Lastning av urcool men envis häst

Mjuff

Trådstartare
Jag har problem med att lasta min 2-åring. Han har åkt transport några gånger, och ganska regelbundet nu i höst. Men visst, han är ingen veteran i sammanhanget. Han är totalt orädd för transporten, står lugnt, blir inte svettig osv.
Jag har hela tiden varit mycket snäll mot honom för att jag vill att det här med att åka tranport ska vara en enbart positiv upplevelse för hästen. Har alltså lastat honom helt på hans villkor, dvs utan tvång eller våld. Han har gått på av egen vilja helt enkelt, MEN det kan ju ta sin lilla tid. I början kunde han traska på direkt, men nu verkar det ta mer och mer tid. På grund av det har vi i vår desperation oxå tagit till lite mer tvingande metoder (linor osv).
Han har väldigt gott självförtroende, och är mycket smart. Linor och sånt är svårt med honom, för han är otroligt kvicktänkt. Och om han blir irriterad på oss kan han trotsa med att vifta med framhovarna eller börja resa sig.
Vi har aldrig behövt ge upp, för tillslut går han alltid på, men det känns som han hånar oss. Det är HAN som bestämmer när han ska gå på, inte jag. Och det är ju fel såklart. :smirk:

Allt kanske handlar om ledarskapet, men hur ska jag gå tillväga?

Så som jag lättast kan träna lastningen är att jag gör det själv, han får under lugna former gå in och äta lite mat och sedan gå ut igen. Så kan jag ju traggla om och om igen, så att han ska se transporten som positiv... Men tror ni att det hjälper verkligen? För han är ju inte rädd det minsta!
Min kompis tycker att vi ska "bryta ner honom" på något sätt, typ samla ett gäng starka karlar och bara se till att hästen gör som vi vill och går på direkt. Men jag vill ju helst inte ta till såna metoder.

För det går inte att ha det som det är nu. Det går ju inte att planera för någonting när lastningen kan ta allt från 5 min till 2 timmar... :crazy:

Alla tips mottages tacksamt! :bow:
 
Sv: Lastning av urcool men envis häst

Hej!
Har du en teknik som du är säker på, som du känner att behärskar och som inte stressar din häst?
Provat skicka honom in i transporten? Alltså så han går på själv och du står vid sidan av.
Min häst var som ettåring lättlastad. Sen när han blev 2-3 så blev han precis så som du beskriver din häst, utan någon speciell anledning...bara test och trots. :P
Det jag gjorde var att fortsätta försöka lasta som jag brukade...men ofta. Träna träna träna. En gång i veckan minst, och inte göra så stor grej av det. Bara lasta på, stäng lemmen, ge lite mat gå därifrån och mocka eller nåt. Sen lasta ur igen. Första gången får det väl ta två timmar då, sen tar det kortare och kortare tid.
Efter ett tag hade jag en lättlastad häst igen, men det är en färskvara.
Lycka till =)
 
Sv: Lastning av urcool men envis häst

tycker det finns en fara i att förutsätta att hästen är motsträvig bara "för att".

att den ÅKER bra, är inte en garanti eller bevis för att den inte tycker själva lastningen är obehaglig. det är två skilda saker för hästen. det misstaget gör människor ofta, dvs de tror att hästen tänker som vi, och att det är samma sak, lastningsmomentet och åkandet.

jag kanske är för snäll men jag kan tycka att en 2 åring ska man inte behöva ta till en massa tvång, linor osv, utan det är bättre att ta det lite i ett långtidsperspektiv. hellre avdramatisera det hela och lägga lite krut på att verkligen träna lastnings momentet - utan att åka iväg osv. för att avdramatisera och göra det hela mer behagligt och positivt för hästen. som även höstmåne säger -frekvensen - att göra det till en okomplicerad och avdramatiserad RUTIN , är ofta nyckeln till framgång.
ja - jag har erfarenhet både av svårlastade hästar och unghästar : )

det är mina åsikter.
lycka till!
 
Sv: Lastning av urcool men envis häst

Det enda som funkat hittills är den snälla vägen, då han rätt var det är bara går in. Så jag har aldrig fått på honom med tvång.

Jag skulle gärna kunna lasta honom på det viset, att han går in själv! DET vore toppen! Hur gör jag för att få honom att förstå att han ska gå in utan mig?
 
Sv: Lastning av urcool men envis häst

Till mackan:
Ja jag tycker precis som du! Vill att det ska vara en avdramatiserad händelse att lasta och åka. Att hästen ska se det som något positivt.
Förra sommaren ställde jag ut transporten i hagen så att mina då två ettåringar skulle få bekanta sig med den i sin takt. Då "lastade" jag dem båda utan varesig grimma eller grimskaft. Dock med en massa äpplen som lockmedel. :angel:

Men då borde det komma något gott ur det om jag fortsätter traggla på mitt snälla sätt? Alltså att jag regelbundet lastar honom och låter honom käka lite mat i transporten, och sedan gå ut.
Även om det tar sin lilla tid, och det är han som bestämmer när han ska gå på?
 
Sv: Lastning av urcool men envis häst

Ja. det har funkat för mig samtliga gånger.
det är ju en osäkerhet som finns kvar som gör att de inte lättvindigt går på utan tvekar. Sällan de är regelrätt dumma utan att osäkerheten ligger till grund.

när osäkerheten är borta kan man höja ribban och visa successivt att nu är det ökade krav på att gå in direkt osv. Men inte i första skedet.

ang. att få honom att gå in utan dig:
ta upp och ner honom på rampen. se till att du kan flytta benen på honom, dvs påverka ett steg framåt, ett bakåt osv.
Han en lång lina så att han kan gå in även om du står kvar ute.
det är önskvärt i början att ha ngt därinne som står och kan kolla att han inte går in som en myrslok och slår huvudet i frambommen. det är vanligt att de liksom "myrslokar" sig in i början när de är osäkra.

Lycka till, det går säkert bra med den mjuka varianten det är jag övertygad om.
 
Sv: Lastning av urcool men envis häst

Håller med vad de andra har skrivit, och då speciellt detta med att bara lägga in det som ett moment i vardagen. Ha som rutin att han får traska in där och äta eftermiddags mat ett par ggr i veckan, du behöver inte stänga lämmen till att börja med, utan gör inte så stor grej av det.

MEN, bestäm det i förväg vad målet med dagen är, tex alla fyra hovar på lämmen och stå lugnt och sen gå in i stallet. Håll dig till planen! Annars är det lätt att ",men det här går ju bra, vi gör lite till"

Lycka till!
 
Sv: Lastning av urcool men envis häst

Den "snälla" metoden är nog bäst enligt mig också, så läge hästen inte börjar ta över helt...typ springa över folk, sparka, stegra mot människor osv. Daltar man för mycket får man nog bara äta upp det senare! Hur mkt respekt hästen har för sin matte brukar ju ofta visa sig vid lastning :) Men nöt på! =)
 
Sv: Lastning av urcool men envis häst

Oj, har inte haft koll på tråden. :S
Man kan ju vara snäll och bestämd samtidigt. Det som är bra med min metod är att hästen själv får bestämma sig för att: okej, nu går jag in. Och i början tar det kanske 2 timmar innan han tar beslutet, men den tiden kommer minska för varje gång och tillslut är han så säker på vad som ska göras så han traskar bara rakt på.

Hur du gör för att han ska förstå? Var konsekvent. Visa. Stå vid sidan av lemmen. Placera hans huvud och håll det rakt, vänder han det mot dig så använd kroppspråk. Vänder han ifrån dig så korrigera med hjälp av grimskaftet. Och hela tiden driv på, sluta inte driv. Då måste han hela tiden tänka och pröva sig fram.
Testa gärna utan transport att bara sända honom över en bom, en presenning, mellan dig och staketet...vad som helst. Så både du och han vet vad som förväntas av er sen och så att du får en känsla av hur du ska göra för att få honom att går förbi dig och över något.. Gör sedan samma sak när du lastar.

Som sagt. Det är bara tålamod och kämpa på. Bestraffa inte när han gör fel, tvinga inte men korrigera, börja om och fortsätt kräv att han ska gå upp i transporten. :) Lycka till


Det enda som funkat hittills är den snälla vägen, då han rätt var det är bara går in. Så jag har aldrig fått på honom med tvång.

Jag skulle gärna kunna lasta honom på det viset, att han går in själv! DET vore toppen! Hur gör jag för att få honom att förstå att han ska gå in utan mig?
 
Sv: Lastning av urcool men envis häst

Hej!
Jag har en sjuårigt sto som jag fött upp själv. Vi började lastträna redan som fölunge, inga problem alls. När hon var tre år ville jag åka in till ridhuset några ggr i veckan, här hemma gick hon på hur lätt som helst nästan travade på. Problemet började efter några åkturer när jag skulle lasta och åka hem. Då började hon att totalvägra, vi kunde få stå i timmar, fortfarande inga problem att lasta här hemma! Då kom några smarta på att nu jävlar ska hon på, fram med linor karlar som slet och drog, hästen bråkade och slog efter linorna men nog fick dom på henne till slut. Grejen är den att nu var cirkusen igång på riktigt hon gick fortfarande på här hemma, men när vi skulle hem blev det bara värre och värre. Hon ger sig till slut sa "experterna"! MEN NIX det slutade med att hon vägrade gå på här hemma också och sista gången "för ett år sedan" drog experterna omkull henne så hon slog sig illa. Då kände jag att nu får det vara nog, inte var det värt att utsätta henne för detta varje vecka. Nu lasttränar vi igen här hemma och hon har börjat att gå på igen, jag longerar henne framför rampen och ber henne följa med på, om hon vägrar longerar vi igen ända tills hon tröttnar och går på. När hon väl har bestämt sig att gå in och ut hur många ggr som helst. Detta blev långt men vad jag vill ha sagt är att försök att tragla och kämpa på utan att använda våld och linor för i värsta fall kan du skada din häst mkt illa. LYCKA TILL!
 
Sv: Lastning av urcool men envis häst

Jag tycker att du har tänkt helt rätt och gjort rätt i det allra mesta. Problemet du har är jättevanligt! Och jag känner igenom hela scenariot ifrån många fall. Så här brukar det ligga till.

Man har börjat lastträna på ett mycket bra sätt och man märker rätt snart framsteg. Man tar det lugnt, precis som man ska.

Men sen börjar det plötsligt gå sämre. Hästar verkar skita i vad man säger och "j*vlas" med en.

Vad man har missat är att höja kraven. Hästen blir säkrare och säkrare i sig själv, och om man då inte höjer kraven på den så börjar den ignorera/strunta i en.

Lastar du genom att skicka in honom i transporten? Eller går du in i före honom i transporten?
 
Sv: Lastning av urcool men envis häst

*knapplån*

Samma sak med min tjej. Tycker absolut inte att lastningen är läskig men eftersom hon anser att hon inte behöver (dåligt ledarskap) så vill hon verkligen inte gå in. Mkt frustrerande, jag jobbar hårt på det.

Det här med att skicka in? Ska man då ha en lång lina och be hästen gå in själv?

Jag har haft lite problem med att det är trångt i transporten (även stora) för går jag under bommmen vill hon inte följa med och gör jag inte det så står jag ju ivägen. Vi har lastat utan mellanväg som vi sen sätter upp när hon är lastad, det går jättebra eftersom hon är så cool (inte optimalt ur säkerhetssynpunkt). Då har vi mer svängrum. Nu verkar det dock som hon inte accepterar detta heller utan struntar i att gå på ändå.
 
Sv: Lastning av urcool men envis häst

Ja det låter troligt att det kan vara så.

Jag går före honom in i transporten. Känns som att det måste sitta först, eller? För jag vill absolut kunna lasta genom att skicka in honom själv! Det vore drömmen! :p
 
Sv: Lastning av urcool men envis häst

Att lära sig att skicka in hästen är det absolut bästa. Man kan sen lätt och säkert ensam lasta sin häst. Och det är inte alls svårt att lära sig.

Däremot är det vårt att lära ut genom ett forum så här. Man behöver vara på plats. Små detaljer kan göra stor skillnad.
Jag ser att du bor i Västergötland, jag känner en hel del människor där som är duktiga på det här. Så PM:a mig var i Västergötland du bor så PM:ar jag dig tillbaka med några tips om duktiga trevliga personer som kan visa dig hur man gör.
 
Sv: Lastning av urcool men envis häst

Ja det låter troligt att det kan vara så.

Jag går före honom in i transporten. Känns som att det måste sitta först, eller? För jag vill absolut kunna lasta genom att skicka in honom själv! Det vore drömmen! :p

Glömde svara på din fråga....
Nej det behöver inte alls sitta först. Jag tror du är i ett perfekt läge för att börja skicka in hästen.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 979
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 312
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 789
Senast: ako
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 260
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Bra hörlurar
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Tjockistråden 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp