Bukefalos 28 år!

Ledarskap/NH/what ever

Sv: Ledarskap/NH/what ever

Eftersom jag tar emot hästar för utbildning och korrigering är det inte bara mina egna, nej.


Felplacerad hov= de som uppfatat NH felaktigt och ska vara på och korrigera hästen hela tiden.
Dvs ursprungsinlägget.
 
Sv: Ledarskap/NH/what ever

Ja men du kan ju omöjligt bli ledarfiguren i deras ögon så snabbt?
Sånt tar tid, men jag kan ha fattat det fel..
Hästarna lyder ju då för att de måste, och inte för att de vill.
Du har satt dig själv som ledare och tvingat hästarna att lyda?

Inget fel med det, men det är inte så jag tänker.

Hade du hamnat i en allvarlig situation så är det väl större chans att det går bra med en "vald" ledare än en "självvald" ledare då det i mina ögon är två typer av förtroende du får från hästen?

(inget menat mot dig nu, luftar bara tankar!)

Och varför skulle jag vara en av dom? :confused: du fick det att låta som det var mig du menade,
därför jag reagerade.
 
Sv: Ledarskap/NH/what ever

Varför då? Varför är det bättre att använda vårt språk och diverse redskap och förvänta oss att hästen ska förstå än att använda deras?

*suck* återigen - jag tycker det är BRA med NH så länge det finns en SYFTE!! Om man vill lösgöra bogar, träna sidförande DÅ är det bra!! MEN MÅNGA flyttar sina hästar, korrigerar dem i tid och otid och använder NH för att utnyttja hästarna.
Man backar dem bara för att "Man gör så för att visa sitt ledarskap" NH handlar inte längre om kommunitkation (har jag tjatat om i många inlägg nu) utan idag handlar det "tydligen" om LEDARSKAP. Att man KAN BESTÄMMA över hästen. Och det resulterar i att man, som okunnig, domderar sina hästar och sen hävdar att man är naturlig för i naturen så flyttar hästarna på varandra.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ledarskap/NH/what ever

Precis!! Du skriver som jag tänker axel!
 
Sv: Ledarskap/NH/what ever

Ingen fara! :bow:

Håller med om det du skriver annars, det är mycket som har gått till överdrift, och det viktigaste man kan göra är att vara öppen och plocka ut det som passar just min häst!
 
Sv: Ledarskap/NH/what ever

Ja men du kan ju omöjligt bli ledarfiguren i deras ögon så snabbt?
Sånt tar tid, men jag kan ha fattat det fel..
Hästarna lyder ju då för att de måste, och inte för att de vill.
Du har satt dig själv som ledare och tvingat hästarna att lyda?

Inget fel med det, men det är inte så jag tänker.

Hade du hamnat i en allvarlig situation så är det väl större chans att det går bra med en "vald" ledare än en "självvald" ledare då det i mina ögon är två typer av förtroende du får från hästen?

(inget menat mot dig nu, luftar bara tankar!)

Och varför skulle jag vara en av dom? :confused: du fick det att låta som det var mig du menade,
därför jag reagerade.
Hästarna fattar blixtsnabbt om människan är en god ledare. Därför kan hästen bli som ett lamm- bara skifte av människa.

Det är ännu lättare för en häst som en gång har haft god kontakt med ngn o egentligen är väluppfostrad. den kanske bara har hamnat hos en som den inte trivts hos däremellan. din egen har nog haft det så- en gång- som ung.
 
Sv: Ledarskap/NH/what ever

där kan jag oxå hålla med *skratt* av egen erfarenhet!
 
Sv: Ledarskap/NH/what ever

Eftersom jag tar emot hästar för utbildning och korrigering är det inte bara mina egna, nej.


Felplacerad hov= de som uppfatat NH felaktigt och ska vara på och korrigera hästen hela tiden.
Dvs ursprungsinlägget.

jag brysr mig inte om min häst tar några steg när jag rycktar och dyl. och jag tränar NH! min häst är lycklig med att vvi började med nh,iom att hon är glad.
 
Sv: Ledarskap/NH/what ever

Det handlar om vilken energi man förmedlar.
Har man pondus så har man:cool:
 
Sv: Ledarskap/NH/what ever

Men jag uppfattar inte dig som NH-frälst, utan hästfrälst:bow:

Du umgås ju hur mkt som helst med din o har kul med henne.
 
Sv: Ledarskap/NH/what ever

Ja men du kan ju omöjligt bli ledarfiguren i deras ögon så snabbt?
Sånt tar tid, men jag kan ha fattat det fel..
Hästarna lyder ju då för att de måste, och inte för att de vill.
Du har satt dig själv som ledare och tvingat hästarna att lyda?

Inget fel med det, men det är inte så jag tänker.

Hade du hamnat i en allvarlig situation så är det väl större chans att det går bra med en "vald" ledare än en "självvald" ledare då det i mina ögon är två typer av förtroende du får från hästen?

(inget menat mot dig nu, luftar bara tankar!)

Och varför skulle jag vara en av dom? :confused: du fick det att låta som det var mig du menade,
därför jag reagerade.

En häst vet inom en kort stund hur läget är dvs vilken rang du har. Sedan får man förstås addera till tidigare erfarenheter hos hästen i hur den uppför sig. Har du en hög rang från början så är det inget som du behöver jobba upp hos hästen och som den successivt ska börja acceptera/välja under en tidsperiod. Däremot så om du har problem från början så behöver du kanske jobba på det. En chef är alltid en chef och ingenting annat som först måste bli valt. Hästar idkar inte demokrati. ;)

/V
 
Sv: Ledarskap/NH/what ever

Ja men du kan ju omöjligt bli ledarfiguren i deras ögon så snabbt?
Sånt tar tid, men jag kan ha fattat det fel..
Hästarna lyder ju då för att de måste, och inte för att de vill.
Du har satt dig själv som ledare och tvingat hästarna att lyda?

Inget fel med det, men det är inte så jag tänker.

Hade du hamnat i en allvarlig situation så är det väl större chans att det går bra med en "vald" ledare än en "självvald" ledare då det i mina ögon är två typer av förtroende du får från hästen?

(inget menat mot dig nu, luftar bara tankar!)

Och varför skulle jag vara en av dom? :confused: du fick det att låta som det var mig du menade,
därför jag reagerade.


Nej, jag brukar mycket sällan behöva tvinga en häst att lyda.
Vissa extremfall finns. tex så tolerar jag inte att bli sparkad eller biten....

Kan ta i stort sett vilken häst som helst i grimskaftet "kom så går vi" och de lyssnar direkt.

Det övriga var inte direkt riktat till dig.
Mest en förklaring.
 
Sv: Ledarskap/NH/what ever

Men jag uppfattar inte dig som NH-frälst, utan hästfrälst:bow:

Du umgås ju hur mkt som helst med din o har kul med henne.

okej ;) jo precis.men nh är en livsstil lixom,allt jag gör med min häst är lixom nh,om ni förstår ;)
 
Sv: Ledarskap/NH/what ever

Okej, det kommer komma ett väldigt kort och ointressant svar fårn mig nu då, men iaf.

Håller med, det blir lite mycket. Jag kör med "frihet under ansvar" med min ponny :p Han får vara lös i trädgården, stå hur han vill i stallgången osv bara han inte är respektlös mot mig eller elak. Då rättar jag honom. Än så länge funkar det, han tycker det är väldigt kul att få göra saker själv, utan att jag är med och står brevid honom och rättar, håller i honom och korrigerar. Och han vet att gör han något han inte ska får han inte fortsätta med det. För liksom, om tar tar lös i trädgården som exemple, han skulle ju kunna springa all världens väg men han håller sig runt mig och betar :D

Sen får han bestämma rätt mycket också, alltså t.ex vilken väg han vill ta när vi ska rida ut osv. Jag menar inte att han får dra iväg hur som helst, men jag "frågar" honom vilken väg han vill ta om jag inte har någon speciellt planerat :p
 
Sv: Ledarskap/NH/what ever

Hästarna fattar blixtsnabbt om människan är en god ledare. Därför kan hästen bli som ett lamm- bara skifte av människa.

Det är ännu lättare för en häst som en gång har haft god kontakt med ngn o egentligen är väluppfostrad. den kanske bara har hamnat hos en som den inte trivts hos däremellan. din egen har nog haft det så- en gång- som ung.

Jaa det håller jag med om!
Utstrålar man rätt energi och pondus är det ingen som går över dig.
Men får man automatiskt tillit då?
Från första gången man leder dom?

Jag vill tro att det tar tid!
Men sen har jag mest jobbat med hästar som har haft det väldigt svårt för människor osv så jag har nog inte rätt erfarenhet. :o
 
Sv: Ledarskap/NH/what ever

Jaa det är så det ska vara!

Men som jag skrev ovanför,
tilliten?
Den djupa kontakten som hästen själv bjuder till?
 
Sv: Ledarskap/NH/what ever

den djupa tilliten måste man självklart FÖRTJÄNA och inte Ta. Men jag tror inte man kommer dit genom att träna en massa övningar. (inte för att du kanske menade så, men åter till det extrema att många verkar tro att bara för att hästen gör som man säger så visar den tillit)

Tillit får man om man har tur, genom att vara ärlig, lugn och stabil som ledare. man visar i alla situationer att hästen kan lita på en, vad som än händer!
 
Sv: Ledarskap/NH/what ever

Precis!

Och sen tror jag på att övningarna visst kan hjälpa!
Men det är människan de hjälper.
De lär en att förstå (för dem som inte har det i sig) hur hästen beter sig och reagerar i situationer. "Vi" blir känsligare för hästens signaler och hjälper en att bli säkrare (vilket även hjälper ute och i ridningen).
Och när människan har lärt sig övningarna (som hästen egentligen redan kan) så blir hästen tryggare och litar på människan mer.
Dåligt förklarat, men det ena föder det andra!
 
Sv: Ledarskap/NH/what ever

Jag tycker att det är upp till människan att bevisa att den står pall i alla situationer- inte tvärtom.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 702
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 607
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 819
Träning Det här med frivillighet i träning är ett intressant ämne om än knivigt! :D Till viss del tror jag ändå det inte går att komma ifrån...
Svar
3
· Visningar
821
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp