Ledarskap mot extremt tufft sto?

Sv: Ledarskap mot extremt tufft sto?

hon skittjurig, ignorant och dryg
:rofl::rofl:
Är det din unge eller:p
Longering är inte nedbrytande på ngt sätt- om man gör rätt.
Springa av sig- det ska de göra kontrollerat -därav linan. annars är det rent förkastligt.

man longerar för att lära den de ord som den bör kunna vid inridning.

Smacka- drivning= framåt sakta av förstärks via linan.

du kan inte tänka dig att du bjöd in hästen- att du var ouppmärksam eller liknande? Vad är avståndet för ditt space?
Som hennes frizon?

Hästar som är väl uppfostrade kan komma in i knät utan att det blir problem. Man umgås på lika villkor.
Undrar vad hon skulle kalla dig- om hon kunde uttrycka sig i såna tankar:devil:
 
Sv: Ledarskap mot extremt tufft sto?

kl

jag har hållt på med många ston - det är oftast de som är trixigare, av olika anledningar (folk påstår ju att vi kvinnor är svårare att ha och göra med också... :angel:) jag har lärt mig oerhört mycket om hästar av just ston - de är ofta mer benägna att berätta när de inte tycker att situationen är okej. men när du väl får en bra relation till ett sto så har du en häst att räkna med i alla situationer.

har aldrig tramsat runt med att flytta och peta och ha mig. enkla promenader där hästen ska stanna när jag stannar - annars får den snällt backa till den position där jag vill ha den. sen provar vi igen. skitenkelt.
var med om ett sto som sprang över mig då hon kom lös och jag ställde mig för att spärra av vägen. en bufflig, bestämd dam som jag hade ridit ett par gånger utan problem (så det kan uppenbarligen funka toppen att rida även om det inte funkar lika bra från marken). jag tog ut henne i paddocken eftersom jag hade en anledning att visa henne att hon skulle respektera mitt utrymme. drev på henne i konstant rörelse utan att jaga, när jag bestämde mig för att låta henne komma in till mig kom hon tuggandes med sänkt huvud - så som föl gör för att visa att de inte tänker utmana. toppenbra, nu var vi kompisar igen och allt återgick till det normala.

varför ska det krånglas så mycket? om hästen inte är uppmärksam när du leder den - vänd, gå i cirklar, stanna, spring, gå över bommar. klart det är spännande att följa en "rolig" individ! om hästen inte uppskattar ditt sällskap, hitta något som hästen uppskattar och gör det! om det så är att gå en sväng och äta lite gräs, bli borstad, ta en busrunda i skogen eller något annat.
 
Sv: Ledarskap mot extremt tufft sto?

Du kan ha varit för nära henne, (att du nästan blev sparkad tyder ju på det ;) ) dels var du i hennes sparkzon, och då var du troligtvis i intill-tryckzonen också, hon gick emot ditt tryck. Öka din energi istället för att gå närmare. Har du rätt kroppsspråk och energi kan du hålla dig ganska långt ifrån hästen och hon ser ändå vad du vill. :)
Tycker inte du ska sätta på henne lina av samma anledning som du själv sa, då har hon inget val. :)
 
Sv: Ledarskap mot extremt tufft sto?

tack för ett konstruktivt svar:bow:
jo, jag kände själv att jag kom för nära, vi har en väldigt "sval" relation, hon vill ha sitt space och jag vill ha mitt, inte mycket "bufflande och gullande" oss emellan helt enkelt, själva konflikten måste helt enkelt ha uppstått i att vi blev oense om vem som var för nära vem.. Hoppas jag gör mig förstådd nu :angel:


axel: vi har uppenbarligen olika syn på hästar, och jag har ingenting för att diskutera med någon som endast är ute efter att dumförklara mig pågrund av mina åsikter, så tack men nej tack, behöver inte dina råd :)
 
Sv: Ledarskap mot extremt tufft sto?

Jag skrev: allt måste lösas från marken...

Nej det måste det inte.

Det finns hästar som knappt går att leda som kan ridas fantastiskt bra.

Det där är ett missförstånd.

Det blir aldrig samma sak iallafall när du kommer upp. läs i var o varenda tråd där folk måste hoppa av.

dominanstugg hela tiden:mad: Vi ska vara en förebild- inte en som går över lik för att få vår vilja fram.

Använd hjärnan. Det är inte svårt att komma runt problem iom hästen har en mkt liten instinktbunden tankekapacitet.

Om man inte kan leda sin häst så är ju något i relationen kapitalt fel. Att denna häst sedan funkar att rida. Det finns alltför många hästar som gör som ryttaren begär för att handen är hård och skänkeln likaså, den gör det för att slippa smärtan. De finns dem som gör vad de ska pga rädsla. Det finns ytterligare några som gör vad vi ber för att de inte har ngt emot det, men om vi kräver något av dem som de absolut inte vill så vägrar de (till exempel vid lastning el dyl.) Du kanske väljer att blunda för detta men sådan ser verkligheten ut för väldigt många. Om man inte kan leda sin häst så är något i relationen mycket fel, punkt. Detta måste lösas på marken först menar jag och många hästkunniga med mig.

Sedan får du gärna läsa min text innan du säger att man inte ska gå över lik! Jag skriver att människan ska ha 51% av rösterna och hästen 49%. Detta är ett jämlikt förhållande där hästen får säga sitt och testa sina idéer, men jag har sista ordet. Annars skulle det betyda att hästen bestämmer över mig och så skulle jag inte vilja ha det i alla fall. Jag samarbetar med min häst, jag kör inte över honom och kräver underkastelse. Detta är en viktig skillnad. Var inte så snabb med att döma andra.:mad:
 
Sv: Ledarskap mot extremt tufft sto?

Tack för en intressant diskussion. I fredags bestämde jag att jag lämnar tillbaka hästen. Hon är inget för mig. Skulle rida. Kom upp, innan jag fått foten i stigbygeln så drog hon iväg. Helt ostopplig, fick iaf tag i ena tgekln o böjde runt huvudet på henne, gäv henne i det läget godis. Rätade ut henne, hon drog iväg igen, gjorde likadant. Rätade ut huvudet, hon drog rätt in i stallet med mig på.
Stallägaren som hållt på med hästar större delen av sitt liv, säger att hon aldrig sett en häst bete sig som hon, inte i hagen, och inte under ryttare. Hon tycker det en farlig häst som det krävs proffs för att få ordning på. Kanske är det så, jag känner iaf att det inte är ngt för mig. Känns trist att ge upp, men hon har redan skrämt mig, och därifrån har vi en mkt dålig utgångspunkt känner jag.

Istället för att rida, tog jag henne till ridbanan o jobbade där. Bitvis knappt ledbar. Vid ett tillfälle bad jag henne gå framåt, brevid mig, så kom ett ilsket tjut och en hov. Nej, för mkt häst för mig,säkert en underbar häst åt nån som reder ut det. Hon som hade innan mig fixade henne bra, tror detta är en häst som funkar kanon med vissa människor. Men jag vill inte traggla med henne, tror det gör mer skada en nytta.

Det klart det finns orsaker till att hon är som hon är. Hoppas verligen hon hittar nån som klarar av henne. Som hon kan bli bästa vän med,men med mig blir det inte.

Längtar ihjäl mig att få hem mitt eget sto, mild, snäll, "superlydig", men med lite humör oxå. Men hon skulle ALDRIG, inte i NÅGON situation ens överväga att sparka/hota en människa. SÅ tycker jag att det ska vara. I min värld ska man behöva pressa en häst oerhört hårt innan den ens överväger att hota människan. DET tycker jag är en bra häst. Med bra lynne.
 
Sv: Ledarskap mot extremt tufft sto?

Jag är lite förvånad, har aldrig vart här på Nh förut, och de allra flesta tycker att all form av ledarskap är helt förkastligt. Så Monty Roberts exempelvis är helt ute o cyklar med sin join up och det? Är ju egentligen inte det som tråden handlar om. Men har jag fattat de flesta rätt, så sluta gör nåt annat än att hämta hästen i hagen sadla på o rid? Hon är riden i nån månad, i skritt trav o galopp, alltså bara grundriden. Med en sån historia hon har ville jag koll läget från marken, känna av hur hon är och vart jag har henne, men det är tydligen galet. Tycker de flesta iaf? Eller så är det ok o ta en promenad i skogen? Helt utan krav?

Jag håller helt med dig och känner med dig i din förtvivlan. Här ställer du en fråga och vill ha hjälp och så blir du påhoppad av en massa människor. Min erfarenhet av flera NH-trådar här på Bukefalos drar till sig fler NH-hatare än de som håller på med NH. Det tycker jag är beklagligt. Jag tränar PNH och har fått mycket ovett från olika håll. Det är med "NH" är något som verkligen sticker i ögonen på folk.

Nej jag tror inte att Roberts är fel ute och jag tror att du tänker rätt och vill hästen väl. Ta till dig de bästa råden här och gör ett försök till med hästen. Sedan skulle jag ta hjälp om jag var du, för en del hästar är mycket svåra att lösa själv. Ja, många gånger är det vi människor som skapar problemen vi har med våra hästar, men du är inte ensam om att ha haft denna häst och problemen verkar ha funnits länge efter vad jag förstår.

Jag vill önska dig all lycka till med hästen och hoppas att du löser problemen du har med henne. ;)
 
Sv: Ledarskap mot extremt tufft sto?

Om man inte kan leda sin häst så är ju något i relationen kapitalt fel. Att denna häst sedan funkar att rida. Det finns alltför många hästar som gör som ryttaren begär för att handen är hård och skänkeln likaså, den gör det för att slippa smärtan. De finns dem som gör vad de ska pga rädsla.
Du drar för snabba växlar. det finns hästar som bara har gått med flock- följt efter andra o ej tränats att ledas.
Det har inget med hård hand eller dylikt att göra. De kan gå "normalt" med ryttare på lång tygel.
Man sitter bara upp på dem o de behöver faktiskt inte förberedas med mer än vänjas vid sadel- om man inte gör affär av saker= rädd.

Att den går att leda är inget signifikativt för att den ska gå att rida o vice versa.
 
Sv: Ledarskap mot extremt tufft sto?

..wrod pa det...
vi har faktiskt flera hastar (den varste gick tyvarr bort harom veckan) som ar alldeles ok att rida - men inte leder worth of shit! De har aldrig blivit larda att ledas i grimma... De flesta av dom kan man "leda" med ett snore runt halsen - men i grimma? Glom det. Daremot kan du rida dom i grimma.... :angel:

Sa tja.. de rids helt enkelt om de ska forflyttas mer an 2 meter.
 
Sv: Ledarskap mot extremt tufft sto?

Hon som hade innan mig fixade henne bra
Synd att hon inte fick vara kvar där.

Du provocerade henne o hon ville därifrån.

Bra att du gav upp fort:bow:

Man måste ha lite kemi o kärlek till den häst som man skaffar sig.

Ston passar som regel inte de som vill ha makten.
 
Sv: Ledarskap mot extremt tufft sto?

Det har aldrig handlat om makt. Jag vill ha en häst som inte springer över folk, vilket hon gjort, inte sparkar o biter folk, som hon oxå gjort och häst som är allmänt hanterbar. Handlar inte om makt. Handlar om att jag vill ha en häst som är trygg och lätthanterlig. Hon som hade innan hade inte en problemfri resa med hästen heller. Hon stack med henne oxå, bet henne i armen mm. Jag har enbart haft ston, och fått de allra flesta att bli bra, till och med bättre än då jag fick dem.
Som sagt, det här stoet är något utöver det vanliga. Inget för mig alls!
Jag äger ju häst som jag vet dessa problem inte finns med, sen är inte hon perfekt, och kanske inte är min drömhäst, men jag kommit så långt med henne att jag vågar skritta ut barbacka iaf. Hon var så sjukt stressad då jag fick henne, det har blivit en annan häst.
Tack till alla som kommit tips o råd! Hoppas det löser sig för den hästen, men hon har nog lättt att bli en vandringspokal. Inte kul med häst som är riden så lite som är som cement i munnen o ostoppbar redan från skritt.
 
Sv: Ledarskap mot extremt tufft sto?

Tack för en intressant diskussion. I fredags bestämde jag att jag lämnar tillbaka hästen. Hon är inget för mig. Skulle rida. Kom upp, innan jag fått foten i stigbygeln så drog hon iväg. Helt ostopplig, fick iaf tag i ena tgekln o böjde runt huvudet på henne, gäv henne i det läget godis. Rätade ut henne, hon drog iväg igen, gjorde likadant. Rätade ut huvudet, hon drog rätt in i stallet med mig på.
Stallägaren som hållt på med hästar större delen av sitt liv, säger att hon aldrig sett en häst bete sig som hon, inte i hagen, och inte under ryttare. Hon tycker det en farlig häst som det krävs proffs för att få ordning på. Kanske är det så, jag känner iaf att det inte är ngt för mig. Känns trist att ge upp, men hon har redan skrämt mig, och därifrån har vi en mkt dålig utgångspunkt känner jag.

Istället för att rida, tog jag henne till ridbanan o jobbade där. Bitvis knappt ledbar. Vid ett tillfälle bad jag henne gå framåt, brevid mig, så kom ett ilsket tjut och en hov. Nej, för mkt häst för mig,säkert en underbar häst åt nån som reder ut det. Hon som hade innan mig fixade henne bra, tror detta är en häst som funkar kanon med vissa människor. Men jag vill inte traggla med henne, tror det gör mer skada en nytta.

Det klart det finns orsaker till att hon är som hon är. Hoppas verligen hon hittar nån som klarar av henne. Som hon kan bli bästa vän med,men med mig blir det inte.

Längtar ihjäl mig att få hem mitt eget sto, mild, snäll, "superlydig", men med lite humör oxå. Men hon skulle ALDRIG, inte i NÅGON situation ens överväga att sparka/hota en människa. SÅ tycker jag att det ska vara. I min värld ska man behöva pressa en häst oerhört hårt innan den ens överväger att hota människan. DET tycker jag är en bra häst. Med bra lynne.

Klokt beslut!!!!
 
Sv: Ledarskap mot extremt tufft sto?

synd, men rätt beslut! man vill ju ha en häst som går att rida och hantera utan att den blir livsfarlig! kanske det finns en ny matte/husse som kemin stämmer med. hoppas du hittar en ny häst!
 
Sv: Ledarskap mot extremt tufft sto?

Jag försökte skumma igenom tråden men hittade inte om hon är kollad av veterinär för ev skador, om hon har ont nånstans.
 
Sv: Ledarskap mot extremt tufft sto?

Nej, hon är såvitt jag vet aldrig kollad. Hoppas att ägaren gör det framöver. Nu när hon åker hem till ägaren är det ingen som kommer göra något med henne gissar jag, då ägaren själv väntar barn vilken dag som helst.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har fått ett intressant problem. Vi bor på egen gård och jag har min ridhäst hemma, tillsammans med en ponny som sällskap. Fram...
Svar
3
· Visningar
1 804
Senast: Piek
·
Hundhälsa Hej! Jag börjar med att skriva att jag har förstått att återkommande urinvägsinfektioner är ett vanligt fel på tikvalpar. Jag har en...
Svar
7
· Visningar
3 540
Senast: animalasia
·
Hästvård Har en 6-årig hopphäst som skulle in på vet check i slutet av okt. Strax innan var hon väldigt konstig på en hoppträning. Studsade...
2
Svar
20
· Visningar
3 236
Senast: hastis1234
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nattliga tankar och funderingar, tillika mitt första dagboksinlägg. Ursäkta om det blir rörigt. För några dagar sedan skrev jag i...
2
Svar
29
· Visningar
2 865

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp