Bukefalos 28 år!

Ledarskap/NH/what ever

Sv: Ledarskap/NH/what ever

Är det inte så att sen du började med NH så har du även tillbringat mer tid med din häst?
Nu hade du ngt konkret att jobba med, men jag är ganska säker på att du hade nått samma mål bara genom att ta dig den tiden.
 
Sv: Ledarskap/NH/what ever

Ja självklart!

Men jag håller fortfarande inte med..
Men som sagt så har jag nog inte rätt erfarenhet.
 
Sv: Ledarskap/NH/what ever

Jaa det håller jag med om!
Utstrålar man rätt energi och pondus är det ingen som går över dig.
Men får man automatiskt tillit då?
Från första gången man leder dom?

Jag vill tro att det tar tid!
Men sen har jag mest jobbat med hästar som har haft det väldigt svårt för människor osv så jag har nog inte rätt erfarenhet. :o
En ung häst som är välhanterad från början blir det sällan strul med.

Hästen känner ju på en gång! Men om du börjar att beté dig dumt eller inkonsekvent- så tar de avstånd- precis som en flock skulle bli orolig om ledarstoet blir sinnesförvirrad:grin: då tar ngn annan dess plats- gärna ngn äldre dotter- som har haft en god moder.

De gör sällan upp om den positionen utan det är bara självklart vem som tar på sig rollen- ingen vekling där inte:bow:
 
Sv: Ledarskap/NH/what ever

Ja självklart!

Men jag håller fortfarande inte med..
Men som sagt så har jag nog inte rätt erfarenhet.
Nej för att du måste bevisa 140 ggr att du inte sviker henne. Hon vet ju hur illa det kan vara.
Såren måste få läka.
förresten.
Hur lång tid tyckte du att det tog?
Tror att det går ganska fort iom att de känner:love:Om det dessutom är det ett sto- så blir man vänner för livet.
 
Senast ändrad:
Sv: Ledarskap/NH/what ever

Aha tack för uppklarningen! :bow:

Förstår hur och vad du menar! :laugh:
 
Sv: Ledarskap/NH/what ever

precis, om det är vi som ska visa oss som stabila ledare så är det vi som ska bevisa något för hästen.

Men man ska bli känslig för hästars signaler så kan man hellre sätta sig i hagen och titta på flocken - DÅ ser man NATURLIGA signaler. (eller knappt ens då eftersom de är inhägnade och kastrerade)
 
Sv: Ledarskap/NH/what ever

Ja jag håller också med om det,
men fortfarande finns det folk som inte förstår!

Och det är dom som får en "upplysning" och många av dom som ger NH dåligt rykte osv..
 
Sv: Ledarskap/NH/what ever

Avelsflockar brukar vara mer sanna.

titta på föl som hälsar på äldre. De verkligen visar- Jag är liten o snäll. Var snäll med mig. En vettig häst vet vad det betyder.

Visst finns det surmärrar som kör bort dem. Vill vi vara såna:crazy:

Det kan bli fel när unghästar går för sig själva- de som har haft en dålig mamma möter inget motstånd.
Har sett 1-3årshingstar i flock där de äldre tar hand om de små o de äldre som börjar bli bråkiga har tagits bort från flocken.
 
Sv: Ledarskap/NH/what ever

Jaa det är så det ska vara!

Men som jag skrev ovanför,
tilliten?
Den djupa kontakten som hästen själv bjuder till?

Kan inte förklara det på ett bra sätt.
det är mer som att jag litar på hästarna och de litar på mig.
Oavsett om vi bara har träffats i fem minuter.
Min största tillgång är nog att jag kan läsa av en häst blixtsnabbt. hur det n känner sig, om något gör ont osv..Men där har nog årtas träning gjort sitt till.
Träning=daglig kontakt i många år med många olika individer.
 
Sv: Ledarskap/NH/what ever

Är det inte så att sen du började med NH så har du även tillbringat mer tid med din häst?
Nu hade du ngt konkret att jobba med, men jag är ganska säker på att du hade nått samma mål bara genom att ta dig den tiden.

Jo,på sättovis:)men har altid tillbringat mkt tid med henne!
 
Sv: Ledarskap/NH/what ever

vem kan säga vad som är rätt och fel inom nh då,tycker att de flesta nhtränare gör på olika sätt,men så länge både hästen och människan mår bra och förstår varandra så är är väl allt som det ska
 
Sv: Ledarskap/NH/what ever

Att flytta för mycket är att tjata. Att göra detsamma under ett dressyrpass är oxå att tjata. Att tjata är att mucka gräl. Det är ingen god hästhantering. Sådana människor hade VERKLIGEN behövt lära sig hästvett och sådant lärs visst ut på NH-kurser. I bästa fall. Även om jag anser att hästvett borde vara kopplat till normalt vett och hästkunskap. Dessvärre råder det ju brist på både hästkunskap och normalt vett - se bara på de flesta barnfamiljer :crazy:

Bra NH är :bow: Och jag vet faktiskt inte om dessa människor som använder sin (felaktiga) "NH-kunskap" ens skulle kunna ta till sig bra NH. Har man vett i sig så har man.


Ja, jag är lite besviken på människan i denna fråga.
 
Sv: Ledarskap/NH/what ever

Ang det här med lite utrustning osv så kan jag ärligt säga att det är något jag faktiskt tränar med min häst. Jag ser det som en säkerhetsgrej att han lyssnar på små signaler och inte är beroende av div utrustning för att kontrolleras. Och jag är lat, orka hämta grimman varje gång etc :o

Han kräver väldigt mycket koncentration och fokus av mig, annars skiter han helt enkelt i det. Han går sin väg i stallgången, han följer mig inte, han flyttar sig inte. Men är jag "med" så är han "med" och vi är ett team. Jag ser mig inte som ledaren på något sätt, det tankesättet passar mig inte alls. Han ska ha respekt för mig och jag för honom, ur det byggs förtroende, tillit och senare leklust (iaf för mig fegis som inte ens vågade leka själv i hagen som yngre). Men det är fortfarande "inlärda" grejer. Jag kan inget om hästspråk (mer än "normalt" iaf), jag har bara lärt mig hur de reagerar på mina signaler och vad som fungerar bra. Simply as that. Varför krångla?

Många problem(lösningar) blir så himla uppförstorade tycker jag. Som ex lastning. Eller att be hästen gå över en bäck.
 
Senast ändrad:
Sv: Ledarskap/NH/what ever

Anledningen till att jag är skeptisk till att leka med hästen- är för att när jag var ca 16 hade jag hand om en stor 170 cm riktigt elak/ missförstådd ridskolehäst.

Den sparkade med alla 4 o högg. Hua vad rädd jag var i början när han testade mig. Den blev sen min vän, men bara min. Kunde göra vad som helst med den.
Lärde den att springa efter mig i hagen:crazy:. Andra barn på ridskolan visste om hur han var o blev givetvis rädda när han kom- om än bara i skritt. De började då att fäkta med armarna o då anföll han o bet dem i huvudet:eek:

Den hade enligt ridskolechefen blivit trakasserad som ung.

Fick mig en tankeställare av detta- för livet.
 
Sv: Ledarskap/NH/what ever

Det problemet (att hästen följer för väl och människan blir rädd) kan man få med vilket följsam häst som helst. Mitt ex som var extremt kass på djur öht fick leda min dåvarande tävlingsponny, hon var bara hanterad helt normalt men väldigt följsam. Han tyckte det var läskigt när hon gick efter honom, ledde som vanligt i grimskaft men han tog så stor avstånd att hon föll in bakom ist för bredvid, helt naturlig då hon försökte vara honom till lags när han höll i grimskaftet men han backade undan hela tiden. Det ledde till att han började springa och så även hon såklart, den som höll i snöret sprang ju. Tills puckot löd mig och stannde, då stannade hon på avstånd, precis som jag sagt åt honom hela tiden.

Men hon var tränad följsam i normal hantering, med snöre, uppbindning osv. Jag ägnade mig heller inte åt att promenera med henne osv (inte i det läget, det kom under senare år), hon var min tävlingponny och våra problem lösets på ryggen, för tränare. Men hon var en bulldozer när hon kom, det funkade inte.

Min nuvarande kan springa bakom, det är hur lätt som helst att leda en häst bakom sig, men där går han bara när jag är lat och han är pigg och vi är ute och springer. Dvs när jag inte orkar hålla tillräckligt med fokus på honom om han vill smyga i från mig. Så när jag leder hästar bakom mig tyder det enbart på brist i engagemang (vilket jag mycket sällan har när jag umgås med hästar men jag har inte världens toppkondis alltid så ibland får det faktiskt styrka på foten där).

Däremot ser jag en stor säkerhetsgrej i att han är så uppmärksam på mig hela tiden, och i alla lägen är väldigt lättmanövrerad. Blir han rädd när vi är ute o springer ex så räcker det i 99 fall av 100 (dvs har alltid räckt hittills men jag är inte hundra) att använda sig av sin egen position, sin röst och sin arm/hand att peka med/flytta. Man behöver inte ta PÅ honom eller ta I honom (där jag har ett snöre runt halsen enbart, grimma sitter så jäkla illa och han följer bättre med kroppen om man inte styr huvudet, faktiskt). Och när han är flaxig och vill springa iväg från min sida på väg hem (detta läget jag sätter honm bakom mig om jag inte orkar hålla ordning när han fått upp flåset och jag är trött) så kan jag behöva ta i honom, i snöret runt halsen och han reagerar bättre än många av de hästar som lastas ur i träns på min träningsanläggning, tyvärr =/ Dvs han sätter sig på bakbenen och står still. Men då har vi tålmodigt i snart 2 år (sedan han kom som 2,5 år) tränat på att inte hamna i "dragläge" så det liksom verkar inte finnas i hans tankebanor att lägga sig emot hjälpen. Och jag är såpass tydlig att jag är i princip 100 på att få svar (här har han ju redan ignorerat mina vanliga signaler och då är inte jag den som ber honom bli ignorat genom att inte tydligt visa hur jag vill ha det). Eller jag är 100 men man ska aldrig säga aldrig.

Men jag plockar alltså bort mer och mer utrustning efterhand för att träna MIG. Då måste jag vara tillräckligt tydligt och ha tillräckligt mycket fokus på min häst för att få hans uppmärksamhet. Att inte snöre är där och tar stopp när han glider iväg utan att det är jag som faktiskt fångar/behåller hans uppmärksamhet. Det i sig ser jag inte som något "bra", egentligen är jag emot för lite utrustning men ändå använder jag mig av det för att ställa ultimatum på mig själv, för jag vet att jag använder snöret som livlina om den finns där. Men jag släpper ju inte bara min häst lös och hoppas på det bästa. Så som alla tror som säger att min häst är så "snäll".

Fö, jag praktiserar ingen som helst NH (vart på två kurser och den ena tränaren gillade jag väldigt mycket :)), gör inga trick, tränar aldrig specifikt hantering på marken, satsar på en tävlingskarriär för unghästen som visas på div unghästtester, rids med bett osv. Jag ser detta som en ren grundhantering. Att stå lös och naken på gårdplanen när man tvättar sommartid ex.



Men jag förstår helt klart din punkt! Det är bla därför jag inte ser någon poäng i att lära konstiga trick. Allt som inte har fäste i vardagen ser jag som trick även om jag förstår att min häst som även lös gör en volt tillbaka till mig vid grinden skulle kunna vålla förvirring om någon annan släppte honom lös ut genom hagen och han inte gick rakt fram. Men det är ju bara till det bättre. Går jag rakt ut/har snöre så följer han mig utan knussel, men stannar jag och ständer ska han inte gå i från mig utan vända tillbka o vänta på matte.
 
Senast ändrad:
Sv: Ledarskap/NH/what ever

Aktuellt i forumet finns tråden "Horsemanship övningar!" som för mig är ett typexempel på vad jag menar med personer som säger sig "träna NH", men som inte vet vad Natural Horsemanship innebär.
Man vill ha tips på olika "arbetsteknik" som folk inom Natural Horsemanship tagit fram via sina studier och erfarenhet, och fort ska det gå...
Så får man den här vägen (eller via litteratur, video, clinics etc) beskrivet 2-3 st moment som man tragglar och överdriver och visar upp för kompisar m fl och vips har vi fått den där personen som vissa håller fram som bevis för att Natural Horsemanship är det sämsta som hänt hästhållningen.

Trist är det i o f s att många börjar från fel håll i sitt sökande efter det man saknar. Bakgrund till olika övningar, vad man gör, varför och vart man syftar, dvs helheten, har man varken känsla för eller insikt i.
Men OK, vi ska vara glada att man upptäcker alternativ till "det gamla vanliga" och med lite tur upptäcker man också att det finns mycket mer än några övningar att hämta Natural Horsemanship-vägen. :)

LIA
 
Sv: Ledarskap/NH/what ever

*kl*

Hittade på en kort sammanfattning på vad jag själv tycker är NH, dvs kommunikation....


Inget ledarsto/hingst ger sina flockmedlemmar några val på VAD de ska göra, bara val om HUR de ska göra. "Följ med mig frivilligt när jag går eller så biter jag dig"

Hästens valmöjligheter är HUR den svarar på dina hjälper.
Du börjar ge hästen mjuk säteshjälp, om han inte lyssnar så lägger du till skänkel å lyssnar han inte då så "rappar" du till honom med spö.
Då får hästen valmöjligheter ändå! Han kan VÄLJA att lyssna redan från början på din mjuka säteshjälp eller så struntar han i allting och får ett rapp i baken istället.
Då får man en lyhörd och aktiv häst! De flesta hästar är bekväma så alla jag ridit reagerar tillslut nästan bara på tanken att gå fram fast än de varit skänkeldöva från början och stumma i munnen. Men det gäller att vara 110% konsekvent och vara ytterst noga med att när hästen svarar på kommandot så måste kommandot upphöra.

Och som **** oxå jobbar. (lägger ett tryck i grimman när hon ber den går fram och in i transporten) Där väljer ju hästen själv om den tänker gå in i transporten och slippa det jobbiga trycket i grimman eller om den tänker stå kvar å få det ännu jobbigare!
Återigen, när hästen tar ett steg fram så måste trycket lätta DIREKT för att den ska förstå vad vi vill. Låt den vila en liten stund och lägg sen tryck på den igen och en MASSA beröm när den väl står på transporten.
 
Sv: Ledarskap/NH/what ever

Jag tycker nog faktiskt att kommunikation är något som står en liiiten bit ÖVER "rapp på baken" .

Rapp på baken har ingenting med NH att göra, Nh i sin prydno handlar om att lära sig själv och hästen att följa en känsla, "the feel". En antydan till lyft hand med hängande tyglar i, en ökad energi i kroppen, ett vridet huvud, eller en utsläppt andning på longervolten som hästen följer och stannar. Vill man dit ska man inte ta till spön som tredje alternativ, vill man dit ska man kasta spöt åt helskotta i träningssammanhang.

Min uppfattning är att många som håller på med NH vill bort just från den där trista "gör som jag vill annars slår jag dej"-attityden (som jag normalt förknippar med det sk "vanliga hästvettet" tyvärr). Det för många provocerande repsvängandet har med det att göra, det är ett försök att göra kroppsignalerna tydligare för hästen;-)

Nh handlar inte om att bete sig som en häst, NH handlar om att använda kunskap om hästbeteende/psykologi för att träna fram den häst man behöver/vill ha.

Slavar slår man, partners samarbetar man med.
 
Sv: Ledarskap/NH/what ever

Nu när du ändå tog upp revsvingandet, jag har aldrig förstått mig på det :o För det första är det jäkligt svårt att få till något tydligt alls för mig, som är ovan. Dessutom kan man ju inte bara "sluta" när som helst, repet svänger ju.

Den korta NH-kursen vi var på använde vi oss inte av att vifta på repet alls, tränaren tog ming hst som exempel för att "vänja" hon vid repet så tillvida att han snurrade det rätt häftigt runt om kring honom. Min häst accepterade det så fort han fattat att det inte betydde något och stod helt still. Men jag hade garanterat klantat mig och råkat slå till honom med repet, spec om han av misstag trott han skulle flytta sig samtidigt som jag bytt sida.

Vi la tryck istället (som jag uppfattade det) för att vifta med repet vid ex sidoförflyttningar.

Och vad är det för skilland att låta repet nudda hästen som att låta spöet nudda hästen?

Tell me, jag förstår inte :o
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 707
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 607
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 821
Träning Det här med frivillighet i träning är ett intressant ämne om än knivigt! :D Till viss del tror jag ändå det inte går att komma ifrån...
Svar
3
· Visningar
821
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp