Läsa hela TR?

hermulen

Trådstartare
Var och tittade på en lokal tävling idag där en tjej vägrade ut sig och innan hon red ut ville hon hoppa ett hinder till. Hon hoppade då på kombinationen och då sa domaren att det var förbjudet och att de skulle diskutera böter efter tävlingens slut. Tyckte lite synd om tjejen, som antagligen inte hade en aning om det och nu var tvungen att betala.

Tänkte lite på det och om man egentligen måste veta allt som står i TR. Det måste ju vara väldigt lätt att bryta mot regler utan att veta om det. Har aldrig tävlat själv så jag vet inte riktigt.

Är det rekommenderat att läsa hela TR innan man tävlar en gren för att ha lite hum om alla regler? Eller, ja, hur fungerar det egentligen?

Sv: Läsa hela TR?

Det är väl precis som med lagboken, man är skyldig att kunna det som står där.

Har dock aldrig varit med om att någon fått böter för liknande på lokal tävling...

Jag har aldrig läst hela TR från pärm till pärm, men är jag osäker på ngt så läser jag ju det stycket.
Tror det är "tekniskt omöjligt" att kunna hela TR (för det är ändå rätt mkt, tror inte det finns ngn som kan hela lagboken utantill) Att man ska kunna såna basicgrejer tycker jag. (Typ vilken utrustning du får andvända och även då kanske att man inte får hoppa en kombination efter man blvit utesluten)

Tycker det var lite väl hårt att ge böter för en sådan sak på en lokal tävling.
En tillsägelse hade räckt, och om det upprepas flera ggr så vore kanske böter ngt att disskutera.

Fast egentligen tycker jag böter för att man hoppar en kombination på banan är en rätt löjlig grej. Tillsägelse borde räcka.
Men regler är regler så det ska ju följas...

Okej, men är det så att de flesta läser igenom hela TR innan de tävlar?

Nej, det är ju inte säkert att hon fick böter. Antagligen inte eftersom det inte var något "grovt".

Okej, ja. Jag som precis lärt mig hitta i de olika tävlingsreglementena vet ju inte riktigt vad som är basic och inte. Och detta gjorde mig lite osäker.

Tack för svar! :)

Jag har faktiskt gjort det för länge sen, men jag minns ändå inte allting. Jag tror de flesta lär sig reglerna av någon form av mentor (kompis med erfarenhet, föräldrar, tränare osv) när man är och tävlar. Många grejer vet man kanske inte förrän de inträffar (som ditt exempel). Men är man osäker är det ju bra att kolla upp i förväg, till exempel vilket bett man får ha och så. Jag som har tryckta TR ligger brukar faktiskt ha med mig dessa på tävling också så kan man kolla när man är där om det är något man blir osäker på.

(Vad gäller tjejen som hoppade kombinationen hoppas jag att hon inte fick böter. Lokal tävling är ju fortfarande lätt nivå och många gör misstag. En tillsägelse hade räckt gott (under förutsättning att det inte hänt flera gånger). )

Jo, och många saker är väl sånt man "bara vet" kanske?

Ska nog fundera på att iallafall skumma igenom de gemensama bestämmelserna och dressyr/hoppnings TR innan jag börjar ge mig ut på banan. :)

Tack igen!

Det är väl egentligen din skyldighet som ryttare med licens att följa TR och för att följa TR så måste man ju veta vad som står där!

Jag tävlar i hoppning (lätt klass) och har således läst TR1 gemensamma bestämmelser och TR3 hoppning, pärm till pärm. Jag kan inte allt som står där men det mesta.

Glöm inte att det kommer uppdateringar varje år, jag tog Grönt kort år 2001 och det är en hel del som är ändrat sen dess.

Tidigare var det väl så att du fick hoppa något av hindrena du redan klarat efter en uteslutning pga vägran, men inte något av de andra. Det var inte något sådant, då? Har inte läst TR på några år nu så jag har ingen aning men hänger på eftersom det är intressant för egen del snart...

När mina barn tävlade läste jag igenom TR som var aktuella. Inte för att lära mig dem utantill, men jag hade ett hum om var jag skulle hitta de olika bestämmelserna.

Största anledningen var nog att jag ville inte missa något så att de blev uteslutna pga nån teknisk miss i t ex utrustningen eller så.

Jag gjorde det eftersom de var för unga för att förstå allt själva. Jag har Grönt kort och var ansvarig tills de själva kunde ta det.

Jag tycker att man regelbundet ska läsa vad som står i TR dels för att lära sig nytt och dels för att repetera. Det handlar inte om en roman på 300 sidor utan går att skumma igenom ganska snabbt.

Normalt brukar väl speakern säga att man får hoppa ett ENKELHINDER på vägen ut om man vägrat ut sig. Gissar att det inte va 90 cm hon red eftersom där inte får förekomma några kombinationer.

Kan det inte vara så att domaren sa detta för att markera att det inte var okej, för att vara korrekt, men sedan såg mellan fingrarna när tjejen väl dök upp i domartornet?

Fö. kan jag tycka att det är en löjlig regel att man inte får hoppa kombinationer om man får hoppa hinder efter uteslutning. Av vilken anledning mer än att krångla till regelboken?:confused:

Kanske för att det är tänkt att vara ett relativt enkelt lydnadshinder för hästen innan den går ut från banan, och då kanske man inte ska ge sig på en kombination. Särskilt inte om det är där man haft problemet. Bättre att ta ett enkehinder man redan klarat.

Det är t.o.m så att du inte har rätt att hoppa ett enkelhinder om du vägrat ut dig, du får göra ett försök på ett enkelhinder. Vägrar hästen då är det bara att lämna banan.
Med reservation för ifall de skulle ha ändrat detta till 2009, jag har inte hunnit studera de nya TR-en ännu.

Det är t.o.m så att du inte har rätt att hoppa ett enkelhinder om du vägrat ut dig, du får göra ett försök på ett enkelhinder. Vägrar hästen då är det bara att lämna banan.

Det var det jag menade men jag skrev väl på ett korkat sätt. Klart man inte kan rida på ett hinder tio ggr då hästen vägrar varje gng. Ursäktar min klantighet i skrift :o

Ok, då fattar jag (har inte tävlat sen -98).
Men borde man kanske inte istället skriva i TR att man får försöka på ett hinder hästen klarat alt. första hindret? Inte försöker väl någon ge sig på ett hinder hästen vägrat ut sig på, innan de går ut från banan?:confused:

Ok, då fattar jag (har inte tävlat sen -98).
Men borde man kanske inte istället skriva i TR att man får försöka på ett hinder hästen klarat alt. första hindret? Inte försöker väl någon ge sig på ett hinder hästen vägrat ut sig på, innan de går ut från banan?:confused:

Det tycker jag de flesta gör, och oftast även jag, om hästen stannar p.g.a dumhet.
Har hästen inte haft problem med ngr andra hinder än just detta som det vägrar ut sig på så tar jag hellre mitt extra försök på just det hindret.

Jag tycker att man regelbundet ska läsa vad som står i TR dels för att lära sig nytt och dels för att repetera. Det handlar inte om en roman på 300 sidor utan går att skumma igenom ganska snabbt.

Normalt brukar väl speakern säga att man får hoppa ett ENKELHINDER på vägen ut om man vägrat ut sig. Gissar att det inte va 90 cm hon red eftersom där inte får förekomma några kombinationer.

Jo, fast det var 90. Det är jag nästan 100% säker på, för vi åkte hem innan de han hoppa högre än så. Konstigt...

Men vad är "dumhet" och vad är att inte ha tränat nog mkt förtroende?
Vill inte kapa tråden med en sådan diskussion, men jag tror att om man säger till gemene man att det är ok att tex pressa en häst om den stannat av dumhet, så kommer orutinerade ryttare att tolka allting som dumhet vilket gör det väldigt otrevligt för många hästar:confused:

Varför inte bara svälja den "stoltheten" på en tävling och hoppa ett lätt hinder, gå hem och träna och hoppas på bättre lycka nästa gång? Om hästen skulle vägra igen denna sista chans innan man går ut från banan, vad har man vunnit på det då? Vet man att det bara varit dumhet så spelar det väl inte så stor roll med ett enstaka hinder på en tävling, det är väl bara att gå hem och träna bort eventuella "dumhetstendenser" då?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 452
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 460
Senast: Edla
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 063
Senast: Sharpless
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
186
· Visningar
24 800
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka