Ledande stigbyglar?

• Hoppning
  • Trådstartare Trådstartare mjauen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 4 066
M

mjauen

Hej!
Jag tänkte köpa ett par ledande stigbyglar men undrar om det finns några märken som är likvärdiga med Sprengers fast billigare?
Vad har ni för erfareneter av dem?

Sv: Ledande stigbyglar?

Det beror på hur kräsen du är.

Jag har Sprenger BB + vanliga, Mark Todd och ett par jag inte vet märket på, och känner absolut skilnad!
MT gillar jag minst, de använder jag inte. Bäst är BB och sedan de vanliga Sprenger.

Jag har ett par Mark Todd (de gamla med svart gummi), har aldrig provat något annat märke av de som har ledade, men jag är iaf nöjd med mina! :D Jag har aldrig fastnat när jag har trillat av och tycker inte att jag får ont i knäna (jag har rätt kassa knän :D).

jag har precis som chamex, sprenger bb och vanliga och mark todd...

Märker stor skillnad!
1. sprenger bb
2. sprenger

3. mark todd

Men todden fungerade jättebra tills jag skaffade sprenger - så är du inte allt för kräsen fungerar de! :)

Jag är väl inne på samma som dig, och surfar runt och försöker hitta billigare alternativ. Hittade ett par ifrån Pfiff, ingen som har erfarenhet av dem. Halva priset jämfört med Sprenger.

Själv har jag Sprenger BB och Mark Todd (nya bruna). Jag märker stor skillnad mellan Sprenger och Mark Todd. Sprenger är överlägset!

Jag har endast Sprenger orginalet, och innan det hade jag ett par vanliga, men jag tycker mycket om mina Sprenger.
Man blir bortskämd, för när man sedan använder ett par vanliga stigbyglar tycker man att det är obekvämt och känns konstigt/hårt.
Tror nog tyvärr att Sprenger vinner stort över alla kopior, men man kan ju kolla begagnat om man tycker att det är lite för mycket pengar.
Jag skulle dock vilja köpa/prova/byta ut mot BB eftersom jag bara har hört gott från dem:)
Jag vet inte om jag var till så mycket hjälp, men ändå :)

Köp sprenger bb!!
Du kommer inte att ångra dig. Själv "vägrar" jag rida med något annat :angel:

jag älskar oxå sprenger bb, underbara säger jag bara! värt varenda öre!! Love :D

ledande tygeltag har jag hört, men ledande stigbyglar.. ? leder dom skänkelläget? känns som att det är svårt att rida med sådana stigbyglar.. :confused: eller leder dom ström? är det det som får hästen "elektrisk för hjälperna"? :eek:

44236.gif
Du har säkert sett dom?

Jag klämde på ett par Sprenger BB när jag köpte ny sadel, men tyckte de var lite dyra för jag har aldrig hoppat i ledat. Känns som jag inte skulle ångrat mig ändå. För köpa ett par mark todd och arbeta mig uppåt då ;)

Köp orginalet direkt, de är värda pengarna. Något jag inte kan säga om kopiorna jag har haft. Efter två (tre?) år med sprenger bb är de fortfarande som nya medans dottern har behövt byta ut sina kopior eftersom de töjde sig och blev olika höga:crazy:

Vet inte hur de är jämfört med Sprenger, men mina Shires är jag väldigt nöjd med. Har haft dem 5 år nu ungefär. De är underbara för mitt krånglande knä. Känner inget alls med dem. Inte alls dyra heller.

'Ledande stigbyglar' är möjligen sådana som är ledande på marknaden...? Vilket i och för sig skulle kunna innefatta Sprengers. Annars se BeastyBabes inlägg.
'Ledade stigbyglar' har en eller flera leder och flexar. Sprenger BB, Mark Todd etc. ;)

Till TS
Äger själv ett par Sprenger Original. Helt underbara.

44236.gif
Du har säkert sett dom?

Jag klämde på ett par Sprenger BB när jag köpte ny sadel, men tyckte de var lite dyra för jag har aldrig hoppat i ledat. Känns som jag inte skulle ångrat mig ändå. För köpa ett par mark todd och arbeta mig uppåt då ;)
"Ledade" stigbyglar ja.. jag var lite ironisk då stavfelet helt omärkbart svaldes av alla användare i tidigare inlägg.. ;)

Jag rekomenderar att du åker till en butik och klämmer på dem. Böj på ett par sprenger och känn hur lätt det går sen böjer du tex mark todd och shires och de går mycke trögare.

Jag har själv både mark todd, shires, sprenger och sprenger BB.
Mina mark todd och shires har hamnat på hyllan. Älskar mina spenger!

Jag har själv några kopior fråga mig inte om märket dock (harkel) tycker att de är jätte bra men de gnisslar som f*n själv så bekommer det mig inte men varenda tränare som jag har ridigt för har ryckt sitt hår över det förbaskade oväsnet... har försökt med symaskinolja och allt men inte slutar de gnissla för det, har haft de i ca 8år. och de har gnisslat från start

Jag rekomenderar att du åker till en butik och klämmer på dem. Böj på ett par sprenger och känn hur lätt det går sen böjer du tex mark todd och shires och de går mycke trögare.
Jag har nog haft tur och fått ett ovanligt bra exemplar av mina Shires. De går verkligen inte trögt. Hur mjukt och ledigt som helst. Det är för att det inte ska finnas motstånd som jag har dem.

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag håller just nu att hoppa in ett fullblod som kom från galoppbanan för cirka ett år sen. Det går framåt och han hoppar på men... 2
Svar
34
· Visningar
3 328
Senast: Edla
·
Hundhälsa Min hund har spondylos och eventuellt början på artros i höfterna (skuggor på röntgen, men inte tillräckligt tydligt för att se om det...
Svar
5
· Visningar
436
Senast: Migo
·
Fordon Jag sitter och slötittar annonser på bilar, ev. köpa min första bil. Kanske imorgon, nästa vecka eller kanske inte ens sker om flera... 2
Svar
21
· Visningar
988
Senast: Hermelin
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
668
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka