LCHF för nybörjare

Blomkålsris var bättre än att äta blomkålsbuketter. Tur! :)
Har inte jättmycket vikt jag vill gå ner, men känner ändå nu i början att jag vill äta ganska strikt ändå, tills jag kommit in i det.

Har varit ute och sprungit två gånger sen jag började, och det har funkat bra. Samma tid som jag brukar ha, och det känns väldigt positivt! Trodde kolhydraterna behövdes för att orka.

Nu kör jag inte LCHF, men vi brukar göra den omtalade blomkålspizzan rätt ofta, den är supergod!
 
Min största favorit just nu som tillbehör är zuccini"pasta" som jag låter marinera i olivolja,salt och Örtagårdskrydda en liten stund. Jag har en Veggie Twister som jag strimlar zucchinin i.
 
Min största favorit just nu som tillbehör är zuccini"pasta" som jag låter marinera i olivolja,salt och Örtagårdskrydda en liten stund. Jag har en Veggie Twister som jag strimlar zucchinin i.
Det lät ju jättegott! Äter du den rå efter att den marinerats?
 
Vad brukar ni göra för såser? Något ni lagar själv?
Jag fick reda på att mejerier och mjuka ostar kan göra det svårare att gå ned i vikt.
Jag som äter en del mejerier
 
Jag har än ätit mejerier som vanligt, men bytt fil mot turkisk yoghurt och en skvätt grädde. Mjölk i kaffet har jag kvar. Har gått ner 2 kg på 1,5 vecka, så för min del verkar det ju funka ändå. Men som med allt är det väl individuellt vad som funkar.
 
Vad brukar ni göra för såser? Något ni lagar själv?
Jag fick reda på att mejerier och mjuka ostar kan göra det svårare att gå ned i vikt.
Jag som äter en del mejerier

Att äta mejerier i mat och såser brukar inte vara det stora problemet, utan att man väljer bort lagad mat och äter tex yoghurt m bär och stora mängder ost istället.

Bearnais, Hollandais, kalla majonäsbaserade såser, kryddsmör är ju alternativ för att dra ner mejerierna. (Smör brukar inte "räknas" in i mejerier) För den som gillar smaken är kokosgrädde ett alternativ.
Det är kaseinet i mejerierna som kan ställa till det för vissa. Komjölken är ju till för att kalven ska växa sig stor och stark :)
 
Jag har än ätit mejerier som vanligt, men bytt fil mot turkisk yoghurt och en skvätt grädde. Mjölk i kaffet har jag kvar. Har gått ner 2 kg på 1,5 vecka, så för min del verkar det ju funka ändå. Men som med allt är det väl individuellt vad som funkar.
Härligt att det går bra!

Själv mår jag jättemycket bättre med lchf. Min IBS är mkt lugnare ju färre kolhydrater Jag äter.

Vad anser ni om en kort fasta?
Jag är med i en Facebookgrupp för lchf. Nu ska ett gäng börja köra en utmaning där de börjar med fasta ett dygn och sen kör strikt lchf några veckor.
jag är rädd att jag blir extremt illamående av att bara dricka te första dygnet?
Men är ändå sugen att prova..
 
Härligt att det går bra!

Själv mår jag jättemycket bättre med lchf. Min IBS är mkt lugnare ju färre kolhydrater Jag äter.

Vad anser ni om en kort fasta?
Jag är med i en Facebookgrupp för lchf. Nu ska ett gäng börja köra en utmaning där de börjar med fasta ett dygn och sen kör strikt lchf några veckor.
jag är rädd att jag blir extremt illamående av att bara dricka te första dygnet?
Men är ändå sugen att prova..
Att fasta på te ett dygn uppfattar jag enbart som helt onödigt, faktiskt. Vilken skulle poängen vara?
 
Att fasta på te ett dygn uppfattar jag enbart som helt onödigt, faktiskt. Vilken skulle poängen vara?
Förstod det som att viktminskningen skulle komma igång då?
jag frågar då jag känner mig lite tveksam. ...tänker att det är bättre att hitta bra rutiner som håller i längden. ..Men, men...
 
Förstod det som att viktminskningen skulle komma igång då?
jag frågar då jag känner mig lite tveksam. ...tänker att det är bättre att hitta bra rutiner som håller i längden. ..Men, men...
Många verkar ju tänka sig att en kickstart ska bidra till viktminskning, eller underlätta den. Folk är ju olika, men jag är tveksam. Det som hinner hända på ett dygn utan mat är ju i stort sett att du går ner litegrann pga minskad mängd tarminnehåll och kanske lite mindre vatten i kroppen.

Om vi antar att man väger för mycket därför att man äter på något slags felaktigt, överdrivet eller (mer eller mindre) ätstört vis, framstår det för mig konstigt att tänka sig att man ska råda bot på det genom att först äta felaktigt på ett annat vis, dvs inte alls.
 
Många verkar ju tänka sig att en kickstart ska bidra till viktminskning, eller underlätta den. Folk är ju olika, men jag är tveksam. Det som hinner hända på ett dygn utan mat är ju i stort sett att du går ner litegrann pga minskad mängd tarminnehåll och kanske lite mindre vatten i kroppen.

Om vi antar att man väger för mycket därför att man äter på något slags felaktigt, överdrivet eller (mer eller mindre) ätstört vis, framstår det för mig konstigt att tänka sig att man ska råda bot på det genom att först äta felaktigt på ett annat vis, dvs inte alls.
Ja min övervikt beror ju på att jag äter fel dvs triggas igång på socker och kolhydrater. Så spontant kan jag tycka att det bästa borde vara att då äta så man är "jämn" och inte får några dippar. Fasta känns farligt .. när jag blir hungrig och trött....?

De argument jag läst vidare för fasta är att det skulle vara bra för immunsystemet... att det skulle startas om och bli starkare..
samt att insulinet skulle sänkas och att de kommer stanna kvar på låga nivåer efter fastan. då blir det inte lika mkt blodsockerfall och lättare att gå ned i vikt.

Dock så ställer jag mig hela tiden lite tveksam till det jag läser i olika grupper på facebook. Det är grupper som handlar om viktminskning, lchf och massa annat.
Det finns många som med stor säkerhet skriver att saker är på ett eller annat sätt. och om man frågar var informationen kommer ifrån så är det från någon bok de läst eller någon läkare som tycker så.
Så man får läsa olika och ta till sig det som man tycker passar en själv.

 
Varje anhängare till "sin" metod är ju övertygad om att det är den bästa, det känns som man får ta mycket med en nypa salt.
Ja så är det.
Men det intressanta är när folk har läst en bok eller hört något som en läkare sagt och sen så uttalar de sig tvärsäkert om hur kroppen fungerar eller hur det är.:D
 
Jag har ätit LCHF i snart 4 år och kommer aldrig att sluta. Under min resa har jag tappat 18 kilo, jag kan för första gången i livet hålla vikten stabil och jag har inte ont i magen längre.

Många som gör sig löjliga över "dieten" saknar kunskap om vad det egentligen innebär med LCHF. Många tror att LCHF går ut på att hälla i sig fett. Ack så fel, det handlar bara om att inte vara rädd för det naturligt fettet och inte se det som en fiende. Hade inte jag släppt tanken på att fett är farligt och valt bort magra produkter hade jag fortfarande överätit allt som kommit i min väg och varit olycklig över min vikt. Fett mättar, det är bara så.

Men det är ett vanlig misstag i början, att överäta även fettet.

LCHF förespråkar bara naturlig mat, med naturliga fetter, med naturliga ingredienser. Det är inte så krångligt egentligen. Många som äter enligt LCHF upplever minskade ledbesvär mm, det är väl inte otroligt alls att det beror på att man inte äter lika mycket inflammationsdrivande kost längre.

Jag ser LCHF som ett sätt att komponera min måltid så att jag får mycket näring på litet matintag. Näring i förhållande till mängd alltså. För jag har svårt att tro att någon på fullaste allvar kan mena att 3 dl pasta innehåller mer näring än 1 dl blandade grönsaker, tex paprika, broccoli mm.

Oftast äter en LCHF:are mindre portioner, för att maten innehåller någon form av fett= kroppen släpper vikt.

Den som äter kålpudding med god aptit äter LCHF utan att tänka på det. Den som älskar blomkålsgratäng med kassler äter LCHF utan att tänka på det. Men säger man "jag äter enligt LCHF" då blir man dömd som det ena med det andra. Fast det egentligen inte är krångligare än att välja bort de mest kolhydratrika livsmedlen.
 
Min mat så här långt idag
Fröknäcke med ost, salami och paprika samt kaffe med 1 tsk kokosolja till frukost
Sallad med tomat, paprika, parmesanost och hemlagad skagenröra till lunch
(Inga konstigheter förutom kanske kokosoljan i kaffet då :angel:)
Ikväll blir det färskostfylld torskfilé med hasselnötstäcke och tomatsallad (nytt recept jag tänkte testa)

Helt normal LCHF-kost. Inget stekt bacon, inga smörstekta ägg, ingen hel tub med majonäs ringlad över det hela :cool:
 
Ja så är det.
Men det intressanta är när folk har läst en bok eller hört något som en läkare sagt och sen så uttalar de sig tvärsäkert om hur kroppen fungerar eller hur det är.:D
För mig är just det en av de saker som mest talar mot lchf. De här långa medicinska förklaringarna som går ut på att vetenskapen hittills har haft fel men lchf har nu skådat sanningen och ljuset. Jag har verkligen inget förtroende för sådant, oavsett vilka frågor det gäller.
 

Liknande trådar

Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 406
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 021
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 726
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 642
Senast: bobbbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Vilka banor finns?
  • Avmaskning

Omröstningar

Tillbaka
Upp