Lastnings råd !!!!

Sv: Lastnings råd !!!!

Din nordsvensk har inte jag förstått vad problemet är? Jo, jag förstår att han inte går upp men VAD gör han?[/QUOTE]


Han gå inte ens i närheten av en transport, ibland går han fram till den äter lite mat från rampen och kastar sig bakåt, backar jätte jätte fort. Nån gång har han stegrat också men det är ovanligare.
Men som sagt var när en nordsvensk backar i fullfart har man inte mkt att säga till om tyvärr.
om man försöker dra in spräcker han grimmor, gromskaft, linor, allt som kommer i hans väg.

Vi funderade på att rida bort hem till mig och lasta därifrån, så han inte har tryggheten i stallet, Vad tror ni om det????
Sen har vi även funderat på att ge honom lite sedering så han slappnar av lite. OBS inte så mycket att han blir vinglig, svårt att få upp han då. :crazy:
 
Sv: Lastnings råd !!!!

Han gå inte ens i närheten av en transport, ibland går han fram till den äter lite mat från rampen och kastar sig bakåt, backar jätte jätte fort. Nån gång har han stegrat också men det är ovanligare.
Men som sagt var när en nordsvensk backar i fullfart har man inte mkt att säga till om tyvärr.
om man försöker dra in spräcker han grimmor, gromskaft, linor, allt som kommer i hans väg.

Vi funderade på att rida bort hem till mig och lasta därifrån, så han inte har tryggheten i stallet, Vad tror ni om det????
Sen har vi även funderat på att ge honom lite sedering så han slappnar av lite. OBS inte så mycket att han blir vinglig, svårt att få upp han då. :crazy:

Fungerar inte bättre hemma hos dig än i stallet. Hästen har lärt sig att komma undan, kastar sig bakåt. Betyder inte ledbar, uppbindningsbar eller lastbar förräns den lärt om. Problemet går att råda bot på med hjälp av någon kunnig.
Exprimentera på egen hand kommer förstärka problemet.

Bästa tipset just nu har du redan fått. Backa upp till stalldörren, tajt , rampen inne i stallgången och lasta .

Ta ut en person att träna uppbindning, lastträning etc på nya stället.

/P Döben
 
Sv: Lastnings råd !!!!

Brukar få lasta krångliga hästar åt folk ibland, det jag tycker funkat bra är:
Börja med att gå över rampen på bredden fram o tillbaka, vill den inte ens göra det, lägg ut en filt eller liknande som förlängning av rampen och börja där och flytta dig sedan längre o längre upp mot "släpets ingång".
När det funkar:
Gå fram mot rampen, beröm så länge hästen går frammåt.
Börjar hästen backa, låt den backa och sen backar du den på dina villkor ytterligare 50-100 meter (det ska vara jobbigt).
Fram igen, beröm beröm så länge den går frammåt mot/på rampen.
Dom brukar sedan backa igen och då gör jag om proceduren igen med o tvinga den fortsätta backa på mina villkor 50-100 meter igen.
Efter o ha upprepat detta ett antal gånger brukar hästen inse att det är jobbigare o backa från släpet än att gå in för då får den ju beröm o tvingas inte rygga en massa. Sen brukar lastningen funka bra. Se till o sätta av några timmar så du slipper stressa.

Lycka till!
 
Sv: Lastnings råd !!!!

Det lät som bra idé ska testa de, om det blir jobbigare för honom att backa så kanske han inte gör det.
:)

Islandshästen däremot ska vi lasta direkt från stallet eftersom vi lyckats få på honom så borta.

Ja jag kommer börja tidigt haha typ flera dar innan, shit mina hästar är så dryga så det kan behövas.
 
Sv: Lastnings råd !!!!

Nu måste jag fråga. HUR GÖR NI när ni lastar? Hur många personer? Vilka uppgifter har personerna? Vilken utrustning är på? Vad är det för släp? Hur ber du hästen gå på?

Så länge hästen rör sig tänker den och är påverkbar. Som du beskriver islänningen skulle jag vara ensam, lång lina och vänta ut. Visa att dit vill jag att du går, och strunta i var den rör sig så längen den försöker.
 
Sv: Lastnings råd !!!!

Det går att "lastträna" hästar utan att ha släp. Det man tränar och det som måste fungera, inte bara vid lastning utan alltid, är att hästen kan gå i grimma och grimskaft och lyda den som leder. Ungefär som att en hund går fot. Träna det. När det funkar så att du kan leda utan att hästen drar i grimskaftet, att den stannar när du stannar, vänder när du vänder utan att du behöver dra i grimskaftet, så kan du träna att gå mellan trånga passager. Om du inte har något "naturligt" så kan du tex lägga bommar på marken, höja upp bommarna efterhand, sätta upp presenningar, gå mellan två soptunnor, osv. När ni går genom passagen måste du gå först och hästen gå efter dig. Fortfarande ska allt ske utan att hästen drar i grimskaftet. Använd rösten, smacka om hästen sackar efter, ptroa om den går för fort. Hästen ska även kunna backa ifrån dig, dvs du står still - hästen backar några steg utan att du rör dig. Du kan peta den på bringan med fingret och säga backa. När allt detta fungerar är det dags att lasta, du tar grimskaftet, går snabbt mot släpet, tittar in i släpet (obs viktigt du måste fokusera dit ni ska), hästen följer dig så som den har gjort under tidigare övningar. Ha en medhjälpare beredd som kan stänga bakom hästen. Jag lovar, detta fungerar. Våra två som från början var både stökiga och svårlastade, blev oerhört lättlastade efter ovanstående övningar (det tog ett par dagar att få dem att gå fot, med träning cirka 10 - 15 min om dagen).
 
Sv: Lastnings råd !!!!

Har du tillgång till egen transport elle kan låna av nån du känner...??

Isåfall...ställ in transporten i hagen,dela av hagen först om det är en jättehage,utfodra INTE i hagen under tiden den står där..

Ha rampen nerfälld,mellanvägg uttagen o hö längst framme inne i transporten...

Nyfikenheten övervinner rädslan!

Därmed inte sagt att hästen går o lasta problemfritt men den får tid o lära sej att transporten inte är farlig utan att det tar en massa tid från dej o att man stör/stressar den.
 
Sv: Lastnings råd !!!!

Har du testat att använda en repgrimma?
Tror inte att din häst kommer att vilja backa särskillt lång med den hängandes på nacken.
 
Sv: Lastnings råd !!!!

Tänker inte ge några långrandiga tips om hur man lastar en häst, men några grundtankar. När jag börjar lastträna finns det ett par regler som gäller, samma som gäller all hantering. Visar hästen ovilja, är det OK att vara tveksam. MEN i fall med transport är det inte OK att backa eller gå åt sidan. Det är OK att stå still, men inte backa eller kliva vid sidan av. Mitt ansvar som ledare är att bedöma att hästen faktiskt HAR problem, var problemet ligger och hur man lättast och bäst hanterar problemet i fråga. Ett TUNGT ansvar.

När väl dessa regler på lämpligt sätt ar stadfästa (och det är här man behöver en kunnig person som på rätt sätt kan få hästen att inse var gränserna går) kommer den tråkiga väntan. Väntan på att hästen ska inse att vad som helst är bättre än att stå utanför och glo. I undantagsfall snubblar man över hästar som har tålamod att stå och glo i timmar, då får man hitta något som är vansinnigt irriterande. Vissa tycker det är jättestörigt när man duttar på korset (här använder jag en lång pisk som förlängning av min arm), andra när man försiktigt duttar på hasen. Och fortfarande får man inte gå åt sidan eller bakåt. Grundidén är alltid att hela tiden ha hästen lugn, acceptera situationen och förstå vad som händer.

Nu är läget att utanför transporten är det irriterande, och de enda alternativet är att gå in. Går hästen in, och backar ut, är det OK. Det gäller att vara noga med att berömma när hästen går IN, så man inte är så sen att tanke på att backa UT redan finns där när berömet kommer.

När hästen kommer in i transporten och står någorlunda avslappnat (inte hela tiden är på helspänn) ska det finnas mat, god mat och mycket mat. Det blir en positiv spiral, en häst äter när den känner sig trygg, och blir trygg när den äter.

När och hur man lägger på bom, stänger, binder upp är en avkänningfråga, men det finns inga snabba genvägar som inte i slutänden kommer att straffa sig och göra jobbet ännu drygare när det kommer till lastträning

Lägg den tid och de pengar det tar att få hästen trygg med situationen. En häst SKA INTE lita på en ledare som inte visar sig vara en trygg och pålitlig ledare.
 
Sv: Lastnings råd !!!!

Han gå inte ens i närheten av en transport, ibland går han fram till den äter lite mat från rampen och kastar sig bakåt, backar jätte jätte fort. Nån gång har han stegrat också men det är ovanligare.
Men som sagt var när en nordsvensk backar i fullfart har man inte mkt att säga till om tyvärr.
om man försöker dra in spräcker han grimmor, gromskaft, linor, allt som kommer i hans väg.
Låter rätt likt min förra häst. Han kunde vara lugn och plötsligt visa vitögat och bara kasta sig bakåt. Linor, spön, "dra in" osv - inget sånt funkade. Det jag fick göra var att se till att han litade på mig helt och fullt. Att bevisa för honom att inte skulle få stryk (jag tror att han blivit spöad in förut - beteendet tydde på det) och bara med lugn och envishet hålla på tills han gick på. Mutor i form av havre eller äpple när han gått ett steg framåt använde jag också.

Första gången höll jag på 1,5 timme och gav sen upp (dumt nog). Sen lärde jag mig att bara vänta ut honom. Det tog ca 30 minuter gångerna efter det, men efter något år kunde jag lasta honom själv. Jag övade inte på själva lastningen något "extra" - hade jag gjort det så tror jag definitivt han hade gått in hur lätt som helst efter någon veckas "intensivkurs".
 
Sv: Lastnings råd !!!!

Brukar få lasta krångliga hästar åt folk ibland, det jag tycker funkat bra är:
Börja med att gå över rampen på bredden fram o tillbaka, vill den inte ens göra det, lägg ut en filt eller liknande som förlängning av rampen och börja där och flytta dig sedan längre o längre upp mot "släpets ingång".
När det funkar:
Gå fram mot rampen, beröm så länge hästen går frammåt.
Börjar hästen backa, låt den backa och sen backar du den på dina villkor ytterligare 50-100 meter (det ska vara jobbigt).
Fram igen, beröm beröm så länge den går frammåt mot/på rampen.
Dom brukar sedan backa igen och då gör jag om proceduren igen med o tvinga den fortsätta backa på mina villkor 50-100 meter igen.
Efter o ha upprepat detta ett antal gånger brukar hästen inse att det är jobbigare o backa från släpet än att gå in för då får den ju beröm o tvingas inte rygga en massa. Sen brukar lastningen funka bra. Se till o sätta av några timmar så du slipper stressa.

Lycka till!

Jag hoppas att inte försöker lära mig att lasta häst med detta inlägg.

/P Döben
 
Sv: Lastnings råd !!!!

Har du testat att använda en repgrimma?
Tror inte att din häst kommer att vilja backa särskillt lång med den hängandes på nacken.

Att tro att en repgrimma gör skillnaden är lätt idiotiskt.

Den häst som lärt att kasta sig kommer att göra det oavsett grimma tills den dag den får lära om. Skillnaden mellan en vanlig och en repgrimma är att repgrimman håller. Och brukar kunna skära vid gancherna.

En häst som kastar sig flyttar tex bil och trailer ett par cm om det stummar. Rätt mycket kraft. Tror du på allvar att du kan hålla i det?

/P Döben
 
Sv: Lastnings råd !!!!

Min erfarenhet är att den enda metod som fungerar på lång sikt är att hästen ska kunna lastas med förtroende. Jag kallar det inte för NH, utan för vanligt sunt förnuft. Jag har haft en häst som var svårlastad efter ett trauma med en transport som föl.
Han var alltså uppenbart rädd. Han stod blixtstill nedanför rampen och inget kunde få honom att röra sig, han blev så stressad vid några tillfällen att han la sig ned på rampen. Ibland la han i backen och kunde backa 100 150 m i full fart.
Jag gjorde så att jag helt enkelt väntade ut honom, varje gång han tog ett pytte steg framåt fick han beröm och varje gång han bakade eller tänkta bakåt så drog jag i grimmskaftet och när han tänkte framåt eller stannade lättade jag på trycket. De först gångerna tog det ca 2 h innan han gick in. Efter ca 2 månader lastade jag honom själv (jag var även själv när jag övade). Jag hade honom i grimma, halsrem och longerlina. När han blivit lastad några gånger började jag med att ta longerlinan , gå in i transporten, lägga linan över bommen och gå ut genom framdörren och sedan gå bak och stå på sidan om hästen. Detta fungerade utmärkt, när han sedan gick in var det bara att stänga bommen och luckan och sedan sätta fast honom.
Jag var själv vid nästan alla tillfällen, men jag rekommenderar att man har med en medhjälpare. Även om du snart ska flytta så tror jag att du kan fixa det om du intensiv tränar.

När min häst var inne i sin backa "fas" så ställde jag transporten ganska nära en vägg (ca 20m), utan något som hästen kunde skada sig på, när han då backade gick han in i väggen med rumpan och blev tvungen att stanna.

Viktigt när man håller på är att man själv inte är stressad, nervös eller arg, då går det inte. Har man lätt för dessa känslor ska man be någon annan att lasta hästen.

Lycka till
 
Senast ändrad:
Sv: Lastnings råd !!!!

de bästa trailerna för svårlastade hästar tycker jag och många hästar är trailers utan ramp!

Utan ramp kommer hästen "in i trailern" (med huvet) utan att behöva trampa på nån läskig ramp som gungar!

Och som sagt tidigare har du en svårlastad häst ta ut all inredning! och låt hästen åka helt lös! Många hästar upplever obehag av att bli inträngda. Och hästar håller balansen med huvet och halsen!
 
Sv: Lastnings råd !!!!

Det går att "lastträna" hästar utan att ha släp. Det man tränar och det som måste fungera, inte bara vid lastning utan alltid, är att hästen kan gå i grimma och grimskaft och lyda den som leder. Ungefär som att en hund går fot. Träna det. När det funkar så att du kan leda utan att hästen drar i grimskaftet, att den stannar när du stannar, vänder när du vänder utan att du behöver dra i grimskaftet, så kan du träna att gå mellan trånga passager. Om du inte har något "naturligt" så kan du tex lägga bommar på marken, höja upp bommarna efterhand, sätta upp presenningar, gå mellan två soptunnor, osv. När ni går genom passagen måste du gå först och hästen gå efter dig. Fortfarande ska allt ske utan att hästen drar i grimskaftet. Använd rösten, smacka om hästen sackar efter, ptroa om den går för fort. Hästen ska även kunna backa ifrån dig, dvs du står still - hästen backar några steg utan att du rör dig. Du kan peta den på bringan med fingret och säga backa. När allt detta fungerar är det dags att lasta, du tar grimskaftet, går snabbt mot släpet, tittar in i släpet (obs viktigt du måste fokusera dit ni ska), hästen följer dig så som den har gjort under tidigare övningar. Ha en medhjälpare beredd som kan stänga bakom hästen. Jag lovar, detta fungerar. Våra två som från början var både stökiga och svårlastade, blev oerhört lättlastade efter ovanstående övningar (det tog ett par dagar att få dem att gå fot, med träning cirka 10 - 15 min om dagen).



Han kan allt det där Lukkan , men såfort transporten kommer fram blir han heeeel knäpp tyvärr. Jag tror det har hänt något innan vi fick honom, typ vält med transport eller nått liknande.
 
Sv: Lastnings råd !!!!

Snacka om en tråkig ton, har du ätit taggtråd till frukost eller? :)
Jag försökte bara ge ett gott råd eftersom att jag vet att det hjälpt på många hästar som kastar sig.
Dessutom så har du nog satt på den lite konstigt om du lyckas med att få den att skära in i ganachen.
 
Sv: Lastnings råd !!!!

har ni provat med en hink med foder som lockar upp hästen i transporten? Inte många hästar kan motstå en lockande havrehink.
Gör så att du låter hästen smaka liten. Gå sedan upp på rampen och låt hästen smaka lite till. Dra inte i den utan låt den lugnt och försiktigt komma.

Annars kan ni fästa linor i sidorna på transporten som ni lägger om hästens rumpa och "knuffar" in den. Men se till att alltid ha spända linor så hästen inte trasslar in sig.

Ett annat tips som fungerade för mig med att sto jag hade var att sätta in en annan häst i släpet och sedan lasta stoet.

Hoppas det ordnar sig.
 
Sv: Lastnings råd !!!!

de bästa trailerna för svårlastade hästar tycker jag och många hästar är trailers utan ramp!

Utan ramp kommer hästen "in i trailern" (med huvet) utan att behöva trampa på nån läskig ramp som gungar!

Och som sagt tidigare har du en svårlastad häst ta ut all inredning! och låt hästen åka helt lös! Många hästar upplever obehag av att bli inträngda. Och hästar håller balansen med huvet och halsen!


exakt!!:bow:
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 320
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 499
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 376
Hästhantering Hej! Till mitt problem: Har en häst jag köpte i augusti. Har stått hos uppfödaren hela livet. Aldrig varit några bekymmer att lasta/åka...
2
Svar
37
· Visningar
3 707

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Bra blötmat
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp