Lastning. Bra på ramp men inte längre

Sv: Lastning. Bra på ramp men inte längre

Hur menar du med att metoden har förmänskligast? Hästar ger heller inte konstant tryck utan ger "eftergifter" så att den andra hinner svara (hästar sins emellan). För att kunna läsa hästen behöver man nog inte vara särskilt talangfull men däremot känslig, lyhörd och konsekvent.

Spö ska funka som en förlängd arm, det är allt :).
 
Sv: Lastning. Bra på ramp men inte längre

YTTERST få hästmänniskor är talangfulla nog att kunna utföra denna metod, även om pickande kanske inte är rätt sätt att applicera trycket på i mina ögon.
Jag har bara sett stora tränare och extremt talangfulla människor klara av det, och då pratar jag inte om Monty Roberts eller nått annat trams.
Denna metod är bortom NH-stuk, den faller under katergorin hästvett. Därför återfinns den hos så många äldre hästmänniskor overthere.
Däremot så har "NH vågen" anammat denna metod och den har stötts och blötts, spätts ut med floder av oerfarna kunskaper, gått från mun till mun, från inlägg till läsare.
Det är en metod som DEFINITIVT INTE ska läras ut över nätet utan enbart IRL och av en människa som verkligen besitter kunskapen att utföra den OCH lära ut den.
Den är en metod som kräver live-utlärning för att bemästras på rätt, snabbast och säkarst vis.
"NH" människor spenderar timmar med denna metod, när den är menad att bara ta några minuter, absolut max en timme. Redan där har man förstört själva grundtanken med metoden.
Jag håller med dig här, inget daltande, precis som denna metod egentligen går ut på... Men har blivit, för-mänskligad.

Utöver detta så matar jag aldrig mina hästar i samband med att de ska sköta sig. Mat är = fritid. Men det är upp till var och en, alla gör som dom vill.
Jag tror inte heller på godis som belöning, men det är för att jag inte husdjurar runt med mina hästar utan behandlar dem för vad dom är. Efergift är belöning, precis som i en flock. Sköter sig hästen minskar trycket. Sen kan trycket bestå av olika saker beroende på om jag rider eller hanterar. Hästarna lär sig snabbt och de blir avslappnade och stabila.

Precis som en flock hästar säger du. Hmm jag vet inte, men jag har faktiskt aldrig sett en flock hästar som försöker lasta en häst.
 
Sv: Lastning. Bra på ramp men inte längre

Precis som en flock hästar säger du. Hmm jag vet inte, men jag har faktiskt aldrig sett en flock hästar som försöker lasta en häst.

Trodde inte att jag behövde förklara i detalj.
Precis som hästar i flock använder sig av tryck, för att etablera sin plats bl.a
T.ex en häst som gör anspråk på ledarhästen blir först varnad, med kroppspråk (låg nivå av tryck), lyssnar inte den andra hästen trappas varningarna, trycket, upp för att sedan leda till att den blir bortjagad tills den visar underkastelse.
Hästar använder sig av upptrappande varningssignaler i hela deras beteende, oavsett vad. Det är bara den direkta flyktinstinkten som är direkt, allt annat interagerande sker med små signaler som sedan växer sig intensivare vid behov.
Det är hästar som bara behöver använda dom små signalerna sinsemellan som ger en harmonisk flock.
Jag är faktiskt förvånad att jag har behövt förklara detta för så många här i Sverige, det är så grundläggande och jag trodde att alla som höll på med hästar åtminstonde tog sig tid att lära sig deras naturliga beteende.

Det är verkligen det mest basic sättet att hantera hästar efter, har man väl hajjat det är det så enkelt.
Jag kan använda eskalerande tryck i allt, i skänkel, i grimskaftet, i spöt, i kroppspråket, ja, i allt. MEN detta bör vara utlärt av en människa som verkligen besitter kunskaperna på riktigt och kan ni det inte när ni läser detta kommer ni inte lära er av att läsa resten heller. Det måste ske live för att man ska förstå.
Dvs, det är inte menat att man ska jaga hästarna, utan vi anammar bara en metod av disciplinering som hästarna själva använder och kan ta till sig (tryck), men använder det i våra mänskliga ting vi gör med hästarna och alltså inte på samma sätt som hästarna, men inspirerat av hästarnas eget beteende.
Jag snackar inte ur nattmössan, jag har jobbat såhär i många år, och befinner mig inte där jag är av en slump.
Jag har över 10 elitpresterande hästar i stallet, hingstar, ston, valacker. Och jag kan säga att alla är precis lika väluppfostrade. Vilka olater de än har haft, har allt försvunnit. Precis som med alla otaliga elev och kund-hästar också.
Jag har ett extremt harmoniskt stall med lugna individer som en del av dem befinner sig i toppskiktet i sin klass.

Men sen att jag fick möjligheten att lära mig häst utanför det svenska klassiska sättet att se på hästar också, är förmodligen skillnaden.
 
Senast ändrad:
Sv: Lastning. Bra på ramp men inte längre

Om vi tar ett exempel. Hästen står framför rampen, fryser fast. Dutt med spö. Ingen reaktion. Lite hårdare med spö. Ingen reaktion. Ännu hårdare med spö. Ingen reaktion.

Det blir tjatigt med spömetoden om hästen inte lyssnar. Jag tycker det är mkt bättre att på osäkra hästar be om frammåt när de är lite med med en. Risken finns att ber man vid fel ögonblick blir hästen bara mer skärrad/spjänar emot.
 
Sv: Lastning. Bra på ramp men inte längre

Ett sådant ex. löser jag genom att bryta dödläget. Vänder bort från släpet o ber den bara att följa med mig o klappar. Sen tar vi ny fart.

Den gör inte fel som inte går in, utan att den inte följer MED mig. Litar på mig.

Det har funkat på alla hästar.
Det gäller att man är målmedveten o självklar i sin attityd. Vi ska bara gå IN!!!
no worry- be happy.
 
Senast ändrad:
Sv: Lastning. Bra på ramp men inte längre

Om vi tar ett exempel. Hästen står framför rampen, fryser fast. Dutt med spö. Ingen reaktion. Lite hårdare med spö. Ingen reaktion. Ännu hårdare med spö. Ingen reaktion.

Det blir tjatigt med spömetoden om hästen inte lyssnar. Jag tycker det är mkt bättre att på osäkra hästar be om frammåt när de är lite med med en. Risken finns att ber man vid fel ögonblick blir hästen bara mer skärrad/spjänar emot.

Spömetoden du pratar om är inte samma metod som jag pratar om, eller så är det samma metod utförd fel.
Ditt sätt funkar säkert också, men hästar svarar generellt bäst på tryck för det är så det dom själva använder i alla lägen utom direkt flykt.
Men det tryck jag pratar om är inte samma som att stå och dutta med ett spö i flera timmar.
En lasthäst, innan jag ens ställer den framför en transport, ska jobbas i rundcorall och lära sig att gå undan för tryck av mitt kroppsspåk och min förlängda arm (longerpisk). Först när hästen är följsam och undergiven i corall och grimskaft och har förstått vad flytta sig för tryck innebär och accepterat mig som beslutstagare, DÅ kommer transporten in i bilden.
Bara för att lastningen är själva problemet, är det 9,9/10 bara ett symptom på en bristande kommunikation i hanteringen. Och man måste lösa det första problemet för att ärligt kunna lösa det andra problemet.
T.ex att lasta med linor, det är ett problem som är löst på ett oärligt sätt, forcerat, och inte efter hur hästen fungerar och tänker i din närvaro.
 
Sv: Lastning. Bra på ramp men inte längre

Ja så kan man ju oxå göra bara det inte blir vända, vända och vända. Tkr många har så bråttom vid lastning och stressar upp både sig själv och hästen. Det blir ett så onödigt stor grej av det. Har lättlagade hästar fast ena tvekar lite, men tar väl inte mer än 5 minuter. Och ändå har jag en vv modell 80nånting-tal. Men ska iofs byta upp mig hoppas rätt snart. Är man bara lugn, vet vad man gör och hästen litar på en så funkar det bra som du säger. Även riktiga nervvrak coolar ner sig ;).
 
Sv: Lastning. Bra på ramp men inte längre

Ett sådant ex. löser jag genom att bryta dödläget. Vänder bort från släpet o ber den bara att följa med mig o klappar. Sen tar vi ny fart.

Den gör inte fel som inte går in, utan att den inte följer MED mig. Litar på mig.

Det har funkat på alla hästar.
Det gäller att man är målmedveten o självklar i sin attityd. Vi ska bara gå IN!!!
no worry- be happy.

Du har lite samma tänk som jag och de flesta andra som lastar hästar utan problem. Oavsett om man går in med den eller skickar in den.
Det du beskriver, att bryta dödläge, är ju en situation som kan uppstå när man kommit så långt att lasta sin häst.
Men så som du skriver så förutsätter jag att du redan från början har en etablerad ledaroll och därför funkar denna metod bra även för dig. Härligt!
 
Sv: Lastning. Bra på ramp men inte längre

Nu har jag inte tillgång till rundcorall. Ang linorna så tkr jag att det beror helt på HUR de används. Tanken är ju inte att de egentligen ska behövas just med risk på foceringen. Det blir ju lätt lite mer tvångkänsla än utan. Men bara som extra stöd ser jag inget fel med det. Jag har sett ekipage som står x antal timmar och är sååå frustrerade och det smittas på hästen. Så istället för att gå in lite halft och sen kasta sig ut så finns linorna där och tas bort när man stängt bommen såklart. Sen att detta är en provisorisk lösning än en långsiktig sådan. Alternativt/och ha långlina som spänns alltefter hästen går frammåt. Dock ej dra.

Men ska egentligen inte behövas vid lastning. Men hellre så än att alla blir förbannade och sen får de hemläxa att lastträna. Även skicka in i fållor. Fodra i transport osv.
 
Sv: Lastning. Bra på ramp men inte längre

Fast oavsett hur man använder linor så ÄR DET INTE på ett sätt som är enkelt att förstå för hästen. Det är forcering. Sen funkar det skitbra på jättemånga hästar, men det är för att de flesta hästar är hanterade efter förmänskligande och forcering, och därmed vana vid det eftersom det är så hästar funkar, de anpassar sig.
MEN det är inte rätt sätt om man vill hantera sin häst efter hur en häst funkar på riktigt, och inte hur den funkar efter hur vi människor har hanterat den. Fakta.

Kan lägga till att skulle du lägga linor bakom mina hästar, som jag skickar in själva utan att nån går med in, lastningen tar 10 sekunder, så skulle du aldrig få in dom, hur du än använde linorna. Eller det kanske skulle gå, för de är så väluppfostrade, men jag vet att dom skulle bli ytterst misstänksamma och obekväma.
 
Senast ändrad:
Sv: Lastning. Bra på ramp men inte längre

Trodde inte att jag behövde förklara i detalj.
Precis som hästar i flock använder sig av tryck, för att etablera sin plats bl.a
T.ex en häst som gör anspråk på ledarhästen blir först varnad, med kroppspråk (låg nivå av tryck), lyssnar inte den andra hästen trappas varningarna, trycket, upp för att sedan leda till att den blir bortjagad tills den visar underkastelse.
Hästar använder sig av upptrappande varningssignaler i hela deras beteende, oavsett vad. Det är bara den direkta flyktinstinkten som är direkt, allt annat interagerande sker med små signaler som sedan växer sig intensivare vid behov.
Det är hästar som bara behöver använda dom små signalerna sinsemellan som ger en harmonisk flock.
Jag är faktiskt förvånad att jag har behövt förklara detta för så många här i Sverige, det är så på och jag trodde att alla som höll på med hästar åtminstonde tog sig tid att lära sig deras naturliga beteende.

Det är verkligen det mest basic sättet att hantera hästar efter, har man väl hajjat det är det så enkelt.
Jag kan använda eskalerande tryck i allt, i skänkel, i grimskaftet, i spöt, i kroppspråket, ja, i allt. MEN detta bör vara utlärt av en människa som verkligen besitter kunskaperna på riktigt och kan ni det inte när ni läser detta kommer ni inte lära er av att läsa resten heller. Det måste ske live för att man ska förstå.
Dvs, det är inte menat att man ska jaga hästarna, utan vi anammar bara en metod av disciplinering som hästarna själva använder och kan ta till sig (tryck), men använder det i våra mänskliga ting vi gör med hästarna och alltså inte på samma sätt som hästarna, men inspirerat av hästarnas eget beteende.
Jag snackar inte ur nattmössan, jag har jobbat såhär i många år, och befinner mig inte där jag är av en slump.
Jag har över 10 elitpresterande hästar i stallet, hingstar, ston, valacker. Och jag kan säga att alla är precis lika väluppfostrade. Vilka olater de än har haft, har allt försvunnit. Precis som med alla otaliga elev och kund-hästar också.
Jag har ett extremt harmoniskt stall med lugna individer som en del av dem befinner sig i toppskiktet i sin klass.

Men sen att jag fick möjligheten att lära mig häst utanför det svenska klassiska sättet att se på hästar också, är förmodligen skillnaden.

Vad vi vill att hästar skall göra är inte naturligt för hästar på något sätt. Det enda som hästar lär andra hästar det är att flytta på sig. De försöker inte lära dom att ha sadel på hästen, gå in i transporter, lyfta hovar på befallning och liknande.

Nu tycker jag att Ts har skapat sitt problem helt själv och alldeles i onödan. Hade hon inte hållit på och mesat och kluddat utan bara lastat hästen så hade det aldrig blivit några problem. Varför skapa en svårlastad häst? Men så blir det när folk ger sig in i sådant de inte kan något om.

Hästar vet att vi inte är andra hästar och vi vill att de skall göra saker som inte är naturliga för dom. Då kan det behövas andra sätt att få hästen att göra det man vill. Jag är förvånad att du inte förstår det.
 
Sv: Lastning. Bra på ramp men inte längre

Dessutom använder du dig av något som är negativ inlärning. Dvs det ger obehag tills hästen gör rätt då får den vara ifred, dvs eftergift. Om hästen inte gör som du vill så lägger du på ännu mera tryck.

Jag använder positiv inlärning för jag vill ha en häst som vågar prova saker. Som är nyfiken och tänker ut lösningar själv. Jag vill inte att mina hästar är kuvade och som inte vågar göra något som inte "flockledaren" säger åt dom att göra.
 
Sv: Lastning. Bra på ramp men inte längre

Dessutom använder du dig av något som är negativ inlärning. Dvs det ger obehag tills hästen gör rätt då får den vara ifred, dvs eftergift. Om hästen inte gör som du vill så lägger du på ännu mera tryck.

Jag använder positiv inlärning för jag vill ha en häst som vågar prova saker. Som är nyfiken och tänker ut lösningar själv. Jag vill inte att mina hästar är kuvade och som inte vågar göra något som inte "flockledaren" säger åt dom att göra.

Jag och du har helt olika åsikter om hästhantering och så länge du inte kommer och träffar mina hästar, eller är med på någon av mina otaliga kurser runt om i landet, så kommer du inte förstå.
Negativ inlärning, det var det absolut löjligaste jag hört. Hästen lär sig ju med min metod att själv VÄLJA rätt väg och lär sig hur man får en eftergift och när hästen är ''färdig'' består inte hanteringen av någonting annat än harmoni och lugn.
När du har gjort det här till den grad att du har hundratals nöjda kunder över hela världen, inte minst hästar, så ska jag lova dig att jag ska överväga din metod.

Mina hästar är verkligen inte kuvade, hur skulle dom då kunna prestera elit? Jag har väldigt nyfikna, trygga, stabila hästar som vet sin plats och därmed fokuserade på arbete.
 
Sv: Lastning. Bra på ramp men inte längre

Vad vi vill att hästar skall göra är inte naturligt för hästar på något sätt. Det enda som hästar lär andra hästar det är att flytta på sig. De försöker inte lära dom att ha sadel på hästen, gå in i transporter, lyfta hovar på befallning och liknande.

Nu tycker jag att Ts har skapat sitt problem helt själv och alldeles i onödan. Hade hon inte hållit på och mesat och kluddat utan bara lastat hästen så hade det aldrig blivit några problem. Varför skapa en svårlastad häst? Men så blir det när folk ger sig in i sådant de inte kan något om.

Hästar vet att vi inte är andra hästar och vi vill att de skall göra saker som inte är naturliga för dom. Då kan det behövas andra sätt att få hästen att göra det man vill. Jag är förvånad att du inte förstår det.

Läser du ens vad jag skriver eller skummar du igenom??
Nej det är inte naturligt, så därför kan vi göra det enklare för dom att förstå.
Att du säger att hästar bara lär sig att flytta på varandra är ren okunnighet. Har du studerat hästpsykologi mer än googlat?
Nej, vi gör inte naturliga saker med hästarna, så därför kan man göra det enklare för dom att förstå, genom att influeras av deras eget sätt.
Och ja, hästarna vet att vi inte är andra hästar, har aldrig påstått nått annat men just därför har vi också ett kroppspråk som hästarna inte förstår till stor del, även ett sätt att tänka. Vi är rovdjur, dom är bytesdjur, våra hjärnor är olika. Så varför inte anamma deras sätt att umgås, men utveckla det till en förmänskligad metod men med inspiration ifrån hästarnas beteenden?
Jag är förvånad att du inte fattar. Om du träffar en kines som inte kan svenska, fortsätter du prata svenska då och tänker "han får minsann lära sig"?
Eller behandlar du hundar som om dom vore människor, och skäller på dom när dom inte fattar?
 
Sv: Lastning. Bra på ramp men inte längre

Jag gillar inte alls det där fruktansvärt opedagogiska sättet att vara så otydlig. Nh-stuk. Petningar som blir hårdare ju otåligare man blir.
gör du så i annan hantering? När du ska tömköra? Om inte- hur ska hästen förstå vad du vill?

Jag följer med hästarna o sen säger jag -Gå in, som de redan förstår. törs de ändå inte så går jag med denna gången också.

hästen i detta fallet är nyfyllda 3 år. Man behöver inte dalta med dem, men ngn kreativitet måste väl finnas:confused::crazy:

Du är väl så pass duktig med hästar att du vet att nervositet kan ha många uttryck.

självklart ska den ha mat när den gått in- inte bara slippa pickandet i sidan.

I övrigt håller jag med du.

Ja, är ledarrollen befäst så fungerar det givetvis med din metod. Då får du väldigt sällan problem eftersom hästen litar på dig.

Det är inte svårare för hästen att förstå tryck i sidan av spö än av skänkel. Tvärtom är det väldigt tydligt. -var god att gå framåt. Har man inte sett metoden praktiseras reagerar man nog som du. Jag tycker denna och Tobbemetoden är de lugnaste och tydligaste av de metoder jag sett. Och det har gått väldigt fort att få in hästarna i transporten. Lugna och avslappnade.

Jag skulle aldrig rekommendera en metod som är opedagogisk eller svår för hästen att förstå pga att det är onaturligt. Ej heller våld av ngt slag.

Du dömer utifrån fördomar.
 
Sv: Lastning. Bra på ramp men inte längre

Läser du ens vad jag skriver eller skummar du igenom??
Nej det är inte naturligt, så därför kan vi göra det enklare för dom att förstå.
Att du säger att hästar bara lär sig att flytta på varandra är ren okunnighet. Har du studerat hästpsykologi mer än googlat?
Nej, vi gör inte naturliga saker med hästarna, så därför kan man göra det enklare för dom att förstå, genom att influeras av deras eget sätt.
Och ja, hästarna vet att vi inte är andra hästar, har aldrig påstått nått annat men just därför har vi också ett kroppspråk som hästarna inte förstår till stor del, även ett sätt att tänka. Vi är rovdjur, dom är bytesdjur, våra hjärnor är olika. Så varför inte anamma deras sätt att umgås, men utveckla det till en förmänskligad metod men med inspiration ifrån hästarnas beteenden?
Jag är förvånad att du inte fattar. Om du träffar en kines som inte kan svenska, fortsätter du prata svenska då och tänker "han får minsann lära sig"?
Eller behandlar du hundar som om dom vore människor, och skäller på dom när dom inte fattar?

Just för att jag är människa kan jag utveckla och förbättra. Hästarna har av naturliga skäl bara negativ inlärning sins emellan. Jag använder mig av positiv inlärning. Det har gjorts en hel del forskning på det området som visar att genom positiv förstärkning lär sig alla djurslag snabbast.

Den överlägsna tonen i dina inlägg kan du spara åt dina hästar. Den största egenskap man behöver när man håller på med hästar är ödmjukhet. Och sen snälla blanda inte ihop hästar och människor. Det är inte alls samma sak. Det fick jag faktiskt fram när jag googlade.
 
Sv: Lastning. Bra på ramp men inte längre

Ja, är ledarrollen befäst så fungerar det givetvis med din metod. Då får du väldigt sällan problem eftersom hästen litar på dig.

Det är inte svårare för hästen att förstå tryck i sidan av spö än av skänkel. Tvärtom är det väldigt tydligt. -var god att gå framåt. Har man inte sett metoden praktiseras reagerar man nog som du. Jag tycker denna och Tobbemetoden är de lugnaste och tydligaste av de metoder jag sett. Och det har gått väldigt fort att få in hästarna i transporten. Lugna och avslappnade.

Jag skulle aldrig rekommendera en metod som är opedagogisk eller svår för hästen att förstå pga att det är onaturligt. Ej heller våld av ngt slag.

Du dömer utifrån fördomar.
Jag har för länge sen hört talas om dessa metoder där man har som signum att vara PÅ hästen till den milda grad att den "väljer" att gå in. Det där eviga trycket- pressen.
För mig löser inte det ngt o jag stiger inte i aktning i min roll som mentor/ beskyddare för hästen. Är bara jävligt jobbig.
 
Sv: Lastning. Bra på ramp men inte längre

Du har lite samma tänk som jag och de flesta andra som lastar hästar utan problem. Oavsett om man går in med den eller skickar in den.
Det du beskriver, att bryta dödläge, är ju en situation som kan uppstå när man kommit så långt att lasta sin häst.
Men så som du skriver så förutsätter jag att du redan från början har en etablerad ledaroll och därför funkar denna metod bra även för dig. Härligt!
Jag har lastat föl på samma vis.
bara de går att leda någorlunda så följer ju de med.
Men JAG har alltid gått med mina in innan jag ber dem våga gå in själva.
Det är trots allt inte "naturligt" att gå in i en låda utan exit. Skulle aldrig träna på att gå ut i nödutgången- "urlastning fram". Då vid ev. incident så kan hästar få för sig att de ska UT o var ligger närmast?
Jo framåt o även om hålet är alldeles för litet ( skötardörren)o hästen gör sig fruktansvärt illa. Eller "bara" tar sig över frambommen.

Det värsta man kan göra är att förutsätta scenarior eller börja tjafsa med dem. lite tålamod o trägen bara...o inte hålla på för länge var gång.
 
Sv: Lastning. Bra på ramp men inte längre

Kul att läsa svar från dig. Passande namn, du har kommit långt när det gäller the big picture, önskar att det fanns fler som du där ute.
 
Sv: Lastning. Bra på ramp men inte längre

Vad vi vill att hästar skall göra är inte naturligt för hästar på något sätt. Det enda som hästar lär andra hästar det är att flytta på sig. De försöker inte lära dom att ha sadel på hästen, gå in i transporter, lyfta hovar på befallning och liknande.

Nu tycker jag att Ts har skapat sitt problem helt själv och alldeles i onödan. Hade hon inte hållit på och mesat och kluddat utan bara lastat hästen så hade det aldrig blivit några problem. Varför skapa en svårlastad häst? Men så blir det när folk ger sig in i sådant de inte kan något om.

Hästar vet att vi inte är andra hästar och vi vill att de skall göra saker som inte är naturliga för dom. Då kan det behövas andra sätt att få hästen att göra det man vill. Jag är förvånad att du inte förstår det.

Jag misstänkte eller jag vet att det är mitt fel att det blivit som det blivit. Hon är ju min första uppfödning så jag tror jag har varit såå rädd för att göra fel att jag blivit för mesig. En av anlednngarna tror jag har att göra med att hon som ettåring mitt i allt blev lite rädd om huvet när jag skulle sätta på grimma och misstänker att någon av de som tar ut hästarna gjort något. Då fick jag ju börja om igen och fick tipset att hon fick en äppelbit eller liknande så hon sänkte huvudet i och jag fick ju ta det väldigt lugnt och försiktigt den första tiden. Så det hängde väl kvar när jag skulle lasta. Jag var så rädd att hon skulle få negativa känslor kring lastning eller känna sig tvingad att jag gick för långt åt meshållet..
Men jag vet fortfarande inte exakt var det gick fel. Har ju läst på en hel del om lastning och på många ställen stod det just att när hästen sätter första hoven på rampen då belönar man och sedan backar. och fortsätter med att hon ska lite längre upp, sen backa osv. Detta för att hon ska förstå att det är jag som bestämmer när vi backar så hon inte börjar backa av sig själv(vilket säkert är lätt hänt när en häst ska in första gången). Om ni förstår vad jag menar. Hela den biten gick ju bra, på rampen. Hon följde ju med hur lätt och smidigt som helst. Kan någon berätta hur jag skulle göra just i det skedet när hon stannar? uppenbarligen inte muta och det har jag slutat med. Hinken med lite mat ligger längst fram hela tiden nu.
För övrigt är det svårt för mig att ta ut en professionell hjälp då jag bor långt bort från hästkunniga. Det finns en travgubbe men har sett honom använde metoden att ta ett långt rep som gick in genom en krok/öggla in i transporten varpå två gubbar drog allt de kunde i repet . Samtidigt som någon stod med en pisk bakom.

Någon skrev att hästen kör över mig, hon bossen så att säga. Men jag har inte uppfattat det så. Hon följer mig vart jag än går, även över presenningar, konstiga små hinder, i vatten mm. Så var ska jag börja om?


Hur kommer det sig att exempelvis Tobbe Larsson och andra rekommenderar att man kör med peta-med-spöt-metoden om det är så viktigt att man har professionell hjälp första gången? De lär ju ut den just för att man ska kunna fixa problemet själv.:confused:

Jag vet att jag har fått flera svar här, men många svar är helt olika så fortfarande lite konfunderad.

Återigen tack för alla svar! Det uppskattas trots att vissa kan ha en lite bitchig ton.
 

Liknande trådar

Hästhantering Köpte min 7 åring för 1 år sedan. Han har haft problem med lastning innan jag fick honom då han lastades med linor och aldrig fått någon...
Svar
17
· Visningar
4 615
Hästhantering Som rubriken lyder, hur hade ni på bästa sätt förberett denna häst inför resa? Det är min islandshäst det handlar om, helt...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 840
Senast: Buck
·
Hästhantering Jag har en medryttarhäst som har problem vid lastningen. Lite bakgrund först: Det är en kallblodstravare. Han har gått löp och fick...
Svar
11
· Visningar
1 349
Hästhantering hej har en häst på snart 8år som jag har kört transport med sen hon va 5. hon har ALDRIG haft problem med transport, alltid gått in...
2
Svar
20
· Visningar
3 381
Senast: Novalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp