LCHF för nybörjare

För mig är just det en av de saker som mest talar mot lchf. De här långa medicinska förklaringarna som går ut på att vetenskapen hittills har haft fel men lchf har nu skådat sanningen och ljuset. Jag har verkligen inget förtroende för sådant, oavsett vilka frågor det gäller.
Folk blev lite irriterade på mig i en LCHF grupp. Jag frågade bara vad de byggde sina uppfattningar på. Då fick jag hänvisningar till en bok eller en läkare.
Så jag äter gärna med inspiration av LCHF. Men jag blir trött på att man inte får ifrågasätta eller säga att vissa saker inte funkar för en själv.
 
Härligt att det går bra!

Själv mår jag jättemycket bättre med lchf. Min IBS är mkt lugnare ju färre kolhydrater Jag äter.

Vad anser ni om en kort fasta?
Jag är med i en Facebookgrupp för lchf. Nu ska ett gäng börja köra en utmaning där de börjar med fasta ett dygn och sen kör strikt lchf några veckor.
jag är rädd att jag blir extremt illamående av att bara dricka te första dygnet?
Men är ändå sugen att prova..

Jag fastar ofta. Äter bara lunch och middag så det blir lite halvfasta större delen av dygnet. Utöver det fastar jag mellan 24-30 timmar en dag i veckan och två-tre dygn ca en gång i kvartalet ungefär.
Veckofastan är bästa dagen på hela veckan! Kroppen mår toppen! Jämn och stabil i energi och klarare i huvudet. Magen kan kännas lite tom ibland, men inte hungrig. Jag gör mina bästa träningspass på veckofastan oavsett om jag löptränar eller lyfter. Jag dricker sällan annat än vatten på fastan.

Att fasta delar eller hela dygn är egentligen helt naturligt för oss. Som jägare och samlare hade vi inte alltid tillgång till mat och var naturligtvis tvungen att springa efter ett byte i timmar utan att kunna plocka något ur kylskåpet innan. Anledningen till att det fungerar är för att vi egentligen är fettdrivna. Vid en fasta produceras inget insulin eftersom man inte stoppar något i munnen. Blodsockret ligger still på en låg nivå. Kroppen måste bränna fettet för energi vilket ger en jämn energi.
Viktminskning är naturligtvis en trevlig bieffekt men fasta är framför allt för mig viktigt ur hälsosynpunkt. Ju mindre insulin man producerar på en livstid, desto bättre. Insulin driver på sjukdom och ohälsa.

Att fasta är ett sätt att försätta kroppen i kraftig ketos, alltså turboläge för fettförbränningen. Och nej, ketos är inget farligt. Faktum är att vi alla är i ketos i olika grad efter en natt utan mat.

Just det, jag äter inte LCHF. ;) Men heller inte som "svensson" eftersom jag hoppar över spannmål, socker och mejeriprodukter av hälsoskäl.
 
Folk blev lite irriterade på mig i en LCHF grupp. Jag frågade bara vad de byggde sina uppfattningar på. Då fick jag hänvisningar till en bok eller en läkare.
Så jag äter gärna med inspiration av LCHF. Men jag blir trött på att man inte får ifrågasätta eller säga att vissa saker inte funkar för en själv.
Jag tror att högst en procent av alla de där som uttalar sig tvärsäkert om insulin och ketos och allt vad det är i lchf-sammanhang faktiskt fattar på ett djupare sätt vad de pratar om. Precis som alla vi andra inte heller har detaljkoll på allting kring hur kroppen fungerar. Jag ser det helt som pseudovetenskap. Eller som snack, utan riktig grund. (Jag kan inte heller sådant. Men jag vet att jag inte kan.)
 
Jag tror inte att fasta är min grej.
Jag mådde illa och kände mig snurrig av att bara dricka vatten med salt i och te under ett dygn.
När jag skrev det i gruppen fick jag till svar att jag nog bara kände efter för mkt och det bara var att bita ihop.
jag förstår dock inte varför jag ska fasta och bita ihop. Speciellt inte jag som alltid haft ett stört förhållande till mat och rutiner.

Nu har jag gått ur två viktminskningsgrupper! :banana:

Jag ska bara vara kvar i lchf grupper där man kan få recept. Inte de grupper där de pratar om lchf för jag passar nog inte in där... jag ifrågasätter nog för mkt...
:laugh:
:D
 
Senast ändrad:
Jag tror inte att fasta är min grej.
Jag mådde illa och kände mig snurrig av att bara dricka vatten med salt i och te under ett dygn.
När jag skrev det i gruppen fick jag till svar att jag nog bara kände efter för mkt och det bara var att bita ihop.
jag förstår dock inte varför jag ska fasta och bita ihop. Speciellt inte jag som alltid haft ett stört förhållande till mat och rutiner.

Nu har jag gått ur två viktminskningsgrupper! :banana:

Jag ska bara vara kvar i lchf grupper där man kan få recept. Inte de grupper där de pratar om lchf för jag passar nog inte in där... jag ifrågasätter nog för mkt...
:laugh:
:D
Jag tror det är väldigt klokt att låta bli att fasta om anledningen till din övervikt är hets-eller överätning! Precis som du skrev tidigare är ju lösningen på ditt problem snarare att hitta ett långsiktigt sätt att hålla ditt blodsocker stabilt och att aldrig bli för hungrig. Viktnedgången kommer på köpet när du får till ett regelbundet ätande, tror jag.
 
Jag tror det är väldigt klokt att låta bli att fasta om anledningen till din övervikt är hets-eller överätning! Precis som du skrev tidigare är ju lösningen på ditt problem snarare att hitta ett långsiktigt sätt att hålla ditt blodsocker stabilt och att aldrig bli för hungrig. Viktnedgången kommer på köpet när du får till ett regelbundet ätande, tror jag.
Mitt problem är att jag triggar igång på socker. Om jag äter kolhydrater och socker så vaknar ett enormt sockerbehov.
Och då tror jag att det bästa är att äta lite kolhydrater MEN att äta regelbundet. Samt att inte laborera för mkt.

Sen tyckte jag inte om attityden hos vissa i lchf-grupperna. En person tyckte att man var svag om man inte klarar att fasta i 36 timmar. Mådde man illa eller var matt och utan energi skulle man sluta gnälla och bita ihop .
Det är ju sånt många överviktiga berättar om att de inte gillar att höra. Så varför ha en sådan inställning själva?
 
Nu ska jag åka hem och äta kycklingfilé. Till det stekta champinjoner och avokado. :d
Hej då fasta!
Fast jag fastade litegrann . Från igår kl sex till idag klockan tre... nästsn ett dygn :D :p
 
Sen har jag sagt upp mitt gym-kort. :banana:
Det blev bara en belastning, jag har tröttnat på gymmet efter flera år och så fick jag dåligt samvete av att det inte användes mer.
jag Har hittat andra sätt att träna istället
Ja det finns absolut ingen anledning att träna nåt man tycker är trist. Inte idag med allt utbud som finns!
 
Jag har en fråga. Jag har ätit lchf nu i ett par veckor och haft en lugn och harmonisk mage i princip dag ett (med undantag för en eller två dagar).
Idag åt jag bröd till frukost, var alldeles för sugen på det. Efter lunch kändes magen uppsvälld och gjorde ont. Åt inte så mkt till lunch att det gjorde ont för det.
Det onda har gått över, men magen är fortfarande uppsvälld och jag känner mig lite lätt illamående.
Vad tror ni, kan två mackor orsaka detta eller är det en slump att magen är sån här just idag?
 

Liknande trådar

Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 406
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 021
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 725
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 640
Senast: bobbbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp