Läsplatta och låna e-böcker på bibliotek?

Bukefalos 30 år!

SlösaSpara

Trådstartare
Jag gjorde ett impulsköp som visade sig var bästa jag gjort på evigheter! Jag köpte en läsplatta för ett tag sedan men jag min idiot, glömde kolla om det gick att ha Nextory eller Stortyl på läsplattan. Tyvärr går det inte på denna läsplatta! Utan enbart köpa böcker från deras e-butik. ( Kido).

Jag har därför köpt e-bok i deras E -butik men i längden blir det lite dyrt. Så tanken är att skaffa lånekort på biblioteket i stan och låna E- böcker där. Det ska funka enligt läsplattan! Men hur funkar det? Någon som kan hjälpa mig?

Har ej möjlighet att besöka ett bibliotek fysiskt på ett tag. Jag måste det för kunna få lånekort på biblioteket. Men finns det möjlighet att få lånekort online? Från något annat bibliotek? Någon som vet? Vore tacksam för svar!

Jag gjorde ett impulsköp som visade sig var bästa jag gjort på evigheter! Jag köpte en läsplatta för ett tag sedan men jag min idiot, glömde kolla om det gick att ha Nextory eller Stortyl på läsplattan. Tyvärr går det inte på denna läsplatta! Utan enbart köpa böcker från deras e-butik. ( Kido).

Jag har därför köpt e-bok i deras E -butik men i längden blir det lite dyrt. Så tanken är att skaffa lånekort på biblioteket i stan och låna E- böcker där. Det ska funka enligt läsplattan! Men hur funkar det? Någon som kan hjälpa mig?

Har ej möjlighet att besöka ett bibliotek fysiskt på ett tag. Jag måste det för kunna få lånekort på biblioteket. Men finns det möjlighet att få lånekort online? Från något annat bibliotek? Någon som vet? Vore tacksam för svar!
Det vanliga är att du måste vara på plats för att visa legitimation när du ska få ett lånekort.

Är det hemkommunen där du är folkbokförd och du har medicinska skäl som är mer än tillfälliga som hindrar dig att komma dit så skulle jag kontakta dem för att höra om det finns en lösning. De brukar ha någon speciell bibliotekarie som är inriktad mot äldre och funktionsnedsatta som är hjälpsamma och kan fundera ut något.

Om biblioteket använder Biblio, vilket de flesta numera gör, måste din läsplatta vara android och kunna ladda ner appar.
Jag vet inte mer än så då min läsplatta slutade fungera till lån när de bytte system så jag har återgått till att låna vanliga böcker. Gillar fortfarande läsplattan och köper vissa böcker.

Om biblioteket använder Biblio, vilket de flesta numera gör, måste din läsplatta vara android och kunna ladda ner appar.
Jag vet inte mer än så då min läsplatta slutade fungera till lån när de bytte system så jag har återgått till att låna vanliga böcker. Gillar fortfarande läsplattan och köper vissa böcker.
Det finns en del bibliotek som använder Libby istället och det fungerar med läsplattorna. Man måste dock fortfarande fysiskt skaffa lånekort 😊

Tack för ditt svar! Jag vet tyvärr inte vilket system de använder på mitt bibliotek. Men det kan säkert vara som du säger! Får fråga biblioteket när jag väl vågar åka dit.

Köpa böcker är så enkelt med läsplattan. Vore enklare fö r mig att göra så. Men får nog lägga in det i min budget ( egen post).

Har tyvärr svårt att läsa vanliga böcker på något vis. Klarar inte av att fokusera alls. Medan det funkar bättre med läsplattan märkte jag. Hjärnan min är nog trött tror jag. Jag som älskade läsa vanliga böcker förr i tiden!

Tack för ditt svar! Jag vet tyvärr inte vilket system de använder på mitt bibliotek. Men det kan säkert vara som du säger! Får fråga biblioteket när jag väl vågar åka dit.

Köpa böcker är så enkelt med läsplattan. Vore enklare fö r mig att göra så. Men får nog lägga in det i min budget ( egen post).

Har tyvärr svårt att läsa vanliga böcker på något vis. Klarar inte av att fokusera alls. Medan det funkar bättre med läsplattan märkte jag. Hjärnan min är nog trött tror jag. Jag som älskade läsa vanliga böcker förr i tiden!
Har du kollat om du hittar info kring system osv på ditt biblioteks hemsida?

Jag köper e-böcker på adlibris och skickar över till plattan, det är ofta billigare än att köpa i läsplattans egna butik 😊

Vad har du för läsplatta och vad vill du läsa för böcker?

Jag själv har en Kobo, läser främst fantazy, romantzy eller något åt det hållet. Jag laddar ner böcker främst från Kindle Unlimited. De böckerna är på engelska givetvis. Men det är rätt enkelt när man väl har fått igång hela systemet. Även om det tar typ 3 h att få till den biten. KU är egentligen begränsad till att använda Kindle. Men genom att andra människor är duktiga på programmering så löser det sig rätt så enkelt.

När man väl har lagt de tre timmarna så tar det 4 knapptryckningar att väl få böckerna till min Kobo sedan.
Och innan någon antar. Nej det här är inte olagligt. OM jag sedan delar med mig av böckerna till tredje part - DÅ blir det olagligt. Men att ta bort skrivskyddet till sig själv är inte olagligt. Och jag delar inte några böcker med någon.

Jag använder sidan send.djazz.se för att skicka över böcker från mobilen till plattan. Tar inte ens en minut och man behöver inte logga in eller så. Bara öppna sidan på mobilen och plattan och sedan skriva in koden som kommer upp och skicka över filen. Trådlöst och snabbt!
Har en Kobo Clara och iPhone men det funkar även med Kindle och Android.
Har inte orkat ta mig till biblioteket i Solna som använder Libby, där kan man fixa lånekort och sedan låna direkt ner på plattan. Finns några bibliotek till i Sverige som har samma system.

Det beror också på biblioteket. Jag har en Kobo-platta och vårt bibliotek har köpt tillägget/modulen till Biblio som gör att man kan exportera böckerna efter att man lånat dem. Jag behöver ansluta min Kobo till datorn med sladd för att föra över böckerna, men det gör mig inte så mycket. Så glad över att det funkar - det var en miserabel (och dyr..) period där ett tag när biblioteket gick över till Biblio och innan de löste exportfunktionen.

Så TS, som flera redan skrivit, kolla upp med ditt bibliotek hur det funkar där. (Finns en bra Facebookgrupp för E-bokläsare och där tror jag någon sammanställt vilka bibliotek som tillåter filexport. Kan kolla senare om jag hittar.)

Snodde/kopierade listan från FB-gruppen "E-böcker och Läsplattor":

HAR den nya tjänsten som gör att läsplattan går att använda igen:
Norrbottensbiblioteken
Sala
Botkyrka
Sollentuna
Uppsala
Kungsbacka
Östersund
Härnösand
Kramfors
HelGe-biblioteken (Gästrikland och Hälsingland)
Dalabiblioteken
Väst (Ale, Kungälv, Lilla Edet, Orust, Stenungsund, Tjörn, Öckerö)
Vellinge
Ystad
Stockholm (antagligen)
Götabiblioteken (Östergötland och Tranås)
Kävlinge
Övik

Har i nuläget INTE möjlighet att exportera ePub:
Malmö
Lund
Lomma
Familjen Helsingborg (många kommuner)
Trelleborg
Hässleholm har antagligen inte

Norrbottensbiblioteken
Sala
Botkyrka
Sollentuna
Uppsala
Kungsbacka
Östersund
Härnösand
Kramfors
Dalabiblioteken
Vellinge
Ystad
Stockholm (antagligen)
Kävlinge
Övik

Malmö
Lund
Lomma
Trelleborg

Å, detta har jag helt missat! Ska genast plocka fram min läsplatta och testa.

Vad har du för läsplatta och vad vill du läsa för böcker?

Jag själv har en Kobo, läser främst fantazy, romantzy eller något åt det hållet. Jag laddar ner böcker främst från Kindle Unlimited. De böckerna är på engelska givetvis. Men det är rätt enkelt när man väl har fått igång hela systemet. Även om det tar typ 3 h att få till den biten. KU är egentligen begränsad till att använda Kindle. Men genom att andra människor är duktiga på programmering så löser det sig rätt så enkelt.

När man väl har lagt de tre timmarna så tar det 4 knapptryckningar att väl få böckerna till min Kobo sedan.
Och innan någon antar. Nej det här är inte olagligt. OM jag sedan delar med mig av böckerna till tredje part - DÅ blir det olagligt. Men att ta bort skrivskyddet till sig själv är inte olagligt. Och jag delar inte några böcker med någon.
Tack för ditt svar!
Jag köpte en Kobo. Inte så smart av mig efterhand när jag tänker efter. Är egentligen jättenöjd med läsplattans vikt och textstorlek och så. Men jag ville främst kunna ha streamingtjänster som tex nextory på läsplattan. Men det vart ett impulsivt inköp och tänkte inte helt enkelt…

Jag använder sidan send.djazz.se för att skicka över böcker från mobilen till plattan. Tar inte ens en minut och man behöver inte logga in eller så. Bara öppna sidan på mobilen och plattan och sedan skriva in koden som kommer upp och skicka över filen. Trådlöst och snabbt!
Har en Kobo Clara och iPhone men det funkar även med Kindle och Android.
Har inte orkat ta mig till biblioteket i Solna som använder Libby, där kan man fixa lånekort och sedan låna direkt ner på plattan. Finns några bibliotek till i Sverige som har samma system.
Har också en Kobo ( kommer ej ihåg vilken modell.) och IPhone.
Är tyvärr inte så teknisk kunnig men jag kanske fixar det ändå. Tack för tipset!

Norrbottensbiblioteken
Sala
Botkyrka
Sollentuna
Uppsala
Kungsbacka
Östersund
Härnösand
Kramfors
Dalabiblioteken
Vellinge
Ystad
Stockholm (antagligen)
Kävlinge
Övik

Malmö
Lund
Lomma
Trelleborg
Tack för dina svar!
Jag vill tyvärr inte” outa ut” vart jag bor någonstans.

Tack för ditt svar!
Jag köpte en Kobo. Inte så smart av mig efterhand när jag tänker efter. Är egentligen jättenöjd med läsplattans vikt och textstorlek och så. Men jag ville främst kunna ha streamingtjänster som tex nextory på läsplattan. Men det vart ett impulsivt inköp och tänkte inte helt enkelt…
Kobo har egen prenumerationstjänst också, det vet du kanske?

Textstorleken kan du ändra hur mycket du vill, precis som typsnitt, marginaler osv. Men det borde vara standard på alla plattor.

Kobo har egen prenumerationstjänst också, det vet du kanske?

Textstorleken kan du ändra hur mycket du vill, precis som typsnitt, marginaler osv. Men det borde vara standard på alla plattor.
Tack för ditt svar!
Jag brukar köpa från deras egen E-butik men tycker inte dom har alla jag vill ha tyvärr. Säkert jag som är dålig på söka på deras sökmotor.
Sedan har jag fått för mig att dom böckerna är dyra jämnfört med andra ställen. Kan säkert vara jag som har fel, eftersom jag är ny inom E-bok världen.

Tack för ditt svar!
Jag brukar köpa från deras egen E-butik men tycker inte dom har alla jag vill ha tyvärr. Säkert jag som är dålig på söka på deras sökmotor.
Sedan har jag fått för mig att dom böckerna är dyra jämnfört med andra ställen. Kan säkert vara jag som har fel, eftersom jag är ny inom E-bok världen.
Nej alltså de har en gratiskatalog som kostar en liten summa i månaden. Precis som Kindle unlimited.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Valvaka!
  • Webinarier/minikurser

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar