Lastningsproblem (långt)

L

lill_flesky

Ja, vart ska man börja? Just nu känns allt bara hopplöst och jag tar emot alla tips och råd jag kan få ang. lastningen. Jag tror att jag tar alltihopa så ni kanske kan få en helhetsbild av mitt problem.

I alla fall, jag har haft min nuvarande häst i snart 1 ½ år lite drygt, jag tycker att vi har en riktigt bra kommunikation och kommer överens bra, hon är en toppenhäst att hantera och rida och gör nästan alltid sitt bästa (även om hon kanske inte ger så mycket gratis, men det är nästan bara bra).
När jag köpte henne så hörde jag med de gamla ägarna hur hon var att lasta. Enl. dem så var det inga jätteproblem, hon brukade vara lite osäker när hon inte hade åkt på ett tag men när de höll igång med lastningen/åkningen så var det inga större problem. Provlastade även själv på hemmaplan för att se hur det gick. det tog kanske 2 min att få henne att gå in då, även om hon var lite orolig i transporten och så så gick det helt ok.

Eftersom jag inte hade någon egen transport då så var vi inte iväg något förens efter den första vintern då jag behövde en ny sadel. När vi skulle lasta och åka iväg till Mustang för att prova ut en sadel så tog ca ½ h att få henne att gå in i transporten, hon parkerade hovarna på rampen och vägrade gå (nu kommer jag inte ihåg exakt men jag har för att det var så hon betedde sig), när vi väl skulle hem igen så var det samma visa men då gick det snabbare, tog ca 15 min att få henne att gå på. Nåja tänkte jag, då är det vell bara en vanesak då.

3 månader senare så var det dags att fylla på luft i sadeln, vi räknade med lite extra tid då det gällde lastningen eftersom jag inte hade lastat något alls de 3 månaderna. Men om jag inte minns fel så tog då 40-50 min och blåvägrade fortfarande att gå på, så då backade vi upp släpet mot en stalldörr, och då gick hon på direkt, utan problem.

På hemvägen vart det desto större problem, så fort hon insåg att det var lastning på g, så vart hon skärrad och stressad, det såg man väldigt tydligt då hon vart uppjagad och stressad. Vi fick hjälp av några människor som hade haft samma problem med sin egen häst och hade då anlitat en nh-tränare, och nu var hästen väldigt lättlastad. Det tog vell ca 20 min att lasta henne då, men hon protesterade väldigt kraftigt med stegringar. det var otroligt psykiskt påfrestande att se henne så uppstressad och jag tackar alla gudar för att jag hade folk med mig som hjälpte mig, annars hade jag nog brutit ihop :( men i alla fall så efter det bestämde jag mig för att ta hjälp och verkligen lastträna innan vi gav oss ut igen.

Jag lasttränade hela vintern och i början ville hon inte ens gå upp på rampen men nu fram på vårkanten började det gå riktigt bra, hon gick in utan problem och vi kunde stänga och så utan att hon blev alltför uppstressad. de senaste veckorna började vi dessutom åka kortare svängar och det har gått riktigt bra, hon står lungt och fint i släpet nu, trampar inte omkring som hon gjorde förut. Hon har haft lite brottom ut men har man sagt till henne att vänta å har hon gjort det.

I alla fall så var vi iväg igår till våran första tävling. En klubbtävling för att få komma ut och har lite roligt bara.
När vi skulle lasta henne på morgonen så var hon ganska motsträvig dock, gick mest på sidan av släpet. men efter ca 20 min så gick hon på och eftersom hon var så lugn så bestämde vi oss för att åka ändå.
Väl på tävligen så var hon jättelugn och verkade inte alls speciellt stressad utan mest interisserad av omgivningarna.
Dock så fick rejäla problem när vi skulle hem. Hon bara blåvägrade gå på transporten. Trots det så verkade hon vara lugn och ha fokus på mig, men hon ville bara inte, mest gick hon på sidan eller backade (inte alls som föregående gånger då hon bara parkerade sig på rampen eller stegrade sig) efter en timmes lastningförsök (som gick allt sämre och sämre, ju mer vi försökte desto mer motsatte sig hon att bli lastad) så fick vi hjälp av några att lina in henne (jag gillar inte linor eg. men man måste ju få hem henne :crazy:) och då tog kanske 3 min att få henne att gå, hon protesterade en del med att sparka lite bakut mot linorna men verkade endå lugn, och hon var lugn när hon väl var inne i transporten också. hemfärden gick bra, hon stog stilla i transporten och hon hade inte alls så brottom ut som hon brukar ha. Dock så var hon riktigt svettig när vi tog ut henne (hon brukar bli svettig när vi åker men inte så mycket, inte alls så mycket som vid hemfärden igår) men verkade väldigt lugn och glad över att få komma hem.

Just nu känns det bara hopplöst, jag har tränat så mycket lastning med henne så att det känns helt obegripligt för mig att hon beter sig som hon gör, antagligen har jag blivit väldigt hemmablind men jag vet verkligen inte vad jag ska ta mig till, det är väldigt jobbigt att inte kunna åka ngnstans utan att det tar flera timmar att lasta.
På torsdag så kommer en tjej ut och hjälper mig med lastningen och jag vi ska se om vi kan få ut några svar av det, jag vill verkligen kunna lasat min häst utan problem. sen får jag vell se hur hon reagerar på transporten idag i och med att vi linade in henne igår.
det svåra tycker jag är att veta hur mycket jag vågra kräva av henne, om hon verkligen är rädd eller om hon bara tycker att "nej, jag vet att jag inte behöver gå in, då gör jag det inte heller" ??

Jag är super tacksam över alla förslag och ideer som ni kan komma med för jag har verkligen slut på allt sånnt. :(
 
Vi har alltid linor med i bilen!! Jag ser dem inte som något negativt!?

Jag har haft ett par hästar som varit rejält svårlastade så därför började vi lastträna fölungen när hon var liten. Med linor från först början som stöd. Hon har aldrig varit svår att lasta men om hon inte åkt på ett tag så tar jag fram linan och då blir hon lugnare och skuttar snällt in i transporten.

Jag förknippar inte linan med tvång - den är lite som säkerhet tycker jag.

/C
 
Håller med Cyllene: Linor! och TÅLAMOD!

Jag har haft ganska många svårlastade hästar..
Tålamod är nummer 1..Förr eller senare får man in dom (ja det kan ta halva dagen :smirk:)

Sen behöver man inte alltid korsa linorna bakom hästen heller, ibland räcker det med två personer som håller linorna på varje sida av transporten så hästen inte har någon väg att gå åt sidan. :)

Se till att belöna hästen när den går in i transporten! Den ska tycka om att stå där inne.
Varje litet steg framåt upp på rampen ska uppmuntras! Även om hästen bara står still och tittar så är det bättre än att den backar eller går åt sidan.

Lycka till och kämpa på!
 
Tycker oxå du ska testa med linor... se bara till att inte skrämma elle tvinga in hästen med dem.

Min häst kan växa fast vid ingången av transporten och sen stå där tills hon dör eller kommer på en annan ide... Eller tills min sambo hämtar linan, det räcker oftast med att han lyfter armen och ska lägga den över ryggen så traskar hon snällt på .. :confused: :eek: :crazy: :)
 
Linor är inte precis det bästa allternativet, hästen kan bli rädd av att den dras in och det kan sitta kvar resten av livet...Min kompis råkade ut för det...Använd istället en hink med havre, be någon stå inne i transporten och rassla med den, visa också havren för hästen. Två människor kan också stå på var sida av rampen ifall hästen skulle vilja gå åt sidan och av rampen...lycka till, ha tålamod, att gå in i transporter är inget naturligt beteende för hästen....
 
hm, jag vet inte jag.. jag har aldrig gillat linor, det skulle ju vara himla skönt om man kunde få in hästen utan linor.
Men som stöd kan jag tänka mig, alltså att man inte korsar dem, ska konsultera min "tränare". Tack för tipset :)
 
Havre är helt uteslutet, det bryr hon sig inte ett skit om. Men tack för tipset.
 
Lite uppdatering nu också. har fått pm av en annan användare på bukefalos om ett tips som jag tror kan vara värt att prova, har hört från flera håll att hästar som blir så pass svettiga som min ofta blir stressade av oljudet som blir när man åker i transporten, så nu tänkte jag prova att peta in lite bomull i örnen och se om det hjälper.

Men som jag har uppfattat det så känns det mer och mer som "åk-problem"?
Idag skulle jag låta henne gå på transporten där den står uppställd och det gick ju prima, lite osäker va hon men hon gick på helt och hållet efter bara en liten stund.
man blir ju helt förvirrad på dessa djur :crazy:
 
Vem är det som kör? Tycker att folk i allmänhet glömmer bort att det inte bara är in i transporten som hästen ska, den ska åka också. Det är väl inte otänkbart att den som körde till tävlingen var nervös och stressad och att det avspeglade sig på körningen. Att hästen trampar runt tar jag som ett tecken på att den har svårt att hålla balansen, och då skulle jag köra dj-ligt lugnt eftersom en hel del får för sig att försöka lägga sig ner. Tänk ffa på att sakta farten i god tid före sväng och att inte bromsa/gasa innan transporten är rak bakom bilen, annars kastar bilföraren hästen sidledes i transporten, vilket inte är så kul för den stackarn. Minsta gupp skickar hästen som en katapult, så där en orsak att hålla hastighetsbegränsningarna. Alla hjälpmedel som förkortar lasttiden tycker jag själv är bra, förutsatt att de används med bestämdhet (och inte skadar hästen naturligtvis), för då förkortar de stressen som hästen utsätts för, samt tiden mellan krav och belöning, vilket alltid är bra. Det skulle kunna vara så att just det faktum att ni inte lyckats så bra vid några tillfällen är det som orsakar det egentliga problemet (jfr dominansproblem). Lycka till iallafall!/Å
 
det är min pappa som kör, och han är lugnet själv (utan honom hade jag gått i taket för länge sedan ;)) han kör bra och är van vid att köra släp, med och utan levande last och jag är över honom som en hök med att han ska köra försiktigt, så mer försiktigt än vad han kör nu går knappt att köra. Det enda jag skulle kunna tänka mig att man kunde ändra på var att köra med boggie (Vi hade boggie de första gångerna men då trampade hon runt bra mycket mer än vad hon gör nu med den enaxlade transporten, nu trampar hon nästan inte runt någonting alls) men det är inte ekonomiskt möjligt för oss att köpa en boggietransport just nu.

Dominansproblem har korsat mina tankar ett antal gånger, men jag vet inte ja, det är enbart vid transporteringen som hon är inte lyssnar på mig, jag tycker att vi har en bra kommunikation annars, men men det kanske är där det ligger. Ska spåna vidare på det.
tack för tipsen!
 
Jag menade inte att ni överlag har dominansproblem, men att det är möjligt att hästen blir stressad lika mycket av att du inte längre i denna situation uppträder som den klara ledaren, och att hon därför krånglar mer och mer eftersom hon redan i förhand vet att hon inte har någon att lita på när hon ska in i den "hemska" transporten. Då är det bättre att använda sådana tekniker där man bestämt får ett kvickt resultat.

Ett annat tips, som dessutom kan återställa hästens förtroende för ledaren, är att leda hästen mot transporten men göra halt precis INNAN man nått den punkt där hästen själv skulle protestera, och sedan ska den stå still tills man låter den flytta sig. En häst jag såg lastas på detta sätt var så frustrerad över att inte få röra sig att den med glädje gick in i transporten bara den slapp stå kvar en sekund längre (häst med lastproblem som hämtades och lastades av sin nya ägare, med den gamle som fågelholk bredvid). Innan hästen ger sig iväg själv, minskar man kravnivån genom att flytta hästen till en plats som den känner sig mer säker på. På så sätt jobbar man i hästens acceptanszon och kan gradvis flytta den närmare och närmare tills den till slut är inne i transporten. Genom att aldrig be om mer än hästen är redo för, behöver man inte komma i konflikt, och hästen behöver inte bli stressad. Tänk på att hålla på korta stunder, ta små steg och glöm inte att man kan närma sig en transport från många olika håll, vi människor har en tendens att bara inrikta oss på rampen (och att man bara kan gå på rampen på en ledd). Du själv kan gärna agera som om du inte ens såg vare sig transport eller häst, "act casually" - men betrakta hela tiden hästen i ögonvrån, så du ser hur den reagerar. Men för den här metoden krävs det att man har tillgång till en transport, förstås, eller att man riggar upp andra trånga, mörka passager. Min nordis följde av misstag med mig in i hallen på lägenheten när jag kommit på att jag glömt spöet hemma... Undrar om hyresvärden undrade över broddhålen i mattan sedan... / Å
 
Det är mycket troligt att jag uppträder annorlunda, dels iom at vi har transportproblem dvs. jag VET att hon inte kommer gå på, därför förväntar jag mig det och dels för att det finns ett visst obehag och osäkerhet med att lasta hästar. Sen var jag ju säkert nervös också när vi åkte sist pga av tävligen. Så den biten är ju något jag måste jobba med.
Men den känsla jag fick när vi lastade sist från tävligen var att ju mer jag försökte ju mer tveksam vart hon.. eller ja.. tveksam kanske inte är rätt ord, mer bestämd snarare. Jag måste komma på något bra sätt att få hennes uppmärksamhet och större fokus på att vi ska in i transporten?

Ang. att stanna innan hon stannar själv, hur gör man om hästen ex. backar? fortsätter man backa hästen eller ber man den bara gå framåt igen?

Sen har jag försökt jobba med variation i naturen runtomkring, dvs vi har ställt upp transporten på olika ställen, haft den påkopplad till bilen, lastat olika tider på dygnet, haft lindade bem/olindade ben osv.
 
Jag lasttränade hela vintern och i början ville hon inte ens gå upp på rampen men nu fram på vårkanten började det gå riktigt bra, hon gick in utan problem och vi kunde stänga och så utan att hon blev alltför uppstressad. de senaste veckorna började vi dessutom åka kortare svängar och det har gått riktigt bra, hon står lungt och fint i släpet nu, trampar inte omkring som hon gjorde förut. Hon har haft lite brottom ut men har man sagt till henne att vänta å har hon gjort det.

Att ge råd om lastning är, precis som mycket annat om hästar, svårt utan att se er IRL. Utifrån det du skriver här verkar det som om ni trots allt hade för bråttom med att stänga in hästen. Hästen ska inte behöva bli uppstressad alls. En häst som är mer eller mindre upprörd redan när resan börjar fortsätter ofta att vara skärrad under åkturen, åtminsone om det är en kortare resa. Därför vill jag få hela hästen (=kropp+själ)med mig in i transporten.

För en del hästar är det bättre med en resa på flera timmar istället för snuttar så att den hinner vänja sig ordentligt och förhoppningsvis slappna av. Jag tror inte att adrenalinnivån kan vara på topp hur länge som helst. Jag skulle dock inte ge mig ut på färd om hästen inte är lugn när den stängs in och accepterar det.
 
Om man ska behöva linor vid lastning, då är inte hästen LÄTTLASTAD, tycker jag.

Skipp linor, kvastar och för mycket människor då du lastar (lill_flesky) och låt det ta den tid det tar.
Själv fick jag mitt nf-sto att, från att ha varit rädd för att få pisk och bara stå med framhovarna 20 cm upp på rampen, till att stå lugnt i transporten med stängd lucka, på 1 månad. :bow:

Hade testat en NH-gubbe innan, men nej, hans metod passade varken mig eller häst. :crazy:
(Ha henne i ett långt "nh-grimskaft" och stå o snurra med änden bakom rumpan på henne. Då känner ju hästen press bakifrån, något den inte gör om man lastar "a la natural" :smirk:)
 
hur tränade du då?
Har problem med min nordis :crazy:
han går in men kommer ut lika fort igen.
fd äg skulle lastträna (fast hon var livrädd själv :crazy:)
och drog in honom i släpet. (lååång lina som hon hade gått in i släpet med och ut genom dörren i fram, sen drog hon in honom. Vilket resulterade i att han fick panik och gick omkull :mad:) så nu går det inte och lasta honom alss. (och vi ska flytta snart :crazy:) har inte haft tillgång till släp så vi har inte kunnat träna. har försökt hitta trånga passager och så men har mest blivit mellan mig och väggar och så
 
Jag tycker inte det är fel att använda lina på rätt sätt. Det blir ju fel om man "drar" in hästen med tvång, men jag har en lina bara för att "visa vägen" om hästen inte går på.
 
Först oh främst: Lastträna INTE, om du själv är LIVRÄDD!
Var hellre med vid sidan om (en bra bit ifrån, så att hästen inte känner din rädsla) och låt någon kompis som INTE är rädd, men som lyssnar på vad DU vill göra med din häst, lasta istället.

Vi hade alla luckor som finns (frontlucklan + lilla dörren) öppna. Det visade sig att hon var väldigt "mörkrädd", och gillade INTE när det var stängt och mörkt i transporten.

Testade lite olika "metoder". Stoppade bomull i öronen, testade även någon gång med en repgrimma på henne.

Jag körde på med "dra och släpp"-metoden. :)
Sett press i grimskaftet genom att dra, inte överdrivet hårt, utan så att det sträcks och så att hästen KÄNNER att det är något på G.
Lägger hästen i backen/går åt sidan, låten den göra det. Gå sedan upp mot rampen igen, om och om igen.
Kör på med dra och släpp, tills hästen lättar framåt: släpp efter på grimskaftet som belöning. Klia lite, prata lugnt och uppmuntrande och ge kanske en liten godis. (Det är upp till var och en att göra. JAG körde med det, och hästen sa ju inte nej till lite krafft ;))

Det är så svårt att ge tips såhär över nätet, när man inte ser hästen "in action" vid lasntningen.
Det bästa är om man kan stå jämte och säga vad som behövs göras, och ta allt LUGNT och fint.
Inte stressa eller gå längre än vad man tror hästen klarar.

GÅR hästen upp över halva rampen på en lastträning, låt det räcka för dagen! :)
Pressa varken dig själv eller hästen, utan ta lite mer nästa dag istället.

Fråga någon kompis kanske, om ni kan få låna ett släp över en tid? :)

Finns via PM om du undrar mer, eller i den här tråden fortsatt :)
 
Mycket möjligt att vi hade för brottom, tror att det lätt blir så när det börjar gå bra.
Vi har åkt både långa och korta bitar med henne och jag har upplevt det som att dte inte spelar så stor roll. Dock så har vi i princip bara åkt på stora vägar (typ E4:an och så) och det är ju väldigt mycket tung trafik som bullrar mycket, dessutom är det många som inte tar hänsyn att dey faktsikt står ett levande djur i transporten när de kör om :(

Lite uppdatering också:
Har fått lite mer hjälp med lastningen nu och på bara några dagar har det börja funka väldigt bra igen (utan linor! :)) jag jobbar henne runt mig utanför transporten m. lite markövningar så det verkligen blir jobb utanför transporten och sen när vi står i transporten ska det bara vara lungt och skönt. Och jag är mycket förvånad över hur bra denna metoden har funkat, de senaste 3 dagarna har hon gått in utan problem efter bara en stunds jobb (både med med och utan bil påkopplad till släpet.)

Sen fick jag också tipset att låta henne stå i transporten 5 min själv och bara stå (både före och efter åkturen) och ta det lungt, så att hon inte förknippade släpet med bara åkturen.
När vi ska ut och köra sen så tänkte jag prova med bomull i öronen och en luva (ni vet sådanna som hopperyttarna brukar ha) för att se om det blir ngn skillnad. Funderar också på att prova att ge henne Serenity från equimins innan.
Sen så ska vi också åka iväg och lasta ngn annanstan också för att träna på bortaplan.
 
Nej tycker inte heller att man ska behöva linor vid lastning, men när vi var därborta så kända jag bara att det gick inte, ju mer jag försökte detso mer så hästen ifrån :( .

Men den här "nh"-gubben, var det verkligen nh han förespråkade? Jag vet inte om jag är nh eller inte men jag gillar repgrimman och det långa grimmskaftet dem använder, det är mycket mer funktionellt för ex. lastträning än en vanlig grimma.
Att man viftar med grimmskaftet mot hästens bakdel är ju för att den drivning blir mycket kraftigare än en vanlig drivning. Om man tex longerar så driver du ju mot hästens bakdel, driver du mot framdelen ber du ju i princip hästen att stanna.

tack för tipsen! :)
 
Kul att det går åt rätt håll med lastningen. Har ni stängt in hästen ännu? Om inte - var noga med att ta det sakta, sakta och ha koll på vad hästen säger. Om hon visar obehag - dela upp proceduren i ännu mindre steg. Var också noga med att ta ut hästen ur släpet igen innan hon bestämmer sig för det.

Att låta hästen stå en stund i transporten innan och efter resa är bra. Egentligen nödvändigt att hästen kan det. Annars blir det svårt att stanna och tanka, fika, bilkö osv. Jag tycker inte att man ska släppa ut hästen så länge den stökar. Fast ibland kan man behöva ha lite is i magen, förutsatt att det inte håller på att gå alldeles åt pipsvängen, förstås.

Men den här "nh"-gubben, var det verkligen nh han förespråkade? Jag vet inte om jag är nh eller inte men jag gillar repgrimman och det långa grimmskaftet dem använder, det är mycket mer funktionellt för ex. lastträning än en vanlig grimma.
Att man viftar med grimmskaftet mot hästens bakdel är ju för att den drivning blir mycket kraftigare än en vanlig drivning. Om man tex longerar så driver du ju mot hästens bakdel, driver du mot framdelen ber du ju i princip hästen att stanna.

Tillämpning av NH kan se ut på många sätt, både bra och dåliga. NH är ju egentligen inte en teknik eller metod utan ett tankesätt. Men det resonemanget finns det säkert mer av på NH-sidan.

Vad som är viktigt att komma ihåg med repgrimman och grimskaftet är att det bara är redskap, precis som all annan utrustning. Resultatet beror helt och hållet på den som håller i snörena. Fördelen med repgrimman är att man kan använda finare signaler än med en vanlig grimma. Samtidigt kan repgrimman bli ett kraftfullt redskap utan att man för den skull behöver dra hästen i munnen. Det långa grimskaftet ger både människa och häst svängrum.

När det gäller drivning så kan man få hästen framåt genom att driva antingen mot fram- eller bakdelen, det beror delvis på hur man har lärt hästen. Jag driver mot framdelen när jag vill att hästen ska starta och bakom svansen när den ska öka farten. Driving mot sidan på bakdelen får ofta hästen att svänga undan baken och stanna, särskilt om man kombinerar hjälpen med mer eller mindre tag i grimskaftet. Resultatet blir att man kopplar ur hästens motor, som ju sitter bak. Jämför gärna med hur en ranghög häst kan behandla en lägre stående varelse.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 049
Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 436
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
485
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 642
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp