låsning i ryggen på ponny *långt*

Sv: låsning i ryggen på ponny *långt*

Hej!

Min förra hade nån typ av låsning i ryggen. Det var ett par år sen nu så jag minns inte riktigt men det resulterade iaf i en konstantspänd muskel i ryggen. Vi behandlade med akupunktur och hon blev bra får ryggen. Hon fick såklart inte gå med dåligt sittande sadlar- jag red mycket barbacka:-). Oavsett vilket så fick hon dubbelsidig knäledsinflammation troligtvis pga ryggen, det tog kanske 3 månader att bli frisk från knälederna, ryggen tog väl nåt år med frisk/sjuk/frisk osv.

När hon behandlats både rygg och knän hade vi inga problem längre (med det)..

/Lavinia, som hade kollat bakknäna om hästen har återkommande problem i ryggen
 
Sv: låsning i ryggen på ponny *långt*

Tråden är 1 år gammal och problemen är lösta, som hon skriv i sitt sista inlägg. :)
 
Sv: låsning i ryggen på ponny *långt*

Fast det vet man ju inte om det är, om ponnyn vilat och inte blivit "utsatt" för samma påfrestningar som kommer i o m ridning kan det helt enkelt ligga dolt. De flesta som har något problem/svaghet/o.s.v. blir bättre när de vilat och det kan vara ganska bra under en igångsättningsperiod, sen ju mer man kräver desto mer kommer det tillbaka.
Jag säger inte att det är så, men man kan inte jämföra dom två ursprungslägena med varandra.
Låter som en si och så seriös ET tycker jag som behandlar, behandlar och behandlar en ponny som har uppenbara problem gång på gång utan att remittera vidare.
 
Sv: låsning i ryggen på ponny *långt*

Du skriver precis det jag tänkte när jag hade läst igenom tråden.

En häst som får återkommande låsningar trots regelbunden behandling får man ju inse har så pass stora problem att den behöver undersökas på klinik.
Det finns ju faktiskt en anledning till varför hästen spänner musklerna så mycket att den får en låsning. Vad är det den försöker avlasta? En fysisk åkomma, dåligt sittande utrustning, SIS?

Nåväl, tiden får väl utvisa om vilan har hjälpt eller inte. Helt säker kan man inte vara förrän hästen varit i full gång och problemfri i minst ½-1 år.
 
Sv: låsning i ryggen på ponny *långt*

Hon blev bra efter den sista behandlingen. Och efter de så red jag henne i ett halvår och tävla och så. Sen fick hon föl . så problemet var längesen nu. Och kan hästen i minsta detalj. Så jag märker ganska små detaljer på henne, och hon är bättre än vad hon någonsin varit nu. Har haft henne i snart 5 år och de är nu som hon är som bäst. :) Hon har även fått bättre benställning. Så de verkar inte komma tillbaka. Hon blir endast riden western nu ,så hon får träning som är skonsam mot ryggen. Hon är inte heller lika sur när man sadlar längre, och de var hon även fast hon var bra mellan perioderna då de hela tiden kom tillbaka.
Så känner att de inte verkar komma tillbaka. Men man vet ju aldrig, men de märks ju. Har lärt mig att se alla hennes detaljer nu så är väldigt vaksam :) Men är bara väldigt glad nu, för hon är även snällare och trofastare än någonsin. Och de har hon inte alltid varit. Hästen har fått bott i 5 länder som har behandlat henne som tävling/avels(blev såld från finland BARA för de inte tog sig första gången hon betäcktes) objekt på 10 år så hon är ganska förstörd i psyket, Men efter fölet verkade hon förstå att hon ska få stanna, så hon är så mycket mer harmoniskare nu !
 
Sv: låsning i ryggen på ponny *långt*

när hon hade fölet red jag henne också fast inte träna :) men red ut mkt och då hade hon inte heller ont !
 
Sv: låsning i ryggen på ponny *långt*

Låter som du hade en dåligt anpassad sadel.

På vilket sätt bidrog behandlingen till så att hon fick bättre benställning?
 
Sv: låsning i ryggen på ponny *långt*

Jag PMar dig om hur hon behandlade ponnyn när hon stog på min ridskola.
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 966
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 927
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej på er, behöver lite tankar och erfarenheter. Sålde ett d-ponnysto i maj, 6 år gammal. Vid försäljningen var ponnyn fullt igång...
Svar
4
· Visningar
1 151
Senast: valley
·
Kropp & Själ Var till vc idag för min andra dos av järn intravenöst, fick en förra veckan också. Fick vänta ett tag efter bokad tid vilket jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 662
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp