Lasta själv

R

rare

Hur gör ni som lastar själva? Ska man följa med hästen in, sätta fast den, och sen stänga luckan? Eller låta hästen gå in själv? Hur lär man den det?
Ur är inga problem då jag har fronturlastning.
 
Sv: Lasta själv

Jag börjar med att följa med den-sätter absolut inte fast den, sålänge det är öppet bakåt.

Sen lär jag den att gå in själv- som i boxen- säger-Gå in!
Går det inte på några försök- leder jag in den o provar igen- nästa gång.

Sen stänger jag bakbommen o den får stå så o äta sin middag där.


Tänk på att många hästar är bakskygga- var försiktig med bakluckan o även lilla luckan. Smörj- om det gnisslar eller går trögt.
 
Sv: Lasta själv

Jag skickar in hästen själv, hakar på bommen men säkrar den INTE.
Går fram och knäpper fast hästen i fram.
Går bak, säkrar bommen och stänger snabbt luckan. (har bekanta som stått med en häst som satt fast i fram, kom under bommen bak och fastnade där, så säkringen är på så lite som möjligt när rampen är nere)

Har jag två hästar skickar jag in ettan, hakar på bommen, skickar in tvåan, hakar på bommen och går sedan fram och knäpper fast båda.

Ser till att alltid köra lugnt, samt låtit hästen gå in och ur i lugn och ro så att den inte känner oro för att stå där inne.
 
Sv: Lasta själv

Jag skickade in min, stängde kedja (som jag tyvärr har bak istället för bom) och stängde lämmen, gick sen fram o satte fast. La grimskaftet över halsen, om han kom ut igen så var det lätt att ta.
Jag började med att ha hjälp. Då började jag med att en stod inne o "fångade" när jag provade att låta honom gå in själv, när vi såg att detta fungerade så släppte jag in honom själv medans en annan stod framme utanför transporten. Sen funkade det också och då lastade jag helt själv.
Vill tillägga att han var väldigt lättlastad och cool i transporterandet. Han hade aldrig visat tendens att gå ut när man lastat med hjälp.
 
Sv: Lasta själv

Hur gör ni som lastar själva? Ska man följa med hästen in, sätta fast den, och sen stänga luckan? Eller låta hästen gå in själv? Hur lär man den det?
Ur är inga problem då jag har fronturlastning.

Mamma leder in sitt sto, går ut genom skötardörren och fäller upp luckan. Går in o sätter fast.

Min valack skickas in, luckan fälls upp och han sätts därefter fast.

Valacken lärde sig det första gången, hade ett långt spö att peta på baken med de första gångerna som förstärkning av smackningen när jag skickade in honom om han inte förstod. Nu går han lös.

ALDRIG fastsatt häst med luckan nere för min del.
 
Sv: Lasta själv

Jag leder in, och fäster en longerlina i hästen. Den tar jag med mig ut genom skötardörren, så att jag hela tiden har kontakt med hästen OM den börjar backa, så att jag då inte har en lös häst. Sedan håller jag linan medan jag stänger bommen. Går fram genom skötardörren, knäpper fast hästen i transportgrimskaftet och går sedan ut och fäller upp luckan. Jag tycker det är viktigt att aldrig ha hästen lös (framförallt när man är på bortaplan!), och vill inte sätta fast den innan bommen är uppe.
 
Sv: Lasta själv

det lär ju väldigt smidigt. men om hästen nu ex blir rädd och kastar sig bakåt...vad gör man med longerlinan då? hinner ju inte precis springa in i transporten och kasta mig under bommen?

i övrigt är min häst sten cool vid lastning, så tror inte det skulle vara några problem. mer hur jag ska gå tillväga att lära henne.
 
Sv: Lasta själv

Jag skickar in hästen själv, hakar på bommen men säkrar den INTE.
...

Ber om ursäkt att jag kapade lite, vill bara säga att beroende på transport så ser "säkringen" olika ut, så det blir helt olika förfarande beroende på det.

I övrigt fungerar det väldigt väl att koppla en long.lina genom framdörren, "dra" i den samtidigt som du själv är snett bredvid/bakom din häst och driver på den.
Backar hästen eller kastar sig kan du släppa linan som helt enkelt följer med hästen, alltså inte oroa dig för att behöva koppla loss den, utan en 3 x större chans att hinna få tag på din häst om den försöker sticka :)

Som jag förstår det är din häst ändå transportvan, så när hästen gått in OCH STÅR KVAR, STILLA, hakar du på bommen och stänger luckan, sen sätter du fast din häst. Ju kortare tid rampen är nere när hästen väl gått in, desto bättre. Att springa fram och tillbaks mellan framdörr och ramp är bara att utmana ödet tycker jag, då en lite nervös häst kan få för sig att det är något knas på g på grund av all rörelse utanför transporten, ser att rampen är nere och då försöker kasta sig ut. Vips har vi en häst som sitter fast med bara en bom/kedja bakom sig som gör allt den kan för att ta sig ut.
Stänger du rampen direkt blir det mindre rörelse, snabbare avfärd och en häst som inte kommer ut om den försöker :)

Nåja, bara ett av de sätt jag lärt mina kameler, de är ju individer trots allt :P

Lycka till, det kommer säkert att gå strålande! :)

// Mvh - J
 
Sv: Lasta själv

Ber om ursäkt att jag kapade lite, vill bara säga att beroende på transport så ser "säkringen" olika ut, så det blir helt olika förfarande beroende på det.


Förståss :bow:

Jag har personligen fått för mig att jag vill ha dem fastsatta i fram innan jag fäller upp rampen bak och "stänger för gott" bakåt. Jag tänker att det finns en liiiiten risk att hästen skulle kunna bli rädd och försöka ta sig över bommen framåt om den blir skrämd av rampen som kommer upp. Men det kanske är fel tänkt?
(inte för att mina hästar är nervösa vid lastning, men något kan ju alltid hända tänker jag..)

Innan jag kunde skicka in den ena bara sådär så tog jag en longerlina från hästen över bommen och så ut till mig som stod på sidan bredvid rampen. Då kunde han liksom "följa linan" utan att behöva trängas med en människa där inne samtidigt som jag slapp kuta runt en massa. Och så satt han ju typ "fast" eftersom linan gick bak till mig. Så kunde jag stänga osv utan att springa runt en massa.
Om man lastar så så kan man binda upp linan så att man kan använda den igen vid urlastning, om man är orolig att hästen kommer lös när den kommer ut.
Annars brukar jag slänga grimskaftet över ryggen så är det lätt att ta när de kommer ut.
 
Sv: Lasta själv

Vår häst har vi tränat att gå in själv lugnt o fint.
Breddar mellanväggen lite och ser till att ha hö i höseglet fram.
Lägger grimskaftet över halsen och ber henne gå in själv.
Sen stänger jag bommen bakom henne innan hon knäpps fast fram.
Upp me lämmen alltid stängd överlucka , kör lugnt i svängarna.

Man måste träna hästen att transporten är kopplat till något positivt absolut inget stress och våld-
Ha gjärna något gott där fram som lockar den att gå in , bredda mellanväggen så trailern känns rymlig och be den sen att gå in vill den inte kan en enkel kedje grimskaft vara bra att haka under hästens haka. Håll i grimmskaftet så kedjan ger ett tryck om den inte vill gå fram ha tålamod och vänta ut den så fort den går fram ett steg ta genast bort trycket och ge den beröm sen be att gå fram igen utan tryck fr kedjan , vill inte gå fram igen - upprepa men låt allt ta sin tid i början , träna hemma utan att du behöver åka nånstans så den bara får stå i trailern sen och äta o må gott utan stress mm.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Lasta själv

Jag skickar in, sätter för bommen och luckan. Sedan lastar jag in ev. utrustning, och tillsist går jag fram och sätter fast honom.

Som de flesta sagt, sätt aldrig fast hästen när det inte är stängt bakom. :)

Jag behövde alltid gå före in i transporten förut. Sedan började jag med att gå med honom, fast bredvid i den andra "spiltan". När detta gick utan problem började jag träna på att stå nedanför lämmen och skicka in.
 
Sv: Lasta själv

Jag lastar på min grabb själv. Ber honom att gå in, sen stänger jag bakom honom (inte baklämmen eller luckan) och går fram för att sätta fast honom. Sist men inte minst stänger jag lämmen och luckan. Han är lärd så sen han var liten bebis.. Lättare att lasta så än att jag går in före..
 
Sv: Lasta själv

När både jag och hästen har en bra dag, lägger jag grimskaftet över halsen och skickar in honom, sätter för bommen och stänger lämmen. Sedan går jag in och sätter fast hästen, skulle aldrig våga sätta fast hästen innan lämmen är stängd.

Har vi en sämre dag får jag leda in honom och går då ut genom skötardörren, stänger bom och läm och sätter sedan fast hästen. På senaste tiden har andelen bra dagar ökat :) vilket verkligen känns bra.

/AA
 
Sv: Lasta själv

Jag lägger grimskaftet över halsen och skickar in, stänger bom och lem och går sedan och sätter fast. Har en pålle som är väldigt glad i transporten och står lungt och stilla där inne medan man stänger.

Urlastning så knäpper jag loss, lägger grimskaft om halsen öppnar bak och "pickar" honom på rumpan och säger "backa", han backar ut så att bakhovarna är på marken och framhovarna kvar på lämmen och stannar där. Han stannar där även om man backar med honom ut om man har någon som öppnar bak.
 
Sv: Lasta själv

Förståss :bow:

Jag har personligen fått för mig att jag vill ha dem fastsatta i fram innan jag fäller upp rampen bak och "stänger för gott" bakåt. Jag tänker att det finns en liiiiten risk att hästen skulle kunna bli rädd och försöka ta sig över bommen framåt om den blir skrämd av rampen som kommer upp. Men det kanske är fel tänkt? ---
--- Annars brukar jag slänga grimskaftet över ryggen så är det lätt att ta när de kommer ut.

Absolut inte "fel" tänkt! :) Säkerhetstänk är alltid bra! Jag brukar dock tänka som så, hästen sätts fast framåt i transporten, vill den försöka ta sig ut framåt är det inget bakifrån som hindrar. Sitter de fast får de inte upp huvudet lika högt kanske, och därmed lättare att ta sig ÖVER bommen fram, (men min kamel är så stor så han är högt upp redan från början, så för min del spelar det ingen roll). Så jag tror att hästarna löper nästan lika stor risk att trassla in sig med frambommen oavsett om de är fastsatta eller inte, så jag tcycker risken att de ska hänga sig bakåt i grimskaft mot bommen och ta sig över/under den bakåt är större, varför jag helst stänger rampen direkt :)

Men som jag sagt tidigare, hästarna är individer, det beror helt på vad som funkar för just den hästen :)

Sedan gör jag som du, jag lägger grimskaftet över halsen/ryggen, noppar lite i svansen och ger kommando "Backa" och tar grimskaftet när hästen kommer ut. Jag stannar däremot aldrig min häst med någon hov kvar på rampen (som någon skrev att de gjorde) då det är en risk i sig, med kanter o.dy. Alla hovarna på backen, sen får de stanna :)

// Mvh - J
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Lasta själv

det lär ju väldigt smidigt. men om hästen nu ex blir rädd och kastar sig bakåt...vad gör man med longerlinan då? hinner ju inte precis springa in i transporten och kasta mig under bommen?

i övrigt är min häst sten cool vid lastning, så tror inte det skulle vara några problem. mer hur jag ska gå tillväga att lära henne.

Om hästen kastar sig bakåt låter jag longerlinan löpa ut lite, men håller kvar i den så att jag inte tappar hästen. Om hästen bara försöker backa långsamt kan jag däremot hålla emot, för att han ska förstå att han inte ska backa.
 
Sv: Lasta själv

Har ett skräckexemplar på tal om att sätta fast hästen innan man sänger luckan. Min storassyters kom pis skulle lasta sin häst som är extremt svårlastad. När hon efter lång tid gick in i transporten så drog tjejen grimskaftet igenom 3kanten som sitter på bommen i vissa transporter och tog handen genom ögglan som sorgligt nog finns på vissa grimskaft. Dom där bak han inte stänga bommen utan häst han slänga sig ut igen och ja, det slutade på sjukhuset.

Min ponny går in helt själv och står stilla medans jag stänger bom och lem. En gång så trillade bommen fram ner när vi åkte med henne (har delad bom och den sitter inte bra på nedersta) men hon stog på precis samma plats iallafall.

Min häst därimot var svårlastad när han kom till mig för 5 månadersen. Och han får gå på själv medans jag står på sidan med ett dressyr spö och "pickar" lite lätt på rumpan. När han är inne så backar han nästan direkt igen men om man har stängt bommen så känner han det och tar ett steg fram. Inte blir han galen och försöker komma ut framåt för det? Nu går han på helt själv utan att jag behöver använda spöt alls :)
 
Sv: Lasta själv

Jag lägger grimskaftet över halsen, trycker framåt i grimman och klappar på rumpan och då kliver hon in. Stänger sen dörrarna (har step-up) och går runt och sätter fast henne.

När jag lastar ur knäpper jag först loss henne går sen runt och öppnar dörrarna, drar henne lite i svansen och då backar hon ur. Ibland vänder hon innan hon kliver ur men oftast backar hon.

Har i stort sett aldrig sällskap med mig när jag åker så det måste funka att lasta själv!
 
Sv: Lasta själv

Jag skickar in hästen, stänger bommen och luckan. Sedan går jag fram och knäpper fast.

När jag lastar av så knäpper jag lös henne, går runt och öppnar luckan, tar bort bajset med en spade så hon inte ska halka om hon råkar kliva i det. Sedan tar jag bort bommen och hon backar först när jag drar i svansen och säger 'kom då'. Ibland lossar jag bommen innan jag tar bort skiten, men hon står still tills jag ber henne gå ut.
 
Sv: Lasta själv

Jag slänger grimskaftet över halsen på han, skickar in honom och stänger bommen/luckan sen går jag fram och sätter fast han:D
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 087
Ridning Min häst är livrädd för att rida in i vår skog, är rätt säker på att det är pga älgflugor som vi blev attackerade utav i början av...
Svar
0
· Visningar
468
Senast: Cs218
·
Träning Jag skulle vilja lära mig mer om att arbeta min häst från marken med tömkörning. Frågan är, hur mycket av detta kan man lära sig via...
Svar
15
· Visningar
830
Senast: EZMK
·
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 521
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp