Leaving Neverland

Kommer ni fortsätta lyssna på MJ's musik?

Vi var ett gäng som pratade om dokumentären igår och alla höll med om att "vi/alla har alltid vetat att ryktena troligtvis var sanna och att han var pedofil men ingen ville tro på det (läs: valde att inte prata om det). Det var enkelt att neka då. Nu däremot, finns det ingen tvekan om att allt är sant."


Men frågan om att lyssna/inte lyssna på hans musik nu är svår. Hans musik finns i de flesta av mina spellistor på Spotify och jag gillar verkligen musiken.

Hur kan jag rättfärdiga mig själv att fortsätta lyssna?
Numera lyssnar jag inte så mkt på MJ men är lite periodare. Jag kommer fortfarande lyssna men jag har full förståelse för de som inte gör det.
 
Såhär skrev en skribent på Feministiskt Perspektiv angående filmen och jag håller verkligen med till 1000%:

"Låt inte Leaving Neverland handla om din skivsamling eller förövarens skuld. Låt den inte bli omöjlig. Lyssna på offrens berättelser och ta det lugnt. Ingen kräver något av dig. Se dokumentären som en övning. Vi provar att lyssna lite bara. Se vad som händer när vi fokuserar på offret, när vi låter offret äga sin historia."
 
Jag kan skilja på person och artist hyfsat bra, kommer inte sluta lyssna på hans musik. Kan ju dock förstå dom som inte kan skilja dom både sakerna åt. Trots allt tycker jag han var en otrolig artist även om personliga delen av livet var mindre bra.
 
Senast ändrad:
Kommer ni fortsätta lyssna på MJ's musik?

Vi var ett gäng som pratade om dokumentären igår och alla höll med om att "vi/alla har alltid vetat att ryktena troligtvis var sanna och att han var pedofil men ingen ville tro på det (läs: valde att inte prata om det). Det var enkelt att neka då. Nu däremot, finns det ingen tvekan om att allt är sant."


Men frågan om att lyssna/inte lyssna på hans musik nu är svår. Hans musik finns i de flesta av mina spellistor på Spotify och jag gillar verkligen musiken.

Hur kan jag rättfärdiga mig själv att fortsätta lyssna?
Tycker att det är upp till var och en att avgöra. Jag har egentligen aldrig lyssnat speciellt mycket på honom. Finns många band och artister som är bättre än honom.
 
Såhär skrev en skribent på Feministiskt Perspektiv angående filmen och jag håller verkligen med till 1000%:

"Låt inte Leaving Neverland handla om din skivsamling eller förövarens skuld. Låt den inte bli omöjlig. Lyssna på offrens berättelser och ta det lugnt. Ingen kräver något av dig. Se dokumentären som en övning. Vi provar att lyssna lite bara. Se vad som händer när vi fokuserar på offret, när vi låter offret äga sin historia."
Den läste jag också, den är så bra.

När jag började tittade tänkte jag: Nu ska jag inte tänka på om det här är sant eller inte, jag ska ge båda sidor nåt slags benefit of the doubt. Så jag var lite inne på det som den där texten handlar om.

Sedan tog det ju visserligen inte länge innan jag visste att de här männens berättelser är i högsta grad självupplevda. Men jag försöker fortfarande att tänka mer på dem än på MJ. Det år ju främst en film om offren, inte om förövaren.
 
Jag tittar på första delen nu. Det är så sjukt hur han groomade både pojkarna och mammorna. Men att ingen i familjen eller nån annan reagerade på de där faxen!! De var ju riktigt obehagliga! Han måste ha varit väldigt skicklig på att manipulera folk. Vidrigt!!
Det är nästan en av dom mer underliga sakerna tycker jag som dom inte reagerade på. Oavsett vem som messade mig så mycket så hade jag nog dragit mig tillbaka i det läget. Det där var ju ingenting annat än obehagligt.
 
@mandalaki Ja precis. Och jag känner att börjar man analysera huruvida man ska lyssna på musiken eller ej så sätter man på nåt vis sig själv i centrum. Och det är så onödigt.

Jag håller väl med egentligen men tänker att man både kan lyssna på offren och analysera sin egen musikkonsumtion samtidigt. Jag känner inte att jag tar ifrån dem deras berättelse genom att rensa MJ från mina spellistor eller berätta om att det är slutlyssnat.
 
Jag håller väl med egentligen men tänker att man både kan lyssna på offren och analysera sin egen musikkonsumtion samtidigt. Jag känner inte att jag tar ifrån dem deras berättelse genom att rensa MJ från mina spellistor eller berätta om att det är slutlyssnat.
Som med allt beror det ju på hur det görs. Jag tycker att det är tråkigt när ens egen Spotify får större fokus än offrens berättelser.
 
Jag har ju varit med sen Jackson 5 -tiden och tyckte de var bra men sen MJ blev soloartist mest tappade jag intresset. Man läste ju lite då om hur han blev behandlad i familjen så att han blev som han blev är ju ganska logiskt men sorgligt. Hysterin kring "pojken MJ" var ju inte sund nånstans. :crazy:
 
Som med allt beror det ju på hur det görs. Jag tycker att det är tråkigt när ens egen Spotify får större fokus än offrens berättelser.

Jo det är klart. Men jag tänker att det också visar på att folk påverkas och vill agera på något sätt. Även om det är en piss i rymden att rensa sin musiklista.
 
Jo det är klart. Men jag tänker att det också visar på att folk påverkas och vill agera på något sätt. Även om det är en piss i rymden att rensa sin musiklista.
Fast jag menar inte att någon säger ”jag vill inte lyssna mer på honom och kommer rensa min playlist”. Jag syftar snarare på den otroliga mängd diskussioner jag sett om detta i sociala medier. Där reaktionen inte blir ”gud vad fruktansvärt” utan istället långa monologer om huruvida man bör sluta lyssna på honom.

För mig personligen känns det snett och onödigt. Och därför håller jag med skribenten: låt oss fokusera på det viktiga.
 
Jag tycker inte heller att det är den viktigaste frågan om man ska lyssna på hans musik eller inte. För mig handlar det snarare om att detta är en chans att lära sig något. Jag tycker man kan lära sig mkt av att förövaren kan vara den som familjen älskar. Och som i detta fallet att personen "är som ett barn och inte macho."
 
Jag såg den igår. Vet inte om det beror på att jag är sjuk i nån slags influensa eller helt enkelt sett och läst för mycket vittnesmål om helt vidriga saker men den grep aldrig riktigt tag i mig. Tyvärr.

Jag tvivlar inte på att det de berättar är sanningen eller extremt nära sanningen dock.

De två saker som jag funderat på efter är dela hur de där faxen inte kunde utlösa alla alarmklockor som fanns? Samtidigt så tror jag med en så extremt, ofattbart stor musikikon som MJ var då är det nog lätt få dels extrema skygglappar och dels själv vilja tro på sagan.

Den andra är hur i hela friden det ändå kunnat vara så extremt tyst med vittnesmål från andra än pojkarna. Det är en enormt stor mängd anställda osv genom åren. Och inte minst efter hans död, eller nu när locket lyfts igen och efter metoo och i en värld mer benägen att lyfta frågan, borde väl någon trätt fram och berättar. Jag menar inte frånvaron av vittnesmål betyder att pojkarna (nu männen) inte talat sant. Jag bara är fascinerad över hur MJ/den närmsta kretsen lyckats lägga en så effektiv munkavle på så många. För många måste de varit. All diskretion osv i världen kan inte hindra att många måste vetat och ännu fler sett men kanske inte då förstått. Men det är tyst. Helt tyst.
 
Jag har aldrig haft någon relation till MJs musik, han var en karismatisk entertainer men hans musik berörde mig inte.
Vi såg mycket av honom på MTV, men min son född -75 brydde sig inte.
 
Vad är det i faxen ni reagerar mest på?

Hur menar du?

Det är innehållet, formuleringarna och mängden.

”I miss my little one. I love you. Bring your little applehead back now”

”Tell little one to read my fax every night before sleeping, 30 times before sleeping”

“Make me happy little one, be the best”
Till mamman ”tell me if you need any financial help, don’t hesitate”

Osv. Och en creepy teckning.
(troligen ej ordagrant citerat)

Det känns helt enkelt jävligt osunt att en vuxen man ska uttrycka sig sådär i den omfattningen. Jag skulle bli bekymrad om barnets mormor började bomba ett barn med fax i den omfattningen med det innehållet liksom. Det är far och beyond.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 990
Senast: mars
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 433
Senast: Grazing
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en tid funderat på att starta en "dagbokstråd" här. Inspirationen att göra det kommer till stor del från min dotter...
Svar
15
· Visningar
3 345
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 011
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp