Bukefalos 28 år!

Ledsna gäster av kaffelös värd?

Blir du en ledsen gäst om du inte bjuds på kaffe?

  • Ja. Kaffe är en gästlig rättighet.

    Röster: 45 16,6%
  • Nej, jag skulle inte sakna det om det inte bjöds.

    Röster: 160 59,0%
  • Ja, men bara om det är fika.

    Röster: 66 24,4%

  • Antal omröstningsdeltagare
    271
Oftast eller alltid blir man bjuden på kaffe vid besök oavsett slag. Och alltid efter maten frågas det om någon vill ha kaffe.


Men jag som inte dricker kaffe...
'Ehh, jag har tyvärr inget annat, vill du ha ett glas vatten?'
🙄

Precis, det har gjort att jag som tedrickare inte är så sugen på att köpa hem produkter och utrustning jag aldrig använder för att bjuda kaffedrickaren på kaffe. När jag själv bara blir bjuden på Lipton som inte borde få kallas te.

Få av mina vänner dricker kaffe så där får man gott te.
 
Jag tillhör den del av befolkningen som är lika förtjust i kaffe som i te. Dock är det kaffe som gäller på morgonen för att jag ska komma igång. Har en perculatorbryggare som gör så gott kaffe och jag köper uteslutande mörkrostat kaffe. Är jag gäst så förväntar jag mig inte kaffe av folk som inte själva är kaffedrickare utan tackar gärna ja till en kopp te eller saft.

Kommer man på spontanbesök så anser jag att det är min plikt som värdinna att bjuda på något drickbart - kaffe, te (har flera sorter goda lösteer), oboy, hemmagjord saft, sodastreamdricka/vatten eller varför inte ett glas vin :D.

Bjuds till på fika med tillbehör så går det lika bra med kaffe som te för min del. Bjuds det på scones (som jag älskar) då föredrar jag att dricka te till det.

/Lizzie
 
Det är därför Buke är en sån guldgruva! Här säger svenskarna vad de verkligen tycker, så man hinner köpa kaffe innan de kommer och hälsar på 😄 (Skämt åsido skulle jag heller aldrig visa något sånt.)
Haha. Som tidigare trogen läsare av Magdalena Ribbings etikettspalt i DN vet jag att det är en dödssynd att vara en dålig gäst, vilket man blir om man ber om något som inte serveras och/eller klagar 😁
 
Jag dricker inte kaffe och dricker te någon gång ibland. Det finns alltid ett par sorters löviktste hemma. Oftast föredrar jag kall dryck framför varm och dricker gärna vatten. Sambon dricker pulverkaffe till vardags och en speciell sorts påste när han har ont i halsen.
Vi har en kaffebryggare, som pappa gav mig när han hjälpte mig att renovera huset. Annars hade han inte överlevt. 😁 Så... Det köps kaffe till den när vi får gäster. Däremot är jag värdelös på att brygga och har lärt mig att folk har väldigt olika preferenser när det gäller styrka på kaffet, så jag ber ofta gästen om hjälp.

Jag hade en gäst en gång när jag hade vant mig vid "pappas kaffe". Den gästen bad om vatten att spä ut med, för det var tydligen alldeles för starkt. Så... Nu tänker jag att det är bättre att gästen själv får säga hur många mått/hur rågade de ska vara etc. Eller göra själv. 😁

Eftersom jag är mjölkproteinallergiker och sambon inte dricker mjölk/har det i kaffet, så KAN det hända att jag glömmer att köpa hem det. Mest för att de flesta av våra återkommande gäster dricker kaffet svart. Oftast försöker jag komma ihåg att iaf köpa en sån där liten förpackning med mjölk när jag bjudit hem gäster där jag är osäker på hur de vill ha sitt kaffe/te.

Just pga mina allergier (även allergisk mot bl a gluten), är jag väldigt van vid att "fika" innebär att jag enbart dricker ett glas vatten. Men det gör mig ingenting. Hellre det än att värden missuppfattat det hela och ansträngt sig för att fixa något som jag ändå inte kan äta. Det händer rätt ofta. 🙈
"Jag har fixat glutenfritt till dig!"
Tack, men det är tyvärr mjölk i.
"Det här är laktosfritt."
Tack, men det är proteinet jag inte tål. Etc etc.
Sånt känns mycket jobbigare att säga än att inte bjudas på något alls.
 
Efter trådar om spontanbesök och delning av lottvinster är jag redo för ännu en exkursion in i den svenska/-ish folksjälen. Jag är genuint nyfiken på era svar eftersom jag gärna vill att gäster i mitt hem ska känna sig välkomna och väl omhändertagna. Jag känner mig nöjd när jag tangerar överflöd, på ett dionysiskt sätt snarare än ett "värdinnan-får-nervsammanbrott-bakom-kylskåpsdörren"-sätt. Men jag har en potentiell blind spot: I min familj dricker man framför allt te, jag har aldrig blivit kaffedrickare, och vi har ganska sällan haft kaffe hemma, och i så fall pulverkaffe.

Så min fråga är hur ni skulle uppleva att bli bjudna på fika eller middag, men inte bli erbjudna möjligheten att dricka en kopp kaffe. Skulle ni känna att något saknades? Är det en självklarhet, eller kan en fikan/middagen vara lika bra utan? Och om kaffe krävs, vilken standard måste det då hålla?

OBS! Förutsättningen är att gästen faktiskt är välkommen och att man inte försöker skicka subtila signaler om att hen aldrig ska komma tillbaka genom att servera inget/äckligt kaffe :D
Jag serverar normalt te men har möjligheten kaffe om det efterfrågas.

Jag har köpt Presso bryggare för den möjligheten och har ett paket Pressokaffe i skåpet.
 
Jag dricker inte kaffe numera (även om jag verkligen gillar det) och har haft en period på några år då jag inte alls haft kaffe hemma utan att det orsakat några (för mig uppenbara) problem i umgänget.

Efter att en vän stannat på ett fik för att ta med kaffe inför fika hos mig, och en annan vän inför övernattning nogsamt hörde sig för om kaffets och kaffemakardonens existens eller icke-existens hos mig så skaffade jag en liten presskanna och ett gott kaffe som är i frysen.

Det är inte alls av tvång, utan för att det känns roligt för mig att kunna bjuda det som önskas (helt utan tendens till pressveck på mysbyxorna dock, sånt bra uttryck!).

Båda de vänner som föranlett mitt kaffeinköp är alltså helt okej med att själva ta med (men inte med att vara utan), så det är mest ett enkelt sätt att bry mig om dem (även fast det såklart inte är det enda [acceptabla] sättet).
 
Jag brukar "tvinga" mina besökare att dricka kaffe. ;) Kaffe har väl ett bäst-före-datum också, så alla kaffedrickare som kommer hem till mig får minsann ta en kopp. Jag dricker inte själv. Störigast är när de säger något i stil med "Du behöver inte koka kaffe bara till mig, jag tar gärna te" och förväntar sig att jag ska bjuda på Earl Grey - som jag inte heller dricker. Nä, där går gränsen. Drick kaffe eller välj mellan grönt/vitt/rött te. Det är det jag har hemma.

Överlag tycker jag nog att kaffe brukar bjudas på. Däremot har det hänt mig flera gånger att jag fått frågan om jag dricker kaffe, och vid nekande inte blir bjuden något alls. Inte ens ett glas vatten liksom. Det om något tycker jag är dåligt värdskap.
 
För mig är det inte viktigt att bli bjuden på kaffe eller te, men blir jag det är mjölken det viktigaste. Förstår att man inte tänker på sånt om man själv dricker svart, men jag blir mycket mer besviken om jag erbjuds varm dryck men ingen mjölk att hälla i den.
 
Efter trådar om spontanbesök och delning av lottvinster är jag redo för ännu en exkursion in i den svenska/-ish folksjälen. Jag är genuint nyfiken på era svar eftersom jag gärna vill att gäster i mitt hem ska känna sig välkomna och väl omhändertagna. Jag känner mig nöjd när jag tangerar överflöd, på ett dionysiskt sätt snarare än ett "värdinnan-får-nervsammanbrott-bakom-kylskåpsdörren"-sätt. Men jag har en potentiell blind spot: I min familj dricker man framför allt te, jag har aldrig blivit kaffedrickare, och vi har ganska sällan haft kaffe hemma, och i så fall pulverkaffe.

Så min fråga är hur ni skulle uppleva att bli bjudna på fika eller middag, men inte bli erbjudna möjligheten att dricka en kopp kaffe. Skulle ni känna att något saknades? Är det en självklarhet, eller kan en fikan/middagen vara lika bra utan? Och om kaffe krävs, vilken standard måste det då hålla?

OBS! Förutsättningen är att gästen faktiskt är välkommen och att man inte försöker skicka subtila signaler om att hen aldrig ska komma tillbaka genom att servera inget/äckligt kaffe :D
Om vi förutsätter att värden och jag känner varandra väl och kan vara oss själva tillsammans, så skulle jag nog föreslå att jag tar med kaffe till det kaffelösa hemmet.

Om vi inte känner varandra väl, säger jag inget om att det inte serveras kaffe, MEN tar mig en kopp det första jag gör när jag kommer hem.

En söt dessert utan kaffe till, vill jag helst inte ha alls.
 
Det beror helt på tillfället. Om jag har tagit iniativet till att hälsa på så förväntar jag mig ingenting.
Blir jag däremot inbjuden så kommer jag troligtvis att hoppa över kaffet hemma eftersom det oftast bjuds på och då blir det snopet.
Nej jag dricker inte både hemma och borta. Det blir för mycket koffein.
Pulverkaffe är vedervärdigt så det avböjer jag alltid. Då tar jag te ist.

Bjuder jag hem någon så försöker jag alltid bjuda på något som jag vet att gästen uppskattar. Har många ickedrickande vänner ( som @Tajger ) som får te ist. Vissa vill ha vatten, saft eller ingentig.

Var nyligen hemma hos en gammal dam i mitt jobb för att fix mat. Såg att hon hade fikabröd hemma (vilket hon aldrig har annars) och frågade om hon väntade gäster. Hon berättade att hon bjudit hem två gamla vänninnor som bodde nån mil bort. Men när de kom så tackade de nej till både kaffe och fika för att de hade fikat hemma innan de åkte. Damen var så ledsen och besviken för "de begrep väl att jag skulle bjuda på något när jag bad dem komma"

Generationsfråga kanske?
 
Var nyligen hemma hos en gammal dam i mitt jobb för att fix mat. Såg att hon hade fikabröd hemma (vilket hon aldrig har annars) och frågade om hon väntade gäster. Hon berättade att hon bjudit hem två gamla vänninnor som bodde nån mil bort. Men när de kom så tackade de nej till både kaffe och fika för att de hade fikat hemma innan de åkte. Damen var så ledsen och besviken för "de begrep väl att jag skulle bjuda på något när jag bad dem komma"
Hade med blivit besviken, men jag är ju på vissa plan en riktig tant så 😅

När jag läser tråden inser jag att jag inte ens tänkt tanken att bjuda på kaffe efter maten. För mig är det ngt som typ mina föräldrar och äldre personer gör. Ingen av mina vänner brukar bjuda på kaffe efter en middag. Iofs så kanske de gör det när de vet att middagsgästerna dricker kaffe?🤔
Här bjuder vi även på kaffe när vi har fest (alt så bjuder gästerna sig själva på kaffe), så än lever traditionen ;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp