Latextejp?

kvandi

Trådstartare
Har en liten undran. Det säljs latextejp till t.ex. bett på olika ställen. Är denna tejp menad att linda runt bettet och på så sätt få lite "gummibettskänsla" om jag får kalla det så?

Om det är så är det något speciellt man skall tänka på innan man börjar tejpa bett?
 
Sv: Latextejp?

Måste man inte linda väldigt mycket tejp för att det ska bli som ett gummibett?
Och varför inte bara köpa ett gummibett?:confused:
 
Sv: Latextejp?

Latextejpen är väl egentligen, rätta mig om jag har fel, till galopphästars ben men någon var smart och hittade andra användningsområden :)

Jag lindar med tejp för att gummibett är för tjocka för min häst. Jag tejpar för att bettet ska kännas lite mer...glidande i munnen, jag vet inte riktigt hur jag ska uttrycka det. Tejpen sväller lite när den är blöt och det blir lite gojsigt. Jag bara klipper till en ca 1,5 cm remsa och lindar runt på tredelade bett, utan att linda den i mitten. Då får hästen ändå lite av metallen i munnen, har sötmalm så det gottar ju lite också :-)

Jag försöker väl mest tänka på att det är jämt och att skarven inte hamnar så att den kan pillas loss. Jag spänner en del när jag lindar runt, då är det lättare att få det jämt och det sitter hårdare.
 
Sv: Latextejp?

Måste man inte linda väldigt mycket tejp för att det ska bli som ett gummibett?
Och varför inte bara köpa ett gummibett?:confused:

Gummibett är tjocka och oftast alldeles för stora för min lilla pålla som bara har 9-9,5 i stl...
 
Sv: Latextejp?

Det låter ju toppen att det var så! Då blir det förbi affären imorgon o köpa tejp o tejpa bett för allt vad fingrarna håller ;) Har så många olika bett till henne(gillar att variera) o kan nu bara använda ett av dom -det tredelade i gummi...
 

Liknande trådar

Utrustning Pga bilderna från Falsterbo och andra högljudda protester så har det (äntligen?) börjat pratats om mer objektiva mätmetoder för mätning...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 214
Senast: ginnies
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 099
Senast: Fazeem
·
Utrustning Kan vi inte ha en bettråd där vi kan diskutera olika bett? Jag tycker det är kul med olika bett och deras inverkan och gillar att testa...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 991
Senast: Gimlan
·
Hemmet Detta känns som en väldigt "ängslig" fråga men jag är lite oroligt lagd just kring att förstöra saker 😅 Jag har gjort ett nissebus...
Svar
1
· Visningar
344
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp