Bukefalos 28 år!

Lastningstips, tack!

A

AnnikaH

Jag och min svägerska har fått hem en tillridningshäst som är 4 år och det är en jättetrevlig häst, förutom en sak - det går inte att lasta honom!

Nåja, det är väl att ta i, vi har fått honom att följa med in i transporten (lockar med mat, inga hårda metoder) men han tar en tugga och backar ut direkt igen. Han gillar INTE när någon står bakom honom, då blir han stressad och focuserar bara på de som är bakom, därför har jag provat att lasta själv och då följer han villigt med in. Men så fort jag försöker röra mig bakåt för att stänga eller om någon annan som står utanför försöker stänga så går han ut direkt.
Han verkar inte speciellt rädd utan snarare tjurskallig, han har liksom bara bestämt sig för att inte så kvar där inne så länge att vi hinner stänga om honom.

Några tips på hur vi kommer vidare?
En sådan fin häst måste ju kunna åka annars blir det ju aldrig något av honom.
 
Sv: Lastningstips, tack!

Låt honom gå in o stå så som ni gjort nu, utan att lägga för eller upp något. Ge honom något att äta o ge honom en positiv upplevelse. Låt någon stå "bakom" så han vänjer sig. Bästa steg blir ju att lägga för bommen o sen till sist luckan. Hela tiden mycket beröm!
Han ska backa ut när ni vill, inte när han vill. Därför är det viktigt att ni läser av o backar ut honom innan han tröttnar!

Jag brukar lägga ett rep för istf bommen där bak, men det var för att vi linade in min. När han kände linan bakom rumpan stod han still o då kunde vi lägga för bommen.

Lycka till!
 
Sv: Lastningstips, tack!

Tack för tipset, det med linan bakom ska vi prova. har inte tänkt på det. Vi har försökt lägga för bommen bak, men så fort vi rör oss bakom honom backar han ut. Kanske vi haft lite för bråttom med bommen. Ska testa med lina först.

Till mackan,
givetvis har vi en bom som vi ska lägga för, men vi har inte ens fått dit den ännu.
 
Sv: Lastningstips, tack!

Hallå,
att locka in hästen med godis/mat ger en sämre situation, för när man sen slutar att ge hästen, lr när den fått sin mat backar den ut igen, för då får han ju mera godis när han går in nästa gång.
Vet inte om du är insatt i Monty Roberts tekniken?
Det är enligt mig den bästa. Går ut på att bygga upp förtroende utan våld och att hästen hela tiden ska vara säker. Även fast häsen uppfattas som tjurskallig kan det vara sättet den visar sin rädsla. Jag rekomenderar att du läser boken Från mina händer till dina.
 
Sv: Lastningstips, tack!

har man framutlastning kan man ju göra som jag skrev i tråden svårlastad häst. min häst satte inte bakhovarna på rampen ens när vi började lastträna. nu har vi kommit till en punkt när han inte ställer in bakhovarna in i själva släpet. sedan har det börjat blivit för mörkt att lastträna (lånar ett släp av en bekant som kommer med häst till en lektion på kvällen). men vi har iaf gått till väga så att jag som går in med hästen har en hink med lite gott i med mig. jag går före in i släpet och ställer hinken på golvet. sen får han själv lista ut hur han ska komma till hinken. när han sen själv går in och äter, backar jag ut honom (han brukar oftast själv kasta sig ut) och så gör vi om allt. då har han fattat vinken och går gärna med in. dock inte helt, vi tar ministeg. när vi är nöjda för den gången backar jag ut innan han har ätit upp allt och så får han äta upp resten utanför släpet. detta har iaf funkat hittils på min och mammas häst som tog 3 timmar att lasta när vi köpte honom.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 173
Träning Har en väldigt grön häst som måste lasttränas (finns en tråd om hennes hälta). Hon är dessutom rädd och bakskygg. Jag måste göra detta...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 914
Senast: animalasia
·
Hästhantering Hej! Jag har en häst som tidigare varit svårlastad på så sätt att hon inte ville stanna kvar inne i transporten. Hon har gått in, för...
Svar
6
· Visningar
973
Senast: Blyger
·
Hästhantering Jag har en ny häst som jag haft i några månader nu och jag visste redan när jag fick hem den att den inte var helt bekväm med att åka...
2
Svar
27
· Visningar
2 865
Senast: kryckan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp