LCHF för nybörjare

tigerflicka

Trådstartare
Jag tänkte börja med lchf, och kommer med största sannolikhet få 1000 frågor längs vägen. Har beställt en kokbok och boken Matrevolutionen idag. :)

Till att börja med, rekommenderar ni att gå över tvärt eller successivt?
Vad är svårast, framförallt i början?
Allmänna tips?
 
Svårast är nog stå emot alla kommentarer om att du kommer dö i någon LCHF-orsakad åkomma inom en icke specificerad tidsrymd. Du kommer troligvits också blir sjuk pga brist på pasta/bröd-essentiella näringsämnen :grin:

Men för att vara seriös.
Om du ska gå över tvärt eller successivt beror nog på hur mycket kolhydrater/socker du äter idag och hur känslig du är för att ev må ganska dåligt innan kroppen ställt om sig (för man kan må riktigt riktig skit i början)
Krångla inte till det. Ta bara bort socker, mjöl och stärkelserik mat, öka INTE proteinet och ät mycket gröna bladgrönsaker. Var försiktig så du inte vräker på med mejerier (undantaget smör)
Välj fetter från olivolja, avokado, fet fisk och kokosolja och så som sagt smör :D
 
Jag tänkte börja med lchf, och kommer med största sannolikhet få 1000 frågor längs vägen. Har beställt en kokbok och boken Matrevolutionen idag. :)

Till att börja med, rekommenderar ni att gå över tvärt eller successivt?
Vad är svårast, framförallt i början?
Allmänna tips?
första dagarna är jag ofta trött.. så börja inte just innan man ska prestera för fullt..
Du kan börja enkelt med att ta bort tec pastan, bröd och ersätt med mer grönsaker.
 
Jag tänkte börja med lchf, och kommer med största sannolikhet få 1000 frågor längs vägen. Har beställt en kokbok och boken Matrevolutionen idag. :)

Till att börja med, rekommenderar ni att gå över tvärt eller successivt?
Vad är svårast, framförallt i början?
Allmänna tips?

Tag ett paket bacon, 4 ägg och en tub majonnäs. Tillaga genom att steka bacon plus ägg i smör. Spritsa majonnäsen lite tjusigt över, skölj ner med kaffe+en dl kokosfett och HÄPP! En Snajdig frukost/lunch/middag är klar.
 
OT men googles annonsurval suger :D

lvBaos3.jpg
 
Tag ett paket bacon, 4 ägg och en tub majonnäs. Tillaga genom att steka bacon plus ägg i smör. Spritsa majonnäsen lite tjusigt över, skölj ner med kaffe+en dl kokosfett och HÄPP! En Snajdig frukost/lunch/middag är klar.
Men häller man i 1 dl kokosfett i kaffe? Varför då? Är det en särskild delikatess????
 
Men varför just i kaffet? Eller kanske det går bra med te också om man dricker det på morgonen? En helt seriös fråga, varför vill man äta så mycket fett som möjligt i sitt kaffe? Kan nån som äter lchf förklara begripligt vore jag ytterst tacksam.
 
Men varför just i kaffet? Eller kanske det går bra med te också om man dricker det på morgonen? En helt seriös fråga, varför vill man äta så mycket fett som möjligt i sitt kaffe? Kan nån som äter lchf förklara begripligt vore jag ytterst tacksam.
Men det är inte så konstigt, det är väl för mättnadens skull?
----
Jag hoppas att @tigerflicka får lite svar på sina frågor också. Jag är den första att reagera på orimliga LCHF-påståenden men här har ju inte gjorts några sådana. Därför är det synd om tråden trashas, tycker jag.
 
Jo jag tänker inte trasha tråden utan det vore väl jättebra om cewe och de som äter dieten beskriver hur de äter t ex frukost och varför de väljer att hälla fett i kaffet, jag tänkte om det hade någon särskild effekt på t ex förbränningen. Vore intressant att veta bara.
 
Om vi bortser från alla frälsta som pratar med stora ord om kokosfett och hälsofördelar såå.. Här har du en som tappat en femton tjugo kilo med LCHF.

Det är inte så lätt som att hälla fett i kaffet. Vi tar om det. Det är inte så lätt.

Dieten funkar i grunden på att man äter mindre kalorier.
Så, man äter mer fett och blir därmed mättare längre på det man äter och man äter mindre mängd mat och ofta färre mål per dag och reducerar därmed sitt dagliga kaloriintag. Har man tur så blir man så spyless på all fet mat att man mestadels lever på sallad eller ägg typ och mår fantastiskt.

Sådär, det var grunden. För att fortsätta på det: laga en god sallad, ät en jäkla massa kål och broccoli i alla former, njut av lite smör och bearnaisesås och en del fisk, kött eller kyckling i olika former. Strunta i det onödiga skit som dieten noga kallar farliga kolhydrater - alltså kaloririka livsmedel du kan äta en större mängd av.

Att man lätt mår skit i början beror till stor del på att man är hyfsat beroende av socker som finns i princip i alla livsmedel. Och lite socker är inte farligt, bara kaloririkt.
 

Liknande trådar

Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 406
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 024
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 726
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 647
Senast: bobbbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp