"Lätt" transport

Värmlandsvagnen är väl den lättaste boggin, den väger 660 kg (de nyare iaf). De kan typas till valfri vikt i princip, borde finnas som passar dina krav begagnat. Helt nya är lite över din budget. Den är dock ganska liten inuti vilket är mitt främsta klagomål. Sen hade jag hellre haft individuellt upphängda hjul så som t.ex. Cheval med Pullmanboggi har. Det är en basic kärra men funkar fint.
 
Jag har bytt bil :angel: nuvarande bil får dra 1500.
Så kan man också göra! 😁
Jag föreslog det för maken och han skakade på huvudet och konstaterade att "hästar styr visst allt?!".

Jag insåg då att jag nog behöver ligga lite lågt. Det är liksom inget som helst fel på bilen och den behöver verkligen inbyte bytas ut, bara för att...

🙄

Så här du hittat rätt transport? Vilken bil blev det?

Vi har en vw touran, vilken måste vara Sveriges i särklass sämsta dragbil. Den orkar ingenting, så det är ideala väderleksförhållanden som gäller, och då funkar allt smidigt.

Men jag är ingen storåkare och det är nödvändigt att kompromissa med familjen. Bilen har andra fördelar.
 
Så kan man också göra! 😁
Jag föreslog det för maken och han skakade på huvudet och konstaterade att "hästar styr visst allt?!".

Jag insåg då att jag nog behöver ligga lite lågt. Det är liksom inget som helst fel på bilen och den behöver verkligen inbyte bytas ut, bara för att...

🙄

Så här du hittat rätt transport? Vilken bil blev det?

Vi har en vw touran, vilken måste vara Sveriges i särklass sämsta dragbil. Den orkar ingenting, så det är ideala väderleksförhållanden som gäller, och då funkar allt smidigt.

Men jag är ingen storåkare och det är nödvändigt att kompromissa med familjen. Bilen har andra fördelar.
Det blev en sport golf :D Har precis köpt häst igen, så ingen transport ännu. Har just nu inte något behov av transport och sparkontot är ganska tomt :o
 
Det blev en sport golf :D Har precis köpt häst igen, så ingen transport ännu. Har just nu inte något behov av transport och sparkontot är ganska tomt :o
Man kan väl säga så här; jag lägger hellre pengarna på en riktigt fin häst och lite mindre på det runt omkring, om jag måste välja.

Just nu är jag lycklig över att transporten verkar bra, den är bara tre år och jag fick den till ett bra pris med min begränsade budget.

Sedan kanske det för andra inte är högsta kvalitet, det finns mycket dyrare varianter, men nu har vi ett släp som funkar för en häst och familjefriden är intakt.

Vad roligt att du har ny häst och ny bil, det är ju en bra början!

👍😎🤩
 
Jag tog b96 i höstas. Har alltid haft svårt att backa med släp(även med bara bil)och undvikit det. Men pågrund av bilbyte var jag tvungen. Gav mig fan på det och bara tränade och tränade och tränade. Var på vippen att avboka körprovet för trodde aldrig jag skulle klara det. Men helt plötsligt bara det släppte och nu tycker jag att det är plättlätt och uppkörningen gick som en dans! Så det är bara övning som gäller och så värt det när man klarat det och vet att man kan backa sig ur alla situationer som dyker upp :D
 
Passat av nyare modeller får dra upp till 1990 på B96 (bara för att hålla din minnesbank à jour då alltså! :D)

@grodan21 - Jag har en gång i tiden haft en Ekerötrailer (Dalavagnen) som hade en tjänstevikt på 600 kg och där totalvikten fanns upp till 1500.
Sen räknade jag iofs med att den vägde 700 för säkerhets skull men hittar du en sån beg så finns de ju.

Tom ännu mer. Min passat från 2015 fick dra 2030 på b96. Nya Audin A6 får dra 1800.
BMW x1 ligger på 2000 också
 
Jag har en Boj enaxlad. Stabil transport med panikbommar. Har för mig att jag får lasta 575 kg med vår bil.
En bra transport med alugolv. Inget billigt skrammel. Innerdörrar som gör att du kan ha den utan mellanvägg när man transporterar lösa hästar tex föl. Svår att få tag på fina ex dock.
 
Nu funderar jag på vilken prisklass det är rimligt att köpa släp i, budgeten är tyvärr inte obegränsad :(
 
Tittar man på 1.5 hästars händer mkt. Jag har en Cheval gold one. Aluminium, boogie, sadelkammare. Tjänstevikt 705 kg.
 
Min humbaur har ordinarie totaltvikt 1300 kg och väger 700 kg så 600 kg lastvikt. Dock upptypad till 1800 kg så går dra 1100 kg. :-) Billiga och bra dessutom! Mitt är från -13 som jag betalade 30.000 kr för bara.
 
Jag hade ett enkelaxlad kylinge som första släp och det dög finfint, men hade jag köpt ett nytt budget släp idag för Bkort så hade jag nog letat efter ett enhästars boggie.

Jag hade iofs valt ifor men cheval är ju inte så farliga och har lägre tjänstevikt.

Mitt nuvarande ifor kostade 20000 och har lagt 2-3000 på renovering, tot på 2600kg från 2001 vilket avskräcker många som inte har Ekort eller vet hur man renoverar släp.
finns många bra släp i den prisklassen men så fort det ska vara låg tot vikt och lite nyare så blir det snabbt dyrare.
 
Någon som vet hur många körlektioner det skulle krävas för att ta utökat B, om man knappt har kört släp tidigare?
Körlektioner skulle nog inte behövas så många om du har möjlighet att öva mycket hemma. Det svåra är inte att köra rakt fram, det svåra är backningen och har man möjlighet att öva backning hemma, t ex med ett släp man får dra på B-kort då principen är densamma oavsett släp så länge de är enkel axliga eller boggie.

Däremot förespråkar jag BE framför utökat B.

Tittar jag på min egen person bil (som får dra 1110kg på B-kort, 1860kg B96 och 2000kg BE) jag har nu och hästtransporten jag hade (totalvikt 1990 kg) är det bara med BE jag fick dra transporten.
Jag tycker det är smidigt att släpvagnskalkylatorn finns samt att det oftast är så finurligt i regbevisen om de olika totalvikterna vid de olika behörigheterna för att den totala tågvikten inte ska överstiga det man får dra på respektive behörighet.

Jag brukar enkelt tänka på att har jag t ex B-kort får inte släpkärrans totalvikt överstiga det bilen får dra (dvs 1110kg) likadant vid utökat B (B96) 1860kg totalvikt på släpet. Däremot är det så finurligt med BE, där kan jag i princip strunta i totalvikten på släpet, men jag får se upp så inte släpets tjänstevikt plus last överstiger 2000kg.

Så var fallet med min gamla bil som bara fick dra 1800kg med BE, där fick ja inte lasta samma hästtransport fullt ut. Det är enkelt när man vet vad det är man ska hålla reda på, är man osäker är släpvagnskalkylatorn utmärk, funkar även fin fint att använda när man är i farten och letar släp. Hittar man bara regnr på släpet kan man lätt kolla släpet mot sin egen personbil och se vad den säger. :)
 

Liknande trådar

Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något...
2
Svar
24
· Visningar
1 437
Senast: iNHALE
·
Utrustning Går i tankarna att köpa en ny bil samt en transport, bilen är dock prio ett då jag har tillgång till att låna transport. Det jag söker...
Svar
11
· Visningar
659
Senast: lillan222
·
Utrustning Är det någon som har typat ned sin transport? Min medryttarhästs ägare ska typ ned sin så hennes nya bil får dra den. Någon som vet hur...
Svar
6
· Visningar
565
Senast: Fideli
·
Utrustning Jag spånar lite på det här med hästtransporter. Jag har tillgång till hästtransport hos stallägaren för akuta resor eller kortvariga...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 630
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp