Lastbil modell äldre

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Thuja
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 350
T

Thuja

Har blivit erbjuden att köpa en äldre volkswagen LT med plats för två hästar billigt. Det är en -81:a och jag hade ju inte tänkt att köpa en lastbil alls men vill ju hellre ha en lastbil egentligen. Har en vanlig transport också men behöver båda. Frågan är egentli8gen inte OM jag ska köpa den utan vad det är man ska tänka på när det gäller just en sådan lastbil.

Är det någon som har erfarenhet av en sådan hrä gammal "skorv" och vad ska man tänka på?

Sv: Lastbil modell äldre

Skulle dom inte höja skatten för lastbilar med 40% efter årskiftet?

MVH/ Stefan

urk! ja det måste onekligen kollas upp! Bra tips! Återkommer när jag kollat det- är kanske därför den säljs nu innan nyår!

Var noga med att provköra bilen i fråga. När vi letade lastbil så var vi och tittade på sådana bilar. Min man utbrast förtjust; lumpen!!!! Min reaktion var ; örk....
Tungkörda, låter som jag vet itne vad i styrhytten och totalt omoderna MEN det finns säkert lastbilar från -81 som är små solstrålar men tyvärr har jag inte sett några sådana framförallt inte VW Lt. Vi prövkörde minst 10 st innan vi valde en rostig Iveco istället :smirk:

Det är INGA skattehöjningar (40%) på gång för varken lätta eller tunga lastbilar upp till 14 999kg utan kopplingsanordningar. Men kolla vad mycket du får lasta om den är reggad som lätt lastbil (3 500kg).

Just det ! Kolla att den är reggad för djurtransport!
Många lastbilar med hög lastvikt är nämligen inte omreggade efter det attt de byggt om skåpet till hästlastbil. Trist om du köper en med hög lastvikt och så reggar du om den till djurtransport och på besiktningen så sänker de vikten för dig. har hänt förr. Min åkte ner ca 450 kg när de var klara med att inreda skåpet. Man tänker sällan på att inredningen samt luckan väger så pass mkt som den gör.

Fast jag har kollat med Rsv och det kommer att bli höjning av skatten på denna lastbilen. Idag är skatten på ca 900 kr och även om det blir en 40 % höjning (vilket var svaret jag fick från Rsv) så tycker inte jag att det är olidligt mycket med ca 1500 kr i skatt. TRodde att det skulle vara mycket mer!

Den är reggad som Transport av djur redan som tur var. Har förstått att det kan bli ganska trist om man köpt den och sedan inte får köra sin pålle i den! :cry: Däremot kan det nog vara så att den ger vissa "lumpen"-minnen till sambon men det kanske kan vara positivt- då kanske hans företag vill hyra den ofta av mig... ;)
Har inte tänkt att åka så långt och har svårt att få in mina Jydska Hästar (ca 900 kg) i en vanlig transport!

Hör av mig när vi varit o provkört på fredag!

Jag hade tydligen ingen koll på det med skattehöjningen men det beror nog på att vi har tunga lastbilar och personbil som går på diesel. Såg att höjningen på 40% gällde bilar upp till 3,5 ton som är bensindrivan (dieseldrivna 2%).

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 142
Senast: Cattis_E
·
Övr. Barn Vi ska köpa en ny bil i vår/sommar och vi behöver göra lite research inför detta. Jag är i princip helt ointresserad av bilar, jag vill... 2
Svar
22
· Visningar
2 132
Senast: Guldaskig
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 619
Senast: Queen
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns... 2
Svar
20
· Visningar
2 280
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Få skimmel vit
  • Stuterinamn