kan veta vart de går är ju ingen större skada skedd.

Nu har jag varit och köpte den stora gula klumpen. Själva låset kändes "så där", inte så bastant och stadigt som jag skulle vilja ha det. Men jag har rejäla hänglås hemma, så imorgon mailar jag försäkringsbolaget och bifogar bilder på gulingen och olika lås, så får jag se vad de svarar.

De godkända låsvarianter som traileråterförsäljare och låsfirmor säljer är ordentligt dyra, tycker jag och provar därför om det kan funka med en billigare variant.

*kl*

Tack för alla svar!

Pratade igår med en släpvagnsförsäljare och enligt honom fanns det knappt något som var godkänt.

Fann ett på Autoexperten, som var godkänt efter SSF´s regler, men jag vet inte om jag vill lägga ut 2000 kr på ett lås...

Jag har ett från Läckösläpet. Det skulle vara godkänt enligt vårt försäkringsbolag, det var inte så dyrt och de har webshop.

Nu har jag mailat bilder på gula klumpen och fem olika hänglås till försäkringsbolaget, hör av mig när de svarat!

Hej! Tänkte höra om du har fått något svar på din fråga till försäkringsbolaget?? Lite nyfiken då vi letar lås själva nu :)

Det har jag till mitt släp tillsammans med ett klass 1 lås och är enligt försäkringsbolaget godkänt...

Försäkringsbolaget vägrar att svara på mina frågor (mail). Jag blev väl för jobbig. Ringer man, plus kort mailsvar från dem), så tjatar de bara om att de (trailer)lås som finns med hos SSF är godkända. Nå väl. Jag kör med den gula klumpen från Biltema, men har uppgraderat det med ett kraftigare hänglås, klass 3 eller 4 tror jag det är. Att gulingen med ett klass 3/4-lås skulle vara sämre än ett SSF-lås har jag svårt att tro. Vid tillfälle ska jag knata in på det lokala försäkringskontoret och slänga upp låsklumpen på bordet så får vi se vad de säger :devil:

Hej,

Detta krav fick jag från mitt förra försäkringsbolag för ca 5 år sedan. Köpte ett kit med den röda låskåpan som passar till Alkos kulhandskar, då även kulhandsken skulle bytas, då den hade fått en 1:a hos bilbesktiktningen. Ville ju inte riskera något, så jag bytte omgående ! Gå in och kolla på släpvagnshusets hemsida, och scrolla nedåt så hittar du. Tänk gärna på att man alltid behöver sätta i plastkulan, för att ingen med en "nedborrad" dragkrok kan haka på ditt släp på sin bil.

Lycka till !

Saltomortal

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 101
Senast: morgaine
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är... 2
Svar
39
· Visningar
4 213
Senast: cewe
·
Fordon Jag ska sälja min citroen och enligt blocket är den värd 10 000 kronor. Om jag däremot kollar på biluppgifter.se så hamnar priset på 19... 2
Svar
30
· Visningar
1 919
Senast: mars
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 958

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• GVFÖ 2025
  • Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vi som letar häst II