Står inte still i lastbilen

Bukefalos 30 år!

Evelina W

Trådstartare
Min häst har stora problem med att stå still när hon åker transport/lastbil. I vanlig transport vevar hon med ena frambenen och trampar omkring. Hon är dessutom väldigt svårlastad i vanligt släp så nu när hon skulle till betet hyrde jag en b-kortslastbil. Den hade stuteriinredning och hon åkte baklänges. Hon trampade runt och sparkade i den också men blev helt lugn när hon fick komma ut. Problemet (eller ett av dom iaf) är att det blir så mycket märken på gummimattorna på väggarna när hon håller på såhär, både fram och på sidan. Jag har tänkt åka iväg ett par gånger under sommaren och vill inte att det ska bli märken i de fina lastbilarna folk hyr ut...
Jag gissar att hon har svårt att hålla balansen i kombination med att hon är allmänt obekväm i situationen. Tycker också att detta har blivit värre på senare år, när hon var ung åkte hon vanligt släp utan problem.
Tar tacksamt emot tips! Borde hon åka bredare? Ha nån form av huva? Kan man skydda gummimattorna på nåt sätt? Eller putsa dom i efterhand?

Bifogade filer

• 20260531_192925.webp
    20260531_192925.webp
    134 KB · Visningar: 1 561
Många gillar att åka brett, testa med det. Tänk också på hur du kör. Lugnt och stilla ,minimalt med inbromsningar och långsamt i kurvorna. Jäääääättelångsamt.

En del är väldigt känsliga på ljud och vibrationer. Min ena vill inte åka chevalsläpen oavsett sort tydligen. Humbaru gillade han och att åka B-kortslastbil. Han gillade även min kompis gamla slitna pyttelilla släp som han nästan var för stor i. Har även testat ett Boj släp, extra stort och allt och han verkligen hatade det släpet.

Har du samma resultat om du kör i samma släp som fungerade när hon var ung och det fungerade?

Min häst har stora problem med att stå still när hon åker transport/lastbil. I vanlig transport vevar hon med ena frambenen och trampar omkring. Hon är dessutom väldigt svårlastad i vanligt släp så nu när hon skulle till betet hyrde jag en b-kortslastbil. Den hade stuteriinredning och hon åkte baklänges. Hon trampade runt och sparkade i den också men blev helt lugn när hon fick komma ut. Problemet (eller ett av dom iaf) är att det blir så mycket märken på gummimattorna på väggarna när hon håller på såhär, både fram och på sidan. Jag har tänkt åka iväg ett par gånger under sommaren och vill inte att det ska bli märken i de fina lastbilarna folk hyr ut...
Jag gissar att hon har svårt att hålla balansen i kombination med att hon är allmänt obekväm i situationen. Tycker också att detta har blivit värre på senare år, när hon var ung åkte hon vanligt släp utan problem.
Tar tacksamt emot tips! Borde hon åka bredare? Ha nån form av huva? Kan man skydda gummimattorna på nåt sätt? Eller putsa dom i efterhand?
Jag gissar på att din häst har svårt för situationen och är klaustrofobisk. Det går att träna på, även utanför transporten. Min häst är 14 år och har åkt regelbundet i hela sitt liv men hon kan fortfarande känna det olustigt. Hon står också och vevar med frambenen, speciellt på hemvägen för då har hon mindre ork att stå still.

En luftig transport/lastbil med god ventilation är A och O. Träna mycket hemma för att få henne mer tillfreds. Låt henne gå på transporten och stå och äta en stund och sedan gå av igen. Jag provade huva på min och det stressade henne mer men det kan säkert vara olika.

Tack för svar!
Hon åkte olika släp när hon var yngre och nu vill hon inte gå in alls när jag har provat att lasta henne i släp. Lastbil brukar iaf gå okej att lasta i.
Jag åker så sällan jag kan så hon inte ska behöva åka mer än nödvändigt men det är svårt att undvika helt.
Ska testa att hon får stå mer brett nästa gång och köra ännu mer försiktigt. Och kolla upp henne om det inte hjälper!

Tack för svar!
Hon åkte olika släp när hon var yngre och nu vill hon inte gå in alls när jag har provat att lasta henne i släp. Lastbil brukar iaf gå okej att lasta i.
Jag åker så sällan jag kan så hon inte ska behöva åka mer än nödvändigt men det är svårt att undvika helt.
Ska testa att hon får stå mer brett nästa gång och köra ännu mer försiktigt. Och kolla upp henne om det inte hjälper!
Först fys-koll tänker jag, beteenden som ändras har alltid en orsak, vi ska bara förstå orsaken. Den behöver såklart inte vara fysisk, men det är en bra sak att kolla upp.
Sen - Har du möjlighet att bara träna på att lasta och stå i släpet utan att köra något? Börja om lite som om hon vore unghäst tänker jag. Och ge henne upplevelser av att det är helt ok att gå på släpet och få lite (mycket 😊) godis och sen få gå av igen. Ta det i små steg, helst utan att hon kommer till det läget när hon börjar sparka. Först kanske bara stå på rampen, så många gånger som hon behöver för att vara trygg med det. Sen ta något steg in, därefter längre in utan att stänga, sen stänga bakbommen och till slut luckan/dörren.
Och om du har möjlighet att testa olika släp, med ramp eller step-up, med fronturlastning, bred spilla, mjuk nederdel på mellanväggar så hon kan komma längre ut med hovarna mm, mm Om du har stallkompisar med olika släp, eller kan hyra för träning?

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka