Latex vs ull

Ajda

Trådstartare
Numera är min upplevelse att de flesta sadlarna som tillverkas tillverkas med latexstoppning. Istället för ullstoppning som var vanligare för några år sen.

Jag vet inte vad jag tycker om latex. Har själv haft två sadlar med det och jag har väl inte märkt någon skillnad. Ja förutom stt hästen inte musklar ryggen. Men det har nog andra orsaker.
Latex ska väl vara bra om man använder samma sadel till många hästar då det inte formar sig så som en ullsadel gör.

Vad föredrar ni?
 
Ullstoppad sadel av bra kvalitet inget annat. Den är dyrare att tillverka
Det finns olika kvaliteer på latexen i sadlar. billiga tunna, för tjock svampig mm.
En latexstoppning är aldrig förlåtande, passar den inte eller eller latexen fått någon typ av skada så känner hästen det.
Går inte att rätta till med paddar mm. hästen känner av det ändå.
Går ju inte att rätta till på någon sadel i och för sig men ullstoppad ger inte det punkttrycket som en ej passande latexstoppning gör. Eller om sadeln inte passar hästen.
Ej omstoppningsbar. Är latexstoppningen inte optimal så blir hästen lidande.
Finns säkert många olika anledningar men dessa blev väldigt tydliga när jag gick på kurs i utprovning av sadel.
Väldigt vanligt på alla sadlar att bossorna ligger för nära manken och trycker, det går att åtgärda på en ullstoppad.
På de hästar vi hade tillgång till att jobba med så hade samtliga underutvecklade muskler runt manken.
Och man löste det så som många gör med att lägga under en tjock pad vilket gjorde det ännu värre.
 
Ullstoppad sadel av bra kvalitet inget annat. Den är dyrare att tillverka
Det finns olika kvaliteer på latexen i sadlar. billiga tunna, för tjock svampig mm.
En latexstoppning är aldrig förlåtande, passar den inte eller eller latexen fått någon typ av skada så känner hästen det.
Går inte att rätta till med paddar mm. hästen känner av det ändå.
Går ju inte att rätta till på någon sadel i och för sig men ullstoppad ger inte det punkttrycket som en ej passande latexstoppning gör. Eller om sadeln inte passar hästen.
Ej omstoppningsbar. Är latexstoppningen inte optimal så blir hästen lidande.
Finns säkert många olika anledningar men dessa blev väldigt tydliga när jag gick på kurs i utprovning av sadel.
Väldigt vanligt på alla sadlar att bossorna ligger för nära manken och trycker, det går att åtgärda på en ullstoppad.
På de hästar vi hade tillgång till att jobba med så hade samtliga underutvecklade muskler runt manken.
Och man löste det så som många gör med att lägga under en tjock pad vilket gjorde det ännu värre.

Men varför tillverkas så många sadlar idag med latexstoppning? Är det så mycket billigare än ull?
 
Men varför tillverkas så många sadlar idag med latexstoppning? Är det så mycket billigare än ull?
Jag tror en anledning kan vara att ryttaren vill komma nära hästen. Känslan av att sitta i en sadel med paneler, speciellt en hoppsadel, är att du sitter på ryggen liksom, inte att du har en hel sadel mellan.
 
Nej, tycker det fortfarande är relativt jämnt fördelat. Engelska sadlar är ju överlag ull, resten lite blandat beroende på modeller och sen några poppismärken som endast finns med latexstoppning.
 
Jag som ryttare uppskattar närheten till hästen med latexpaneler. Helt annan känsla (i de jag har provat iaf, finns kanske undantag).
 
Det är mode med latex därför att det är mode med "close contact" och för att många köpare tycker att det är enklare med en panel som inte behöver stoppas om regelbundet.

Permanentstoppade close contact sadlar fungerar toppen på en enkel, frisk och jämnt musklad hästrygg som inte ändrar sig nämnvärt beroende på arbete.

Har hästen dåligt med muskler, är sned, bär sig olika i olika typer av arbete eller har ett svårare sadelläge så är ullpanel överlägset.

Jag kommer alltid välja engelska ullstoppade sadlar trots att jag "hamnar längre ifrån" hästen. Jag tycker att majoriteten av permanentstoppade sadlar är alldeles för smala i anläggningsytan, hästen bär merparten av sadeln med ligamenten intill ryggraden istället för med ryggmuskulaturen.
Mitt val har alltså egentligen inte med materialet att göra utan med hur sadlarna byggs. Man skulle kunna göra en bred latexpanel men låter bli därför att köparna vill ha close contact.
 

Liknande trådar

Utrustning Lång story short. Jag lyssnade på equipodden och det avsnittet när Jonna Landén pratar sadlar. Hon förespråkar träbol och ullstoppning...
Svar
6
· Visningar
911
Senast: Kristall10
·
Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
3 123
Senast: JennyLz
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
1 917
Senast: Badger
·
Foder & Strö Får han några stöttande tillskott, om det är artros dvs? Min gamling mådde bra sin sista sommar på en kombonav djävulsklo, MSM och...
2
Svar
24
· Visningar
1 679
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp