Bukefalos 28 år!

Ledarskap/NH/what ever

Sv: Ledarskap/NH/what ever

Ingen skillnad alls! Slåss inte med rep heller.

Försvarade inte repsvingandet bara förklarade det lite;-) Det är nog i princip samma sak som spön, man har något mellan sig och hästen som hästen har viss respekt för. :angel:

En rolig sak man kan testa är att slå sig själv när man blir frustrerad på hästen;-) (typ slå sig själv på låret med öppen handflata. Man får en omedelbar och väldigt tydlig reaktion från hästen;-)
Då kan man också utvärdera hur ett spörapp känns i förhållande till en donk med repet, fast det är svårt att rappa till sig själv med ett spö....men ont gör det!:idea:
 
Sv: Ledarskap/NH/what ever

Okej då, jag har liksom aldrig riktigt förstått. Spön kan man ju peka med, det kan man ju inte med ett rep sas. Men svingandet har väl uppkommit utav att man alltid har repet med sig, eller nåt?
 
Sv: Ledarskap/NH/what ever

KL

Det här var nog en av de virrigaste trådar jag läst på länge. Alla säger i princip samma sak, bara att en del har valt att kalla sina tankar för NH. Lika goda kålsupare på båda sidor.
I mina ögon är det just begreppet NH som hamnat i skiten, inte NH i sig. Folk som kräver 100%-ig lydnad från sina hästar sysslar inte med NH, lika lite som en diktator sysslar med demokrati.
Om man ger sig tid att sätta sig in i vad NH är inser man att det inte handlar om att flytta hästen hit och dit och få respons på en hundradels sekund. Det handlar inte om tvång, om att kuva, "vinna", bossa, svinga rep eller gå över presseningar.
Den som tror att det är så enkelt praktiserar (eller förstår) inte NH.

Så vad handlar det om?
Att kunna kommunicera med hästen utan hjälpmedel. Att verkligen bli en hästmänniska. Det behövs inga speciella övningar eller redskap, men i vissa fall underlättar det för såväl häst som ryttare. Alla hästar vet att tryck betyder vik undan, det måste väl alla som studerat en hästflock ha sett? Inte nödvändigtvis fysiskt tryck, det är nästan vanligare med psykiskt. Det är inget man lär hästen. Däremot lär man den att vara mindre flyktdjur och då mer lätthanterlig.
Många praktiserar detta mer eller mindre medvetet utan att kalla det NH. Det går precis lika bra det.

Jag skulle nog hamna bland "repsvingarna" i mångas ögon. Jag praktiserar NH och tricktränar på ridbanan ibland, och jag kan inte påstå att ponny älskar det. Men han avskyr det inte heller. Han gör inte alls som jag vill, och jag pucklar inte på honom med repet för det. Han leker på sitt sätt, ett långsamt och marknära sätt. Om jag skulle vilja ha mer action av honom blir han sur, och då kan man lika gärna sluta för dagen. Direkt ögonblicklig lydnad finns inte i hans värld, han gör det man ber om när han fått reflektera över det en sekund. Oftast svarar han inte på stimuli förrän det upphört. Han mår mycket bättre psykist sen alla krav försvann, nu när han får ta saker på sitt sätt gör han dem med mycket större livsglädje än tidigare. Inte fortare, men gladare.
En "unghäst" (6 år) jag hanterade för något år sen var hans raka motsats. Hon var full av energi, sprallig och lekte som ett föl. Det behövdes inte mycket mer än en tanke för att få henne att dansa runt, eller tvärnita för den delen.
Vad jag menar är att NH är inget statiskt som går att tillämpa lika för alla hästar, utan måste anpassas till just den individen. Kalla det NH eller förnuft, eller vad du vill. Det är samma sak.
 
Sv: Ledarskap/NH/what ever

OM du menar det där med att stå och svinga repet så det viner över och runt hästen? Erhmm.. jag tror att man gör det för att desensitivisera hästen...:o Och det är nog mest för gallerierna om man säger så.... ser liksom häftigt ut ...kanske;-)



Repen var ju liksom cowboysarnas främsta arbetsredskap vid sidan om hästen. på prärien eller i öken finns det ju inga grenar!:devil:
 
Sv: Ledarskap/NH/what ever

OM du menar det där med att stå och svinga repet så det viner över och runt hästen? Erhmm.. jag tror att man gör det för att desensitivisera hästen...:o Och det är nog mest för gallerierna om man säger så.... ser liksom häftigt ut ...kanske;-)



Repen var ju liksom cowboysarnas främsta arbetsredskap vid sidan om hästen. på prärien eller i öken finns det ju inga grenar!:devil:

:rofl::rofl::rofl:

Jag menade att använda repet som drivning. Men tränaren snurrade det bara runt hästen för att han inte skulle vara rädd för det, precis som man börjar med att stryka hästen med spöet innan man använder det som hjälp alltså.
 
Sv: Ledarskap/NH/what ever

ja inte slår då jag min häst med pisken, därför skrev jag rappar med ""
och jag använder hellre pisken en eller två gånger än sitter å dunkar hälarna i sidorna på den, och fram ska den, det har jag ju bestämt. Jag är ingen som låter min häst gå hem "för att den inte ville rida idag", då är man en velig och osäker ledare som låter hästen bestämma fast än man redan bett den om en sak. nu tror jag inte att du heller sitter å dunkar på din häst, men hur gör du då om din häst vägrar gå fram för skänkeln?

Men det kanske inte är NH det heller,(därav oxå rubriken på denna tråd) som sthu skriver, det gör mig inget vad det kallas. Men jag var på en kurs i just detta ämne där kursledaren beskrev NH (eller vad det var) just som jag utövar det.
Hästen väljer att gå undan för lätta små hjälper eftersom den eftersträvar bekvämlighet. Lika som i flocken. Sen vad det har för namn spelar väl ingen roll.
Tittar man på hästarna i hagen så ser man det tydligt.

Ledaren står å mumsar hö och en underordnad försöker ta sig fram, ledaren stryker öronen bakåt, om den underordnade inte reagerar då så vänder ledaren upp rumpan å piskar med svansen eller hotar med sina tänder.
Om den underordnade fortfarande inte flyttar undan så smäller det....
Ja ett väldigt försimplat exempel, hästar har ju ännu fler nivåer av kroppspråk.

Men hur tror du man får hästen att stanna på en utandning? att stanna för den höjda handen i långa tyglar?
Därför att från början tror jag att man kanske höjde handen, ingen reaktion, då höjde man den mer och ptroade, ingen reaktion och då drog man i tyglarna och fick hästen att stanna.
Efter ett antal upprepningar så väljer hästen själv att stanna redan vid den första lätta höjningen av handen! (och garanterat en automatisk upprätning av ryttaren)

Likså med avbrottet med hjälp av en utandning, dvs axlarna sänks, man slappnar av som människa.
Från början gjorde man säkert så, andandes ut, sänkte axlarna, hästen reagerade inte, då kanske man flyttar en fot och höjer en hand, ingen reaktion - då ptroar man och drar i linan.
Om man är TYDLIG och MEDVETEN om sin KROPP och är KONSEKVENT så får man snart en häst som reagerar på enbart utandningen och axelsänkningen.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ledarskap/NH/what ever

Jag skiter i vad folk väljer att kalla sin hästhantering, om det är NH, något "hemma-bygge" eller vad det nu kan vara, jag väljer att skilja på bra och dålig hästhantering (eller bra och dålig ridning för den delen).

Beteenden jag vill ha berömmer och uppmuntrar jag, beteenden jag inte vill ha ignorerar jag oftast - beroende på vad det är. En spark t.ex. skulle jag inte ignorera - då får sig hästen en spark tillbaka, helt klart. Däremot vid t.ex. transportträning om jag ber hästen gå framåt genom att lägga ett tryck i grimman och smacka och hon går bakåt, där ignorerar jag bara hennes beteende; "okej, du vill backa, då får du backa. Men trycket i nacken består." När hon sedan gör det jag vill, dvs. tänker framåt så släpper jag allt tryck, berömmer och ger henne lite vila.

Jag har gått en så kallad "NH"-kurs, men ärligt talat gav den mig inte så mycket. Jag köpte ett rep och en repgrimma, men jag ids inte stå och vifta med repet och ditten och datten - både jag och hästen tycker det är skittråkigt.

Folk idag verkar tro att det räcker med att göra några vifta-med-repet-övningar någon gång i veckan och "vips!" så har man löst alla möjliga problem man kan tänkas haft. Skulle jag nu definera NH, eller det NH är för mig, så är det mer en attityd och inställning gentemot hästar än några övningar man gör då och då. Det är någonting man hela tiden "utövar" när man hanterar hästar.

Jag anser att det måste finnas en ledare - och är inte jag det så är hästen det, och ska jag vara ärlig vill jag inte bli ledd av en häst, så jag tar på mig det istället.

Istället för att säga vad min häst får göra och inte göra säger jag helt enkelt att hon får göra som hon vill. Men inte utan konsekvenser. Hon kommer till slut att välja rätt, och jag behöver aldrig bli arg eller bruka våld mot henne. Allt vi gör tillsammans är någonting positivt och roligt - jag tillrättavisar henne sällan utan berömmer istället när hon gör rätt.


Ex: Jag vill lasta min häst. Jag lägger ett tryck i grimman och smackar.

Alt 1: Hon gör rätt direkt och tänker framåt, jag släpper allt tryck och hon får vila.
Alt 2: Hon drar bakåt. Jag bibehåller trycket och ignorerar hennes backande. Så fort hon tänker framåt släpper jag allt tryck och låter henne vila. Hon kanske backar 10-15 meter innan hon slutar och går framåt istället, men det gör ingenting, berömmet och vilan får hon i alla fall. Visst - vi är inte ens i närheten av transporten, men hon har likväl gjort det jag bad henne om och ska därför få beröm.

Transportträningen har varit bekväm och positiv i hennes ögon, jag har inte tillrättavisat henne, använt våld eller varit högljudd. Istället för att strunta i hennes backande hade jag kunnat ha en medhjälpare som bankade henne med en sopa i arslet, eller dragit linor runt henne eller vilka tekniker folk nu använder, och det hade inte alls varit en lika positiv och bekväm transportträning som den jag använder mig av. Det skulle säkert gå snabbare att vinscha in henne men det skulle varken bli roligt eller bekvämt för henne, och det skulle definitivt inte bli lättare att få in henne i transporten nästa gång.


Nu blev det många spridda tankar från mig, men det är i alla fall tankar :D
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 577
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 803
Träning Det här med frivillighet i träning är ett intressant ämne om än knivigt! :D Till viss del tror jag ändå det inte går att komma ifrån...
Svar
3
· Visningar
813
Senast: skiesabove
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
987
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp