Lastträning 101 - Pepp & Inspo

Tilläggsfråga; om man ska träna på att hästen ska sitta fast som i en transport utan transport, hur fasen gör man det på ett säkert sätt?
Om man tränar tex med hinderstöd är det ju livsfarligt att binda i dem, för om något händer och hästen börjar dra/testa kan den ju få hela stödet att ramla/efter sig?
 
Lägger till @Roheryn s braiga lista: ljud och skrammel och saker ovanför/bakom.

Ang trånga utrymmen så tänker jag att det egentligen är "jättelätt". Kliver hästen lika spontant och rakriktat och ställer sig intill en vägg, ett staket, en häck, en stenmur, ett dike, sargen även vid något den tycker är läskigt osv och även i situationer den inte är helt i balans. Annars är det utmärkta tillfällen att träna på olika moment med trånga utrymmen :)

Mvh inte ens kommit till att mata hästen på bakluckan till släpet 😆
 
I vårt stall kan man binda upp i stallgången och sen öppna en boxdörr som skapar känslan av en ”spilta”. Det är ju ingen fast vägg men blir inte farligt då dörren i sig ändå sitter stadigt, bara positivt att man lätt kan variera hur trångt det blir genom att öppna mer/mindre.
 
Lägger till @Roheryn s braiga lista: ljud och skrammel och saker ovanför/bakom.

Ang trånga utrymmen så tänker jag att det egentligen är "jättelätt". Kliver hästen lika spontant och rakriktat och ställer sig intill en vägg, ett staket, en häck, en stenmur, ett dike, sargen även vid något den tycker är läskigt osv och även i situationer den inte är helt i balans. Annars är det utmärkta tillfällen att träna på olika moment med trånga utrymmen :)

Mvh inte ens kommit till att mata hästen på bakluckan till släpet 😆
Ja jag parkerar ju min häst lite överallt för att jag behöver hjälp att hoppa upp så det kan iaf vi sätta check på. Oftast är han lite stressad (annars brukar jag inte hoppa av från första början 😅)
 
Lasttränade idag för första gången sedan Eamon-träningen i måndags och det gick superbra! Började med lite grundövningar för hand som framåt, bakåt, stopp, flytta rumpan från mig, förstå framåthjälpen med spö-pet. Sen gick vi på tillsammans tre ggr utan minsta konstighet. Jag har ju frambommen nere så att jag kan backa med långt in och slipper ducka också vilket gör träningen enklare i detta skedet.

Gick ut och gjorde lite övningar till, sen provade jag att skicka in henne, något jag inte fick till på träningen p.g.a att min timing var fumlig. Men det kändes bra nu och jag ville testa, målet är ju att ha en stabil inskickning. Och hon stegade rätt på! Manade på henne för att hon skulle ta ett steg fram med sista hoven. Då backade hon tyvärr, så vi stannade bara upp när hon kom ut och så skickade jag in henne på nytt där hon tog framåthjälpen bakifrån och stod kvar och väntade på nästa instruktion, dvs utbackning på kommando 🥰
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp