lastningsproblem

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare B Cool
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 932
B

B Cool

Hejsan, har lastningsproblem. Min häst har i flera omgångar fungerat jätte bra att lasta, även kunnat åka iväg ensam med henne utan problem. Men efter några veckor eller så så får hon rycket och blir helknäpp och går inte att lasta själv.
Då får jag lastträna, lastträna och åter lastträna. Sen går det bra igen ett tag tills hon ballar ur igen.
Men nu har jag fått ett större problem för förut kunde jag sätta fast henne i transporten och hon stannade där. Men sen lärde hon sig att hon kunde dra sönder grimmorna och grimskaften. Så nu när jag lastar henne så kan jag inte stänga eftersom hon ej stannar om jag går bak och ska stänga bommen och lämmen.

Är tvungen att ha repgrimma och "gummisnodds" grimskaft i stallgång om jag ska sätta fast henne, vilket jag gör jämt nu för att hon ska lära sig att hon inte kommer loss. Ska jag våga använda det i transporten också? Eller hur gör man för att få en sådan häst att stanna kvar så man kan stänga?
Har provat så mycket nu, börjar tappa hoppet.:(

Sv: lastningsproblem

Ni kan inte vara flera stycken då? alltså att du stannar hos hästen inne i transporten och lugnar henne medans någon annan går bak och stänger? Lr det kanske inte fungerar det heller?

Själv har jag en matglad pålle som stannar så länge de finns käk :smirk: men den kanske du också har testat?

Skicka in hästen i transporten, stå själv kvar utanför, lägg på bommen....gå in i transporten och bind upp hästen. Stäng lämmen.
Bind aldrig en häst i transporten utan att bommen är på.
Först bom sen binda.

Jo det fungerar om vi är två, men jag vill att det ska fungera när jag är ensam också. Mat är inget som gör att hon stannar därinne heller tyvärr.
En utan de alla turer vi haft så kunde jag skicka in henne också, men nu fungerar inte det heller. Vet inte vad det tar åt henne. Har nu tagit bort mellan väggen och just nu går hon in men jag har inte provat att stänga än.

Kanske skulle prova det där igen med att hon får gå in själv.

Så länge luckan är nere får hästen EJ sitta fast, gäller oxå vid urlastning.

en häst sliter tills den kommer loss.
Den har tydligen fått göra det nu o blir panisk så fort den sitter fast.

Kan sitta i för livstid.

Du får ha en medhjälpare som stänger om du inte får hästen att gå in själv.
Om hästen är på väg bakåt- Släpp- å gå in igen.

axel skrev:
Så länge luckan är nere får hästen EJ sitta fast, gäller oxå vid urlastning.

en häst sliter tills den kommer loss.
Den har tydligen fått göra det nu o blir panisk så fort den sitter fast.

Kan sitta i för livstid.

Du får ha en medhjälpare som stänger om du inte får hästen att gå in själv.
Om hästen är på väg bakåt- Släpp- å gå in igen.

Jag håller med. :bow:
Ta upp luckan oxå innan du binder henne. :idea:
Du kan tom låta henne gå in utan grimma så att hon inte fastnar i något med grimman och bygger på sin rädsla.

jag förstår vad du menar, har en foderhäst och ägaren varnade oss för att han var svårlastad! han vill inte gå in, och när han gör det så kastar han sig ut igen (ibland) lika när man lastar ut, då flyger han ut. Hon hade tydligen brutit hanleden en gång när han kastat sig ut :O

Men vi löste problemet, Willes problem var att han ville inte åka själv! Så vi lastar Lina först och sen Wille. Oftast går han på enkelt. Vi har även hönät och lockar med morötter.
Det är bara nån enstaka gång som han slängt sig ut.
Men vi har också en väldigt bra bom (inte bara ett snöre) han kan trycka så mkt han vill mot bommen men den ger inte efter. Det är bra, för då vid urlastning får han stå och trycka tills han ser att det är meningslöst, då öppnar man diskret ber han backa så går det bra.

Men du vill ju kunna åka själv, och då vet jag inte riktigt hur du ska göra om hon inte vill..

Man kan ju testa med att ta två longerings linor och fästa på varsin sida av släpet (nu kan du dock inte vara själv), så står en och håller i det ena, och en det andra.
så tar du hästen mot släpet och så går dom andra två i kors och trycker.
Har du testat det? (när man gjort så några gånger, så brukar det ge efter sen så du kan vara själv) visas hästar testar ju att bråka bara för att, och då kan det ibland bara hjälpa genom att ta fram linan och visa den så går dom in.

B Cool skrev:
Hejsan, har lastningsproblem. Min häst har i flera omgångar fungerat jätte bra att lasta, även kunnat åka iväg ensam med henne utan problem. Men efter några veckor eller så så får hon rycket och blir helknäpp och går inte att lasta själv.
Då får jag lastträna, lastträna och åter lastträna. Sen går det bra igen ett tag tills hon ballar ur igen.
Men nu har jag fått ett större problem för förut kunde jag sätta fast henne i transporten och hon stannade där. Men sen lärde hon sig att hon kunde dra sönder grimmorna och grimskaften. Så nu när jag lastar henne så kan jag inte stänga eftersom hon ej stannar om jag går bak och ska stänga bommen och lämmen.

Är tvungen att ha repgrimma och "gummisnodds" grimskaft i stallgång om jag ska sätta fast henne, vilket jag gör jämt nu för att hon ska lära sig att hon inte kommer loss. Ska jag våga använda det i transporten också? Eller hur gör man för att få en sådan häst att stanna kvar så man kan stänga?
Har provat så mycket nu, börjar tappa hoppet.:(

Dra inte ut på eländet! Det är ett ledarskapsproblem. (som du delar med många av oss ryttare).
Ring närmaste western-klubb. Ta referenser av andra hästmänniskor vem som är bra på sånt här.
Det går nästan alltid att lösa. Lycka till! ;)

Det är ju solklart...anledningen till att inte din häst vill in i släpet beror ju naturligtvis på alla de gånger hon fått panik och slitit sig. Man får ALDRIG binda en häst i släpet förrän bommen bak är stängd, och/eller luckan. Börja om från början, och skicka in henne själv, ha tålamod och låt henne gå lite in och ut i släpet så hon förstår att hon inte sitter fast och till slut tycker att det är ok. att stå där.
Mvh. Matten

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem... 2
Svar
21
· Visningar
2 906
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i... 3 4 5
Svar
81
· Visningar
14 256
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 709
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 459
Senast: WSLPZF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka