Lastningstips för osöker häst.

katarina_dacke

Trådstartare
Vet att det finns jätte många såna här trådar, men väljer ändå att beskriva mitt/vårat problem.

Har en halvblodskille på 170 på 5 år. Har åkt en del transport bla till klinik och så, på 5 år har han kanske åkt 15-20 gånger.
Ibörjan var han trygg och ganska lugn, men han har alltid haft väldig brottom ut.
I går lastade vi och åkte en sväng.

Innan har vi behövt använda linor på honom och i början verkligen behövt dra upp honom med linorna, nu i går tänkte jag att vi bara skulle ta det lugnt och testa utan linor. ( då vi inte skulle iväg till någon tid på klinik eller så) Vilket resulterade i en häst som stod som fast frusen framför rampen.. Bed min hjälpbredare att hämta linor, satte dit en och la bakom rumpan på honom, då gick han på direkt. Men innan vi fått på bakbommen kastade han sig ut.. Lina runt rumpan igen, in utan problem, tog inte bort linan utan lät den vara, satte på bommen, upp med lämmen och stängde, fick massa beröm å morot. Dock är han väldigt
nervös, eller "stirrig"
Dock är han hur cool som helst när vi kör. står helt stilla, och äter av det som finns i hönätet.
När vi ska lasta ur så stannar jag bilen, står en stund innan jag öppnar skötardörren. Hälsar på honom och parat med honom. Öppnar sendan översta luckan och han får så ytterligare en stund tills han är lugn. Öppnar lämmen, men bommen är kvar, får ytterliggare vänta tills han är lugn.
När han är lugn så tas bommen bort, när han känner att han har fritt bakom sig så kastar han sig ut.. Jag har alltid longerlina vig urlastning, som får hänga löst, alltså ingen motstånd.

Hur ska jag få honom lugn isamband med lastning? Urlastningen är en sak men just innan man får på bommen är det ganska så otäckt, då man inte vill gå bakom, eftersom man då riskerar att få en häst på sig. Har just därför 2 medhjälpare vid lastning, jag följer med honom in, och de andra har ev linor och står på varsin sida, den ene ger bommen till den andre. Men Jag vill slippa risken att han kastar sig ut.
Så ni som har tips och ideer på hur man ska komma i ordning med detta kom med förslag! Beskriv hur ni gjort osv.
Jag har egen transport så det är inga problem. (trane 130t-96 tyvärr enaxlat)

Är det bara att träna, träna. träna??
 
Sv: Lastningstips för osöker häst.

Jag tror att ju mer du tränar, ju mer tillit kommer hästen få för transporten "helt enkelt". Och det tar tid ibland! Jag har själv en treåring som fryser totalt FAST när man ska få på honom på transporten. Han har av olika anledningar inte behövt åka mer än tre fyra gånger i sitt liv, och har inte blivit tränad att lastas däremellan.
Fokusera inte på att få på hästen första gången. Låt hästen nosa, fundera, titta, undersöka. Så länge han inte backar eller viker åt sidan så låt honom vara på slack lina. Longerlina är alltid ypperligt för att undvika att du själv kastas med eller skadas om hästen väl kastar sig inne i transporten!
Tänk alltid på eftergiften, om du ber hästen gå framåt med ett lätt drag i linan, släpp efter direkt när hästen tar ett steg framåt. Ett steg i taget med tid att fundera däremellan. Om hästen tar lång tid på sig så avbryt första träningen när han står med två eller fler hovar på rampen. Beröm med lite kli i pannan och gå därifrån. Undvik att använda linor bakom honom.
Har du möjlighet så ta bort mellanväggen i början, och ha framdörren öppen så det blir ljusinsläpp. Det optimala släpet är ju det med fronturlastning där man bara kan träna på att gå igenom, eller att stanna mitt på, och sen gå ur framåt.

En bra grej kan vara att börja utan transport, och befästa lite ledarskap, eller tätare sagt få hästen MED dig, att ni gör något tillsammans och förstår varandra. Ett par smågrejer som jag tycker kan förenkla hanteringen med hästen är de här momenten
*Du ska kunna flytta hästens rumpa (utan att han går iväg framåt eller i sidled) åt båda håll.
*Du ska kunna backa hästen ifrån dig och få honom att stanna på det avståndet
*Därefter ska du också kunna få hästen till dig utan att behöva dra i honom. Huka dig lite, "bjud in" hästen
*Om hästen går förbi dig vid ledning, få hästen att stå riktad mot dig genom att flytta runt rumpan, så ni står mot varandra innan ni börjar gå.

Såna här enkla grejer kan i längden göra att du har mer kontroll över hästen inne i transporten, så att han inte kastar sig bakåt. Likaså ska han ju backa först på ditt kommando. Börja redan på rampen att han ska stå still, därefter backa, gå på igen etc.

På en skala, hur flummigt och osammanhängande skrev jag? :angel:
Kort sagt tror jag att man kommer långt med en bra kommunikation med hästen, mycket tid, lugn och ro! Verkligen bra att du tar dig tid och tränar utan att ha någonstans att åka. Många kör fram transporten en kvart innan avfärd och så står de där och drar och gastar.
 
Sv: Lastningstips för osöker häst.

Tack för bra svar! Ja det här med vardagshanteringen har jag tänkt mycket på, bla när vi är ute och går, så ska han stanna när jag stannar, backa om jag vill det och så vidare, har dock inte "tränat" på det så mycket, :o

du skriver även att man kan börja med att hästen får stanna å lukta på rampen, ta ett par steg och sen är det bra för den dagen, och höja ribban nästa dag, men är inte risken då att de tycker att de "vinner"? Alltså de slipper gå in i transporten. Då tänker jag att det blir ännu svårare att få på dem? Eller tänker jag fel? Varje gång vi lasttränat, har vi haft som mål att få på honom, stänga och åka en sväng, men vad säger du om det? Vill inte att han ska sluta gå på och kunna åka med..

Hoppas du förstår vad jag menar..
 
Sv: Lastningstips för osöker häst.

Jag förstår absolut hur du menar. Det gäller ju att det absolut alltid är DU som bestämmer när träningen är avslutad. Jag har sett exempel på folk som just tänkt så att hästen ska sätta ett par fötter på rampen och sen ska det vara nog för dagen. Hästen har ställt sig på rampen, sen börjat backa eller gå av åt sidan helt utan kommando, och ägaren har helt sonika tyckt det var okej och gått därifrån.
För mig är det ingen förlust att avbryta "mitt i" lastningen, så länge hästen faktiskt står still där jag vill ha den, är lugn i den situationen, och därefter blir tillsagd att gå därifrån. Typ att jag backar den av rampen. Nästa gång ska den gå längre, kanske ha framhovarna inne i transporten och bakhovarna på rampen. Stå stilla, lugn och fin, klappa, backa, avsluta. Nästa gång stå lite längre in etc. Till slut stå helt inne, lugnt och sansat, backa ur på kommando. Sen är ju det knepiga med hästar som din, som kastar sig ut. Här har man ju förhoppningen att arbetet från marken ska sitta i ryggmärgen hos dig och hästen, så att när han börjar backa och du gör motstånd så ska han förstå att det inte är lönt att fortsätta bakåt.
 
Sv: Lastningstips för osöker häst.

Om du har hanteringen befäst på backen (vilket är en förutsättning) så är det bra om du kan träna några gånger i veckan. Det viktigaste när du tränar är att det är DU som tar initiativen. Han ska gå exakt så långt upp på rampen som du bestämmer, och han ska backa ut när du säger att han ska backa. Det här kanske innebär att han bjuder själv att gå uppför rampen, men det har inte du tänkt, du har bara tänkt sätta upp framhovarna och sen stanna. Om du inte får fram honom till rampen utan linor tycker jag det är okej att använda dem för att få upp dom där framhovarna på rampen, sen är det halt och backa ut.

Så här har jag jobbat med hästar vi lastning. En häst som verkar nervös inför hela transporten tycker jag det är bra att longera över rampen. Börja en bit ifrån och flytta volten närmare.

Det viktiga är att du ALDRIG tar nästa steg förräns hästen är redo för det. Tex stäng inte rampen förrän hästen är lugn. Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 642
Senast: Ninnurur
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 137
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 104
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Jag har en häst som tidigare varit svårlastad på så sätt att hon inte ville stanna kvar inne i transporten. Hon har gått in, för...
Svar
6
· Visningar
948
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp