Lastningsproblem (långt)

Jag vet ett sätt som garanterat fungerar på en svårlastad häst under förutsättning att den inte visar rädsla eller verkar stressad över situationen utan bara har kommit på att åka transport inte är något den tycker om och att den kan komma undan genom att protestera/vägra gå in.

Du köper ett ca 20m långt,ganska kraftigt rep (dvs . ett som hästen inte kan dra av). Skaffa också ett kortare rep t.ex ett grimskaft. gör sedan en lastsele med hjälp av dessa, det kortare läggs över hästens rygg och knyts fast i det längre så att det inte kan glida ned på hästens ben. Lägg selen på hästen och trä ändarna genom bettringarna.

Låt en person leda hästen och en gå framför och hålla i repändarna. Stanna hästen innan den kommit fram till transporten och låt linda repändarna ett varv runt främre bommen. Spänn repet och be hästen gå framåt. När den gå r framåt så hala in repet så att det förblir sträckt. Fortsätt tills hästen är inne. Den som leder hästen följer ej med in i transporten.

Denna metod har jag använt med framgång på en mycket svårlastad häst och provat på flera andra med bra resultat. Jag vet att det inte är någon lösning på grundproblemet dvs att hästen inte ser den som hanterar den som sin ledare fullt ut men den är ett bra sätt om man inte klarar av att lösa grundproblemet men ändå vill lasta sin häst på ett sätt som är både säkert och smidigt.

Ev kan hästen testa att sätta sig emot det hela vid första försöket men den inser snart att det inte någon ide.

Om hästen lyckas smita brevid rampen och ställa sig på sidan av transporten så håll linorna sträckta och be medhjälparen putta lite på hästen så att den går på lemmen igen (från sidan alltså, går bra om det inte handlar om en väldigt liten häst :) )


Den häst som jag använt denna metod mest på har jag tidigare försökt lasta med vänta ut metoden (sådär kul efter 3 timmar varje gång man ska någonstans och hästen fortfarande vägrar). Locka med godis metoden vilket resulterade i att hästen snällt gick in men efter några gånger kom den på att den kunde kasta sig ut innan någon hann stänga. Lasta med linor = gick i början men sen kom hästen på att den kunde slita sig genom att tvärvända på rampen och hoppa över linorna. Lasta vid stalldörren = fungerade först men sedan kom hästen på sätt att komma undan detta också.Backametoden. Leda runt metoden. Ha transporten i hagen och fodra i den metoden..o.s.v

Numera går hästen oftast snällt på utan hjälpmedel men ibland så får selen tas på.

Jag vill påpeka att denna metod ska ses som en "sista" utväg och jag vill inte rekommendera den om man inte försökt andra möjligheter först. Många hästar går ju att övertyga att transporten inte är så hemsk om man bara har lite tålamod.

Den ska inte användas på nervösa eller rädda hästar då jag ser en viss risk att hästen får panik när den inser att den är "fast", inget jag har någon erfarenhet av dock.

Hoppas att det fortsätter att gå bra för dig så att du inte behöver ta till detta!
 
Nej det har vi inte, tänkte börja lite försiktigt med bommen snart om det går bra. Fick tipset att visa henne alla luckor och bommar och sådant också :) dvs att hon ser när jag stänger rampen, skramlar med den, stänger bommen, öppnar dörren i fram.Så det ska vi göra idag.
hade tänkt att börja med bommen i bak, låta henne stå en stund, och om hon är lugn, stänga rampen (men inte den övre luckan) och låta henne stå ett tag.
Hon har aldrig fått regelrätt panik i transporten så det tror jag inte är ngn fara, hon brukar trampa runt lite och gnägga lite, men inte så mycket mer.

Intressant detta med drivningen, har faktiskt inte tänkt på detta med drivningen mot sidan, så nu kommer jag att få världens hjärn-groda :D

tack för tipsen!
 
tack för tipset, men jag tror inte att hon accepterar det, de senaste veckorna har jag blivit mer och mer säker på att hon är rädd för transporten, så vi fortsätter att träna, och nu börjar det ju faktiskt gå mycket bättre :)
 
Att låta hästen få kolla på grejorna är säkert bra. När det gäller själva instängningen låter det som om det finns risk för att du går för fort fram igen. Men det är svårt att veta både för dig och oss andra.

Om jag var du skulle jag börja med att knacka i väggen, skramla med fäste eller bom för att kolla att hästen accepterar det innan jag försöker lägga på bommen, låta hästen stå, lasta ut, in igen, bom, ut osv. tills jag är säker på att hästen accepterar det och är stencool. Sedan skulle jag göra likadant med luckan. Innan jag fäller upp luckan helt skulle jag lyfta upp den en lien bit, ned igen, upp lite längre, ned osv. Hela tiden hålla koll på hästen. Verkar hon det minsta orolig eller spänd - ja då behöver proceduren brytas ned i ännu mindre steg.

Du skriver att hästen inte brukar få panik, men trampar runt och gnäggar. Om du gör rätt och hästen accepterar lastning och stängning helt ska du inte ens få tramp som reaktion.

Vad som också är viktigt att träna på, men det kanske du redan har gjort, är att hästen är helt bekväm med att det står någon vid sidan av släpet för att sedan kunna stänga. Minns inte om du leder in hästen eller skickar in henne.

Att lastträna på det här sättet tar tid och tålamod, men om du tar den tid som behövs nu kommer du (eller någon annan) förmodligen att få en häst som är lättlastad och lugn resten av livet. Under förutsättning att ingen klantar till det...

Sedan bör man också vara medveten om att hästen kan hamna i ett läge då den går in lugnt och fint och backar ut lika lugnt och fint igen, men man hinner inte stänga. I ett sådant fall kan man behöva markera tydligt för hästen att den inte skulle backa ut. Men då måste man vara 110 % säker på att hästen inte är rädd utan bara har kommit in i ett beteendemönster som passar den.
 
Låt en person leda hästen och en gå framför och hålla i repändarna. Stanna hästen innan den kommit fram till transporten och låt linda repändarna ett varv runt främre bommen. Spänn repet och be hästen gå framåt. När den gå r framåt så hala in repet så att det förblir sträckt. Fortsätt tills hästen är inne. Den som leder hästen följer ej med in i transporten.

Sätta fast repet i bettringarna och samtidigt linda det ett varv runt bommen, för att DRA in hästen? :confused:
Det låter ju... Genomtänkt. :mad: :crazy:
 
Jag har själv svårlastad häst, går på rampen till ett läger sen slänger han sig av om man ber om ett steg till. Måste använda stigbett och lina bakom han.
Vi tränar för fullt på det, tanken är att jag skall skicka han upp i transporten till slut.

Men jag hade aldrig lindat repet runt bommen, vad gör ni om hästen slänger sig o går omkull och ev. bryter nacken pga linan inte släppte efter fort nog?
 
Men jag hade aldrig lindat repet runt bommen, vad gör ni om hästen slänger sig o går omkull och ev. bryter nacken pga linan inte släppte efter fort nog?

Det var inte JAG som hade gjort det! :crazy: Skulle aldrig få för mig.

Varför måste du använda stigbett? Inte speciellt skönt ifall han reser sig.
Skippa linorna och alla extra, onödiga saker, och ta tag i problemet ORDENTLIGT istället!
 
Förlåt, det var menat till Yatzi.
Jag vet dom som snurrar linorna runt frambommen, men jag vågar inte, hellre längre lastningstid än att hästen bryter nacken.

Farouk:
Jag har stigbett pga han kastar sig handlöst bakåt, har jag bara grimman så släpar han mig över hela stallplanen. Med stigbettet så stannar han efter ett nån meter.

Jag vet att det är grymt med stigbett, så länge han inte slänger sig bakåt så känner han inte av den. Har även grimskaft i grimman som jag leder med.

Provar ALLTID att lasta utan först, sen sätter jag på stigbettet o då går det på 2 minuter att lasta. Målet är att bara skicka upp han i transporten själv o stänga bak.

Återstå massor med träning för oss.. Tyvärr vråldyrt att hyra transport för att träna. 300:- för en halv dag. Men ändå ingen ursäkt :crazy:
 
Om det går vill säga, så kommer jag att lägga på bommen snart, men det är enbart under förutsättningen att det går bra :)
Jag leder in henne i transporten, jag har tänkt mig att så småningom när lastningen funkar till 100 % att jag ska börja skicka in henne så att jag kan lasta henne själv tillslut, men det tar jag senare.
Jag har alltid min pappa med mig som står på sidan med bommen så hon är nog rätt van vid det nu, blir även han som kommer att få skramla med luckan och så.

Funderar på om jag ska ge henne lite av sin kvällsmat i transporten och skramla med saker/slå i väggarna medans hon äter, innan jag börjar med det utan mat. Vad tror du om det? Kan det innebära ngt negativt?

Jag har också fått rådet att när hon backar utan mitt kommando, så ska jag ha ett visst tryck i grimman (inte så att hon inte kan backa men så att hon känner av det) och be henne att stanna, och om hon backar av helt, så leder jag upp henne en liten bit kortare än föregående gång, ber henne att stanna en stund och backa av henne sedan.
 
Jag vet hur det känns att inte ha ngn egen transport, det är superskönt att kunna lastträna några minuter varje dag istället för att lasta en hel dag.
Jag har räknat ut att om jag åker 20 ggr/år med min transport så kommer den att vara intjänad om ca 4 år :D Så det lönar sig i längden :)
 
putt putt, nu vill jag ha mer ideer och tips! :)

Och så lite mer uppdatering:

har lasttränat ett tag nu, det går redna mkt bättre, men ju mer jag tränar, desto mer säker blir jag på att det har med ljudet att göra, har börjat "skramleträna" och det är såå läskigt :) det som är läskigtast är att tså innei transporten när matte slamrar med tranpsortgrimsakftet, då vill hon bara inte stå kvar i transporten, så det får vi träna mer på. :)
 
Osäkra hästar (oavsett varför de är osäkra) brukar jag köra mycket ljudträning med, gärna utan bom bak. D v s hästen får backa ut om det blir FÖR läskigt. Ofta är det bara de första gångerna som det blir utbackning. Sedan står de kvar och lyssnar.

Och alltid dövade när jag väl börjar köra. De flesta (alla hittills) står betydligt lugnare när de "bara" behöver koncentrera sig på att balansera, inte på alla ljud som kanske innebär fara.
 
har börjat "skramleträna" och det är såå läskigt :) det som är läskigtast är att tså innei transporten när matte slamrar med tranpsortgrimsakftet, då vill hon bara inte stå kvar i transporten, så det får vi träna mer på. :)
Att hästen reagerar på så lite som grimskaftet säger en del om hennes lättskrämdhet. Om det nu är ljudet som stör henne? Hur fungerar hon vid uppbindning annars? Står hon säkert och lugnt på stallgång och i spilta eller händer det att hon är rastlös eller försöker ta sig loss?

Varför inte börja med att skrammelträna utanför transporten eller i stallet? Då kan du ju testa om det verkligen är ljudet som stör henne. Dessutom slipper du inledningsvis risken med att skrämma henne i transporten.
 
det som är läskigtast är att tså innei transporten när matte slamrar med tranpsortgrimsakftet, då vill hon bara inte stå kvar i transporten...

Det är ju ganska självklart att hästen inte vill stå kvar i transporten, då ljudet från transportgrimskaftet kommer FRAMIFRÅN :) ;)

Ett bra tips att få hästen att lita på en, att stanna kvar i transporten och vänja sig vid beröring i transporten också, är att ta ut mellanväggen, lasta in som vanligt, lägg grimskaftet över halsen på hästen bara, börja LUGNT gå bakåt/bakom hästen, och börja BORSTA. :idea:
Det körde jag stenhårt med på mitt lilla busfrö :)
Jag kan nu hoppa runt bakom transporten, slänga med hinkar, "klappa" hårt på transporten (inuti som utanpå) och hästen står kvar. :)

Studera hästens rörelser NOGA. Börjar han backa ut, så "fryser" du och står stilla tills han har backat ut. SEN går du ut, och leder upp igen. Upprepa om och om igen, tills du märker framsteg. :)
Sluta för dagen. :)

Håller tummarna, och uppdatera oss gärna med hur det går! :)
 
just grimmskaftet låter väldigt mkt (det sitter fast i bommen, det blir alltså stål mot stål, skramlar väldigt mkt)

Hon fungerar bra vid uppbidning. Förut ogillade hon att stå själv i stallet men numera är hon väldigt lugn och så. Uppbidningen har aldrig varit ngt problem.
Jag har aldrig upplevt att hon har varit rädd för ljud specifikt, hon klarar utan problem ljud när vi är ute och rider (Förra veckan när vi red så kom ett x2000 tåg ca 5 m ifrån och hon rörde inte en hov) eller när jag hanterar henne.

Ska prova med ett liknande skrammelljud utanför tranporten och se hur hon reagerar. En sak jag tänkte på var att hon brukar få busa på ridbanan om man skramlar med en tom aluminiumburk med stenar i (iaf innan hon kom till mig, nu gör jag inte det så ofta) så jag funderar på att vänja henne av med det.
 
Och alltid dövade när jag väl börjar köra. De flesta (alla hittills) står betydligt lugnare när de "bara" behöver koncentrera sig på att balansera, inte på alla ljud som kanske innebär fara.

Hur gör du då? Har du bomull i öronen eller liknande?
 
Hmm, jo jag får nog hitta ngn som kan slamra med saker åt mig :)

När du borstade och så i transporten, la du för bommen eller hade du öppet i bak?
 
vi hade en liknande clinic på vår ridskola med en NH- människa och hon sa det att svårlastade hästar kan man använda repgrimma på. Och när min häst skadade sig och vi skulle på återbeök till helsingborg använde jag mig av den "metoden".

på med repgrimma och en vanllig grimma över så att man kan binda hästen i transporten sen. och ett långt rep, ca 8 m som man lägger runt stången i släpet. står sen vid sidan om släpet och drar i repet tills det bllir ett llitet tryck på hästens nacke. släpper efter på repet när hästen tänker frammåt.

gör man så här och är tålmodig kan man snart börja lasta själv.

Funkade ganska bra på min häst i a f.
 
Ja nu har jag tröttnat på lastningsproblemen och anlitat en NHtränare som kommer ut nästa vecka! :D
 
När du borstade och så i transporten, la du för bommen eller hade du öppet i bak?

Det var helt öppet: inga bommar, ingen mellanvägg.
Allt för säkerheten, ifall hästen skulle vilja backa ut snett, så hamnar man inte i kläm och hästen känner sig inte pressad av några väggar m.m. :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 046
Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 432
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
484
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 642
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp