Lastningsproblem (långt)

har även jag en svårlastad häst och står i samma stall som lill_flesky. har följt den här tråden med brinnande intresse...det där med borstningen tyckte jag verkade vara en annorlunda men bra ide som ajg faktiskt ska testa.

jag vet itne riktigt om ajg gillar iden med att dra in hästen i transporten så som du beskrev...skulle aldrig fungera med min häst som blir väldigt spänd då det gäller lastning. vi har nu börjat skicka in honom i transporten och det fungerar bra. han går in men vill inte stå kvar längre stunder så det tränar vi mycket på.

Hoppas fler ideer dyker upp som är värda att prova!
 
Byt transport! Använd en Fautras, de har dubbla bakdörrar och ingen läm. De mest svårlastade hästar skuttar in och åker super bra då golvet är nedsänkt och det är ett mkt stabilt släp. Jag lovar dig att det fungerar!
Har själv flera hästar varav vissa unghästar har varit besvärliga tidigare, nu bara skuttar de in och verkligen älskar transporten!
:love:
 
Jaa, och alla har ju råd att gå och köpa sig ett nytt släp också... :smirk:
 
Det är inte heller en bra idé att dra in hästen i transporten.
Den sitter fast, blir tvingad att gå in. (Om hästen nu inte LÄGGER sig ner t.ex.).
Det är som att lägga en spindel i handen på en människa som har fobi, och limma ast den eller något. :crazy: :smirk:

Kul att du tyckte om tipset med borstningen :)
Testa lite själv, för att se vad just DIN häst gillar. :)
Bomull i öronen är ett tips också. :)
 
ja men självklart, en sådan köper man ju i en handvädning.

"Kollar snopet ner i plånboken och inser att min förmögenhet består va typ 20 pix och att det är lååångt kvar till löning"
 
nu har inte jag läst igenom alla svar, alldeles för sent för det :crazy:.
men tänkte bara tillägga, att vi har en häst som var livrädd för transporten, inte larvig utan verkligen rädd.
vi testade med ögonbindel (jacka) och han kände sig i och med det tryggare och gick in direkt.
numera klarar han att gå in utan jackan :).

kanske värt att pröva?
 
Nje att dra in hästen är defenetivt inget alternativ...ska prova borstningen i morron...ska bli himla spännande och se hur min häst reagerar!
 
Har inte läst allt så jättenoggrant, men mitt intryck är att det är själva resan som skrämmer hästen. Kanske du ska testa att själv åka med hästen en gång? Annars kan jag rekommendera att låta henne stå med en krubba full med godis i transporten, att göra korta roliga resor till intressanta platser och att köra överdrivet försiktigt. Prova med öppen lucka, stängd lucka, extra lång bom osv. Alla hästar är individer och reagerar olika. På en del transporter glider mattan omkring på golvet och kan skrämma hästen.

Och var inte rädd för att använda lina. Jag hade själv lina på min unghäst i början och nu lastar jag henne själv.
 
Sv: Re: Lastningsproblem (långt)

Farouk skrev:
Sätta fast repet i bettringarna och samtidigt linda det ett varv runt bommen, för att DRA in hästen? :confused:
Det låter ju... Genomtänkt. :mad: :crazy:
Man sätter inte fast repet i bettringarna. Man trär repet GENOM bettringarna som det redan stod i inlägget. Repet går bakom rumpan på hästen och det är där trycket hamnar för att få den att gå framåt.Sedan drar man inte in hästen så fort man kan utan allt måste gå lugnt till. Fick hjälp med precis denna metod häromdagen med vår svårlastade ponny. Han gick åt sidan några gånger men helt plötsligt gick han bara rakt in till min förvåning. Han drogs inte in med våldsam kraft utan repet spändes allteftersom han tog några steg framåt. Ska nu själv lära mig att använda en sådan sele.
 
Sv: Re: Lastningsproblem (långt)

polis skrev:
Man sätter inte fast repet i bettringarna. Man trär repet GENOM bettringarna som det redan stod i inlägget. Repet går bakom rumpan på hästen och det är där trycket hamnar för att få den att gå framåt.Sedan drar man inte in hästen så fort man kan utan allt måste gå lugnt till. Fick hjälp med precis denna metod häromdagen med vår svårlastade ponny. Han gick åt sidan några gånger men helt plötsligt gick han bara rakt in till min förvåning. Han drogs inte in med våldsam kraft utan repet spändes allteftersom han tog några steg framåt. Ska nu själv lära mig att använda en sådan sele.

hmm hur ser selen ut? :confused: har dålig fanatsi kan inte se den framför mej.. :o
 
Sv: Lastningsproblem (långt)

Skulle det kunna vara så att hon tyckte det var jätteroligt på tävlingen med allt att titta på och nya hästar och att det var för tidigt att åka hem? ;) Hästar är föunderliga djur!
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 049
Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 435
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
484
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 642
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Annonsera mera hundar 2
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp