Ledarskap mot extremt tufft sto?

Tussilago

Trådstartare
Jag har tagit ett sto på foder, Björk, 8 år gammal. Inte gjort något (förutom haft ett föl) fram till hon var 7 år, sen inriden, grundriden. Hon är extremt tuff.
Inger, som jag har henne uppstallad hos, säger att hon aldrig sett en häst(islandshäst) bete sig så i hagen som hon gör. Sparkar o biter o jagar. Två av stallägarens hästar har fått rätt allvarliga skador under sommaren, hon har gått i flock med 12 hästar. Björk och flera andra har föl vid sidan.

Jag har nu börjat göra ledarskapsövningar med henne. Det var tredje gången idag, och än så länge har jag gjort det i hagen, inte velat ta ut henne och fölungen. Hon har tidigare gånger visat sig missnöjd, och precis som sickan övervägt att sparkamot mig. Vilket hon inte gjort. Hon har konstant ett missnöjt "snörp" runt mulen då man tränar henne.
Idag kom jag då de fått mat för en stund sen, och hon var för ovanlighetens skull inte sugen på att bli fångad. Hon är känslig för hur man psotionerar sig, så jag "vallade" henne lite granna, visade sig att jag ver vänlig med kroppsspråket, och då var det bara att gå fram o fånga henne.
Jag gjorde som vi gjorde med sickan. Mkt på volten, flytta ut bakdelen byta håll mm. Idag var hon INTE glad på mig. Hon visade sig ibland direkt hotfull, med tydligt bakåtstrukna öron, högt huvud och redo att "attackera". Hon stog då vänd med huvudet mot mig, vi var mittemot varandra. Jag tvingade henne att backa, tills jag såg att hon ändrat sig, och inte tänkte flyga på mig. Hon pep/tjöt av ilska flera gånger och flaxade med att bakben mot mig, då gick jag på henne tills hon lade av, tex byta varv.

Jag avslutade med att lägga repet över hennes nacke, med lätt tryck nedåt, och väntade tills hon sänkte huvudet. Först då såg jag att henne uttryck verkligen blev annorlunda, mer fridfull och lugn. Släppte henne lös när hon hade huvudet där nere, hon stog då i närheten av en höhög. Hon sket fullständigt i den, och följde mig till grinden, och stog sen där o såg efter mig.
Lång historia det här, men frågan är egentligen, hur länge skall jag hålla på med sådana här övningar, än så länge rider jag henne inte, men skall börja. Ska jag traggla med det här, tills allt hennes motstånd under övningarna är borta? Tills hon hon snällt, glatt utan tillstymmelse av missnöje gör det jag ber om? Eller räcker de att hon i slutänden följer mig så att säga? För att följer mig förmodar jag är bra, att jag på nåt sätt "vunnit".
Jag vill ju ha ett fungerande ledarskap då jag sitter upp.
Åsikter och synpunkter tack!
 
Sv: Ledarskap mot extremt tufft sto?

Jag har själv ett sto som varit så som du beskriver hon har bla annat sparkat mot två hovslagare. Hon behöver en som är ledare över henne i hagen, annars stiger det henne åt huvudet. Nu har hon en gammal 20 åring som bestämmer och nu mår hon bra.
Så som du beskriver är hon ingen bra ledare. Hon behöver någon över sej så hon kan slappna av i hagen, för det gör hon inte annars. Då blir hon lättare för dej att tas med.

Om hon funkar bra vissa dagar och får en sånn dag som du sa nu. Då brukar mitt sto brunsta. Då gör jag något där jag vinner och låter henne vara.
Man kan bla inte rida henne då hon är jätte kännslig och värkar ha ont i magen. Hon är enromt grinig de dagarna. Jag har aldrig gjort ledarskaps övningar.

Jag bestämmer helt enkelt och mina hästar får testa när vi rider. rider man ute och man möter bla bilar och andra "farliga" saker så ser hästen att jag är att lita på.
Tror inte bara på ledarskaps övningar då man inte upplever så mycket ihop. När man rider ut på långa tyglar i skogen gör man något som båda tycker är kul och det blir inte bara bestämma bestämma bestämma. Det tycker ingen är kul. Varken för häst eller männsika.


Mitt sto visste från början att jag bestämmde men det tog några månader innan hon lita till 100 % på mej. Jag red henne 4 gånger hos gammla ägarna och har endast ridit henne hemma.

Det som är viktigt med sånna ston är att du bestämmer allt och har sista ord. Sen måste ni ut och ha kul ihop.
Bara för att du bestämmer på marken är det inte samma som du bestämmer i sadeln.

Mitt sto har en gång fryst fast ute. Då gjorde jag som en häst som hade varit ledare hade gjort. JAg smällde till henne. Sen har hon taggat ner och låtit mej vara ledare och då trivs hon bäst och känner sej trygg.

Hon gnäggar när hon ser tränset och kommer galopperande i hagen mm.
 
Senast ändrad:
Sv: Ledarskap mot extremt tufft sto?

Fråga: Menar du att hon hade högt huvud när du tyckte hon tänkte attackera dig?? Eller skrev du fel? ;)
En häst som går till attack sänker huvudet som en orm.
Är du säker på att hon förstod vad du ville och inte blev arg av frustration för att hon inte förstod?

När du sänker hennes huvud går adrenalinet ner, hon blir lugnare. :)

Jag är av åsikten att man inte ska "vinna" över hästen, man ska vara ett team.
Jag tycker också att hästen får säga vad den tycker bara den inte biter eller sparkar mig. De av mina hästar som tex inte tycker om när man spänner sadelgjorden får gärna tala om det framåt, sura o hugga mot boxväggen, men inte vända sig mot mig. Hästen har en åsikt.

Jag tycker du ska sitta upp när du känner att det kommer gå bra, lita på känslan. :)

Lite som dök upp i min skalle bara. :)
 
Sv: Ledarskap mot extremt tufft sto?

Man får inte blanda ihop hur en häst är att hantera och hur den fungerar i ridningen. Det är två helt skilda saker. Den snällaste hästen att hantera kan vara sjukt jobbig att rida och tvärtom.

Däremot säger jag som någon annan sa angående hennes beteende i hagen. Hon behöver en ledare i hagen. Det spelar ingen roll hur bra hon är med dig, du är inte i hagen hela tiden. Får hon en naturlig ledare i hagen kommer hon dock att bli enklare att hantera för dig också. Det går hand i hand.
 
Sv: Ledarskap mot extremt tufft sto?

Är det inte märkligt att du nu har två ston som visar samma tendenser:mad:

Kan det inte vara så att du gör fel? Bara att du använder ordet fånga gör att det ringer många varningsklockor.

ston brukar inte uppskatta orättvisa människor o visar det tydligt. Varför inte använda en annan approach- en naturlig- på hästars vis.
Det är bara mobbare som håller på o ska flytta andra hela tiden. En god ledare säger till när det behövs inte annars.

hon har ett föl oxå o alla vet att alla mödrar skyddar sina små.

vinn hennes tillit o den kommer att acceptera det mesta. Acceptera att hästar har olika personlighet o behandla inte alla på samma sätt. Flytta hit o dit, backa- provocera......

Håller med Ramona att problemet är i flocken. hästar ska fostra varandra. Problemet är när människan sätter ihop en flock som inte fungerar väl.

blir ledsen när man läser om alla provocerade hästar som måste ta till aggressivitet för att människorna inte förstår sig på hästar o skapar problemhästar. Ngt som förr var VÄLDIGT ovanligt.
 
Senast ändrad:
Sv: Ledarskap mot extremt tufft sto?

jag köpte ett sto med sura bitchtendenser. tyvärr var jag från början för vek, vilket ledde till att problemen uppgraderades. hon flyttade till en kompis' stall så att jag skulle få hjälp, men hon blev bara värre. hon gick då samma hage som ung 8 hästar. hon högg, sparkade, bet, jagade småtjejer i hagen som skulle hämta andra hästar... då man ridit var hon dock lugn och snäll!

försökte med en del övningar som att backa, flytta...men eftersom hon ansåg sig vara ledare blev hon bara värre av detta. hon tyckte att jag var för uppnosig och behövde en känga...:crazy:

en "ny" häst fick jag när hon flyttade hem till gården med endast en häst som sällskap och då jag och sambon skötte henne. det var för stor flock med för mycket människor i förra stallet.

Jag provocerade henne aldrig, kunde visa sura miner om man gick i hagen med henne t.ex. lät henne vara i fred. hon försökte i början attackera då man kom med maten, men då tog ja med en sopkvast och markerade att hon måste vänta. då hon skulle ridas, ropade jag på henne eller så gick jag sakta mot henne, gav lite godis, gick ut ur hagen med henne. konstaterade rätt snabbt att vallningar och hot INTE funkade, hon var för hård och jag för enkelt byte...

mycket ridning i skogen på långa tyglar lugnade ner henne, det tyckte hon var roligt. plus mycket promenader! vi gick i byn, i skogen, längs vägar, hon följde med som en liten hund...huvudet var nästan i marken. hon ville alltid gå en tur då hon kom från sommarhagen på kvällen. blev sur då hon måste gå hem...;)

ännu en positiv förändring kom när hon hamnade att stå själv en månad,något som jag led av. det var innan vi hittade hennes nya kompis. då var hon som lugnast, hon gick lös på gräsmattan, gick bäst att rida... efter det var vi närmare än nånsin!

jag lärde mig enormt mycket av henne! med valacken efteråt var allt mycket enklare, han klarade av "kritik" och om man hade dålig dag. stoet blev som man var själv! tyvärr fick hon kolik förra julen så vi tog bort henne:cry: men hon var speciell!

hoppas du får nån hjälp iallafall! lycka till!
 
Sv: Ledarskap mot extremt tufft sto?

Jag förstår ditt sto. Här kommer du en människa in och mästrar henne på ett sätt som du tror är hästriktigt. Vi kommer aldrig att kunna vara en häst i hästen värld är vi mer ett rovdjur. Varför inte väcka hennes nyfikenhet på dig för att sedan försöka få hennes förtroende. Jag skulle lova att du skulle få problem på mitt dominanta sto (som är god som guld) om du ens kom på tanken att göra som du gör. Hon avskyr verkligen människor som försöker vara häst. Däremot gillar hon människor som är trygga och därifrån sätter sina regler.
 
Sv: Ledarskap mot extremt tufft sto?

Mycket bra inlägg.. En sak som jag glömmde som du skrev att de kräver respekt.

att bara bestämma, bestämma, bestämma... Vinner du inget alls på med en sånn häst.

Skulle jag göra så med min häst skulle hon sparka med en gång. Hon har enormt tålamod med mej, men ändå skulle jag aldrig utnytja det till max gränsen för då skulle jag förlora den igen.. Respekten alltså.

Jag är noga med krav och sen kravlöst. Det är ett måste med alla hästar. Det är inte respekt att bara kräva och inte ge något tillbaka, tänk själv att vara slav och aldrig få nåt tillbaka.. Jobba utan pengar..

När jag börjar med en ny häst så är jag noga med att leda den från och till hagen på rätt sätt. Sen rider jag ut mycket kravlöst på långa tyglar. När hästen känner mej så börjar jag med lite samling beröm och så kravlöst..

Jag har en häst som om man inte styr henne förbi ridhuset gärna vill ner dit och jobba. Hon älskar att jobba. Utmaningar och tänka gillar hon.. Men utnytjar jag det så kommer hon inte tycka det är kul längre.
 
Sv: Ledarskap mot extremt tufft sto?

det där med att försöka bestämma var som du skriver dumt! man måste samarbeta med ston. såklart om hon bet i luften åt mej så sa jag ifrån, men smällde man till henne så sparkade hon tillbaka. man fick aldrig gå till kamp mot henne för den kampen förlorade man 100 %-igt!!

till ts:
Att vara trevlig, göra intressanta saker, få dom trötta i huvudet brukar funka ganska långt. skippa bossningstekniken, den funkar knappast på en så stark häst. min fjordvalack däremot, han lärde jag att backa undan för godis i hagen löst. inga problem, han blev bara glad. men att försöka gå i i hagen med stoet, kräva att hon skulle backa....oops...arg häst!!
 
Sv: Ledarskap mot extremt tufft sto?

Jag har ett väldigt tufft sto som jag milt men bestämt korrigerat fram till önskvärt beteende. Om hon varit envis och besvärlig och trilskats har jag varit ännu envisare och väntat ut henne. Jag har korrigerat det mesta av hennes felaktiga beteende med att bryta det och få henne att byta fokus. Vi har varit ute och gått mycket och jag har tränat henne på röstkommandon. Över huvud taget har jag pratat mycket med henne och lärt henne att vara uppmärksam för nyanserna i min röst. Hon är en sådan häst som kan slå tillbaka om man försöker bestraffa eller mana på henne fysiskt, alltså med slag eller spö, om hon tycker att man är orättvis eller försöker kuva henne. Rösten har hon däremot aldrig gått emot och hon är idag så lydig att jag kan ha henne lös bredvid mig och tala om vad jag vill att hon ska göra.
Ledarskapsövningar och sånt vet jag ingenting om, jag har bara använt sunt förnuft, lyhördhet, envishet och kunskap om hur hästar fungerar.
 
Sv: Ledarskap mot extremt tufft sto?

Blev nogg inte helt förklarat, då det jag skrev eg var till min tränare som lärde ut det här till,. Gällande den andra hästen, som övervägde att sparka, så var det tränaren hon funderade på, inte mig.

Jag kanske ska förtydliga vad det är jag gör egentligen. Först tar jag hästen i hagen, på med repgrimma och rep. Promenerar runt, övar halt och igångsättning på röstkommando. Sen tar jag henne på en volt i linan, visar vägen ut med handen vilket håll hon skall gå på. Sen brukar jag byta varv några gånger, men hjälp av repet. Ibland flyttar jag ut rumpan på henne genom att lägga trycken i repgrimman"bakåt" och använder linan att visa mot bekdelen så flyttar hon ut den. När vi gjort detta brukar hon få en funeringspaus, och en klapp på huvudet, innan jag ber henne fortsätta, i samma varv, eller i det andra varvet.
Nån frågade om hon höjde huvudet då hon skulle "flyga på mig". Ja, det gjorde hon. Hon stog vänd mot mig, men huvudet uppåt, slickade öron bakåt, såg hur hon började ta sats bakifrån, då fick jag henne att backa. Hon flyger på hästen till höger o vänster i hagen, en har fått biceps avsparkad, samt öven fått smäll på ett bakben, den andra har fått piphas, och rejält överben i bak. Det går ju inte säga säkert att det är hon, men det verkar så. Hon tycks funka lite i bättre nu när unghästarna har försvunnit. Nu är det bara ston med föl.

Axel.- får jag fråga hur du får in din häst i hagen om du inte fångar den? Går den lös in? Fånga/hämta, kalla det vad du vill, men det där tyckte jag var mest att märka ord.
Planen nu är att ta det lungt, jobba mkt med att sänka hennes huvud, ledövningar mm, så får vi se vart det leder. Ev lite longering oxå. Får se vad tränaren säger, synd jag inte kan åka dit med henne nu.
 
Sv: Ledarskap mot extremt tufft sto?

Varför ska du jobba med att sänka hästens huvud?
Jag tror att man får hästens förtroende och tillit genom att man visat hästen gång på gång att man är värd att lita på, inte tvinga fram något via konstiga övningar.
 
Sv: Ledarskap mot extremt tufft sto?

Jag vet inte varför men jag blir alltid kär i dom stona som är som sura kärringar haha :p
I somras red jag en islandshäst som var skitsur mot andra hästar och drog iväg med en när man skulle leda henne, men sen fick vi jätte bra kontakt och hon är hur gullig som helst nu- följer efter mig när jag släpper henne och är som en liten hund :love: Något måste jag gjort rätt??
 
Sv: Ledarskap mot extremt tufft sto?

Man tar in, hämtar från...
kommer den inte så skulle jag fundera på mitt sätt att vara.

Varför tror du att den blir förbannad?
Den ä'r inte van vid repvifteri o tycker att du är knäpp.
Gå in o klia o borsta den o förlet o kanske gå med den -inte flytta runt den- då får du en arg häst- helt Natural Horse behaviour
 
Sv: Ledarskap mot extremt tufft sto?

Skippa allt det där med "ledarövningar", det är nått som människan hittat på och som inte ger hästen någonting.

För det första så tycker jag att du ska låta hästen vara så länge den har föl vid sidan. Föl är krävande för stona och dem blir trötta som det är. När sto och föl väl är separerade så kan du börja jobba mer med ditt sto.

Att flytta runt henne, backa osv. är helt onödigt -om man inte håller på och övar in ex. flytta bakdelen. Men eftersom hästen är inriden så behöver du inte träna något sådant vid marken.

Istället för att försöka "bossa" över hästen så försök tänk: "team-bildning" -ni två är ett team! men du ska vara ordförande. Var lugn och trygg i din hantering, ställ dem krav på hästen som måste ställas (ex. stå stilla vid borstning, stå stilla vid uppsittning, bli ledd i grimma, lyfta hovar osv.) men du behöver inte flytta på hästen "bara för att", det skapar bara sura miner hos hästen.
 
Sv: Ledarskap mot extremt tufft sto?

Allt MÅSTE lösas på marken innan man sitter upp. Tycker du tänker rätt där. Det går inte att kommentera dina övningar endast utifrån din beskrivning, men om du ser lyckat resultat kan du ju fortsätta tills ni får en bra relation. Du ska bestämma till 51% resten tillfaller hästen. Du ska ha sista ordet, men hästen ska ha 49%. Man får inte glömma att relationen är ömsesidig och att man inte får missbruka sitt förtroende.

Jag önskar dig lycka till och hoppas att du löser det. Om du inte gör det så ta hjälp av en tränare med goda referenser. Tänk på att inte alla är så duktiga som de utlovar sig för att vara!
 
Sv: Ledarskap mot extremt tufft sto?

Allt MÅSTE lösas på marken innan man sitter upp. Tycker du tänker rätt där. Det går inte att kommentera dina övningar endast utifrån din beskrivning, men om du ser lyckat resultat kan du ju fortsätta tills ni får en bra relation. Du ska bestämma till 51% resten tillfaller hästen. Du ska ha sista ordet, men hästen ska ha 49%. Man får inte glömma att relationen är ömsesidig och att man inte får missbruka sitt förtroende.

Jag önskar dig lycka till och hoppas att du löser det. Om du inte gör det så ta hjälp av en tränare med goda referenser. Tänk på att inte alla är så duktiga som de utlovar sig för att vara!
Nej det måste det inte.

Det finns hästar som knappt går att leda som kan ridas fantastiskt bra.

Det där är ett missförstånd.

Det blir aldrig samma sak iallafall när du kommer upp. läs i var o varenda tråd där folk måste hoppa av.

dominanstugg hela tiden:mad: Vi ska vara en förebild- inte en som går över lik för att få vår vilja fram.

Använd hjärnan. Det är inte svårt att komma runt problem iom hästen har en mkt liten instinktbunden tankekapacitet.
 
Sv: Ledarskap mot extremt tufft sto?

Du vallar henne för att vara dominant.
Sen följer hon dig.
Är du säker på att hon inte vallar dig tillbaka...?

Den här niten gick jag nämligen själv på. Det här med undergivenhet och dominans är inte så där tvärenkelt. Vi är bara människor och hästar är bara hästar.
 
Sv: Ledarskap mot extremt tufft sto?

Det tar tid att skapa en kontakt o erfarenheter- det som många inte vill ge. Man har inget tålamod o vill ha det gjort här o nu- quick fix.

Jag trodde att vi människor begriper att det tar lite tid att lära känna nytt folk, sina egna barn, arbetskollegor, hundar osv. Varför inte ge hästen tid:confused:

Rid hästen o det ger en bättre relation.

A o 0 är att skaffa rätt häst- efter ens egen kunskap o mentalitet.

man skaffar inte en nervig häst om man själv är dito.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Jag har fått ett intressant problem. Vi bor på egen gård och jag har min ridhäst hemma, tillsammans med en ponny som sällskap. Fram...
Svar
3
· Visningar
1 818
Senast: Piek
·
Hundhälsa Hej! Jag börjar med att skriva att jag har förstått att återkommande urinvägsinfektioner är ett vanligt fel på tikvalpar. Jag har en...
Svar
7
· Visningar
3 597
Senast: animalasia
·
Hästvård Har en 6-årig hopphäst som skulle in på vet check i slutet av okt. Strax innan var hon väldigt konstig på en hoppträning. Studsade...
2
Svar
20
· Visningar
3 279
Senast: hastis1234
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nattliga tankar och funderingar, tillika mitt första dagboksinlägg. Ursäkta om det blir rörigt. För några dagar sedan skrev jag i...
2
Svar
29
· Visningar
2 905

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp