Bukefalos 28 år!

Lastning och lastträning

pigleton

Trådstartare
Vet att det finns en hel del trådar i ämnet men jag skulle vilja veta era bästa tips för att lasta häst.

Håller på med en stabil dam som inte alls är sugen på att åka låda.

Vill nå en harmonisk lastning, helst där hon går in själv (skicka in) men då hon i nuläget går in delvis för att sedan backa ut känns det avlägset.

Hon är hyfsat stor, 168 cm så jag har funderat på om hon vill ha hela transporten själv, dvs ingen mellanvägg. Jag upplever inte att hon är rädd för transporten, möjligtvis då upplever hon det som för trångt.

Har bara hunnit träna en gång, måste passa ihop det med ägaren eftersom jag inte har drag på min bil. Då kom vi in med henne men hon backade ut innan vi hann upp med luckan.
Jag fick då "nöja" mig med att vara den som gav kommandot back, vilket var tvunget att hinnas med på en halv sekund som var den ungefärliga tiden hon stod still innan hon själv backade ut.

Hon har lastats som unghäst utan problem. Jag vet inte var problemen kommer ifrån men senaste gångerna hon åkt transport fick hon lugnande.

Behöver i nuläget inte åka med henne, hon är inte i kondition för att tränas fullt ut än, men om någon månad vore det kul att kunna ta sig till ridhuset med henne.

Skulle gärna höra hur ni har kommit till att få lättlastade hästar. Finns säkert många som haft problem men lyckats rätta till dem.
 
Jag skulle INTE ställa in en så pass stor häst MED mellanvägg.

Min gammelpålle som jag ägt i 15 år, fick jag denna "instruktion" hur jag skulle köra honom i kärran när jag köpte honom:
"Du måste köra enormt sakta i första vänstersvängarna, för han kastar sig alltid i dem".
Jag fick honom "levererad", och framme på min stallplan kastade sig hästen ut när luckan var halvöppen med dunder och brak.
Han stod med mellanväggen på plats hos förra ägaren.

Han har ALDRIG kastat sig i kärran och rumlat om när jag kört honom. Det märks inte att man har en häst därbak, han står som limmad.
Han har heller ALDRIG kastat sig ut när jag lastat, vare sig på eller av.

Men jag har aldrig heller kört honom med mellanvägg!
Jag funderade utifrån det jag hört av ägaren innan, och tänkte att en rejäl pålle på nästan 170 borde kanske tycka det är TRÅNGT att stå i bara halva kärran?

Minns dessutom när jag skulle provlasta honom i en transport jag tänkte köpa.
Tyckte han kunde gå in fast mellanväggen satt kvar, han är ju så ENORMT resvan och lugn.
Men han ville inte gå in då! Han som annars går rätt in. Och när jag då trugade tog han full fart in tills det tog stopp, sedan for han ut igen!
Ngt han ALDRIG gjort!

Så din kanske är likadan? Prova att ha bredare i kärran och se om det går lättare.
 
Det där känner jag igen. :)

Hingsten jag hade förut var hemsk! VERKLIGEN det värsta jag har varit med om. Han kastade sig åt alla håll, slet sönder grimskaft osv. När han skulle ut var det bara att släppa luckan och gå därifrån. Han kom som en komet ut!

Sen fick jag tag i en tjej som jag hört var duktig med lastningsproblem och efter 45 min hade jag ALDRIG några lastproblem med honom igen. Tom min pappa som inte kan/kunde något om hästar kunde lasta honom. Samma sak med den nya jag har men då har jag själv gjort jobbet.

Såhär gör jag:

1. Du måste ta reda på om hästen lyssnar på dig när du hanterar den från marken. Att den backar när du ber den, att den går framåt när du ber den. Det viktigaste är att den ska slappna av. Försök få hästen att sänka huvudet ända till marken. Sen går du framåt och gör samma sak igen. Tills du inte behöver göra så märkbara kommandon. Du kan använda ett kedjegrimskaft i början.

2. Kör in bilen och släpet i en liten hage. (Det här är bäst då det kan ta ett bra tag). Du ska ha ett långt grimskaft. Longerlina går bra. Låt hästen lukta på trailern. Detta får ta ett bra tag. Inget stress, ge bara stöd. Prata med hästen. Förknippar hästen lastning med stress kommer det aldrig gå bra. Efter ett tag ber du hästen gå in. Du står på sidan av trailern och bara leder den inåt. Inget ryckande i grimskaftet. Backar hästen ber du den gå av och på igen.

3. När du väl fått in hästen så ber du den stå där ett tag. Sen backar du ut den försiktigt med hjälp av grimskaftet. Gör om proceduren tills hästen går in självmant.

4. När du gått igenom allt detta kan du begära lite mera. När du ska backa ut hästen ber du den stanna vartannat steg. När du fått igenom detta lovar jag att du har en lättlastad häst. Annars får jag komma ut och visa. :) Det fungerar på alla hästar.

Jag har hjälpt många att lasta på tävlingar då man ser några skräckexempel. Det har tagit tid men det har funkat.
Det gäller bara att vara lugn. Höj inte rösten i onödan.
En del som jag har hjälpt har kommit fram när jag träffat dom efteråt och sagt att dom aldrig haft några problem efter det.

Det viktigaste är att DU måste vinna hästens förtroende.

Lycka till!
 
Ska absolut testa utan väggen, när vi tränade stod den åt sidan, så det var brett bak, men jag fick känslan av att hon tyckte det var trångt.

Får se hur hon reagerar.
 
Svar till: Jag skulle INTE ställa in en så pass stor häst MED mellanvägg.

Jag tror nog det där är lite olika från häst till häst. Min häst är 1.68 och går utan några problem (går själv) på transporten med mellanvägg. Nu åker hon med mellanväggen ställd åt sidan ändå men det beror inte på att hon inte kan utan för att jag tycker att hon skall ha möjlighet att bredda om hon vill.
En kompis häst hade problem med att åka när hon precis köpt honom. Han galopperade på väggarna. En flytt på mellanväggen och han kunde bredda sig och stå stadigt.
Jag tror det beror på hur bra hästens balans är och hur föraren kört transporten helt enkelt. Men självklart skall hon prova utan mellanväggen! :)
 
Givetvis finns det lite större exemplar som även VILL ha sin mellanvägg.
Men min erfarenhet är att de är MKT färre än de som vill åka brett.

Tex när jag provlastade min andra ÄNNU större häst i kärran jag tänkt köpa, så knallade han kolugnt in fast mellanväggen satt i!
Så han skulle säkert gå lika bra att köra med som utan mellanvägg.

Att föraren kör "hästvänligt", det förutsätter jag! ;)

Men jag vet puckon som kör ren stadskörning när de har släp med häst i efter bilen! :eek:
Sådär gasa upp fort som 17 efter trafikljuset, för att vid nästa STÄLLA sig på bromsen, och sedan inte alls sakta farten i snäva kurvor.
Att då den hästen över huvud taget går in i en kärra igen, tycker jag är en gåta...
 
Mitt sto står bra i transporten med lång och en kort bom där bak. Alltså hon vill stå och åka brett. Jag har mellanväggen i men åt sidan om du förstår. Prova det och se om det blir bättre. :bump:
 
Har du vägarna förbi Gävle...kom gärna in till mig och provlasta min istadiga häst...!!
Han verkar vara i trotsåldern nu och har kommit på att lägger man i backen i 390 och sparkar med bakbenen när linan kommer bakom så kommer man lös..vi provar med lina som sista utväg.
Har aldrig behövt det tidigare, har skickat in honom själv i transporten..men nu verkar den tiden vara som bortblåst.
Höll på i 2 timmar i lördags..han och jag var nog lika svettiga båda två.
 
Jag känner igen det där. Min förra häst var också bråkig men det funkade med att knäppa i en longeringslina på kanten och lägga den om baken och dra i den samtidigt som du och hästen går in. Förstod du?? :confused:
Man skulle vara helst själv att lasta honom.

Mitt sto var också så tramsig när hon var två-treåring.

Tänk på att när hästen backar så när den vill stanna ska du backa den längre så att DU bestämmer. Ha gärna stöd från en väg på sidan. Det har hjälpt mig mycket. Nu slänger jag bara grimskaftet om halsen när hon traskar själv in. :rofl:

Lycka till. Fråga mig gärna om du inte förstår förklaringen.
 
Hade mellanväggen brett sist vi tränade och hon gick iofs precis in men sen backade hon på en gång.

Jag ska prova plocka bort väggen helt men det får vänta tills hon är ohalt.
Så himla typiskt att de ska skada sig precis när träningen börjar fungera *sucka*
 
Uppdatering

Tränade lastning i helgen och tog då bort mellanväggen. Damen backade iofs fortfarande ut men verkade trivas bättre utan den. Lyckades till slut få henne att stå still så länge att vi hade kunnat stänga luckan, vilket vi dock lät bli och dessutom gav jag kommandot back. Kändes skönt att det funkade så pass bra.

Ska försöka ta en vända till här i veckan och då kanske försöka lyfta luckan. Får se hur hon reagerar på det.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 097
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 646
Senast: Ninnurur
·
Hästhantering Hej! Till mitt problem: Har en häst jag köpte i augusti. Har stått hos uppfödaren hela livet. Aldrig varit några bekymmer att lasta/åka...
2
Svar
37
· Visningar
3 618
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 537
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hundlucka
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp