Lastnings råd !!!!

Sv: Lastnings råd !!!!

Det där lät lite som min nordis, han får man inte ens stänga gallret i boxen utan att han sparkar sönder väggar och allt i hans närvaro.
Det jag är rädd för är att jag tvingas ge upp för att han inte går på transporten om jag övar. Vi har nämligen ingen egen och måste därför hyra, och om jag får på honom tillsist så skulle jag inte vilja släppa ut honom. :devil:
Det skulle vara bra att kunna köra över honom direkt, men som sagt var så måste vi flytta om tre veckor. sÅ JAG TROR ATT DE där med övning blir en sak att träna på i vår, ska nog köpas en transport så småningom.
Många har sagt men med spännband går det alltid, men är inte olycksrisken väldigt stor då? NÅN SOM VET??

Hur får du in en häst med spännband??? Sådana du låser fast last med?
 
Sv: Lastnings råd !!!!

Och som sagt tidigare har du en svårlastad häst ta ut all inredning! och låt hästen åka helt lös! Många hästar upplever obehag av att bli inträngda. Och hästar håller balansen med huvet och halsen!

Att köra vuxna hästar lösa är både obehagligt (viktförflyttning i ekipaget) och farligt. Hästen kan inte ta emot sig när man bromsar (bogen mot bommen). Jag vill t o m påminna mig om att det är olagligt, om man inte har en bil/transport som är konstruerad för att låta hästen åka lös.
 
Sv: Lastnings råd !!!!

Min kompis hade en häst som inte ville gå på transporten, antagligen hade han varit med om ngt otäckt tidigare. Hon skickade iväg honom till en westernryttare som höll på med NH och allt var det var ;) Kände sig tvungen till att göra ngt sådant då han verkligen inte gick att lasta! Han var väg i en vecka och kom hem och det enda man behövde göra var i princip att peka på transporten så gick han in :) De skulle fortsätta med lite övningar som denna westernryttare använt sig av och lasta regelbundet. Tyvärr struntade de i det och snart var hästen lika svårlastad igen :(

Har fått hem en foderhäst nu som tydligen ska vara väldigt svårlastad. Ska börja träna i helgen och vi får väl se vilka metoder jag provar på :) Fått en del tips av den här tråden.
 
Sv: Lastnings råd !!!!

Vad hette den tränaren? Skulle vilja skicka min häst dit. Prova ställa transporten i hagen, och mata kraftfoder iden eller liknande. Då kan ju hästen omöjligtvis, vara rädd för transporten efter att ha blivit matad i den nån vecka. Kan fungera, vem vet!
Annars, luva över huvet! Vissa hästar går in då. Fast jag har aldrig provat.
 
Sv: Lastnings råd !!!!

Snacka om en tråkig ton, har du ätit taggtråd till frukost eller? :)
Jag försökte bara ge ett gott råd eftersom att jag vet att det hjälpt på många hästar som kastar sig.
Dessutom så har du nog satt på den lite konstigt om du lyckas med att få den att skära in i ganachen.

Nej, äter inte taggtråd.
Handlar inte om hur grimman sätts på. 5-600 kg, vilt kastande häst brukar kunna skära/bränna sig.
En anledning till att använda handskar.

/P Döben
 
Sv: Lastnings råd !!!!

Att köra vuxna hästar lösa är både obehagligt (viktförflyttning i ekipaget) och farligt. Hästen kan inte ta emot sig när man bromsar (bogen mot bommen). Jag vill t o m påminna mig om att det är olagligt, om man inte har en bil/transport som är konstruerad för att låta hästen åka lös.

Vart har du läst att det e olagligt att köra hästar lösa i en trailer? men vist är det bra och ha en fram bom men nästan alla hästar som åker löst står "bak o fram" eller på diagonalen med huvet bak.

Vad jag vet åker nästan varenda kalv lös i transporter! och många som kör unghästar åker löst! Tex om du kör en häst som har tendens till att få panik i trailern är det mycke säkrare att den åker lös än att den fastnar/ hänger sig på inredningen! Skulle aldrig drömma om att köra en unghäst med inredning första gångerna!

Fresten vet jag att en kompis vart stoppad av polisen för ett tag sen med unghäst lös i trailern och det va ingen som sa nåt om de!

Sen hoppas jag att alla kör så säkert som det bara e möjligt på att sätt!
 
Sv: Lastnings råd !!!!

Att köra vuxna hästar lösa är både obehagligt (viktförflyttning i ekipaget) och farligt. Hästen kan inte ta emot sig när man bromsar (bogen mot bommen). Jag vill t o m påminna mig om att det är olagligt, om man inte har en bil/transport som är konstruerad för att låta hästen åka lös.

Det enda som står i Jordbruksverkets föreskrifter är att FÖL inte får bindas upp, och OM man binder vuxna hästar ska de antingen ha löpande grimskaft eller tillräckligt kort för att de inte ska kunna lägga sig ner. Och om de färdas i fordonets längdriktning SKALL löstagbar bom finnas minst 0,6m från framväggen i höjd med hästens bringa. Alltså inte ok att köra bakofram i ett släp som inte är gjort för det.
 
Sv: Lastnings råd !!!!

Så länge hästen rör sig tänker den och är påverkbar. Som du beskriver islänningen skulle jag vara ensam, lång lina och vänta ut. Visa att dit vill jag att du går, och strunta i var den rör sig så längen den försöker.[/QUOTE]

Vi har testat massor, islandshästen har vi väntat ut i flera timmar men inget händer, vi har försökt locka in honom, men han vägrar står bara rätt upp ochner och glor på oss, vi har varit 10 personer och haft rep bakom bakbenen och försökt dragit in honom. Han stegrar och kastar sig,
 
Sv: Lastnings råd !!!!

Har du testat att lägga en jacka el dyl över huvudet så att han inte ser och sen snurra honom på liten volt så att han tappar riktningen lite och sedan gå direkt in in transporten.

Ett annat alternativ är att backa in hästen. Men då är det bra att ha tränat först.
Träna ryggning och beröm mycket; gärna med godis.
Med eller utan att ha täckt huvudet.
 
Sv: Lastnings råd !!!!

Glömde två saker:

Backar man in hästen måste det finnas plats att vända den.

Samt: Många hästar går på en transport bättre om där redan är en häst.
 
Sv: Lastnings råd !!!!

Jag har lastat svåra hästar med hjälp av repgrimma med stor framgång. Det blir inte samma tryck i nacken med en repgrimma som med en vanlig grimma. För den delen bör man väl "alltid" ha handskar på sej när man hanterar häst med någon form av lina. Allt handlar om timeing. Stegrar hästen gäller det att dra till innan den kommer för högt och där tycker jag att det är en stor fördel att ha en repgrimma.
 
Sv: Lastnings råd !!!!

Vi har testat massor, islandshästen har vi väntat ut i flera timmar men inget händer, vi har försökt locka in honom, men han vägrar står bara rätt upp ochner och glor på oss, vi har varit 10 personer och haft rep bakom bakbenen och försökt dragit in honom. Han stegrar och kastar sig,

Väntat ut hur? Man kan inte vänta ut passivt... Och 10 pers är dömt att misslyckas. Jag skulle också stegra och kasta mig om nån försökte med det.

Med vänta ut menar jag att man visar hästen vad man vill (gå framåt) och ber om det tills hästen reagerar, då ger man efter BLIXTSNABBT. Det kräver mycket känsla av den som hanterar hästen, att hela tiden se och be hästen om rimliga saker och berömma (ge eftergift) när hästen tänker rätt. Stegrar sig hästen och springer på sidan håller man kvar men följer med, samma tryck så frågan är kvar.
 
Senast ändrad:
Sv: Lastnings råd !!!!

Väntat ut hur? Man kan inte vänta ut passivt... Och 10 pers är dömt att misslyckas. Jag skulle också stegra och kasta mig om nån försökte med det.

Med vänta ut menar jag att man visar hästen vad man vill (gå framåt) och ber om det tills hästen reagerar, då ger man efter BLIXTSNABBT. Det kräver mycket känsla av den som hanterar hästen, att hela tiden se och be hästen om rimliga saker och berömma (ge eftergift) när hästen tänker rätt. Stegrar sig hästen och springer på sidan håller man kvar men följer med, samma tryck så frågan är kvar.


Vi var 10 och fick in honom till sist med sedering,!
Precis så som du skrivit har vi gjort med honom, han går fram, upp på rampen och sen inte längre, mutar med allt , berömmer, men han vägrar att gå in i den.
 
Sv: Lastnings råd !!!!

Som du själv säger är inte repgrimman den enda sanningen.

Tajming den första och största.

Lastar bara sk olastbara hästar i grimma som håller, dvs repgrimma.

/P Döben
 
Sv: Lastnings råd !!!!

Vi var 10 och fick in honom till sist med sedering,!
Precis så som du skrivit har vi gjort med honom, han går fram, upp på rampen och sen inte längre, mutar med allt , berömmer, men han vägrar att gå in i den.

Muta går bort. Beröm för vad om han inte rör sig? Säger du allvarligt till mig att du har konstant och ökande tryck och inget händer, ingen reaktion alls? Belöningen är att trycket släpper, får man ingen reaktion får man se till att få en reaktion. Ta hjälp av någon som är van att lasta såna hästar och inte hetsar upp sig.
 
Sv: Lastnings råd !!!!

Hej, har ett förslag. Detta funkar väldigt bra på min madame som bara har bestämt sig att hon SKA INTE in. Hon är inte rädd eller hysterisk på ngt sätt. Helst vill jag ju att hästen bara ska gå på utan några hjälpmedel. men men ni vet ju hur dom är. Hoppas ni förstår hur jag menar nu... Jag har på hästen träns (inga tyglar). Sedan har jag ett rep, ung 20meter, som ligger runt bakdelen. (för att det inte ska glida av har jag splitsat fast ett rep som ligger över ryggen .(som en omvänd tolksele..) hoppas ni förstår. Sedan löper repet på varsin sida igenom bettringarna, fram till bommen och ett halvslag runt. Då kommer inte hästen bakåt. Det enda den kan göra är att gå inåt, då slipper den ju trycket i bakdelen och om den kastar sig åt sidorna för då tar bettet imot. Viktigt är att INTE på ngt sätt lätta på repet om hästen backar, utan att hålla emot. Och att man "halar" in repet vart efter hästen går in. Även om hästen kastar sig åt sidan så håll emot, den kan kliva på rampen från sidan... Detta sätt är jättesnällt mot hästen, ingen dramatik med pisk eller linor som trasslar sig, den får helt enkelt välja den enkla eller jobbiga vägen. PLUS att det är fantastiskt säkert om du lasta själv, när du ska fästa bommen, då kan ju inte hästen kasta sig bakåt. Tack vare detta sätt går min tös in utan ngt problem, jag hinner knappt få runt repet runt bommen innan hon är inne. Innan tog det ca 1 timma och helst 3 pers. Nu klarar jag det själv, och hon OCH jag =) är lugna!! Kram
 
Sv: Lastnings råd !!!!

Hej, har ett förslag. Detta funkar väldigt bra på min madame som bara har bestämt sig att hon SKA INTE in. Hon är inte rädd eller hysterisk på ngt sätt. Helst vill jag ju att hästen bara ska gå på utan några hjälpmedel. men men ni vet ju hur dom är. Hoppas ni förstår hur jag menar nu... Jag har på hästen träns (inga tyglar). Sedan har jag ett rep, ung 20meter, som ligger runt bakdelen. (för att det inte ska glida av har jag splitsat fast ett rep som ligger över ryggen .(som en omvänd tolksele..) hoppas ni förstår. Sedan löper repet på varsin sida igenom bettringarna, fram till bommen och ett halvslag runt. Då kommer inte hästen bakåt. Det enda den kan göra är att gå inåt, då slipper den ju trycket i bakdelen och om den kastar sig åt sidorna för då tar bettet imot. Viktigt är att INTE på ngt sätt lätta på repet om hästen backar, utan att hålla emot. Och att man "halar" in repet vart efter hästen går in. Även om hästen kastar sig åt sidan så håll emot, den kan kliva på rampen från sidan... Detta sätt är jättesnällt mot hästen, ingen dramatik med pisk eller linor som trasslar sig, den får helt enkelt välja den enkla eller jobbiga vägen. PLUS att det är fantastiskt säkert om du lasta själv, när du ska fästa bommen, då kan ju inte hästen kasta sig bakåt. Tack vare detta sätt går min tös in utan ngt problem, jag hinner knappt få runt repet runt bommen innan hon är inne. Innan tog det ca 1 timma och helst 3 pers. Nu klarar jag det själv, och hon OCH jag =) är lugna!! Kram


Okej , haha har aldrig hört nått liknande, men det kanske är värdt att testa :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 321
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 499
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 376
Hästhantering Hej! Till mitt problem: Har en häst jag köpte i augusti. Har stått hos uppfödaren hela livet. Aldrig varit några bekymmer att lasta/åka...
2
Svar
37
· Visningar
3 707

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp