Bukefalos 28 år!

LB:0 och LB:1

belladonnas

Trådstartare
Jag satt nyss och kollade på de dressyrprogramen, är det bara jag som tycker LB:1 verkar lättare än LB:0? Borde det inte vara tvärt om?:angel:
 
Sv: LB:0 och LB:1

Jag satt nyss och kollade på de dressyrprogramen, är det bara jag som tycker LB:1 verkar lättare än LB:0? Borde det inte vara tvärt om?:angel:

Vad är det du tycker verkar lättare med LB:1? I LB:0 finns det ingen ökad skritt, ingen mellantrav, ingen mellangalopp..där har du fri skritt, förlängd steglängd och förlängd språnglängd. Däremot hittar du de tre första i LB:1. Så nej, det borde inte vara tvärtom om du frågar mig.
 
Sv: LB:0 och LB:1

Att jag tycker mellantrav är lättare än förlängda steg och att det är mer "små" svänger i LB:0
 
Sv: LB:0 och LB:1

jag håller med, tycker att Lb:0 är svårare att rida, det är små vägar och jobbiga övergångar. (om dom inte har gjort om det i år)
red båda programmen flera gånger förra året, och gillade aldrig 0:an.
 
Sv: LB:0 och LB:1

Små svängar kan väl härledas till två halvcirklar a' 10 meter i inledningen av LB:0. Därefter tycker jag det bara är en helsikes massa raksträckor och långsidor i programmet, vilket kan tyckas svårare för vissa då man inte har samma möjlighet att "få tag" i hästen som man kanske kan tyckas ha på böjda spår. Men programmen är utformade i ordning gällande svårighetsgrad ur hästens synpunkt, inte ryttarens, och då är raksträckorna enklare och även då förlängd steglängd jämfört med mellangångarter. Sedan är det upp till var och en vad man har svårt för. Men enligt hästens styrka och utbildning är LB:0 inte lika krävande som LB:1.
 
Sv: LB:0 och LB:1

Jag tycker LB:0 är roligare att rida:p
 
Sv: LB:0 och LB:1

*kl*

Ber om ursäkt om jag frångår ämnet ngt här, men det här med mellantrav vs. förlängd steglängd. Om man i LB:0 skulle rida mellantrav, eller för att överdriva en regelrätt ökad trav, its för förlängd steglängd, får man då minus för att man "överdrivit"? Den egentliga frågan är väl om det finns nån definition av i vilken grad hästen ska länga i förlängd steglängd eller om det helt enkelt bara finns en "minimigräns" typ. Sorry för trådnappningen.;)
 
Sv: LB:0 och LB:1

nej, minuspoäng får du inte, men du kommer inte att få några bra poäng.
min unghäst fattade till och med galopp under en mellantrav på en lokal dressyrtävling och vi fick ändå en 5 för det momentet.
 
Sv: LB:0 och LB:1

nej, minuspoäng får du inte, men du kommer inte att få några bra poäng.
min unghäst fattade till och med galopp under en mellantrav på en lokal dressyrtävling och vi fick ändå en 5 för det momentet.

Haha, ja det var det jag menade. ;) Så om man satsar för mycket så blir det ett "fel"? Men galoppinslag är ju en annan sak, då har amn ju inte genomfört uppgiften. Eller ja, det beror ju på definitionen som sagt, det kanske räknas som att man inte har genomfört sin uppgift om man har ökat för mycket heller.;)
 
Sv: LB:0 och LB:1

sen beror det nog mycket på domaren med, i lätta klasser verkar det ibland som domaren är nöjd bara hästen ökar och visar frammåtbjudning. tror att det är bättre att sattsa för mycket än för lite.
även om en för stor sattsning ibland resulterar i galopp istället :p
 
Sv: LB:0 och LB:1

Jag håller också med! Jag tycker allt känns så trångt i LB:0, och jag rider ändå ponny... Sen kanske det klassas som svårare med mellantrav, ökad skritt mm. Men då tycker jag att det är svårare med den där upptagningen efter galopplängningen på långsidan och bibehålla galoppen. tillskillnad från i LB:1 där man kan styra mot väggen om man nu har svårt att få tillbaka hästen.
 
Sv: LB:0 och LB:1

nej, minuspoäng får du inte, men du kommer inte att få några bra poäng.
min unghäst fattade till och med galopp under en mellantrav på en lokal dressyrtävling och vi fick ändå en 5 för det momentet.

Skummt! Jag har gjort samma sak (galopp i mellantrav) och då har jag väll fått en 3:a lr lägre:angel:
 
Sv: LB:0 och LB:1

det är väl säkert olika från domare till domare hur dom bedömmer en sån miss. eller så sätter dom poäng på hur bra den trav som man visade (innan/efter galoppen) var
 

Liknande trådar

Relationer Hej! Vill börja med att- ja absolut det bästa är ju att bara fråga. MEN nu vill jag fråga här först ;) Snapade med en kille i ca 1...
Svar
11
· Visningar
1 059
Senast: tanten
·
Fritid Visst har vi byggkunniga här som kanske kan komma med tips och råd vid val av virke? I stallet har vi hyllor i vårt "vattenrum" de...
Svar
17
· Visningar
845
Senast: Bison
·
Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
8 078
Senast: Bison
·
Kropp & Själ Jag funderar på att börja med p-piller igen, och har läst på en del om Qlaira. Verkar ju väldigt modernt, med 5 olika faser och mer...
Svar
15
· Visningar
1 420
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp