LCHF för nybörjare

Om vi bortser från alla frälsta som pratar med stora ord om kokosfett och hälsofördelar såå.. Här har du en som tappat en femton tjugo kilo med LCHF.

Det är inte så lätt som att hälla fett i kaffet. Vi tar om det. Det är inte så lätt.

Dieten funkar i grunden på att man äter mindre kalorier.
Så, man äter mer fett och blir därmed mättare längre på det man äter och man äter mindre mängd mat och ofta färre mål per dag och reducerar därmed sitt dagliga kaloriintag. Har man tur så blir man så spyless på all fet mat att man mestadels lever på sallad eller ägg typ och mår fantastiskt.

Sådär, det var grunden. För att fortsätta på det: laga en god sallad, ät en jäkla massa kål och broccoli i alla former, njut av lite smör och bearnaisesås och en del fisk, kött eller kyckling i olika former. Strunta i det onödiga skit som dieten noga kallar farliga kolhydrater - alltså kaloririka livsmedel du kan äta en större mängd av.

Att man lätt mår skit i början beror till stor del på att man är hyfsat beroende av socker som finns i princip i alla livsmedel. Och lite socker är inte farligt, bara kaloririkt.

Åh, jag vill rama in dig!
 
Vill inte stjäla tråden, men TS kanske får hjälp av detta också..? Jag försökte LCHF förra året. Gick all in, skrev ner allt jag åt och låg perfekt i % fett/protein/kolhydrater enligt LCHF i 3 månader, fuskade ingenting och mådde piss! Var hungrig jämt och så sjuuukt trött. Fick knappt benen med mig när jag gick och går ca 25 000 steg/dag så det var outhärdligt. Fick ge upp då jag knappt orkade jobba. Gick inte ner ett gram heller. Enda fördelen var en lugn och kurrfri mage. Vad hände?
 
Jag tycker det svåraste är att få i sig tillräckligt mycket fett. Oftast är det inga problem men då och då tappar jag aptiten helt och får i mig för lite.
 
@PathOfClovers: Min hemmasnickrade teori är att en del inte klarar sig med så lite kolhydrater. Jag testade LCHF och det fungerade inte, min kropp och hjärna stänger av. Jag har pratat med flera som upplevt samma sak. Jag har också pratat med de som mår utmärkt på LCHF men som själva säger att det definitivt inte är en diet för alla.

Det betyder ju inte att man vräker i sig raffinerat socker. Jag vill ha lite potatis, pasta eller ris på min tallrik. Jag äter också bröd, i rimliga mängder. När jag var yngre var jag ordentligt överviktig och gick ner mer än 20 kg på rätt kort tid enbart genom att räkna kalorier och äta enligt tallriksmodellen (dvs jag åt pasta, ris och potatis i rimlig mängd). Jag säger inte att det fungerar för alla men i mitt fall gick jag ner "trots" kolhydraterna i min kost.
 
Jag gick också på lchf ett tag, jag mådde bra, huden va helt perfekt men jag tröttnade på att inte kunna äta rotfrukter och frukt
Nu räknar jag istället kcal så jag vad jag får imig på det sättet
 
Jag äter också bröd, i rimliga mängder. När jag var yngre var jag ordentligt överviktig och gick ner mer än 20 kg på rätt kort tid enbart genom att räkna kalorier och äta enligt tallriksmodellen (dvs jag åt pasta, ris och potatis i rimlig mängd). Jag säger inte att det fungerar för alla men i mitt fall gick jag ner "trots" kolhydraterna i min kost.
Det måste ju ändå vara så att de allra flesta människor i världen som hittills har genomfört en lyckad viktminskning, faktiskt har ätit sådant som innehåller kolhydrater medan de gick ner i vikt?

Oavsett diet, så är det ju förhållandet mellan kalorier in och kalorier ut som avgör resultatet. Sedan är så klart olika dieter olika lätta/svåra att följa för olika personer. Jag skulle tex aldrig kunna följa en lchf-diet, därför att jag inte vill eller tycker om att äta den typen av mat.

Själv gick jag tex ner ett antal kilo för några år sedan, i stort sett genom att äta mindre av allt utom av grönsaker som jag istället åt i brutala mängder. Jag åt bröd, pasta och ris under tiden, men i lite mindre mängd.
 
Det måste ju ändå vara så att de allra flesta människor i världen som hittills har genomfört en lyckad viktminskning, faktiskt har ätit sådant som innehåller kolhydrater medan de gick ner i vikt?

Oavsett diet, så är det ju förhållandet mellan kalorier in och kalorier ut som avgör resultatet. Sedan är så klart olika dieter olika lätta/svåra att följa för olika personer. Jag skulle tex aldrig kunna följa en lchf-diet, därför att jag inte vill eller tycker om att äta den typen av mat.

Själv gick jag tex ner ett antal kilo för några år sedan, i stort sett genom att äta mindre av allt utom av grönsaker som jag istället åt i brutala mängder. Jag åt bröd, pasta och ris under tiden, men i lite mindre mängd.

Ja, jag är ju sådär omodern att jag tror på balans i allt när det gäller mat (dvs jag är rätt less på alla trenddieter). Sedan kan väl en del behöva en större andel kolhydrater för att må bra och andra en mindre del.
 
Tack för alla tankar och synpunkter! Fortsätt gärna! :)
När jag googlar på lchf känns det som att jag mest hittar fanatiker, så era mer realistiska erfarenheter och funderingar är värde mer! Om det kommer funka för mig får vi se. Jag har försökt innan att räkna kalorier och det slutar med att jag känner mig lite småhungrig hela tiden, tills jag ger upp och äter allt som kommer i min väg (nästan iaf), så en variant där kaliroräkning inte är en del av det hela känns om en bra förutsättning.
Det som känns svårast spontant att inte få äta är bröd. Jag gillar bröd! :)
 
Tack för alla tankar och synpunkter! Fortsätt gärna! :)
När jag googlar på lchf känns det som att jag mest hittar fanatiker, så era mer realistiska erfarenheter och funderingar är värde mer! Om det kommer funka för mig får vi se. Jag har försökt innan att räkna kalorier och det slutar med att jag känner mig lite småhungrig hela tiden, tills jag ger upp och äter allt som kommer i min väg (nästan iaf), så en variant där kaliroräkning inte är en del av det hela känns om en bra förutsättning.
Det som känns svårast spontant att inte få äta är bröd. Jag gillar bröd! :)
Om du börjar med lchf så ramla inte i fällan med att ersätta brödet med mejerier, det är lätt till och då går du inte ner i vikt
Ät riktig mat en eller två ggr om dagen istället

Lycka till
 
Blomkål o broccoli är riktiga hjältar i LCHFdiet. Koka, mosa, steka eller äta råa. Tillför smak och konsistens.
Jag brukar börja med att plocka bort allt extra, godis o dyl v 1. Äter mat och ser till att hålla mig ohungrig. v2 ryker bröd,ris o pasta. v3 kör jag strikt och har förberett mig genom att hitta rätter som går fort o lätt att fixa. Tillåter mig en o annan potatis.
Jag åker alltid dit på ris o pasta...och sen får jag börja om. Godis, kakor och dylikt har jag nästan slutat helt med. Tycker det smakar sliskigt sött. Det är ju bra.
 
Så, efter en omställningsvecka och en vecka med lchf har jag insett att min mage troligtvis inte gillade hur jag åt förut. Har aldrig funderat på det innan, men nu! Så lugn (och nöjd hoppas jag)!

Nån sockerjunkie har jag aldrig varit, så det har inte känts svårt att avstå. Inte brödet heller, än så länge.

Men vad brukar ni ersätta potatis/ris/pasta med? Kött och grönsaker känns lite tomt.
 
Men vad brukar ni ersätta potatis/ris/pasta med? Kött och grönsaker känns lite tomt.
Det finns flera alternativ men så kallat blomkålsris är vanligt och uppskattat. Det är helt enkelt riven (den där lilla franska elektriska rivapparaten är jäkligt praktisk) blomkål, kokad (efter rivning) till vald konsistens. Gärna ganska al dente. :up:

Sen vill jag gärna sälla mig till @PathOfClovers m fl och understryka att LCHF funkar fint för väldigt många - men inte för alla. För halvannat år sedan gick jag och min ex över på LCHF, det tog henne kanske en månad av rätt lindrig omställning och sen var hennes kropp helt tillfreds. Viktnedgång (trots att det knappt behövdes), bättre mage, oförändrad eller förbättrad fysisk och psykisk ork etc. Hon äter fortfarande lika strikt LCHF och trivs jättebra med det.
Jag för min del hade en avsevärt mer plågsam period. I vetskap om att omställningen kan ta tid härdade jag ut i tre månader medan jag höll fanan högt och åt precis lika strikt som hon. Det gick åt pipan. Tappade inte ett hekto och var genomgående orkeslös - både kroppsligt och (framför allt) mentalt. Jag upplevde att hjärnan gick på 60-70% av normal kapacitet och det var fullkomligt ohållbart med tanke på nödvändigt mentalt fokus både i yrkesliv och fritid. Jag var nog stundtals direkt farlig.

Så när de tre månaderna jag hade bestämt mig för var över släppte jag den strikta vägen och adderade mer kolhydrater. Den mentala kapaciteten återkom inom några dagar. Idag äter jag något slags GI-light där jag helt enkelt reducerat kolhydrater genom att äta betydligt mindre bröd, ris och (i princip ingen) pasta jämfört med för några år sedan. Inte för att jag upplever någon som helst hälsovinst, för det gör jag fortfarande inte. Utan bara av vana. :grin:
 
Du kan hyvla zucchini till tagliatelle och låta dem passera kokande vatten i en kastrull. Jag tycker dock själv att det blir alldeles för smaklöst.

Jag äter inte LCHF men drar just nu ner på kolhydraterna. Berg av stekt blomkål och broccoli funkar fint till kött för mig.

Min mage blir alltid lugnare om jag skippar bröd, pasta och ris. Till och med för lugn - det är lätt att bli trög och förstoppad.
 
Jag äter en variant av LCHF kan man säga, och mår så mkt bättre av det än att äta kolhydrater.
Jag tror den största vinsten är att pga att jag äter mer fett så håller jag mig nöjd. Annars så småäter jag hela tiden. Och jag märker själv att min hjärna går igång då jag äter kolhydrater. Dvs jag kan inte äta pasta, ris, bröd utan att jag får ett enormt sötsug.

Min IBS har blivit mkt bättre. Jag tror det framförallt beror på att jag inte småäter på samma sätt längre och då blir min mage glad. Tidigare hade jag kramper, ont i magen, var uppblåst och mådde ofta illa och var trött.
Nu mår jag bättre.

Däremot är jag inte helt strikt. Om mina kollegor tex ska gå ut och äta så följer jag med. Men- jag har märkt att jag när jag äter LCHF har fått mindre magsäck dvs jag äter inte lika mkt som tidigare. Så då blir det ju mindre kalorier ändå.
 
Lchf är bra för min ekonomi! Tidigare åt jag ofta lunch ute och då gick det runt 95 kr per gång.
Nu köper jag ofta antingen en sallad på Ica runt 35 kr.eller så äter jag ngt protein såsom kyckling med ost eller något fett till!
:up:
 
Blomkålsris var bättre än att äta blomkålsbuketter. Tur! :)
Har inte jättmycket vikt jag vill gå ner, men känner ändå nu i början att jag vill äta ganska strikt ändå, tills jag kommit in i det.

Har varit ute och sprungit två gånger sen jag började, och det har funkat bra. Samma tid som jag brukar ha, och det känns väldigt positivt! Trodde kolhydraterna behövdes för att orka.
 
Jag äter lchf sedan i september. Har tappat 14 kg hittills och mår hur bra som helst. Är inte jättestrikt, ligger på 10-20 gram kolhydrater per dag, räknar inte men höftar ibland.
Äter jag för strikt så går jag inte ner ett dugg! Äter frukost, lunch och middag. Sallad eller blomkål/broccoli med proteinkälla och sås eller kryddsmör.
Ost och skinka som frukost, eller kesoplättar, ägg och bacon eller kvarg med lite grädde. Bara fantasin begränsar!
 
@tigerflicka

Alltså det där har jag undrat över. Jag har ofta hört att det är kolhydrater som gör att man orkar. Men vad baseras det på?
Vad finns det för studier etc som säger att man ska äta kolhydrater och att det är de som ger en energi? Är det inte olika för olika personer då jag upplever tvärtom dvs jag blir trött av kolhydraterna
 
@tigerflicka

Alltså det där har jag undrat över. Jag har ofta hört att det är kolhydrater som gör att man orkar. Men vad baseras det på?
Vad finns det för studier etc som säger att man ska äta kolhydrater och att det är de som ger en energi? Är det inte olika för olika personer då jag upplever tvärtom dvs jag blir trött av kolhydraterna

Run on fat är en dokumentär där ett två personer ror från Kalifornien till Hawaii på strikt lågkolhydratkost och hur det påverkar kroppen och prestationen. Hela filmen kan ses på kostdoktorns hemsida. Man måste vara medlem för att kunna se filmen men det är gratis att vara medlem första månaden.
Har är trailern:
 

Liknande trådar

Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 408
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 026
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 727
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 658
Senast: bobbbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Guldfasanerna
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp