Lastproblem

kryckan

Trådstartare
Jag har en ny häst som jag haft i några månader nu och jag visste redan när jag fick hem den att den inte var helt bekväm med att åka släp. Jag vet inte exakt vad som hänt eller hur man har försökt, men det har slutat med att hästen istället fått åka lastbil. Inte helt avslappnat dock men helt ok om jag förstått det rätt. Hästen åkte lastbil hem till mig.

Nu har jag tränat lastning ett antal gånger och det går framåt men nu tycker jag att vi fastnat lite när jag vill att hästen står lugnt i släpet innan jag stänger bom och bakläm. Hästen går snällt in men vill inte stå kvar. Ibland har vi fått henne att stå lugnt och vi har kunnat stänga men många gånger går hon ut igen direkt. Oftast lugnt men ibland har den lite bråttom, även bråttom in ibland.

Finns det några knep jag kan ta till för att få henne att förstå att hon ska stå kvar? hittills har jag försökt vänta ut henne och när hon backar ut går vi bara in igen.

Jag lastar i ett släp med step up, i början hade jag "vanlig" bakläm men då "hoppade" hon både ut och in, med step up går hon lugnare. Har även testat ett släp med fronturlastning och gått rakt igenom. Det fungerade inte bra för hon sprang igenom och jag var rädd att få henne på mig, och hon skrapade sig även på dörrkarmen till fronturlastningen.
Hon är inte speciellt intresserad av mat i släpet, kan ta en tugga ibland men oftast inte, så det har inte fungerat att ha hö eller godis inne i släpet- det bryr hon sig inte om.

Jag vill ju att hon ska stå lugnt och vara bekväm i släpet och inte att man ska behöva kasta på bommen direkt för att hon inte ska gå ut, risken är att hon då kommer börja slänga sig ut för att inte bli instängd. Jag kommer även behöva kunna lasta henne själv så målet är att till slut kunna skicka in henne.
 
Jag tror inte det finns några genvägar. Själv brukar jag försöka låta hästen äta en måltid i släpet, t ex eftermiddagsmaten som de ofta är extra sugna på. Istället för att gå in i boxen och äta, går man in i släpet och äter.
 
Stäng inte,
låt henne blir trygg att vara där först.
äta nåt, gosas med, eller vad som helst som kan få henne att stå kvar och sen backa ut på din signal.

Träna backsignal innan, så den sitter.

Gå in och ut ur släpet och gör saken till vardag.
Stäng bara om det är tillfälle. Stå en stund.
Nästa tillfälle kanske det inte är läge att stänga, så låt bli. Dvs använd dagens förutsättningar i träningen.

Min häst lasttränade jag varje dag i tre månader, hon äter inte heller nånting vid spänning så man får hitta andra beröm.


Sen måste man inte ha som mål första tiden att stå kvar, det kanske räcker att kunna flytta in och ut utan att stå kvar till en början.
 
Har du testat m fronturlastning även nu när det går bättre? Brukar ju vara ett bra sätt att få bort bakåttanken.
 
Din häst är antagligen otrygg och du behöver träna den för att den skall få förtroende för dig och lita på att den kommer överleva att bli lastad. Stäng inte in den, innan den är helt trygg och kan slappna av i transporten. Om du har som mål att skicka in den hade jag tränat den så ifrån början.
 
Jag tror inte på att låta henne äta eftermiddagsmaten i släpet, risken är stor att hon blir sur eller stressad över att inte få gå in som vanligt eller över att höra alla andra hästar gå förbi utanför.
Vågar faktiskt inte prova med fronturlastning igen heller för det var inte roligt när hon flög ut genom den. Det kändes som att det bara var en tidfråga innan hon gjorde illa sig eller mig.

Men jag får fortsätta träna helt enkelt och hoppas att det löser sig. Det är en väldigt snäll häst och hon är okomplicerad med det mesta, utom just kring släpet och man märker att hon är spänd. Jag tycker hon är jätteduktig som följer med mig in även om hon tycker det är lite läskigt.

Hittills går jag framför henne in, leder henne som vanligt och står kvar vid hennes huvud sen, men är det bättre att gå i spiltan bredvid? eller stanna vid kanten och "skicka in" henne?
 
Hittills går jag framför henne in, leder henne som vanligt och står kvar vid hennes huvud sen, men är det bättre att gå i spiltan bredvid? eller stanna vid kanten och "skicka in" henne?
Det där är nog olika och man får testa sig fram lite.

Det jagupptäckte med min häst, som jag förövrigt ville skicka in. Var att hon hade mej som trygghet, så gick jag först var allt ok. Men skicka in var inte så enkelt. Fick klura ett tag på vår bästa lösning där.

När vi väl kunde stå i släpet så blev problemet att jag gick därifrån-hon ville backa ur.
Så jag fick gå in före, ta en period där jag flyttade mej längre och längre ifrån släpet med hästen i lina så jag hade chans att parera en backning.
Det blev endel dötid att sparka i gruset eller facebooka 😁

Idag går jag före in, ptroar hästen och går bak och stänger med linan i handen.

Andra hästar tycker det är trevligare att man går in i spiltan brevid och andra är ok med att skickas in.

Edit
Jag tränade alltid själv och målet var att åka själv så träningen att stå kvar när jag gick bak var alldeles nödvändig. Och tog endel tid.
 
Jag tror inte på att låta henne äta eftermiddagsmaten i släpet, risken är stor att hon blir sur eller stressad över att inte få gå in som vanligt eller över att höra alla andra hästar gå förbi utanför.
Vågar faktiskt inte prova med fronturlastning igen heller för det var inte roligt när hon flög ut genom den. Det kändes som att det bara var en tidfråga innan hon gjorde illa sig eller mig.

Men jag får fortsätta träna helt enkelt och hoppas att det löser sig. Det är en väldigt snäll häst och hon är okomplicerad med det mesta, utom just kring släpet och man märker att hon är spänd. Jag tycker hon är jätteduktig som följer med mig in även om hon tycker det är lite läskigt.

Hittills går jag framför henne in, leder henne som vanligt och står kvar vid hennes huvud sen, men är det bättre att gå i spiltan bredvid? eller stanna vid kanten och "skicka in" henne?
En del hästar är mer klaustrofobiska än andra och de kräver mycket träning för att kunna slappna av i ett så litet utrymme som en hästtransport. Du kan börja med att stå på sidan av transporten (vid hjulen) och skicka hästen mellan dig och transporten, åt båda håll. I början med stort mellanrum mellan dig och transport och sedan gradvis går du närmare. Tänk på att vara lugn och berömma mkt. Jag använder klicker och godis. När hästen verkar ok så kan du be den att stanna mitt emellan dig och transporten, beröm och sedan kan den antingen gå fram eller rygga några steg.

På detta sätt tränar du hästen att dels bli skickad och dels att klara trånga utrymmen. Du kan också träna hästen i skogen, om du står jämte två träd och sedan skickar hästen före, eller mellan ett staket och dig själv.
 
Tack för bra tips! nu har jag lite fler idéer om hur jag kan lösa problemet. Men jag inser att det måste få ta tid om jag vill få det resultat jag vill ha, alltså en lugn häst som jag kan lasta själv :)
 
Har du provat att ta bort mellanväggen? Min ena beter sig ungefär som din. Det fungerar väldigt mycket bättre när hon får åka brett.
 
Har du provat att ta bort mellanväggen? Min ena beter sig ungefär som din. Det fungerar väldigt mycket bättre när hon får åka brett.
Testa utan mellanvägg i början men jag har ingen lång bom så jag vill ha mellanväggen i nu när planen är att försöka stänga bakom hästen. Vill helst inte stänga lucka/bakdörr utan bom om hon skulle ha bråttom ut när man öppnar, tror egentligen inte hon gör det men man vet aldrig.
Men jag skulle kunna se om jag kan låna en lång bom och prova!
 
Testa utan mellanvägg i början men jag har ingen lång bom så jag vill ha mellanväggen i nu när planen är att försöka stänga bakom hästen. Vill helst inte stänga lucka/bakdörr utan bom om hon skulle ha bråttom ut när man öppnar, tror egentligen inte hon gör det men man vet aldrig.
Men jag skulle kunna se om jag kan låna en lång bom och prova!
En till tanke 😅 ( gud vad jag skriver nu känner jag 😁)
Att man måste inte stänga luckan/dörrarna.
Det kanske kan räcka med att stänga med bom ett tag så hon sen inser att hon kommer inte ut, men det är heller inte helt stängt (om det har med nån släng av klaustrofobi att göra)
Som ett steg på väg till målet.
 
En till tanke 😅 ( gud vad jag skriver nu känner jag 😁)
Att man måste inte stänga luckan/dörrarna.
Det kanske kan räcka med att stänga med bom ett tag så hon sen inser att hon kommer inte ut, men det är heller inte helt stängt (om det har med nån släng av klaustrofobi att göra)
Som ett steg på väg till målet.
Sant, bra tips! jag är glad för all hjälp jag kan få för jag vill verkligen få ordning på det här. Har alltid haft lättlastade hästar hittills så jag känner mig plötsligt väldigt orutinerad ☺
 
Hästar kommer i många olika varianter....
Ett sto kunde jag endast lasta ur ensam. Om jag hade hjälp som tog ner luckan flög hon ut som skjuten ur en kanon. Stod jag bakom vid luckan klev hon lugnt och behärskat ut.

en häst kunde jag inte leda in utan jag lastade henne med longerlina. Jag gick in och la linan runt bommen oh gick ut igen. Sedan halade jag in henne genom att stå bakom och "dra in" henne med linan.
Ofta - inte alltid - har det varit enklare att stå bakom hästen. Dvs att man skickat in den och stängt bakom. Få kliver bakåt och över en. Få kliver också ut obehärskat (bakåt) ur en stepup.
Jag har stått på Strömsholm med en ettåring som vägrade åka hem. Till slut tog jag in honom genom fronturlastningen och vände honom inne i släpet.

Vissa hästar har haft lättare att gå in och stanna där om det stått en annan häst som tittat in genom skötardörren fram.

Min slutsat har blivit att det går att lära alla hästar att åka. Men att det tar lite tid och listighet med vissa.

Vill helst inte stänga lucka/bakdörr utan bom om hon skulle ha bråttom ut när man öppnar, tror egentligen inte hon gör det men man vet aldrig.
Men jag skulle kunna se om jag kan låna en lång bom och prova!
Jag skulle testat. I träningssyfte.
Stäng och låt hästen stå en stund, och öppna sedan lugnt.
Har sett att en del tränar på att backa och gå framåt in och ur transporten, ett steg i taget. Bara för att avdramatisera.
 
Några månader... Jag tragglade i flera år med min häst innan han funkade att köra själv. Han fick panik när jag köpte honom som ettåring och hoppade över bommen, jag tror han var fyra när jag vågade låta honom ensam. Fram tills dess hade han åkte med sällskap både i släp och kreatursvagn. Mycket släppte när han fick åka kreatursvagn. Sånt här kan ta tid att lösa tyvärr. Idag är han 16 och trotts att han har åkt mycket och långa sträckor, vågar jag inte lämna honom i ett parkerat släp mer än några minuter.
 
Några månader... Jag tragglade i flera år med min häst innan han funkade att köra själv. Han fick panik när jag köpte honom som ettåring och hoppade över bommen, jag tror han var fyra när jag vågade låta honom ensam. Fram tills dess hade han åkte med sällskap både i släp och kreatursvagn. Mycket släppte när han fick åka kreatursvagn. Sånt här kan ta tid att lösa tyvärr. Idag är han 16 och trotts att han har åkt mycket och långa sträckor, vågar jag inte lämna honom i ett parkerat släp mer än några minuter.
Så lång tid hoppas jag inte att det tar. Min häst har åkt lastbil en hel del i sitt liv så det är nog själva släpet som hon tycker är läskigt, antagligen för att det är trångt.
 
Så lång tid hoppas jag inte att det tar. Min häst har åkt lastbil en hel del i sitt liv så det är nog själva släpet som hon tycker är läskigt, antagligen för att det är trångt.
Kan också bero på släp?

Är det lika i alla släp? Vissa vagnar - speciellt äldre - är skapligt skramliga och ranka.
Stabilare vagn ger stabilare färd.
 
Okej. Har aldrig varit med om att hästar börjar hoppa framåt för att man övar med fronturlastning.

Det är ett välkänt problem bland oss som jobbar med lastträning.

Det går utmärkt att ha fronturlastning på en cool häst. Men en osäker häst vill man aldrig träna in att tänka framåt förbi där bommen är.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 970
Ridning ja märkte för ett litet tag sen att min häst kastar med huvudet vid trav. (vilar nu). hon har sett pigg å fräsch/ren ut annars å även...
2
Svar
22
· Visningar
1 871
Senast: Tossa90
·
Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
944
Senast: Praefatio
·
  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
806

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp