Lasta själv

Sv: Lasta själv

Får jag berätta en liten historia om när jag lastade själv en gång... rätt kul såhär i efterhand..

Jag var väl kanske 15, var på tävling med en hingst, en C-ponny godkänd connemara. Vid besiktningen tyckte veterinären han var halt.. så det blev ingen tävling. Transporterna stod en bit bort, så vi bestämde att jag skulle gå runt med honom ett tag så skulle vi kolla honom senare igen ifall han bara var stel eller nåt... efter ett tag tröttnade väl jag på att gå så lastade honom, inga problem.. hade ju dock aldrig gjort det här innan själv så visste väl inte hur man gjorde, för inne i transporten tog jag av tränset och skulle sätta på grimman, då backade han helt enkelt ut!! Alltså, lös utan träns o utan grimma! (hingst) Som tur var var det en gräsplan, så han ställde sig och betade, jag höll i pannluggen.. fick honom inte att gå nånstans, var livrädd att någon skulle komma med en annan häst, vågade inte släppa o hämta grimman!! Som TUR var kom en man som snällt tog grimman till mig så lastade jag igen =)
hihi, så kan det gå när man lastar själv!! ;)
 
Sv: Lasta själv

Jag börjar med att följa med den-sätter absolut inte fast den, sålänge det är öppet bakåt.

Håller med, det har man sett hur helvetes illa det kan gå om man inbillar sig att man kan sätta fast hästen utan att det är stängt bakom...
 
Sv: Lasta själv

Hej! Jag lastar mina hästar helt själv. Jag följer dom upp på lemmen men inte längre, då dom går in utan mig. Det är ett förtroende mellan mig och hästen. När jag börjar lastar en ny häst så låter jag dom aldrig ta kommandot. Jag stänger sedan bommen bakom hästen först, går sedan fram och sätter fast hästen och till sist går jag bak och fäller upp lemmen. Ett stort plus är att jag har ett stort släp som är högt i taket och väldigt brett. Jag kan ärligt säga att det max tar mig tre gånger innan hästen går frivilligt in i transporten.
Antigen har jag bara haft snälla, lättlärda hästar eller så gör jag rätt från början....
Lycka till!
 
Sv: Lasta själv

Jag går upp på lemmen några steg sen går jag av lemmen åt vänstersidan, slänger över grimskaftet på halsen och så får min häst gå in i transporten själv.
Sen sätter jag saft bakbommen och stänger lemmen och lillaluckan.
Sen går jag in i transporten i lilladörren sätter fast honom i lilla transportgrimskaftet och tar av det grimskaftet jag hade när jag lastade.

Vid urlastning öppnar jag den lilla övre luckan, går in i transporten i lilla dörren, knäpper lös honom från transportgrimmskaftet och knäpper dit det vanliga grimskaftet och slänger det över halsen.
Sen öppnar jag lemmen och fäller ner den. Om han verkar stressad så brukar han försöka backa med känner han att han har bommen bakom och då tar han det lungt.
Sen tar jag bort bommen och säger åt honom att han får backa.
Det har gått bra varje gång.
Och jag har säkert gjort det ett 50tal ggr:D

Jag litar mycket på min häst och han litar på mig, så vi fungerar väldigt bra ihop!:love:
 
Sv: Lasta själv

Jag har hästen i grimma och grimskaft och följer den upp på rampen därefter lägger jag grimskaftet över halsen på den och lägger på bakbommen (säkrar den inte!!!) och sen går fram knäpper fast och stänger allt bak. klart :D
 
Sv: Lasta själv

Jag skickar in hästen, stänger bommen och luckan. Sedan går jag fram och knäpper fast.

När jag lastar av så knäpper jag lös henne, går runt och öppnar luckan, tar bort bajset med en spade så hon inte ska halka om hon råkar kliva i det. Sedan tar jag bort bommen och hon backar först när jag drar i svansen och säger 'kom då'. Ibland lossar jag bommen innan jag tar bort skiten, men hon står still tills jag ber henne gå ut.

Jag gör exakt likadant med min. Fasst när hon ska backa ut smackar jag på henne.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 085
Ridning Min häst är livrädd för att rida in i vår skog, är rätt säker på att det är pga älgflugor som vi blev attackerade utav i början av...
Svar
0
· Visningar
468
Senast: Cs218
·
Träning Jag skulle vilja lära mig mer om att arbeta min häst från marken med tömkörning. Frågan är, hur mycket av detta kan man lära sig via...
Svar
15
· Visningar
828
Senast: EZMK
·
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 519
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp