Bukefalos 28 år!

Låter ni era hundar (hanar) "rida" på tikar?

Sv: Låter ni era hundar (hanar) "rida" på tikar?

Nejj de får inte rida på någon. Kommer en annan hane och gör det så puttar jag till den direkt. Det är inte ok att de gör så (för mig).
 
Sv: Låter ni era hundar (hanar) "rida" på tikar?

kl

Nej, varken min tik eller hane får springa fram till andra hundar och rida på dem. Jag hade tagit hunden och lämnat över den till ägaren och försökt att inte bli upprörd och aggressiv (däremot gärna dragit en ramsa om idiotin att släppa fram hunden). Anledningen till det är att jag inte vill att situationen att en hund springer fram ska dramatiseras mer än vad som är behövligt. Min tik är inte superförtjust i andra hundar och skulle definitivt på vatten på sin kvarn om jag agerade aggressivt mot en annan hund. I och med att hon blev påhoppad allvarligt av en hund i somras brukar jag vara extra noga med att försöka vara lugn då hon har blivit extra avvaktande runt framspringande hundar.

Utan att försvara handlingen tror jag att man många gånger skjuter sig själv i foten av att reagera med ilska/irritation gentemot andra hundar OM det inte verkligen behövs (hunden är hotfull).
 
Senast ändrad:
Sv: Låter ni era hundar (hanar) "rida" på tikar?

Men fy så oförskämt :mad: Jag har själv en hane med tendenser till att gärna bestiga honor. Dock är jag väldigt snabb med att rycka bort honom om han drar igång. Nu för tiden har han inte mycke sällskap som förr pga ålder och stela leder. Men jag som ägare skäms ju nästan när min börjat tycker ju även h*n skulle gjort det också .
 
Sv: Låter ni era hundar (hanar) "rida" på tikar?

Absolut inte, skulle min hane ens tänka tanken (och ja, han tänker högt när han får span på löptikar) så får han en ordentlig tillsägelse.
Han ska kunna föra sej även om tiken så backar och ber honom hoppa på, så enkelt är det, det har vi lärt in sedan han var liten och det vet han. Således kan han umgås lös med tikar även under löpen och bete sej (självklart under uppsikt och aldrig under höglöpet)..

Tillåter inte att mina tikar rider på andra hundar heller, sådant dominansbeteende är ej önskvärt..

Sen att människan över huvudtaget släpper sin hund när du inte vill är ju till att börja med helt idiotiskt..:confused:

Mvh Domino_s
 
Sv: Låter ni era hundar (hanar) "rida" på tikar?

Nej, det tillåter jag inte utan säger åt/tar bort min hund de (få) gånger det händer.

Hade nån annan gjort det... Dels hade jag blivit förbannad på nån som släpper sin hund trots att jag säger nej, dels på situationen efteråt. Hade nog inte gjort så mkt mer än att bett de ta sin hund och gått därifrån.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Känner att jag måste få lite input och råd i en svår situation vi är i just nu. Vi (jag och min man) har två hundar, en äldre som är 5...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
8 601
Senast: ako
·
Övr. Hund Vad tror ni skulle fungera bäst tillsammans, tre hanar eller två hanar och en tik? Jag funderar bara lite löst då jag är så sugen på en...
2
Svar
26
· Visningar
3 372
Senast: jerseyko
·
Hundhälsa Jag behöver få lite neutrala åsikter om min älskade vovve. Han är en blandras chihuahua/powder puff, med lite inblandning av nåt mer på...
Svar
9
· Visningar
2 910
Senast: Monstermom
·
Hundhälsa Vi har en kastrerad hanhund född i november 2006. Han är alltså snart 8 år gammal. Han kastrerades sommaren 2010. Vi köpte honom som 8...
2
Svar
29
· Visningar
13 296
Senast: ISABEL
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Insektsspray
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp