Lastning - igen. *suck*

SaraMara

Trådstartare
Sitter och funderar lite över det här med lastning, och varför det fungerar ibland, men inte alltid.

Kusen min är inte rädd för transporten - det tror jag inte för en sekund. Han har åkt ganska mycket och regelbundet, och går oftast på väldigt snällt. Antingen själv (med mig utanför) eller så går jag med in.

MEN, ibland är det tvärstopp. Bara han ser trailern så skall han inte åka. Först vägrar han gå, lägger jag då tryck i grimman så backar han - håller jag emot så kastar han sig till slut (han har aldrig lyckats slita sig hittills, så han har inte "vunnit" något på sina fasoner på så sätt). Försöker jag longera honom över lämmen i dessa lägen så rusar han. Visst, han går upp på lämmen, men i antingen trav eller galopp. Fort skall det gå iaf. Får jag stopp på honom så tvärstannar han och börjar backa.
När han så är på lämmen (det är ofast här det börjar krångla om det inte är en riktigt dålig dag med superkrånglet i början) så går han upp med frambenen - backar av. Upp igen - backar av. Går halvvägs in - backar av - men inte sjutton går han in... :crazy: Har klurat över om beteendet han uppvisar är något slags primitivt hästbeteende för att locka fram faror (som när de skall dricka ur vattenhål exempelvis), men borde han inte inse då att där inga faror finns? Dum är han ju inte annars! :smirk:

Tar vi fram linorna så går han ju alltid på - men jag VILL inte behöva krångla med linor och medhjälpare när jag VET att han kan ibland.

Vissa dagar skall han dessutom inte stå kvar på transporten när han väl gått på - kastar sig bakåt och skall bara AV. Helst igår. Ofta är han lättare att lasta borta än hemma, men det har börjat variera mer och mer. Har klurat över om transportskydden stör honom och provat lasta utan - men icke.

Det sägs ju att hästar känner av om vi är nervösa - men på min kuse fungerar det nog omvänt. När han varit riktigt dum med lastningen (och det anser jag han vara när det tar fyra-fem minuter att lasta - det skall det INTE behöva göra) och jag nästa gång är beredd på KAMP. Medhjälpare "inhyrda", linorna i beredskap, jag med andan i halsen osv. Ja, DÅ går han minsann på.

Vet inte riktigt VARFÖR han gör som han gör. När jag lasttränar hemma går det oftast bra (han går alltså på iaf direkt) - men han RUSAR på. Travar in i släpet och springer sedan av när det är dags att gå av också. Vad är det som stressar honom så?

Nu blev det ett långt och pladdrigt inlägg, men jag är ytterst tacksam för tips och råd!
 
Hästar är bra knasiga ibland! : ;) En hästa jag hade var likadan.....
 
Han visar att det är han som bestämmer, han kan minsann vägra gå på om han vill. Han visar att han kan gå åt vilka håll han vill utan att du kan göra något åt det. Typiskt beteende, han flyttar sig utan att du bett om det sas.. Det du då bör göra är att se till att när han rör sig åt ett "otillåtet" håll, får du vara där och driva honom och låtsas att du vill att han ska backa t.ex. Dock på dina villkor. Ska han prompt backa så får han göra det då- men då får han fortsätta backa en lång bit.. Du visar då att det är jobbigare att backa än att följa dig och gå på direkt.

Du ska kunna flytta honom åt alla möjliga håll helt enkelt. Han ska inte kunna flytta dig vilket är det han på sätt och vis gör med sina "trix".

Ledarskap och ledarskap igen är nyckeln till framgång. Och kom ihåg att i en hästflock finns 2 ledare- en som är bufflig och tar ledarskapet med våld, och en annan som tar ledarskapet genom att föregå med gott exempel, t.ex. ett gammalt sto. Läs mer här, han kan förklara bättre än mig: www.markrashid.com
 
Ja, visst visar han det. För rädd är han inte... :crazy:

Problemet med att han flyttar på mig är att han "lärt sig" trixen. På samma sätt som han nu kan göra de flesta "NH-övningar" utan att jag är närvarande mentalt överhuvudtaget. Backar jag honom så backar han gladeligen. Han nästintill springer bakåt om jag vill det. Vi skulle nog kunna backa upp till er och hälsa på utan större problem... :D De "trix" som fungerade så bra förut, när vi började ta igenom dem, de "kan" han nu. Han gör det per automatik, inte för att han "lyder" mig. Och jag vet inte hur jag skall komma förbi det heller (har många STORA problem - konstigt att man bara finner fler och fler problem hela tiden ju mer man hanterar sin kuse :smirk:)! ;)

När det gäller att han flyttar på mig så visst! det gör han verkligen. Är dock inte säker på att jag vet hur jag skall få honom att låta bli, och framför allt inte om jag lyckas genomföra det jag tror jag måste göra (stå kvar och låta honom vika undan). Han hoppar ju på mig i princip ibland, och skall jag då få honom att låta bli det krävs det ju styrka och "våld". Men eftersom jag inte vet om jag är rätt ute så vågar jag inte stå kvar fullt ut... Om ni förstår vad jag menar? :crazy: :D
 
Hu, vad jag känner igen det, så tyvärr ingen lösning åt dig. Iväg hemifrån häromdagen, nervös inför dagen tog det 3 min att lasta två hästar. Hem igen med gott om tid tog det 45 och krävdes linor och medhjälpare. Går upp på lämmen och kliver av på sidan. Går upp på lämmen och står som ett fån och tiitar på moroten jag har i handen. Stackars andra pållen står snällt och undrar varför vi inte åker hem. Kom väl linorna fram klev han bara in. Då blir man frustrerad.
Hoppas nån annan har nån idé. Jag tror det är tjurskallighet eller så driver som med oss.
 
Min häst krånglar som bara den om jag försöker lasta utan "hjälpmedel", Sen kommer de fram och då går han på hur snällt som helst... Så jag känner igen det där... även det där med att gå in å kasta sig ut direkt, gå upp halvvägs å kasta sig ur osv...
 
Hade jag varit du hade jag tagit fram linorna direkt och visat att det är slut med fjanterier nu.

Han kan ju gå in och han är inte rädd så då hade jag slutat med att "övat" och skjutit skarpt. In med han utan dumheter.
 
Jo, det slutar ju så de gånger han krånglar.

Man jag VILL inte behöva ha massa medhjälpare och linor... :( :crazy: Jag KAN ju egentligen lasta honom själv. När han inte är på "fel" humör vill säga. :smirk:
 
I somras övade vi på att träningslasta. Vi hade inget annat för oss och inget krav, ingen tidsnöd, inget liksom. Han gick på som ett lamm varje gång. Se´n när vi skulle åka till klinik i höstas var det krångel, liksom det var förra gången vi skulle till klinik. Jag är övertygad om att det är mitt eget kroppsspråk så fort jag visar mej en san dag. Han går dock alltid på men det tar tid och han blir så ovanligt fånig.....eller är det jag :smirk:???
 
Hej! Vet precis hur du har det, en av våra hästar gjorde likadant. Det vi gjorde var att vi provade en annan transport. Dyrt och knöligt men med hjälp av en front urlastad transport med fronten nere så fungerade det. Vissa har lite kul åt att vi öppnar båda luckorna så fort han ska gå i men det får de gärna ha. Det fungerade för oss och det är det viktiga. Vi tar nu ut honnom i fram hela tiden och han har helt slutat upp med att försöka backa ut. Vi trodde att han bara var vrång men så här i efter hand... Hur naturligt är det för en häst att gå in i trånga utrymmen...INTE ALLS. så när han såg rätt igenom så var det helt ok. Du kanske känner någon med en sådan transport som du kan få låna och prova om det fungerar. Lycka till. :rofl:
 
Hjälper inte... :crazy: ;)

Vi har en sådan trailer (eller, vi och vi, den vi alltid åker i är med fronturlastning). :D
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 835
Hästhantering Jag har en ny häst som jag haft i några månader nu och jag visste redan när jag fick hem den att den inte var helt bekväm med att åka...
2
Svar
27
· Visningar
2 748
Senast: kryckan
·
Hästhantering Hur skulle ni öva in det på häst som gärna blir lite spänd och otålig i transporten? Vi pratar inte om att resa över halva Sverige, men...
2
Svar
21
· Visningar
2 253
Senast: mackan
·
Hästhantering Jag har en fyraåring som jag har lasttränat mycket, han lastar sig själv på hemmaplan utan stress - det är bara att lägga grimskaftet...
Svar
13
· Visningar
1 980
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp