Leaving Neverland

Macaulay culkin stod nära Michael som liten. Ni vet han som var med i ”ensam hemma” bland annat. Han har vittat till Michaels fördel hela tiden.
Kan det vara så att han faktiskt aldrig blev utsatt för något eller klarar han inte av att säga så som det var?
Mycket tyder på att han var utsatt med, oklart i hur stor omfattning.
 
Macaulay culkin stod nära Michael som liten. Ni vet han som var med i ”ensam hemma” bland annat. Han har vittat till Michaels fördel hela tiden.
Kan det vara så att han faktiskt aldrig blev utsatt för något eller klarar han inte av att säga så som det var?
Mycket tyder på att han var utsatt med, oklart i hur stor omfattning.
Jag tycker inte att man behöver spekulera så. Men generellt sett tror jag många blivit utsatta av honom.
 
Nej, så skriver jag inte och menar inte.

Jag blir mållös över att så många verkar tycka att hans familj förtjänar allt som kommer med denna dokumentären. Och det finns som sagt andra sätt att föra fram att dom inte är ensamma om det dom upplevt.

Och jag har inte skrivit någonting om MJ minna och ära. Inte ens använt dom orden.
Hans familj förtjänar inte det. Ingens familj gör det. Men sanningen måste komma fram även fast den svider.
 
Sen är ju frågan - smidigare sätt för vem?

I ett fall av övergrepp måste det vara och förbli offrets val hur denne vill eller inte vill berätta sin historia. Det finns i min värld INGA legitima skäl att begränsa eller beskära ett offers rätt till sin berättelse. Hur ont den än gör att höra, hur mycket den än kan riskera att såra. Och en förövares familjemedlemmar kan vara och är ofta också offer - men hänsynen om dem väger inte lika tungt som övergreppsoffrets rätt.
 
Jag tycker inte att man behöver spekulera så. Men generellt sett tror jag många blivit utsatta av honom.
Eftersom han döck upp i dokumentären och eftertexten undrar jag varför. Han kanske inte var redo eller tillräckligt stark. Tvivlar på att han inte är utsatt alls med tanke på hur systematisk MJ var hela tiden.
 
Macaulay culkin stod nära Michael som liten. Ni vet han som var med i ”ensam hemma” bland annat. Han har vittat till Michaels fördel hela tiden.
Kan det vara så att han faktiskt aldrig blev utsatt för något eller klarar han inte av att säga så som det var?
Mycket tyder på att han var utsatt med, oklart i hur stor omfattning.

För mig ligger det väldigt nära till hans att tro det finns fler offer. Men att de själva måste få välja att träda fram eller inte. Dvs att man inte bör varken spekulera att alla pojkar som varit MJs ”vänner” är offer eller att alla som förnekat inte är offer.
 
Eftersom han döck upp i dokumentären och eftertexten undrar jag varför. Han kanske inte var redo eller tillräckligt stark. Tvivlar på att han inte är utsatt alls med tanke på hur systematisk MJ var hela tiden.

Han omnämns i dokumentären. Liksom andra. Eftersom var en av de pojkar MJ hade som nära vänner. Britney Spears är med i rollistan. Eftersom hon omnämns och Wade koreograferade henne. Hon är även med i klipp.

Så att någon nämns eller är med i rollistan kan bero på att de nämns och förekommer på autentiska klipp. Mer behöver det inte betyda.
 
För mig ligger det väldigt nära till hans att tro det finns fler offer. Men att de själva måste få välja att träda fram eller inte. Dvs att man inte bör varken spekulera att alla pojkar som varit MJs ”vänner” är offer eller att alla som förnekat inte är offer.
Jag tror att de flesta väljer att inte träda fram med tanke på det höga priset.
 
Han omnämns i dokumentären. Liksom andra. Eftersom var en av de pojkar MJ hade som nära vänner. Britney Spears är med i rollistan. Eftersom hon omnämns och Wade koreograferade henne. Hon är även med i klipp.

Så att någon nämns eller är med i rollistan kan bero på att de nämns och förekommer på autentiska klipp. Mer behöver det inte betyda.
Han passar läskigt bra in i rollen som en sådan MJ hade fastnat för. Ung pojke som avgudar MJ, naiva föräldrar som vill se sin son lyckas osv.
Hoppas givetvis att jag har fel men tror inte det tyvärr.
 
Eleine Eksvärds pappa var privatperson. Hon skrev en bok om hans övergrepp ändå.

Att Patrik Sjöberg vågade skriva om sin tränare gjorde att många fler offer trädde fram. Det måste varit en oerhörd lättnad för dem som inte vågat säga något innan.

Jag skiter högaktningsfullt i de dödas minne.
Har inte skrivit någonting om att det inte ska talas om, om du nu missat det.
 
Han passar läskigt bra in i rollen som en sådan MJ hade fastnat för. Ung pojke som avgudar MJ, naiva föräldrar som vill se sin son lyckas osv.
Hoppas givetvis att jag har fel men tror inte det tyvärr.
Men varför spekulerar du om det? Han förekom ju i dokumentären eftersom han ersatte en av pojkarna som MJ:s närmaste vän. Om han blev utsatt eller inte spelar ju ingen för de båda männens berättelse.
 
För övrigt finns det väl flera som gått ut med sina övergrepp trots icke-kända förövare.
Boken Bakom stängda dörrar t.ex.

Jag tror inte viljan att berätta har någonting med känd eller inte att göra.
Som sagt igen så finns det sätt och det finns sätt att skriva och prata om det.
 
Hans familj förtjänar inte det. Ingens familj gör det. Men sanningen måste komma fram även fast den svider.
Ja, folk får prata om det och ingen kan eller ska hålla tyst om sina erfarenheter men det känns på nåt vis inte rättvist att efter 10 år igen dra upp allting på det här sättet. Som så många gör, skriv en självbiografi eller vad som helst, men nu hamnar MJ mer i fokus än deras erfarenheter och känslor tycker jag.

Prata för mycket om grooming osv tycker jag inte man kan göra, men det finns bättre sätt än att ta upp det på det sättet dom har gjort.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 013
Senast: mars
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 470
Senast: Grazing
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en tid funderat på att starta en "dagbokstråd" här. Inspirationen att göra det kommer till stor del från min dotter...
Svar
15
· Visningar
3 348
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 327
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp