Ledproblem

aiquen

Trådstartare
Har en 12-årig fjordvalack som köptes i maj i år. Innan dess har han mer eller mindre bara gått i hagen i några år och inte haft några krav på sig överhuvudtaget. Den sista tiden blev han inte ens ledd i grimma/grimskaft knappt någonting då hagarna "hängde ihop" med stallet och hästarna fick gå in och ut själva.

Idag kan det där med att gå med honom i snöre därför vara lite problematiskt. Av de fem senaste promenaderna vi har gått med honom har han slitit sig TRE gånger. :crazy: Därför har jag inte slösat på promenaderna utan tränat honom en del i hagen i sommar. Nu tycker jag att jag har börjat märka skillnad på honom också.

Jag har som regler att han ska gå en bit snett bakom mig, han får ALDRIG gå förbi mig. Dock får han gå upp jämsides med mig när jag stannar, men aldrig förbi (kanske borde jag istället se till att han ALLTID håller sig bakom mig?). Detta har han alltså den senaste tiden lyssnat väldigt bra på, jag höjer handen och stannar och han tar max ett steg till innan även han stannar. Går han förbi mig eller tar för många steg backar jag honom en bit innan vi försöker på nytt. Detta lyssnar han bra på även om vi springer.

Dock slutade ändå promenaden igår (första på hela sommaren) i att han slet sig. Han skötte sig mer eller mindre exemplariskt ända tills vi hade 100 meter kvar och han bara flög förbi mig och bästa hästkompisen framför efter att ha blivit lite uppeggad av en häst i en hage vi passerade. Även förra gången han slet sig berodde det på att vi gick förbi samma hage med samma hästar i. Han blåser upp sig och sen bara flyger han förbi. Igår slet han sig dock inte förrän vi passerat hästarna...?

Nåväl, detta fick mig iaf att inse att han kanske inte var så "lydig" som jag trott och därför krävs det nog lite mer innan jag vågar mig ut med honom igen.

Saken är dock den att jag inte riktigt är på det klara med hur jag ska få honom att förstå att det här INTE är okej att göra såhär? Hjälper det som jag har gjort nu, att backa honom om han inte stannar när jag gör det, eller kan inte hästar koppla ihop backningen med att de tog ett steg för mycket?

Det händer även, dock inte särskilt ofta, att han inte alls stannar utan bara går rätt in i mig. Likaså om jag vill få honom att gå på en volt runt mig så sneddar han går nästan över mig istället för runt mig. :crazy:

Så nu är mitt problem hur jag ska få honom att förstå att han INTE går hur nära mig som helst och att det INTE är okej att slita sig när jag leder honom!

Någon som har något tips?
 
hej

du skriver inte om du leder hästen i grimma eller träns. En erfarenhet jag fick när jag hadde en unghäst som var väldigt jobbig att leda var att alltid leda henne i träns med en longerlina som jag trädde in genom den bettringen som var närmast mej sedan över nacken som jag sedan fäste i den andra bettringen. då hon försökte slita sig så hadde jag en mycket större chans att orka hålla kvar henne samtidigt som hon vände ifrån mej med mindre risk att få henne över mej. hoppas att detta knep kan hjälpa dej något för det funkade för mej. :p
 
Det är en vanlig grimma jag leder honom i. Eftersom jag misstänker att han har problem i munnen då han krånglar något oehört vid ridning, så vill jag dock helst inte använda träns på honom. Vill nog heller inte använda rep/kedja över/under nosen på honom heller IFALL jag ändå skulle tappa honom.

Dessutom vill jag ju helst kunna leda honom i vanlig grimma i framtiden så det är nog något vi måste jobba med i vilket fall som helst.

Men tack för ditt svar!
 
du sa att du leder i vanlig grimma, köp en repgrimma om du har råd, den är ju lite skarpare än vanlig grimma men utan att det blir samma fara som om du tappar honom med tränset eller så.

sen så tror jag bara att det är att öva öva öva som gäller.
mycket ledarskap gärna mha löslongering o så... och fortsätta som du gör också!


har en fjording på delfoder som kan bli VÄLDIGT stark han med om han känner för det. har dock aldrig tappat honom, så mycket har han aldrig velat smita.. händer det något när jag leder brukar han självmant stanna innan grimskaftet/tyglarna är slut.

men jag skulle nog inte ge mig ut och leda honom i vanlig grimma, just ifall att...


några bättre tips har jag tyvärr inte.. :crazy:
 
Jo, jag har en repgrimma, dock tycker jag inte riktigt den sitter som den ska. Verkar vara svårt att hitta saker som riktigt passar på fjordingar eftersom de (iaf min valack) har kortare huvud men bredare, än de flesta "vanliga" hästar.
Kanske kan se mig om efter en annan lite bättre ändå. Tyvärr har jag dock inte råd med någon nu. :crazy:

Löslongera går inte heller. :crazy:
Annars är det något jag tänkt på. Han verkar inte fatta att han ska gå ifrån mig utan vänder helt enkelt in mot mig hela tiden. Iaf i vanlig longering med lina. Ibland händer det dock att jag får iväg honom bra, men då sneddar han bara och klampar rätt över mig sedan istället. :crazy: Det var dock ett tag sedan jag provade löslongering (ingenting kunde få honom att gå ifrån mig då), så kanske borde försöka igen..

Känns som om det är mycket vi borde rätta till mellan oss. :smirk:
 
ja tyvärr måste jag säga men när jag läste ditt inlägg så tyder det på att din kuse har tagit över kommandot och har haft det skönt i en hage i flera år och plötsigt så kommer nån som vill bestämma över honom och har börjat protestera hej vilt och vill gå sin egen väg. Med ledningen kanske det skull vara bra om ni är två personer, en på varje sida, pröva det ett tag och se om det fungerar, han kanske märker att ni är starkare om ni är två.
Tänderna och träns: snälla,ta kontakt med en hästtandläkare/ veterinär och kolla hans tänder så han inte har ont i munnen.
Det är bra och kolla upp hans tänder om du inte vet vad fd ägaren har gjort för honom, du måste ju ha träns när du skall rida honom sen.

Lycka till
 
Jo, visst är det så. Därför undrar jag lite om det finns några speciella ledövningar man kan göra och om han förstår att när jag backar honom har han tagit ett steg för mycket? Kopplar hästars hjärnor sådant?
Och hur visar jag honom att det inte är okej att gå på mig? Jag vill ju liksom inte gärna tvinga eller slå honom till lydnad, om man uttrycker det så.

Och ang hans tänder har vi givetvis kontaktat tandläkare och fått tid i oktober :)
Om det skulle vara det som är felet..
 

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 068
Senast: Badger
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 838
Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 158
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 162
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gårdar förr
  • Sommarföräldrar 2024
  • Vinterföräldrar 23/24

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp