• Trav
  • Trådstartare Trådstartare trotterhorse
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 3 220
T

trotterhorse

Hej, jag funderar på att leasa en trav eller montè häst. Vad ska jag tänka på när jag lånar hästen? Vad ska stå i ev. kontrakt?
Vad tycker ni om leasing? Innebär det bara problem om man blir oense eller liknande?

//trotterhorse

Sv: Leasing!?

Ja, det ska jag göra. :rofl:

Vet du om man skriver kontraktet själv eller finns det nån typ av "mall"? Om det finns en "mall" kan man då skriva till det som man kommer överens om, kostnader och så?

När man leasar en häst som man ska tävla med, vem är det som betalar anmälan, utrustning osv. Och liknande om hästen springer in pengar, vem har rätt till pengarna?

// trotterhorse

Är inte själv överförtjust i leasing men har aldrig haft problem med det, ur lagens synvinkel. Det är bara min egen åsikt. Kan bero på att jag som uppfödare vill sälja hästarna och inte "få tillbaka dem" när leasingtagaren tröttnat... :o

Så länge man har ett bra kontrakt och både ägare och leasingtagare är införstådda med vad som gäller så ser jag inte att det skulle kunna bli några oenigheter mellan parterna. Använd ett "standard" kontrakt (finns att köpa lite varstans, på travshoppar eller på www.asvt.se osv) om du är osäker. Men oftast är det ägaren som sätter kraven i ett kontrakt (och tillhandahåller detsamma), visst brukar det finnas utrymme för förhandling osv men jag vet att jag som ägare har ganska tuffa och specifika krav på mina (väldigt få och endast i undantagsfall) leasingtagare. Men det finns alla typer i den här branschen oxå. :D

Conversation Piece;
Gäller det erbjudandet oss andra här på Buke oxå (samt i andra hästsammanhang än just leasing)?? :bow:
Kan vara bra att veta om det trots allt skulle hända något! :eek:

Jag brukar använda mig av asvt:s leasingkontrakt, vilket ha fungerat bra, har aldrig haft några problem.
Vill ni lägga till nått så skriver ni bara ett eget papper.

Senast ändrad:

Jag leasar mitt sto med 1 år i taget. Ägaren har 20 % & jag har 80% av prispengarna, han står för hennes försäkring & sen betalar jag allt, precis som om jag ägde henne. Vi har ett vid sidan om papper att om hon går sönder el. dyl ska hon vara tillbaka hos ägaren för betäckning innan den 31 Maj annars så fortsätter vi 1 år till. För oss funkar det bra.

Conversation Piece;
Gäller det erbjudandet oss andra här på Buke oxå (samt i andra hästsammanhang än just leasing)?? :bow:
Kan vara bra att veta om det trots allt skulle hända något! :eek:

Det vet ni väl tjejer & killar... Bra kontakter ska man vara rädd om !!!!
Så nu, Conversation Piece, kommer stormen med goooda vänner....:rofl:

Det vet ni väl tjejer & killar... Bra kontakter ska man vara rädd om !!!!
Så nu, Conversation Piece, kommer stormen med goooda vänner....:rofl:

Hehe, det kan jag leva med. Bara frågorna har med trav att göra! Jag svarar i mån av tid. Vill man vara säker på att få ett svar och åtnjuta trygghet av byråns ansvarsförsäkring (vilket kan vara lämpligt, hehe) så lämnar man lämpligen en faktureringsadress.

Hehe, det kan jag leva med. Bara frågorna har med trav att göra! Jag svarar i mån av tid. Vill man vara säker på att få ett svar och åtnjuta trygghet av byråns ansvarsförsäkring (vilket kan vara lämpligt, hehe) så lämnar man lämpligen en faktureringsadress.

Bra svar !!! Men visst kan det vara skönt att ha någon att fråga ibland. Jobbar du åt jurist firma som har just med häst att göra eller mer allmän? Kanske dig man ska ringa om man...... rånat en bank eller så :angel:

Man får nog inte göra reklam här va? I vart fall så jobbar jag på en allmänpraktiserande byrå så det går bra att ringa när ni har rånat banken också. Men det är bättre om ni ringer FÖRE ni har rånat banken.

Det är bara jag som har hästinriktning på byrån, men de äldre kvalitetsgranskar allt jag gör så de har börjat lära sig lite travtermer nu. Häromdagen var det en av gubbarna som frågade; "Du, sulky, det är väl en sån där kort speedcart va?". Ni hör, snart kan de det här!

Härligt att höra att det finns jurist byråer som faktiskt har någon med kunnande om häst (med tillbehör).

För att gå tillbaka till TS och leasing....
Har leasat häst i omgångar. Har inte haft några större problem (juridiska) eftersom vi hade ASVT's kontrakt som är rätt utförliga, men har leasat häst som skulle vara körd och riden.... Vad ägaren menade med riden förstod vi aldrig för det var som att vara med i en rodeo varje gång stoet skulle ridas, oberoende på vem som satt upp. När vi efter 1 år (och faktiskt kunde rida tom lite dressyr) köpte loss henne sa ägaren: "Jaha, kan ni rida henne... Det gick aldrig när hon stod hos oss." Så oavsett vad som är skrivet i kontraktet kan man inte vara helt 100% på om/ hur hästen är tränad osv.

Jag tror att det beror mycket på vad man själv är för personlighet och vilken klass det är på hästen man leasar om det blir problem eller inte.

Avtal bör man såklart ha, men det är som alla känner till inte någon garanti för att det inte uppstår olika meningar om saker och ting.

För egen del har jag ibland känt det som att de leasade hästarnas ägare har förväntningar på att hästen ska prestera bättre än den gör och det har jag upplevt som lite pressande. Nu är det inte säkert att ägarna egentligen har haft några sådan krav, utan det har nog mer varit jag som har varit angelägen om att göra ett bra jobb med hästen så att den inte ska minska i värde. Och som alltid med alla former av samarbete med travhästar; så länge hästen inte springer särskilt bra brukar det inte vara några problem att komma överens, men om hästen blir en stjärna är det betydligt svårare.

Liknande trådar

Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
599
Senast: Lavinia
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har köpt en häst. Först var jag fodervärd. Efter att vi kommit överens om att jag skulle köpa blev Köpekontrakt påskrivet. Full... 2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 887
Senast: MiaMia
·
Trav Hej, drömmer om att äga en pensionerad varmblodstravare som skulle kunna agera som läromästare inom körning. Skulle vilja ha råd o tips...
Svar
1
· Visningar
521
Senast: CaisaCax
·
Dressyr Min häst har en tendens att börja tugga på bettet (läs öppna och stänga munnen) när han tycker att saker är jobbigt/han tar i. Det...
Svar
9
· Visningar
559
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka