Leasingbil faktura

BernT

Trådstartare
Har en leasingbil som de höjt avgiften på ganska ordentligt. Den kostade ca 4300 när jag hämtade den i juli 2022, höjdes under hösten ca 300 och nu ytterligare ca 300. Det är vad det är och har råd så ingen fara så sett + det står att räntan kan höjas i avtalet. Däremot står det inte vad räntan baseras på, vilken % det är och det står inte redovisat på fakturan som kommer varje månad hur mycket räntan är. Utan det är bara en klumpsumma + försäkring + moms.

Ska inte räntan redovisas på fakturan? Så jag vet vad i beloppet som är ränta. Dessutom ska jag väl få dra av den i min deklaration om man ska vara petig? Har inte fått kontrolluppgift och leasingbilen som jag hade 2019-2022 har jag heller aldrig fått en kontrolluppgift på.

Eller menar de att de betalar ränta som de sen fakturerar mig och den då inte blir avdragsgill för mig? Men det står i avtalet att leasingtagaren betalar ränta, att räntan leasingtagaren betalar kan gå upp och ner (med finare ord då).
 
Kort svar så betalar du leasingfirman en hyra i klump, inte olika avgifter och en ränteavgift. Därför är det inte avdragsgillt.
 
Kort svar så betalar du leasingfirman en hyra i klump, inte olika avgifter och en ränteavgift. Därför är det inte avdragsgillt.

Jag vet, men i mitt avtal står det att jag betalar ränta. Det stod det inte i mitt förra avtal utan där benämndes det hyra. Och den höjdes inte en enda gång på 3 år. Aja it is what it is. Med den här takten är bilen uppe i 7-8000 i månaden när den ska lämnas tillbaka 😂
 
Jag vet, men i mitt avtal står det att jag betalar ränta. Det stod det inte i mitt förra avtal utan där benämndes det hyra. Och den höjdes inte en enda gång på 3 år. Aja it is what it is. Med den här takten är bilen uppe i 7-8000 i månaden när den ska lämnas tillbaka 😂
Det har ju inte heller varit inflation de senaste 3 åren utan räntan har ju stått still :)

Men ja, tråkigt. Räntan har ju gått upp några procent nu, men på leasingavtalen blir det 15% ökning. Det kan du ju fråga om rimligheten i. Har en i familjen som leasar och deras avtal hade gått upp med nästan 25% sedan de tecknade..
 
Det har ju inte heller varit inflation de senaste 3 åren utan räntan har ju stått still :)

Men ja, tråkigt. Räntan har ju gått upp några procent nu, men på leasingavtalen blir det 15% ökning. Det kan du ju fråga om rimligheten i. Har en i familjen som leasar och deras avtal hade gått upp med nästan 25% sedan de tecknade..

Det är det jag tycker är konstigt, för vad baserar de räntan på? Om de inte behöver redovisa det kan de ju dra till med vad som helst. Mig veterligen är ocker olagligt.

Förut var det DNB som vi leasade av (genom Hedin) och de var super. När vi hämtade ut nya bilen sa de att det istället var Santander. Jag avskyr Santander och hade jag vetat det hade jag valt annat företag att leasa genom.
 
Det är det jag tycker är konstigt, för vad baserar de räntan på? Om de inte behöver redovisa det kan de ju dra till med vad som helst. Mig veterligen är ocker olagligt.

Förut var det DNB som vi leasade av (genom Hedin) och de var super. När vi hämtade ut nya bilen sa de att det istället var Santander. Jag avskyr Santander och hade jag vetat det hade jag valt annat företag att leasa genom.
Även om du får reda på ränte-procenten så vet du ju inte vad deras kostnader är. Lån, amortering, rabatter osv. och vad deras vinstmarginal är.
 
Jag valde Toyota just pga detta, de har fast månadskostnad.
Såg det, kommer nog ta det nästa gång för tycker trots allt att leasing är bäst. Just att veta vad det kostar (ja förutom nu när de höjer avgiften hej vilt närde känner för det 😂) och att krånglar det så lämnar man bara in den fritt osv.
 
Räntan är baserad på bilens ”värde/nypris” vilket gör att någon procent blir ganska mycket pengar.
 
Såg det, kommer nog ta det nästa gång för tycker trots allt att leasing är bäst. Just att veta vad det kostar (ja förutom nu när de höjer avgiften hej vilt närde känner för det 😂) och att krånglar det så lämnar man bara in den fritt osv.

Jag känner samma men jag vill veta vad det kostar varje månad, inte att det plötsligt blir mycket dyrare 😑
 
Jag känner samma men jag vill veta vad det kostar varje månad, inte att det plötsligt blir mycket dyrare 😑
Nej precis om det blir så att denna bil går upp till säg 7000, då hade jag ju hellre valt en annan bil för 7000/mån för jag tycker inte den här är värd mer än typ 5/månad. Men nästa blir Toyota typ Rav4 om inte hedin löser fast pris på nästa bil, då kan vi fortsätta med nuvarande märke.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 820
Senast: Piaff
·
Ekonomi & Juridik Hej! I våras var jag på hältutredning och vid återbesök förklarade jag att veterinärens faktura inte kommit fram till mig. Visste inte...
Svar
13
· Visningar
2 649
Senast: EZMK
·
Äldre Vår fastighet ombildades från hyresrätter till bostadsrätter i september 2016. Jag och min sambo köpte inte loss vår lägenhet förrän i...
Svar
0
· Visningar
438
Senast: cherie
·
Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 403
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp