Bukefalos 28 år!

Ledarskap/NH/what ever

A

anni0301

Läser många trådar om diverse metoder och "lekar" med sina hästar och börjar fundera på syftet med det hela.

Många trådar handlar om diverse problem med att få hästen att lyda minsta vink.

Jag har för mig, att NH från början handlade om att kommunicera på hästarna på hästars vis, dvs med kroppspråk för att vi ville på ett lättare sätt göra oss till ledare över dessa stora djur. Vi ville bli ledare på ett naturligt sätt och låta hästen få vara häst.

Idag tycker jag att det gått långt över gränserna. Nu kräver man att hästarna ska lyda minsta grej och utföra rörelser som inte är ett dugg naturliga. Man använder NH för att utnyttja hästens naturliga beteende och få dem att göra saker för ens egen vinning. Jag tycker det är fult. Hästen är ett flockdjur och vill så klart göra sin ledare lycklig, men är det verkligen rätt att utnyttja detta för att få hästen att göra tricks och övningar som inte är ett dugg naturliga? NH handlade om ledarskap, nu handlar det om utnyttjande.


Man tjatar vitt och brett om hur naturligt allt är med att rida i bara grimma, att hästen kan stå lös och blickstilla på gången, stegra på kommando, löslongeras, "leka", gå över konstiga saker mm mm. och att hästarna gör det "frivilligt". Men det är ju inte frivilligt, för om de inte gör som du sagt, om de tar ett steg fram, som du inte bett om, så är du ju där och korrigerar den med en hand, ett vift med grimskaftet eller ett ord. Hela hästens vardag blir fylld med kommandon och korrigeringar! Hästen måste visa sin underkastelse hela tiden.

hur kan det vara naturligt att hela tiden visa vem som bestämmer, dvs flytta hästen hit och dit?

Hur kan det vara naturligt att kräva hästens fulla koncentration precis hela tiden så att den alltid kan utföra det som krävs?

Om man hela tiden visar sin dominans så gör ju hästen dessa konster (löslongering, ridas utan prylar, stegra etc) av underkastelse inte av glädje eller fri vilja.


Att kommunicera med hästar på hästars vis, dvs med kroppen istället för med hårda ord och slag - är jättefint! jag jobbar själv mina hästar enligt de principerna - men bara tills han "kan" dvs accepterar att flytta undan mig etc.
När vardagen fungerar gör jag inga övningar, han får vara den han är. Om han försöker dra i grimskaftet kan jag backa honom för att korrigera att "hallå, inte gå förbi mig nu..."
när han står på stallgången kan jag prrroa lite om han steppar väldigt, annars får han väl stå som han vill. Han är ju glad och snäll!
Han vet att jag bestämmer så varför hela tiden tvinga honom till underkastelse genom att kräva lydnad i onödan? varför ha honom lös och hela tiden behöva vara där och korrigera honom? jag sätter hellre fast min häst och låter honom "vara" istället för att vara där å peta på honom hela tiden för att han tar ett felaktigt steg.

Om han går fint i grimman så traskar vi ju bara vidare, inte kräver jag att han ska flytta hit och dit då.

Nu blir jag väl både halshuggen och skållad, men jag kände att jag bara ville ventilera det jag gått å funderat på länge.
NH är ett bra sätt att lösa problem på, men nu utnyttjar man hästarna istället.
 
Sv: Ledarskap/NH/what ever

Nja...jag vet inte riktigt var jag ska borja, jag har hast i england och nar vi ar ute och rider ar det ratt mycket grejer som min hast maste vara van vid sa att han inte blir farlig for omgivningen eller mig...som trafik, hundar, allehanda grejer som kan ligga pa marken etc...sa om min hast ar van hemmifran att om man liter pa matte sa grejar sig det alldeles utmarkt, ja da blir det helt enkelt sakrare...sa vi tranar hemma pa att mota laskiga saker och sa...sen far jag hem en unghast nu och det blir nog lite trick traning dar med, mest for att underhalla hjarna och utveckla hasten sa att inlarning blir roligt och enkelt....

For min del handlar det inte om att alltid flytta hasten hit och dit eller att fa den att vara nan slags robot som alldrig tanker sjalv, det handlar helt enkelt om att ha en hast som litar pa mig och som ar saker att rida och vara i stallet med...det ar klart att olyckor alltid kan handa men hittils sa har min approach fungerat valdigt bra bade pa unghastar och sk "problemhastar" Sen ar jag valdigt lyhord sa kanner jag att hasten kanske ar lite le pa att vara i manegen och trana kan vi hellre ga en promenad istallet, vi ar ju ett partnership och inte en diktatur...
jag har anvant grundarbete och tricktraning forut och har alldrig haft nagra problem som har uppkommit fran det snarare tvartom...det kan ha lost problem som hastar har haft nar dom har kommit till mig...
 
Sv: Ledarskap/NH/what ever

Man tjatar vitt och brett om hur naturligt allt är med att rida i bara grimma, att hästen kan stå lös och blickstilla på gången, stegra på kommando, löslongeras, "leka", gå över konstiga saker mm mm. och att hästarna gör det "frivilligt". Men det är ju inte frivilligt, för om de inte gör som du sagt, om de tar ett steg fram, som du inte bett om, så är du ju där och korrigerar den med en hand, ett vift med grimskaftet eller ett ord. Hela hästens vardag blir fylld med kommandon och korrigeringar! Hästen måste visa sin underkastelse hela tiden.

Fast riktigt så "illa" tycker jag inte att det är. Eller, i alla fall inte de NH-människor jag träffat. Jag/vi strävar snarare efter att hästen ska ta egna intiativ, bli modigare och mer "nyfiken". Skulle min häst flytta sig några steg i stallgången, jag bryr mig inte? Huvudsaken är att han kommer tillbaka när jag ber honom om det. Har jag sagt till honom att stå stilla ska han göra det. Men om jag går iväg snabbt får han gärna undersöka lite på egen hand. Jag vill inte ha en robot-häst.
Vill han inte leka med mig, springa runt mig, hoppa från sida till sida osv. behöver han inte det. Vi bjuder varandra på lek och vill den andra inte, hittar vi helt enkelt på något annat. Det måste vara ömsesidigt. Jag skulle aldrig i hela mitt liv tvinga min häst på något han inte förstår. Han måste se en anledning till att göra det jag ber om.


hur kan det vara naturligt att hela tiden visa vem som bestämmer, dvs flytta hästen hit och dit?

Hur ska annars ledarhästen hävda sin rätt i flocken? Är dom ranglägre hela tiden där och testar, klart som tusan han måste visa vem som är ledaren. Och det finns inget naturligare sätt att visa sig ranghög än att flytta på andra. Men sedan handlar det naturligsvis om vad för typ av häst man har. Vissa hästar tvivlar på ens ledarskap en gång i minuten, andra har fattat det en gång och sedan är det det som gäller, inget snack.
Många som börjar med NH har ju en speciell anledning, exempelvis att dom har en "bråkig" (dvs dåligt behandlad) häst som tappat sin tro på människan. Kan den inte helt lita på att människan, dess ledare, klarar att skydda den, måste hästen testa människan, ledaren, för att se om den "duger".


Om man hela tiden visar sin dominans så gör ju hästen dessa konster (löslongering, ridas utan prylar, stegra etc) av underkastelse inte av glädje eller fri vilja.

Tjaa, i vissa fall är det säkert på det viset. Men där tycker jag nog människan har fått det hela om bakfoten. Det ska vara på dels människans intiativ, dels hästens. Man måste gå halva vägen för att kunna hitta en fin balans. Och tyvärr är det nog rätt så vanligt att människan säger, "jag erbjuder dig lek: LYD MIG!"
Men som sagt, det måste vara ömsesidigt.

Att kommunicera med hästar på hästars vis, dvs med kroppen istället för med hårda ord och slag - är jättefint! jag jobbar själv mina hästar enligt de principerna - men bara tills han "kan" dvs accepterar att flytta undan mig etc.
När vardagen fungerar gör jag inga övningar, han får vara den han är. Om han försöker dra i grimskaftet kan jag backa honom för att korrigera att "hallå, inte gå förbi mig nu..."
när han står på stallgången kan jag prrroa lite om han steppar väldigt, annars får han väl stå som han vill. Han är ju glad och snäll!
Han vet att jag bestämmer så varför hela tiden tvinga honom till underkastelse genom att kräva lydnad i onödan? varför ha honom lös och hela tiden behöva vara där och korrigera honom? jag sätter hellre fast min häst och låter honom "vara" istället för att vara där å peta på honom hela tiden för att han tar ett felaktigt steg.

Fast behöver du ha honom fast för att han ska lyssna, då är det ju något som fattas, eller hur? Att sätta fast honom för att han inte lyssnar när han har andra alternativ (dvs gå sin väg om han vill) det är ju inte naturligt. Då erbjuder du hästen en enda utväg och det är att lyssna på dig. Har du honom lös har han två alternativ; stanna hos dig eller gå sin väg. Och det är ju det perfekta beviset på ledarskap - hästen följer dig av fri vilja.


Om han går fint i grimman så traskar vi ju bara vidare, inte kräver jag att han ska flytta hit och dit då.

Där håller jag helt och håller med dig! Vill hästen samarbeta får den "vila" och bara vara. Då behöver man inte hålla på och korrigera hela tiden.

Jag förstår hur du tänker och håller med dig till viss del. NH har blivit lite av ett mode, det är lätt att dra till med "Javisst håller jag på med NH!" för att man har ett lite längre grimskaft än normalt eller för att man kräver att hästen ska gå bakom en. Det är väl delvis därför NH har ett så dåligt rykte bland de som inte är "insatta" och förstått skillnaden mellan äkta NH och fejk-NH.
 
Sv: Ledarskap/NH/what ever

Jag förstår vad du menar,men är inte säker på att jag håller med.
När jag började intressera mig för NH så läste jag boken Horsemanship,men där var det en massa att hästen skulle vänja sig vid olika föremål så att den inte skulle bli rädd,och som du sa flytta framdelen,flytta bakdelen,backa,gå frammåt m.m.
Jag tyckte inte detta kändes helt rätt,det kändes mer som om det var människan som lärde hästen,och inte hästen som lärde människan som det borde vara.
Men så gick jag till bibblan och fick tag på boken dansa med hästar,och oj vilken skillnad! Där berättade han hur man fick hästen att acceptera människan,inte en massa föremål. Och han lär efter vad han har lärt sig av hästarna,han lär en att bli en flockledare.

Men jag tycker inte heller om sådana som vill att hästen ska lyda minsta lilla vink,och om hästen inte lyder så får de smaka! Det känns nästan som om jag känner det hästen känner ibland,t. ex igår var jag med min kompis hos hennes häst,och longerade,detta efter att jag läst dansa med hästar. Hästen skulle kuta frammåt med halsförlängare så den nästan stupade,och när den tog något glädjeskutt i galoppen så ryckte min kompis i linan och röt och ryckte igen. Samma när hon skulle sakta av så drog hon i linan,men det hjälpte ju inte så värst eftersom hästen bara gick in då. Och så blev hon arg heela tiden,och jag är inte en sån som säger till eller tillrättarvisar,det är jag för blyg för. Och hela den tiden så lixom stog jag där och vände och vred på mig med ett djupt veck i pappan och knäpptyst.
Sen när vi t. ex bytte varv så stannade vi och gick fram till henne och då började jag helt plötsligt sjunga igen,och blev mitt vanliga jag igen!

Så jag håller både med dig och inte med dig,men alla har sin åsikt!:)
 
Sv: Ledarskap/NH/what ever

Jag skrev just ett långt blogginlägg om detta med NH och att jag anser att det gått till överdrift. Tyvärr formulerade jag mig nog inte lika bra som du men det är/var samma sak jag ville få fram.

Klart att om det fungerar i vardagen så behöver man inte älta. Man är inte bättre ägare om man tjatar ihjäl de stackars djuren. Jag försöker själv hitta en balans mellan ledarskapet (som måste finnas trots allt) och kompiskap. För både jga och hästen vill ju att det ska vara roligt att vara ihop med varandra och umgås.

Sedan är dte klart att man tex inte kastar sig ut i värsta trafiken utan att man övar med mindre trafik först. Vet man att man bor så till så det ofta är läskiga saker som tex kommer flygande så är det bra att öva hemma också.

Och ja faktiskt i vissa lägen måste nog hästen underkasta sig vår vilja även om den inte vill. Men jag hoppas att de flesta håller sitt Nharbete på ett sunt plan så att man/de inte ältar när det fungerar.
 
Sv: Ledarskap/NH/what ever

Det påminner när jag började på en kurs med en så redan superlydig hund- traggel är inget för mig eller för hunden för den delen.

vi tränade på allt.1,2 o elit.
när hon hade lagt sig i Rutan o jag ropade -Hit- så kom hon men vände tillbaka o tog med sig en kon:rofl:

mkt beröm fick hon. Kul ska de ha oxå:banana:
Slutade där för att folk inte kunde ha sina hundar lösa i pausen- bara lydnad på inhängnat område:mad:

För mig var det vardagslydnad som var av essens o den funkade fint.
 
Sv: Ledarskap/NH/what ever

Det är inte er jag kritiserar heller, som använder NH på ett "bra" sätt. Utan det är just dessa extrema fall, som man ofta läser om, som jag blir lessen över.
Visst, jag sätter fast min häst och han har ingen utväg, men så länge han står stilla och inte protesterar mot att sitta fast så har han ju funnit sig i situationen?
Vad jag menade med det exemplet var att jag inte känner för att bråka med honom, dvs korrigera HELA tiden för att få honom att stå helt still.

Vill han inte leka med mig, springa runt mig, hoppa från sida till sida osv. behöver han inte det. Vi bjuder varandra på lek och vill den andra inte, hittar vi helt enkelt på något annat. Det måste vara ömsesidigt. Jag skulle aldrig i hela mitt liv tvinga min häst på något han inte förstår. Han måste se en anledning till att göra det jag ber om.

Det är här jag tycker många brister. Om hästen inte gör som man ber den om, ex springer runt runt utan istället drar iväg på eget håll så frågar man på buke hur man ska få hästen att lyssna?? Om man sen får hästen att springa runt en, för att annars får den en massa korrigeringar/tryck etc då tycker inte jag det var av fri vilja.



Hur ska annars ledarhästen hävda sin rätt i flocken? Är dom ranglägre hela tiden där och testar, klart som tusan han måste visa vem som är ledaren. Och det finns inget naturligare sätt att visa sig ranghög än att flytta på andra. Men sedan handlar det naturligsvis om vad för typ av häst man har. Vissa hästar tvivlar på ens ledarskap en gång i minuten, andra har fattat det en gång och sedan är det det som gäller, inget snack.

alldeles rätt, precis som jag skrivit. Jag kanske är otydlig. Men i en vild flock så tror jag inte att ledarstoet går å backar å flyttar på de underordnade hästarna utan anledning? Hon gör det om någon försöker opponera sig eller inte lyssna på henne.
Men det finner jag många trådar om här.Dvs. folk som flyttar på hästarna i tid och otid UTAN SYFTE. Bara för att man "ska".

exempel
"Han stryker öronen bakåt när jag ber honom backa"
Varför ber du honom backa??
då får man ofta inget svar. "Vi leker" eller "han ska göra det för att jag ber honom om det"

Sånt tål jag inte ;)

NH ska användas i ett syfte . För att lösa ett problem, eller för att få en häst som accepterar en som ledare. Men när man ÄR ledare och hästen inte visar några tendenser att ta över ledarskapet - då bör man inte hålla på att flytta den hela tiden anser jag. Dvs man gör sig själv till tyrann.


Jag hade en problemhäst en gång, som helt hade tagit över ledarskapet över människorna. Han var en "skarp" häst eller vad man nu ska kalla dem. Helt enkeltdominant! och osäker såklart eftersom han fick styra som han ville å ändå fick en massa skrik å slag :(

Andra hästar jag haft har det räckt med några pass i repgrimma och en del flytt-övningar för att få dem med på banan. Honom fick jag jobba VARJE dag i ca 30 min innan jag ens tog in honom i stallet. Men efter några veckor så hälsade han glatt i boxen (högg hejvilt innan) ägarinnan grät när hon tog ut honom i hagen eftersom han nu gick "snällt" bakom henne istället för att meja ned henne.
Men då fick det räcka! inte fortsatte jag att flytta runt honom å bossa. Resultatet var nått. Fine. Låt hästen sen vara tills nästa situation dyker upp. Ex om han då en dag får för sig att dra i grimman, DÅ kör man lite övningar igen.
 
Sv: Ledarskap/NH/what ever

Låt hästen sen vara tills nästa situation dyker upp. Ex om han då en dag får för sig att dra i grimman, DÅ kör man lite övningar igen.
:bow:
Man tar eventuella!!! problem om de dyker upp.
alla hästar gör inte eller reagerar lika.
 
Sv: Ledarskap/NH/what ever

Javisst är det så! Du har alldeles rätt! Faktum är att en av dem som verkligen kan få fart på argbiggorna här på Buke ,Pat Parelli pratar om seven games purgatory :devil:
som är vad hästen hamnar i om man fortsätter att träna när hästen den facto redan kan. Själv lärde jag mej av min egen märr, hon hittade helt enkelt på sätt att paja alla öveningarna genom att be om nåd;-) SÅ nu skiter vi i tränandet och istället idkar vi det;-)

Å andra sian ser jag inte riktigt skillnaden på att ha en carrotstick i näven och tvinga hästen att cirkla runt dej och att ha en longerpisk och göra det samma;-) SÅ egentligen gäller väl kanske det här ALL träning??!! Håll inte på och träna på det som hästen redan kan ha kul i stället...
Och framförallt träna inte skit, det enda det producerar är mer skit s a s

Däremot vill jag påstå att båda mina hästar tycker det är rätt roligt att lösa problem av olika slag, både att sparka boll och stå på pallar och göra sådant som hästar av naturen hellre undviker än lär sig klara av, dessutom får de självförtroende och deras nyfikenhet stärks eftersom jag uppmuntrar utforskning och mod.

Det är väl alltid väldigt svårt att hålla balansen mellan att FÅ någon att göra något och att BE någon göra något och att sedan acceptera ett NIX PIX inte i dag är inte så himla lätt...;-)
 
Sv: Ledarskap/NH/what ever

Jag håller helt med dig. NH i lagom mått är absolut bra. Har man en dominant häst så absolut får man traggla tills den fattar. Men precis som du så reagerar jag mot det överdrivna.

Ex: Hästen får knappt byta ben att vila på när den står i stallgången för då blir den korrigerad. Här förstår jag inte vitsen.

Eller hästar som alltid måste backa 3 steg innan den får gå ur hagen även om det finns utrymme för ägaren att ta ut hästen ur hagen utan att backa dessa steg.

Jag tillhör varianten av människor som gärna sitter i hagen och studerar flocken. Har aldrig sett ett ledarsto gå från och tvinga en annan häst backa eller flytta sig utan anledning. Vilket de fanatiska NH personerna gör tycker jag.
 
Sv: Ledarskap/NH/what ever

ok om ni tycker att man inte ska träna det hästen redan kan så undrar jag hur ni gör när ni rider t.e.x dressyrpass ?:confused:
 
Sv: Ledarskap/NH/what ever

Förhoppningsvis undviker man att traggla in absurdum när man rider dressyr. Det fungerar ju inte det heller.

/V
 
Sv: Ledarskap/NH/what ever

Jag tränar inte ledarskap med hästen, det gör hon med mig istället. Jag leker rätt mycket med henne och hon utmanar mig gärna också. Hon får ta för sig, inget är förbjudet här för det går aldrig till överdrift trots att det kan gå ganska vilt till. Strukna öron behöver inte alls betyda att hästen är förbannad, här är det bara ett spel för gallerierna liksom när hon "kosparkar" mig och jag "nyper" henne. Vi tar aldrig hårt i varann utan är försiktiga med varann och för tillfället tränar vi på att morra eller tjuta åt varann.:D

Hon börjar också bli fena på att valla mig och DÅ ligger öronen på halsen.:rofl:
 
Sv: Ledarskap/NH/what ever

ja inte sitter då jag å tragglar galoppfattningar om hästen redan gör klockrena fattningar???
 
Sv: Ledarskap/NH/what ever

precis! och så blir folk förbannade/lessna när hästen protesterar! jag skulle oxå protestera om någon hela tiden skulle hävda sitt ledarskap över mig.

tänk om min chef skulle komma å bossa runt med mig flera gånger om dagen? snacka om att man skulle tappa självförtroende och självkänsla.

Till Ride ON
Jag vet inte om jag anser att kosparkar och vallning tillhör ett normalt förhållande mellan häst och sin ledare.... finns nog ingen underordnad häst i det vilda som kosparkar sin ledare eller vallar denna... men ni får ju göra precis som ni vill!
 
Sv: Ledarskap/NH/what ever

ok om ni tycker att man inte ska träna det hästen redan kan så undrar jag hur ni gör när ni rider t.e.x dressyrpass ?:confused:

Klart att man tränar det hästen redan kan när man rider dressyr elelr hoppar osv. Men som någon skrev om hsäten kan galoppombyte inte tränar du det överdrivet mycket? Då gör du bara en koll ibland att den fortfarande sitter. Men när du ska lära hästen något nytt så övar man ju det mycket mer i början för att det ska fastna eller hur?
 
Sv: Ledarskap/NH/what ever

precis! och så blir folk förbannade/lessna när hästen protesterar! jag skulle oxå protestera om någon hela tiden skulle hävda sitt ledarskap över mig.

tänk om min chef skulle komma å bossa runt med mig flera gånger om dagen? snacka om att man skulle tappa självförtroende och självkänsla. Ja speciellt när chefen kommer in och bestämmer vart du ska lägga papper och vart dina pennor ska vara. Och sedan får du en rejäl utskällning för att du råkade lägga pennan på höger sida istället för vänster. Inget roligt liv.

Till Ride ON
Jag vet inte om jag anser att kosparkar och vallning tillhör ett normalt förhållande mellan häst och sin ledare.... finns nog ingen underordnad häst i det vilda som kosparkar sin ledare eller vallar denna... men ni får ju göra precis som ni vill!

Ride On har ett något speciellt förhållande till sin häst har jag förstått. Kosparkar undanber jag mig gärna också faktiskt.
 
Sv: Ledarskap/NH/what ever

Intressant inlägg och kloka tankar tycker jag!

Klart man ska kunna hantera sin häst i vardagen och i alla andra möjliga sammanhang. Det är mycket viktigt och jag tror Nh verkligen har tillfört något för att framhålla att man faktiskt också behöver träna på att hantera hästen - inte bara att rida den. Och att man kan göra detta med metoder som inte innehåller våld. Toppen!

Däremot finns ingen forskning som tyder på att hästen faktiskt skulle uppfatta människan som en ledarhäst eller någon i flocken - vilket gör att såväl retorik som tolkning av hästens beteende tyvärr blir lite tokiga. Och - jag tror att man krånglar till det för sig genom att hävda att hästen "inte accepterar människan som sin ledare", "inte känner förtroende" etc, när det helt enkelt handlar om att man själv eller tidigare ägare helt enkelt är för dålig (-a) på att lära hästen vad man vill att den ska göra. Hästen förstår inte vad som förväntas av den, vilket resulterar i stress och icke önskvärda beteenden.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 577
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 803
Träning Det här med frivillighet i träning är ett intressant ämne om än knivigt! :D Till viss del tror jag ändå det inte går att komma ifrån...
Svar
3
· Visningar
813
Senast: skiesabove
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
987
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hundlucka
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp