Lastning ensam/med kompis?

V

veronican

Märker ni nån skillnad hos era hästar?

Min fröken är inte så lättlastad, hon kastar sig bakåt, brukar även kasta sig bakåt på bakbenen ibland och krånglar en hel del men jag (och andra med mig) upplever ALDRIG att hon gör detta av rädsla. Efter ca 20 min av tidvis backande, något kast bakåt i full fart, men mest bara stå still med frambenen på lämmen och agera fastlimmad så traskar hon plötsligt in.

Senaste året har hon -de få gånger hon åkt transport- bara åkt ensam och alltså varit lite krånglig att lasta.
Men idag skulle vi på sadelutprovning och hennes hagkompis gick före in i transporten. Jag hann knappt med innan min häst knallat in i transporten hon med!! :eek: På första försöket utan att ens blinka, hon stannade till en gång och nosade kompisen på rumpan första gången, andra gången stensäkert rakt in. Alltså det var nästan hon som gick före, jag fick hålla i henne så hon inte gick in innan de hunnit stänga bommen om första hästen.

Om hon ändå gjorde så jämt!!! :d

Jag vet ju att hon är väldigt flockpräglad, gillar inte att vara ensam varken i hagen eller stallet, främst stallet. Jag har även för 1½ år sedan åkt ut på tävlingar ihop med en dåvarande hagkompis och tillika bästis och då var hon också jättesnäll att lasta -när hon fick gå in sist, annars samma krångel som ovan nämnt.

VAD kan jag göra för att hon ska känna sig mer trygg när hon måste åka ensam? Ledarskap i all ära, det jobbar vi såklart på varje dag, men kan det verkligen vara enda anledningen? I övriga utsatta situationer brukar hon lita på mig tycker jag, men grejen är att jag inte upplever henne rädd på nåt sätt när vi lastar henne ensam.

Har ni en häst som är likadan? Hur har ni tränat?
Hade vi haft två egna hästar kunde man ju låtit henne slippa åka ensam, men jag kan ju inte gärna låna nån annans häst när vi ska till tandläkaren eller nåt...

Det var så himla roligt att ut och åka med henne idag, matte var riktigt stolt :D
 
Min häst tycker också bättre om att åka med sällskap, men har går numera även snällt på när han är ensam. Vi hade en diskussion får några år sen när han absolut inte ville bli latad, han slängde sig och reste sig och vi hade inte så mycket att sätta emot. Sen dess har jag haft kedjegrimskaft som går genom munnen, och om han går snällt hänger kedjan, men reser han sig gör det ont. Detta lärde han sig snabbt.

Jag vet inte om man kan göra så mycket åt problemet, hästar är ju flockdjur så det är inte naturligt för dem att vara ensamma. Det är nog bara att åka mycket med hästen, eller sätta av en dag och bara lastträna, gå i och ut transporten tills det går problemfritt, och så fort hon kommit in får hon mat och massor av beröm. Så har jag gjort och det har fungerat bra. Numera lastar jag i grimskaft igen. :bump:
 

Liknande trådar

Hästhantering Min häst visade idag att han har grov separationsångest på tävling när hans hagkompis är på samma tävling. Det är inget beteende han...
Svar
8
· Visningar
1 372
Senast: Ajsing
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 835
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 620
Senast: Ninnurur
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 400
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp