Bukefalos 28 år!

R

Rikkan

Det är ofta tal om ledarskap.
Vad är egenskaperna som skiljer en bra ledare från en ledare som alla med hjärtanslust vill följa?
 
Svår fråga, egentligen.

Omsätter man det till mänsklighet så är ofta ledaren den som låter och hörs mest - den som majoriteten inte vill gå emot.

En bra ledare är någon som kan fånga upp både individer och hela gruppen. Som ser sina medmänniskor och som ger utrymme för individualism. Som låter människor växa.

En ledare som alla vill följa är någon med otroligt stark karisma - en som intar rummet eller världen med sin utstrålning. Tänker på Nelson Mandela, Martin Luther King eller varför inte Bill Gates. Några mer nära är Göran Persson eller Carl Bildt.

Hur detta ska omsättas til hästvärlden tål att tänkas på. En bra ledare är förhoppningsvis de flesta med häst.

En ledare som alla hästar av hjärtans lust vill följa blir nog svårare. Måste vara en hästmänniska som har den karisman. Svårt att säga någon, känner ingen sådan personligen. Kanske Rodrigo Pessoa, Stig H Johansson, Malin Baryard...

Kanske inte en ledare som får hästen att lyda blint, men en ledare som kan plocka fram det bästa ur individen.

Mvh Norrland :bump:
 
Trevlig fråga. :)
När man talar om att bli ledare över sin häst tycker jag att detta misstolkas allt för ofta.
Många anser att ledaren bestämmer allt, den har all makt och hästen ska endast göra som ledaren vill, annars blir det bestraffning - så funkar det i en flock. Hm.. håller inte alls med där.

Precis som i en flock så är man, när man umgås med hästar, minst två. Är det då så att i en flock så bestämmer den starkaste för att ingen annan vågar ifrågasätta? Vart tog ordet "team" vägen? :smirk:

Skulle vilja byta ut ordet "ledare" till "kapten". Vad gör en kapten då? Ja, inte tvingar den på en massa folk på en båt och sätter dom i arbete. Kaptenen ser till att samarbetet fungerar. I en flock är det också så att när en fara hotar så tar ledaren först platsen längst bak för att sen, när alla är på väg, flytta sig längst fram och leda de andra i säkerhet. Den offrar sig även för sin flock genom att skydda dem mot faror - Kaptenen på en båt tar alltid plats i livbåtarna sist.

För att göra resten lite kortare.
Ledaren blir den som de andra hästarna känner sig trygga med. Oftast är det den starkaste eller äldre. Sen ska man ha i bakhuvudet att det finns ett sto och en hingst - de är båda ledare men på olika sätt.
Ingen är heller tvingad att följa ledaren. Alla hästar har frihet att lämna flocken men med en bra ledare har de ingen anledning att gå. En häst VILL ha en ledare, känner den sig inte trygg med den så väljer den att ta rollen själv. De väljer ju största chansen för överlevnad.

En ledare fungerar alltså inte som en "bestämmare". En ledare är "ledsagaren". Den som skyddar, ser till att flocken överlever. Den lever för sin flock.
Det finns inga slavar i en flock.
 
Ledarskap

Fasen vad du fick till det bra!! :bow:

Har funderat i flera dagar på hur jag skulle svara. :confused:
Nu slipper jag. :D
 
Skillnaden är glasklar.

Ledare är den som VET sig vara det.

Ledare är däremot INTE den som tror sig vara det, eller "bara" vill vara det. Den individen kan aldrig på sikt leda någon eller något.

En Individ med en självklar ställning, hållbart lugn, outtömlig information om alltet, Som har karisma, som jobbar för hela flocken och som vill ha SAMARBETE - Det är en ledare.

En Egoistisk individ, själv-vald egenutnämnd stoltserare kan också vara ledare, tom. med samarbete, men den Individen har inga vänner, inga förtroliga, INGEN SOM FÖLJER, SAMARBETAR OCH HJÄLPER, NÄR DET GÄLLER.

Carolas tolkning. :)
 
Ja du....bättre än så här kan jag inte få till det :bow:.

Och det tåls verkligen att tänkas på.
 
Re: till alla som svarat

Det är mycket intressant.

Jag funderar vidare. Om man då ska leda en känslig, kärleksfull och intelligent flock individer hur bör då ledaren samarbeta för att få alla att leva i harmoni?

Dominant och tillrättavisande till varje pris?

eller balanserad, exakt, förstående och ödmjuk?
 
Detta påminner mig om diskussioner om skillnaderna mellan "Ledare" och "Chef" när det gäller mänskliga relationer :smirk:.

Ledare föds man till och Chef kan vilken idiot som helst bli.
 
Jag menar att frågan är viktig och fler borde ta sig tid att ransaka sig själv.
Vad håller vi på med?
Vad vill vi med våra hästar?
Vad vill vi med oss sjäva?
 
:bow: Fint skrivet! :bow:

Min definition på en bra ledare är samma slags ledarskap som den ranghögsta hästen i en "psykiskt stabil" hage utövar. Ledarhästen behöver förklara sina åsikter med ytterst små, finstilta hjälper, flocken känner sig trygg och vet att han tar goda beslut. De vill följa! Att ranghögsta hästen leder är inget motsatsförhållande till det kamratskap med klining, putsning m.m. som flocken har tillsammans. Jag har med andra ord svårt för människor som kör sådan kadaverdisciplin på sina hästa att de aldrig vågar ta ett eget initiativ.
Jag tror inte heller man kan utöva ett ledarskap genom att spela en roll, man är den man är och med förtrolighet och kamratskap med hästen så växer även ledarrollen.
 
Mycket bra sagt tycker jag. :)
Speciellt det angående folk med kadaverdisciplin.
Sen är det helt sant att det är omöjligt att spela ledare. För det går inte att ljuga för en häst.
 
Bra fråga! Jag har funderat på om jag någonsin kommer att bli sedd som en bra ledare av min häst (ur hennes synvinkel). För jag är inte en ranghög människa, bland människor. Men för att stärka min självkänsla, och för att motivera mitt ledarskap brukar jag tänka på att jag är den som kan tänka logiskt, och för mig är världen ganska begriplig. Jag menar, det är inte mycket en människa behöver vara "rädd" för, eftersom samhället är uppbyggt av människor och begripligt för oss. Så jag ser mig som den smartare av oss två (pållan och jag). Så JAG bestämmer när det gäller viktiga saker (gå över läskiga saker, ensam på läskiga vägar mm), inte hon.

Jag tror inte heller på kadaverdisciplin, men jag tycker samtidigt att det är svårt att veta var gränsen går...och om jag vore en bra ledare skulle det inte vara något problem att hitta den balansen, inbillar jag mig. (Ursäkta pladdret :o, hoppas att något går att förstå!)
 
Har också länge funderat över om jag någonsin kommer att kunna vara en bra ledare. Om min häst kommer att lita på mig till 100% en dag. Dock har jag kommit fram till att chansen är ganska liten. Jag förstår inte min häst så mycket som jag skulle behöva och jag kan inte berätta för honom vad jag menar heller. Kommunikationen mellan oss blir aldrig som den är mellan två hästar och komunikation och förståelse är för mig något av det viktigaste i en flock.
Men, jag tänker såklart aldrig sluta kämpa för den platsen jag vill ha. :)

Angående kadaverdisciplin så kan man iof. disskutera vad det egentligen är. I en flock måste de andra följa ledaren väldigt "ärligt". Dvs. det får inte bli en massa konflikter hela tiden för det skulle inte fungera. MEN, ingen vet vad hästarna säger til varandra. Vi vet inte om dom kompromissar eller handlar utifrån de andras känslor och viljor. För vi ser inte ens en bråkdel av deras språk.

I en flock finns mer än en vilja, och där finns många interligenta tankar. I ett samarbete - som en flock är - delar man med sig av sin erfarenheter och kunskaper för att få fram ett så bra resultat som möjligt. Du och hästen är olika i rang men ni har fortfarande, båda två, rätt att lämna flocken när som helst. Frihet är något som ingen någonsin får ta från en annan varelse. Inte ens en människa.
Så om hästen inte gör som du säger, ja då beror det på att du inte förtjänat den och den väljer då att antingen ta komandot själv eller att lämna dig. Tar den komandot själv kan du inte göra annat än försöka ta tillbaka din roll och går den måste du be den komma tillbaka. Detta vinner du endast på ett sätt. Respekt.
Du måste visa att du finns där för den, att du är en trygghet, att du lyssnar på vad den har att säga.
För är din väg inte lika bra som de hästen har i sin tanke, då väljer den ju självklart att ta sin egen. Precis så skulle du ha gjort om det var något som för dig skulle kunna avgöra hur länge du ska leva.
 
*funderar* Jag tror det är samma sak för en häst!

Om man leker med sin häst, så ser den inte dig som sin ledare utan som en vä, alltså följer den dig inte av hjärtans lust eftersom du är en ledare uitan för att du är en lekkamrat (tänker på föl då mest i detta fall)



Som jag ser det så blir man ledare därför att man har en stark personlighet, kunskap, tålamod, men är konsekvent men flexibel, man tappar inte fattningen, man har en karisma som växer alltmer då man hanterar hästar och blir van vid dom osv.


Fast det är mitt synsätt på det hela.
 

Liknande trådar

Hästhantering Vår ponny är relativt ny hos oss och börjar skaffa sig en del olater. Som att han inte vill låta sig ledas. Leda in och ut från hagen...
2
Svar
33
· Visningar
3 108
Senast: SiZo
·
Skola & Jobb Står i valet och kvalet, byta fackförbund eller inte? Är just nu med i SEKO, men har sen en tid halva tjänsten som chef. SEKO är ju de...
Svar
5
· Visningar
550
Senast: Texaz
·
Ridning Som rubriken säger. Funderar på att börja rida igen, om jag har ekonomi. Men finns det några ridskolor i Göteborgsområdet som har...
Svar
5
· Visningar
854
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Kroppen bråkar och jag behöver röra på mig mer så jag funderar på att köpa en Crosstrainer eller ngn liknade träningsmaskin att ha...
Svar
4
· Visningar
454
Senast: turbofling
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp