Lastning. Bra på ramp men inte längre

fullblodssto

Trådstartare
Hallå alla hästvänner!
Har problem med lastning och hittar inte lösning på mitt problem här eller på andra sidor. Om någon vet en tråd ber jag om ursäkt för att jag postar en ny, länka bara :)

Jag har en 3-åring som snart ska iväg till inridning. Jag har tidigare lasttränat henne, låtit henne ta det lugnt och berömt för varje steg. Jag har tänkt att det nog löser sig så småningom men nu börjar det bli lite kris då hon ska skickas iväg snart. Hon går väldigt enkelt upp på rampen. Åtminstone med frambenen, och för det mest även bakbenen. Hon kan ibland gå med frambenen in i transporten men absolut inte med bakbenen. Det tar alltså helt stop på rampen. Det jag har försökt med är tryck och sen eftergift(det fungerar överallt förutom lastningen), muta, tobbe larssons metod med ett spö som irriterar på baken samt linor. Funkar inte alls. Linorna kan vi försöka dra med hur mycket vi vill men hon bara står. Tycker väl inte om linorna men varken sparkar eller stegrar sig. Senast idag tog vi in henne i stallet, ställde släpet vid stalldörren och tänkte att hon kunde gå igenom för att komma till hästkompisarna. Hon gick visserligen in med alla ben men inte genom och ut. minsta tryck på grimman och hon kastade sig bakåt. Så ska det väl inte vara... eller ska jag fortsätta såhär? Tips?
Ber återigen om ursäkt om det redan finns en tråd med svar på detta prolem. :confused:
Mvh
 
Sv: Lastning. Bra på ramp men inte längre

Använd den klassiska metoden att utfodra henne i vagnen så kan hon vänja sig vid den i sin egen takt och få en positiv bild istället för att uppleva den som något obehagligt hon skall tvingas in i. Hästvagnen behöver förknippas med något som är trevligt för henne och utfodring i vagnen är nog det enklaste och säkraste sättet man kan råda om såhär på internet utan känna vare sig hästen eller er.

Hon gå ju i stort sett redan på så det löser sig säkert i ett kick för er!
 
Sv: Lastning. Bra på ramp men inte längre

Håller helt med A. Ge henne maten i släpet när det är ordinarie måltid.

antar att du har öppet framtill?

Dra inte i henne. gå o hon ska följa dig som hon gör annars. tveka inte själv. bara gå!!! går hon inte in- gör om- ta ny sats. Stå inte på luckan.
 
Sv: Lastning. Bra på ramp men inte längre

mat är alltid bra, jag gjorde så att jag la att spår av morötter och godis in mot krubban som först stod en liten bit innanför rampen bara. stod utanför släpet själv och lät hästen lugnt gå in och apportera godset utan ngn framför som står ivägen :p. om spåret tog slut innan hästen vågat fram till klubban kastade jag in lite mer golv godis. stod lugnt och pratade med hästen utanför släpet och först när hästen vågade stå lugnt inne i släpet så la jag på pet med spö och la klubban längst in.
fick lite problem med att hästen backade ut själv, men det försvinner i och med att hästen blir tryggare.
 
Sv: Lastning. Bra på ramp men inte längre

Hej och tack för alla svar!
Jag har lockat med både havre, morötter och äpplen som hon tycker mycket om. Det är det som kan få in frambenen i transporten.
Hon lastades redan när hon var föl då hennes mamma inte fått ut hela efterbörden och var således tvungen att åka till vet flera gånger. Efter försökte vi inte lasta henne förrän hon nästan var två.
Min tankegång har som jag skrev tidigare varit, att jag låter det ta tid, och det kommer så småningom. Inte stressa, locka med mat. När det inte fungerat har jag tagit en paus och sedan försökt igen.
 
Sv: Lastning. Bra på ramp men inte längre

Har ni testat att gå igenom transporten med en eller 2 hästar och låta den jobbiga haka på efter? Och då parkera i dörröppningen.
Så brukar en kompis till mig göra, gå igenom varje dag och sen stanna till i släpet emellanåt.
 
Sv: Lastning. Bra på ramp men inte längre

Inte locka med mat, utan utfodra vid/i transporten. Ex. Ge varje dag en "måltid" med nåt hästen gillar i en skild större hink (nån dl färdigfoder den gillar, skall vara nåt extra smakligt för att höja intresset, bättre än vanlig havre ska det vara). Börja första dagarna med att ha hinken nedanför den nedfällda rampen. Gå dit, ät, klart för den dagen. Vartefter dagarna går, flytta hinken högre och högre upp, små steg i taget och var kvar på en nivå tills hästen lugnt och tryggt äter där. Strax innan hästen ätit upp det goda, lyft upp huvudet på den från hinken, backa ned och gå därifrån. Många och korta träningspass alltså, ett per dag. Och inget tjat, gnat eller en massa dagliga upprepningar. Helt odramatisk liten utfodring bra.
 
Sv: Lastning. Bra på ramp men inte längre

Yep det har vi gjort. En gång gick hela hästen in nästan med detsamma backade hon ut i en väldans fart. Har prövat med olika hästkompisar, även mamman.
Transporten vid döröppningen, alla hästar ut, locka med havre på samma gång. Jag tror jag blir tokig.
Har jag på något sätt berömt henne i och med att jag pausat träningen några veckor när hon inte gått på?
 
Sv: Lastning. Bra på ramp men inte längre

Men det är ju ungefär det jag gjort. Haft en hink med mat hon tycker mycket om och ställt den på ramen och därefter flyttat den längre upp. hon får den havren istället för kvälls eller morgonfodringen. Men det är väl att locka?
 
Sv: Lastning. Bra på ramp men inte längre

Jag gjorde så att jag tog in hästsläpet i stallet, ställde spannen med kraftfoder och morötter inne i själva släpet och visade fölet/åringen när den kom in på kvällen (=lugnt och skönt i stallet). Sen fick den sköta sig själv medan jag utfodrade och tog hand om de andra hästarna. Står man och passar kan det kanske av hästen uppfattas som man försöker lura den, men jag vet inte, egentligen spelar det nog inte så stor roll vilket sätt man använder bara man är genuin i sin inställning.

Men det kan vara något som gör att hon känner sig obekväm, som tex. mellanväggen i släpet, det får man vara observant på.
 
Senast ändrad:
Sv: Lastning. Bra på ramp men inte längre

Hmm, det kanske jag ska pröva. Ska se om transporten går in i stallet bara.
Återigen tack för alla tips. Om inte kan jag kanske försöka ha henne lös på ridbanan och gå därifrån men med maten kvar i transporten. :)
 
Sv: Lastning. Bra på ramp men inte längre

När det inte fungerat har jag tagit en paus och sedan försökt igen.

Således låtit henne vinna, och också anledningen till att du har ett problem idag.
Ta hjälp av en tränare, det låter på din häst som att hon bara vet att hon inte behöver gå in om hon inte vill. Dvs, du har blottat din svaghet som människa, hon vet att hon är starkare.
 
Sv: Lastning. Bra på ramp men inte längre

Man får bara inte göra samma misstag som jag gjorde första gången jag lastade själv när jag glömde säkra transporten så att den höll på att tippa över!
 
Sv: Lastning. Bra på ramp men inte längre

*kl*

Nu kommer jag få en massa påhopp och liknande men någon måste säga det:
Det var ett väldans mesande. Hästen bara kör med Ts. Hålla på och locka och muta med godis och locka hit och dit. Detta har ju gått på tok för långt.

Hästar är stora och starka djur och man skall inte hålla på och dutta och snutta med dom.

Ts: Detta har som sagt gått på tok för långt. Hästen bara kör med dig. Kontakta någon tränare som kan hjälpa dig innan det blir för farligt.

Jag har jobbat med hästar och haft egna hästar i många år. Vissa har varit svårare att lasta än andra. Men inte ens den mest svårlastade har tagit mer än två veckor innan den gick lugnt in i transporten och stod stilla där utan större problem. Då hade denna hästen en hel del traumatiska upplevelser i samband med lastning. Den gick inte närmare än 10 m från en transport innan den började skaka, svettas och började stegra och kasta sig bakåt.

Det är inget fel i att ta hjälp när man inte kan eller klarar av något själv.
 
Sv: Lastning. Bra på ramp men inte längre

Men det är ju ungefär det jag gjort. Haft en hink med mat hon tycker mycket om och ställt den på ramen och därefter flyttat den längre upp. hon får den havren istället för kvälls eller morgonfodringen. Men det är väl att locka?

Det beror väl på. Om man ger av maten innan hon gått in så får hon ju belöning för att hon inte går in i släpet. hon får ju maten ändå. Varför skulle hon gå in? Att däremot ufodra inne i släpet, framme vid bommen, med hästen helt inne. Det är en annan sak.
 
Sv: Lastning. Bra på ramp men inte längre

Först och främst - se till att rasta av hästen på lämpligt sätt innan du börjar att träna. En mentalt och fysiskt avslappnad/avrastad häst är betydligt lättare att arbeta med. Välj gärna en avrastningsmetod som samtidigt leder till att ni övar på kommunikationen (tex löslongering).

Gör i ordning transporten innan och lägg in höet och kraftfodret. Det ska ligga kvar i transporten och INTE åka fram och tillbaka till hästen som lockmedel. Se även till att ha skötardörren öppen så att det blir ljust och trevligt i transporten.

Ta hjälp av en lugn medhjälpare. Utrusta medhjälparen med ett spö. Det är dock handtaget på spöet som ska användas så ta ett som inte har någon knopp.

Gå fram med hästen till rampen. Vill hästen lukta och undersöka rampen så är det helt ok. Ta det lugnt och fint. MEN hästen ska ha sitt huvud och därmed sin energi FRAMÅT. Försöker hästen vrida på huvudet åt sidorna och kolla in saker runtomkring så styr tillbaka huvudet rakt fram. Det är FRAMÅT den ska titta och tänka. Se verkligen till att inte slarva med den detaljen för den är avgörande för att resten av metoden ska ge resultat. Avgör själv om du ska stå på sidan om hästen eller framför den för att lyckas se till att hästen behåller fokus framåt. Det spelar ingen roll vilket utan gör det som passar er bäst (variera efter behov under träningen). Du behöver inte låsa fast huvudet framåt. Det ska inte vara ett tvång på så vis. Du ska bara kunna se till att snabbt och lätt kunna få huvudet rakt fram igen om den försöker börja tänka åt något annat håll än framåt.

När hästen verkar klar med sin ev. undersökning och bara står stilla utan att något händer är det dags för medhjälparen att gå fram till hästen och med korta, "irriterande" pet med handtaget på spöet på magen, en bit bakom skänkelläget, peta på hästen. Inte trycka, inte slå. Bara många irriterande petningar. Så fort hästen reagerar framåt upphör petningarna och man ger beröm.

Om hästen försöker undkomma irritationen genom att tränga åt någon sida får medhjälparen vara snabb och ta sig över på nästa sida och peta/korrigera tillbaka hästen rakt. Du hjälper till genom att styra huvudet efter bästa förmåga med utgångpunkten att hästen fortfarande ska ha huvudet rakt in och titta samt ha tänket/energin framåt.

Skulle hästen vara helt döv för irritationen för spöet får man trycka lite hårdare och möjligen ännu snabbare. Vid minsta reaktion framåt måste irritationen upphöra och beröm ges.

När hästen väl är inne i släpet -klapp och beröm och låt den äta sin belöning i lugn och ro.

Det viktigaste av allt är att ha en BESTÄMD energi men med LUGN. Väljer hästen att hispa upp sig så ska den vara ensam om det. Du och medhjälparen ska behålla bestämdheten och lugnet. Och glöm inte att rasta av hästen innan!

Den här metoden tycker jag fungerar bäst på hästar som bara är tjuriga och envisa men lugna i övrigt. Är hästen mkt nervös för släpet i sig kan det hjälpa, som andra föreslagit, att ställa transporten i hagen eller på ridbanan och låta hästen dagligen vänja sig vid transporten genom att endast få tillgång till mat genom att gå in i transporten.

Med en lugn häst som enbart fryser fast, så som din, så hjälper det inte att hålla på och fjäska och locka. Den kommer inte bli mer lockad av det utan bara upptäcka att den slipper undan efter ett tag. Då är negativ förstärkning dvs som i detta fall irritationsmomentet, ett mycket effektivt sätt att få resultat. För att det ska lyckas krävs det dock att man samtidigt ser till att hästen har energin och huvudet framåt så att den inser att den bara kan komma undan irritationen genom att gå framåt och därmed in i transporten.
 
Sv: Lastning. Bra på ramp men inte längre

Jag gillar inte alls det där fruktansvärt opedagogiska sättet att vara så otydlig. Nh-stuk. Petningar som blir hårdare ju otåligare man blir.
gör du så i annan hantering? När du ska tömköra? Om inte- hur ska hästen förstå vad du vill?

Jag följer med hästarna o sen säger jag -Gå in, som de redan förstår. törs de ändå inte så går jag med denna gången också.

hästen i detta fallet är nyfyllda 3 år. Man behöver inte dalta med dem, men ngn kreativitet måste väl finnas:confused::crazy:

Du är väl så pass duktig med hästar att du vet att nervositet kan ha många uttryck.

självklart ska den ha mat när den gått in- inte bara slippa pickandet i sidan.

I övrigt håller jag med du.
 
Sv: Lastning. Bra på ramp men inte längre

När ni använder linorna dra inte utan låt de bara finnas där som stöd. Man märker när man ska be om frammåt och när man ska vänta ut. Är skeptisk till duttande med spö. Har maten inne redan och viktigt att sen köra lugnt. Finns de som kör som tokar och sen undrar varför hästen blir svårlastad :crazy:. Lär även att skicka in hästen men varierar mellan att gå vid bogen och ibland framför. Skicka in bör man ju träna på innan man kommer till själva transporten, det blir för stort steg annars för hästen och helst inte första gångerna. Så ljus och inbjudande som möjligt, tex öppen dörr. Har lastat diverse svårlastad hästar och det har gått bra bara man väntar ut och ber om frammåt vid rätt ögonblick. Tänka frammåt viktigt som tidigare nämnts.
 
Sv: Lastning. Bra på ramp men inte längre

Jag gillar inte alls det där fruktansvärt opedagogiska sättt att vara så otydlig. Nh-stuk. Petningar som blir hårdare ju otåligare man blir.
gör du så i annan hantering? När du ska tömköra? Om inte- hur ska hästen förstå vad du vill?

YTTERST få hästmänniskor är talangfulla nog att kunna utföra denna metod, även om pickande kanske inte är rätt sätt att applicera trycket på i mina ögon.
Jag har bara sett stora tränare och extremt talangfulla människor klara av det, och då pratar jag inte om Monty Roberts eller nått annat trams.
Denna metod är bortom NH-stuk, den faller under katergorin hästvett. Därför återfinns den hos så många äldre hästmänniskor overthere.
Däremot så har "NH vågen" anammat denna metod och den har stötts och blötts, spätts ut med floder av oerfarna kunskaper, gått från mun till mun, från inlägg till läsare.
Det är en metod som DEFINITIVT INTE ska läras ut över nätet utan enbart IRL och av en människa som verkligen besitter kunskapen att utföra den OCH lära ut den.
Den är en metod som kräver live-utlärning för att bemästras på rätt, snabbast och säkarst vis.
"NH" människor spenderar timmar med denna metod, när den är menad att bara ta några minuter, absolut max en timme. Redan där har man förstört själva grundtanken med metoden.
Jag håller med dig här, inget daltande, precis som denna metod egentligen går ut på... Men har blivit, för-mänskligad.

Utöver detta så matar jag aldrig mina hästar i samband med att de ska sköta sig. Mat är = fritid. Men det är upp till var och en, alla gör som dom vill.
Jag tror inte heller på godis som belöning, men det är för att jag inte husdjurar runt med mina hästar utan behandlar dem för vad dom är. Efergift är belöning, precis som i en flock. Sköter sig hästen minskar trycket. Sen kan trycket bestå av olika saker beroende på om jag rider eller hanterar. Hästarna lär sig snabbt och de blir avslappnade och stabila.
 

Liknande trådar

Hästhantering Köpte min 7 åring för 1 år sedan. Han har haft problem med lastning innan jag fick honom då han lastades med linor och aldrig fått någon...
Svar
17
· Visningar
4 615
Hästhantering Som rubriken lyder, hur hade ni på bästa sätt förberett denna häst inför resa? Det är min islandshäst det handlar om, helt...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 840
Senast: Buck
·
Hästhantering Jag har en medryttarhäst som har problem vid lastningen. Lite bakgrund först: Det är en kallblodstravare. Han har gått löp och fick...
Svar
11
· Visningar
1 349
Hästhantering hej har en häst på snart 8år som jag har kört transport med sen hon va 5. hon har ALDRIG haft problem med transport, alltid gått in...
2
Svar
20
· Visningar
3 381
Senast: Novalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp