Lata och otrevliga barn (mkt argt)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Lata och otrevliga barn (mkt argt)

Nej, jag vill absolut inte ha koll på allt. Jag har funnit mig i att fungera som dörrmatta, började protestera mot det för ett år sedan och börjar att se resultat. Alltså, om ni skulle veta vad kuvad jag känt mig. Sambon och jag har varit ihop i 15 år och först nu börjar han ta mig på allvar!!!Jag har verkligen tänkt på detta i helgen och kommit fram till varför min dotter är som hon är: Dottern har varit med och delat allt ansvar för hästarna tills jag började på universitetet, det är mkt hemstudier och som "rast" har jag gått till stallet och pysslat om hästarna, jag får skylla mig själv till stor del som har skämt bort henne. Efter mitt utbrott i fredags så har hon dock blivit mkt bättre...
MEN NU BLIR DET HÅRDA PIX :devil:
millus//den obevekliga
 
Sv: Lata och otrevliga barn (mkt argt)

Lätt du som förälder får helt enkelt slå näven i bordet=)
Bara du som förälder som kan uppfostra sitt barn kanske har du varit för slapp och damen är en bit bortskämd???

Säg åt henne att från och med nu ska du ta hand om din häst dagligen annars säljer jag den!
Gör hon inte de ja då får man helt enkelt sälja hästen så dottern inser att du meande allvar!!

Man ska inte låta barn bara få saker utan att jobba för det.. för så funkar inte vuxenlivet..Ska man ha något får man jobba för det så enkelt är det!!

Kräv lite mer av din dotter hon är trots allt 12 år nu! så ska du nog se att hon blir bättre på att ta ansvar!
Hjälper hon till i hemmet med att tvätta, ställa in disken ta ur disken städa sitt rum. gå ut med sopor!??
 
Sv: Lata och otrevliga barn (mkt argt)

Åhhhhh gud vad jag gillar din insyn på barnauppfostran tänk om alla var som du sikka barn världen skulle ha då :bow:
Sug i dig berömmen! :bow:
 
Sv: Lata och otrevliga barn (mkt argt)

Det jag reagerar pa ar att du sager en sak, men sedan tar bort hela citatet med ett MEN. Tex du bryr dej inte om dotterns traning, MEN eftersom ponnyn blir sa glad sa tranar ni. Du vill att dottern ska mocka hennes ponnys box, och sedan sager du att du gillar att mocka och darfor far du skylla dej sjalv. Det verkar som att du tycker om ansvaret och att gora sakerna, att du faktiskt inte har lamnat rum for de andra i familjen att gora nagonting, eftersom du gjort allting.

Nar det galler ponnyn sa resonerar du ocksa knepigt. Du sager att du ska ta over ponnyn fran dottern om hon int vill ha den, men i nasta mening sager du att du ar for tung for ponnyn for att kunna trana. Varfor inte salja ponnyn och kopa dej en hast som faktiskt passar dej??
Jag tror arligt talat att din dotter alskar hastar och har ett stort intresse, daremot tar hon det for givet. Jag skulle inte satta press pa henne, daremot skulle jag faktiskt fraga henne varfor hon inte vill ta mer ansvar for sin ponny, nar hon vill ha en - om hon vill ha en egen ponny.
Som jag skrev tidigare, sa tror jag att ingen annan i huset tar nagot ansvar, for att du redan tagit pa dej allt!!

Jag har ocksa en teori om att dottern mar daligt for att hon kanner att hon inte behovs, att hon inte har en mening.
 
Senast ändrad:
Sv: Lata och otrevliga barn (mkt argt)

Hmm, många bra svar här och många goda ideèr. Själv så köpte jag en ponny till min lilla son förra julen (nu är han ju bara "bebis" då), visst han var 2 år och mockade tillsammans med mig :banana: jätte duktigt *stolt mor* och borstade sin ponny, red på henne och matade henne. Men efter 6 mån så ville han inte längre, han ville inte rida, mocka, eller någonting som hade med stallet att göra - det var då BIL åldern kom in. Så jag frågade han om han ville behålla sin ponny eller om vi skulle sälja den, då valde han bilarna :D så klart. Nu kanske ni tycker att jag är korkad som köper ponny till min unga son, men jag kan försvara mig med det att jag letade efter en sällskaps häst till min egen som gick på lösdrift den tiden så då passade det bra att köpa en ponny. Iallafall så sålde jag hans ponny (satte då min egen häst på box), han var med själv och hälsade fint på den lilla nya ägaren (en tjej på 4 år) och tyckte att detta var helt ok. Jag vill med detta inlägg påpeka att det är viktigt att sätta gränser tidigt och inte sent, lär era barn redan från början när dom förstår vad man menar så som vad som är rätt och fel, vem som är föräldrar i huset etc. Men jag vet, det är inte alltid lätt och speciellt inte om det är barn nr1. Lycka till nu då med din dotter *håller tummarna*.
 
Sv: Lata och otrevliga barn (mkt argt)

Hon är bortskämd !

Jag skulle sälja (eller skicka bort den) ponnyn DIREKT. Inte en chans att mina barn skulle få ha en ponny och INTE ta hand om hela jobbet med den och sen kräva att JAG skall köra dem hit och dit.

Hon känner sig skitsäker på sin tillvaro. Vore jag du skulle jag bara säga stopp NU innan hon blir ännu mer tonårig.
 
Sv: Lata och otrevliga barn (mkt argt)

Jaha, jag resonerar knepigt....Det här med barnuppfostran kanske inte är så lätt???? Jag skrev att jag är för stor att rida träningspass på pållan, men för skogslunk o lite galopp på fälten så passar vi utmärkt ihop. Och jag bryr mig visst om dotterns träning, men inte på de villkoren som råder nu(hennes villkor)! Sen skrev jag att jag gillar att mocka och pyssla med hästarna, men jag vill kunna be dottern att ta hand om det utan att få en arg blick...
Problemet är INTE att hon inte får uppmärksamhet och inte känner betydelse, snarare tvärtom, hon behöver tas ner på jorden och få känna på hur det är att få kämpa lite. Serveringen har stängt hemma hos oss för husan har sagt upp sig!!!
millus//fortfarande obeveklig
 
Sv: Lata och otrevliga barn (mkt argt)

Härligt ! Jag tror att det kommer att lösa sig. Barnen söker ju gränser och ju längre bort de måste leta desto odrägligare hinner de bli !
 
Sv: Lata och otrevliga barn (mkt argt)

Dt ar ju precis det jag sager...att du har tagit allt ansvar sa att det inte funnits utrymme for resten av familjen att gora det.
Du har satt dej sjalv i denna situationen, medvetet eller omedvetet!!

Det ar bra att du tar tag i det hala dock, sa att dottern och till slut resten av barnen, blir outhardliga. Tycker att du aven ska informera mormor och pappan om att serveringen ar stangd, sa att det inte bara ar du som skoter uppfostran av barnen.
 
Sv: Lata och otrevliga barn (mkt argt)

Låter inte som någon trevlig sits, den du hamnat i. Har själv inga tonårsbarn, o jag är övertygad om att det inte är så lätt som man tror att komma tillrätta med problemen. Det verkar nog betydligt lättare än vad det i verkligheten är. Men jag tror att du kommit långt som i alla fall har blivit förbannad!

Gillade tipset du fick om familjeråd. Att lugnt och sakligt tala om att from nu så måste familjen ändra sig. Kanske tom försöka åka iväg några dagar, för att få lite distans och låta familjen inrätta egna rutiner. Att släppa taget lite - och att ställa större krav.

En person som alltid ställer upp och hjälper mig så fort jag har minsta problem kommer jag på sikt att ta för given. Jag skulle bli väldigt bekväm, och tom bli irriterad när personen slutade att hjälpa mig. Din dotter vet att du tar hand om hästen - så varför ska hon bry sig? Det är självklart en hopplös sits för dig - för inte låter man häststackaren stå i en omockad box? Men genom att förvarna henne om att du inte längre kommer att mocka varje dag, och kanske göra ett schema - så att hon vet vilka dagar som är hennes, ger du henne en chans, och ett ansvar. Tala dessutom om för henne att om hon inte fullföljer sin del av "avtalet" så måste ni sälja hästen, eftersom du inte orkar/hinner/vill ta hand om hästen själv.

Hoppas ni hittar en bra lösning så att du slipper vara familjens allt-i-allo. För visst vill du väl slippa ta ansvaret för allt själv???
 
Sv: Lata och otrevliga barn (mkt argt)

Natali skrev:
Hmm, många bra svar här och många goda ideèr. Själv så köpte jag en ponny till min lilla son förra julen (nu är han ju bara "bebis" då), visst han var 2 år och mockade tillsammans med mig :banana: jätte duktigt *stolt mor* och borstade sin ponny, red på henne och matade henne. Men efter 6 mån så ville han inte längre, han ville inte rida, mocka, eller någonting som hade med stallet att göra - det var då BIL åldern kom in. Så jag frågade han om han ville behålla sin ponny eller om vi skulle sälja den, då valde han bilarna :D så klart. Nu kanske ni tycker att jag är korkad som köper ponny till min unga son, men jag kan försvara mig med det att jag letade efter en sällskaps häst till min egen som gick på lösdrift den tiden så då passade det bra att köpa en ponny. Iallafall så sålde jag hans ponny (satte då min egen häst på box), han var med själv och hälsade fint på den lilla nya ägaren (en tjej på 4 år) och tyckte att detta var helt ok. Jag vill med detta inlägg påpeka att det är viktigt att sätta gränser tidigt och inte sent, lär era barn redan från början när dom förstår vad man menar så som vad som är rätt och fel, vem som är föräldrar i huset etc. Men jag vet, det är inte alltid lätt och speciellt inte om det är barn nr1. Lycka till nu då med din dotter *håller tummarna*.

I mina öron låter det helt ABSURT att man köper en ponny till en 2åring?! Trodde du att han skulle ha ett genuint intresse för den eller?
Mycket ska man höra......
 
Sv: Lata och otrevliga barn (mkt argt)

Jag vill absolut inte ha allt ansvar själv, det har lixom bara blivit så. Sambon har haft fullt upp med sitt företag och jag har varit hemma mkt med barnen, på det viset har allt ansvar för hushållet överförts på mig..Dessutom har sambon haft det mkt jobbigt med att frigöra sig från sina föräldrar, han var 36 år!!!!!!!första gången när han sa ifrån.Jag fattar inte att jag har funnit mig i det här, det låter helt absurt när jag läser vad jag skriver. Det är helt sjukt men här där jag bor så är det kvinnan som själv och utan knot ska sköta hemmet och arbetet prickfritt.
Barnen har faktiskt gjort scheman över arbetsuppgifter de ska utföra och lilla söta(oj, vad humöret kan skifta)dottern har fattat vad jag menar. Jag frågade henne nämligen om hon verkligen vill fortsätta att ta hand om gamla kusen eller om hon vill sluta rida, sedan dess är hon som omvänd.
Tack alla jättegulliga bukefalister för alla fina svar och konstruktiv kritik!
millus// med tacksamhetens tår i ögonvrån
 
Sv: Lata och otrevliga barn (mkt argt)

NU har inte jag läst alla andra säkert jättebra svar.
Jag vill bara säga hur JAG skulle göra.

För det första skulle jag göra som du har gjort, stallförbud en viss tid.
När hon sedan skulle gå tillbaka till stallet gäller det att hon sköter sin ponny SJÄLV, alltså mockar och rider, det hör ihop (i alla fall i mina tankar, ingen jag har ridit för har accepterat att jag bara ridit utan att sköta resten...) hon får heller inte träna innan hon även tar hand om stalljobbet, gör hon inte det, då skulle jag dra till hårt och sätta upp ponnyn till försäljning, låter kanske jätteelakt, men för att inse att ens beteende ger kanske inte alltid önskad effekt.
Om hon då skulle inse allvaret och börja sköta sin ponny skulle jag givetvis dra tillbaka försäljningen och ge henne en chans till.

Att vara lat hör väl till viss del till åldern, också att trotsa och bli sur och arg för allt, MEN jag tror att det är då det gäller att stålsätta sig som förälder och kanske blir lite "elak", jag tror att barnen kommer att tjäna på det i slutändan....

Ja nu är min son bara 2½, men jag brukar jämföra med hur jag själv har blivit uppfostrad och ett sådant beteende hade varken nu eller då accepterats av mina föräldrar. De har varit hårda, lite för hårda kanske ibland.. MEN jag tror inte enbart att det varit av ondo... :crazy:
 
Sv: Lata och otrevliga barn (mkt argt)

Vaddå, jag har en till min 1½åriga tös. Att sen ponnyn fanns innan ens flickan var gjord spelar liksom ingen roll.


(Läste du igenom hela hennes inlägg)
 
Sv: Lata och otrevliga barn (mkt argt)

Bra jobbat!

När sakerna liksom trillar in en i taget är de så små att det inte tycks vara något problem att göra bara en sak till, men till slut välter lasset, och då måste mycket lastas av innan det går att köra igen, och det går dessutom mycket bättre om det finns fler kärror att lasta det på... Jag skulle dessutom gissa att din dotter saknar det ni hade tillsammans i stallet och reagerar som hon gör för att hon känner sig undanskuffad.

Men nu har du bytt spår, så då blir fortsättningen också annorlunda!
 
Sv: Lata och otrevliga barn (mkt argt)

Visst är det svårt när man har glidit in i rollen som den som har ansvar för allt! Jag känner igen mig i väldigt mycket av det du skriver och har inga som helst universaltips/knep. Jag har tre barn som alla är hästintresserade, men det är jag som sköter det mesta praktiskt eftersom jag ändå fixar med de stora hästana. Nu har min största (pojke 11år) börjat tjata om en större ponny och han hävdar att han DÅ minsann ska börja göra en massa jobb... Som tur är (!) har vi inte plats för fler hästar i stallet så därför är det än så länge ganska lätt att säga nej.

Jag kan bara säga kämpa på, fösök säga ifrån (helst när alla är på hyfsat bra humör) Förklara varför du blir tvärförbannad både för sambo och barn, jobba inte ihjäl dig med städ-mat-tvätt.
 
Sv: Lata och otrevliga barn (mkt argt)

Ja och jag är inte den ända här i världen som har köpt ponny till mitt barn. Jag sålde också ponnyn för att vår gård brann ner och det blev då för dyrt att stalla upp ponnyn hos någon annan + att han hade tappat intresset. Så varför skulle det vara absurt? Ska jag berätta vad jag tycker är absurt - 10 åringar om inte yngre som får ponnyer i julklapp som kostar över 100 000.- om inte mer. (Själv så började jag att rida när jag var ca 2 år, och då önskade jag mig en egen ponny, hade jag fått det så hade jag tagit hand om den, barn utvecklas olikt). Som jag skrev så tog min son hand om sin ponny och det var det som var meningen. Färdig med den saken!
 
Sv: Lata och otrevliga barn (mkt argt)

Och stackars dig - har du inte lärt dig detta : "Man vet aldrig före man har provat"?? Nu har jag provat och detta var inte ett intresse för min son.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Barn Nu har jag nästan bestämt mig för att flytta "hem" igen. Det innebär en flytt på drygt 15 mil. Jag flyttar ju tillbaka till alla mina...
Svar
9
· Visningar
1 365
Senast: Basilika
·
Träning Har haft uppe en tråd för ett bra tag sedan ang. mitt sto och en del funderingar runt henne. Behöver nog lite råd över vad jag ska göra...
Svar
4
· Visningar
991
Senast: nexxa
·
S
Övr. Hund Vill bara skriva av mig. I dag skall en av våra gamla kompisar få somna in. Mattes hund ända ut i klorna. Då vi träffades så litade...
Svar
6
· Visningar
1 886
Senast: thea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp