Ledsna gäster av kaffelös värd?

Blir du en ledsen gäst om du inte bjuds på kaffe?

  • Ja. Kaffe är en gästlig rättighet.

    Röster: 45 16,6%
  • Nej, jag skulle inte sakna det om det inte bjöds.

    Röster: 160 59,0%
  • Ja, men bara om det är fika.

    Röster: 66 24,4%

  • Antal omröstningsdeltagare
    271
På landet här där jag bor, så blir man nästan alltid bjuden på "kaffe" när man kommer på besök, och det finns en uttalad, lite gammaldags förväntan om att truga lite också...
Så självklart så erbjuder man "kaffe" till spontanbesökare, och efter maten, när sådan bjuds, så frågar man om man ska sätta på kaffe.

Men viss modernisering har ändå skett: "kaffe" betyder inte nödvändigtvis just "kaffe", utan det kan vara te eller annan dryck (saft, juice, vatten med eller utan kolsyra t.ex.) och inte sällan, om fler än en person dyker upp, så kan det vara några som väljer kaffe, och någon/några som väljer te.
Det är helt OK i mina trakter att be om t.ex. te/saft/vatten vid den i det närmaste obligatoriska frågan "ska jag sätta på kaffe?"

Det är ju så enkelt att göra te, jag har många sorters löste hemma eftersom jag MÅSTE få min kopp te på morgonen... Kaffe har jag också, inklusive pulverkaffe av sådan sort som jag anser vara rimligt god. Tar ofta pulverkaffe om jag är ensam om att vilja ha kaffe.

Pulverkaffe finns det några helt OK sorter av, och andra som mest smakar bränt vatten.
 
Jag dricker inte kaffe. Sambon gör dock. Så det finns hemma. Men även de perioder han "avgiftat sig" :laugh: så brukar vi ha hemma till gäster. Dock kan kaffet bli tveksamt tillrett och kanske få fel koncentration så att säga om jag ska göra det. Jag brukar fråga om hjälp av gäster om inte sambon är hemma. 😅

Jag är tedrickare, typ teknarkare. Men jag tar ju inte illa upp om jag är bortbjuden och värden är kaffefreak och inte har te.
 
Efter trådar om spontanbesök och delning av lottvinster är jag redo för ännu en exkursion in i den svenska/-ish folksjälen. Jag är genuint nyfiken på era svar eftersom jag gärna vill att gäster i mitt hem ska känna sig välkomna och väl omhändertagna. Jag känner mig nöjd när jag tangerar överflöd, på ett dionysiskt sätt snarare än ett "värdinnan-får-nervsammanbrott-bakom-kylskåpsdörren"-sätt. Men jag har en potentiell blind spot: I min familj dricker man framför allt te, jag har aldrig blivit kaffedrickare, och vi har ganska sällan haft kaffe hemma, och i så fall pulverkaffe.

Så min fråga är hur ni skulle uppleva att bli bjudna på fika eller middag, men inte bli erbjudna möjligheten att dricka en kopp kaffe. Skulle ni känna att något saknades? Är det en självklarhet, eller kan en fikan/middagen vara lika bra utan? Och om kaffe krävs, vilken standard måste det då hålla?

OBS! Förutsättningen är att gästen faktiskt är välkommen och att man inte försöker skicka subtila signaler om att hen aldrig ska komma tillbaka genom att servera inget/äckligt kaffe :D
Dricker inte kaffe så att eh 🤷‍♀️
Vi har bara haft kaffekokare i 3år och då var det en gåva av min mor som tyckte synd om min pappa (de har varit skilda i över 35år) som inte fick kaffe när han hjälpte oss med huset. Mao ingen förväntar sig kaffe när de kommer till oss och nu när vi kan bjuda och frågar så blir de så chockade att de oftast tackar nej 🤣
 
Jag skulle bli förvånad över om det inte fanns kaffe. Jag dricker gärna te också men hade uppskattat om jag blev förvarnad om kaffebrist så jag kunde ta med själv. Det värsta är om värden tror att pulverkaffe är ett ok substitut :nailbiting:
 
På landet här där jag bor, så blir man nästan alltid bjuden på "kaffe" när man kommer på besök, och det finns en uttalad, lite gammaldags förväntan om att truga lite också...
Så självklart så erbjuder man "kaffe" till spontanbesökare, och efter maten, när sådan bjuds, så frågar man om man ska sätta på kaffe.

Men viss modernisering har ändå skett: "kaffe" betyder inte nödvändigtvis just "kaffe", utan det kan vara te eller annan dryck (saft, juice, vatten med eller utan kolsyra t.ex.) och inte sällan, om fler än en person dyker upp, så kan det vara några som väljer kaffe, och någon/några som väljer te.
Det är helt OK i mina trakter att be om t.ex. te/saft/vatten vid den i det närmaste obligatoriska frågan "ska jag sätta på kaffe?"

Det är ju så enkelt att göra te, jag har många sorters löste hemma eftersom jag MÅSTE få min kopp te på morgonen... Kaffe har jag också, inklusive pulverkaffe av sådan sort som jag anser vara rimligt god. Tar ofta pulverkaffe om jag är ensam om att vilja ha kaffe.

Pulverkaffe finns det några helt OK sorter av, och andra som mest smakar bränt vatten.
Är inflyttad "på landet" (i en annan del av landet) och håller med om detta.
Frågan "Vill du ha lite kaffe?" är en social institution eller vad man ska säga. När man väl dricker "kaffet" kan man utan problem efterfråga/erbjuda alternativa drycker.

Men eftersom själva frågan har karaktären av ett stående uttryck och handlar mer om situationen som helhet kan man inte bara byta ut ordet kaffe. Ska man då "bjuda på kaffe" utan att det finns något kaffe uppstår behov att omformulera sig och förtydliga.
 
Landet i Norrbotten...

Jag är värdinnan som gråter i kylskåpsdörren om jag inte kan erbjuda både kaffe och fika 😂. Mina vänner har skämtat om att de förvarnar inför besök så jag kan lägga pressveck på mjukisbyxorna.

Jag försöker dock slappna av. De äldre släktingarna som rynkar på näsan åt att jag inte har bryggkaffe har ju rent objektivt fel, dom får ju faktiskt finfint pour-on kaffe (alltså jag har ett filter hemma men ingen bryggare). Men som gäst själv så kan jag lika gärna dricka te, jag är inte så svår.

Det är dock betydligt godare med kaffe till sötfikat, så valde det alternativet.

Jag försöker alltid ha grönt te, rött te, och svart te hemma, men det är för min skull + morfar som gillar rooibos.
 
Jag har aldrig en tanke på kaffe. Vi hade en bryggare på ett jobb en period och jag fick ibland "skäll" av gubbarna för att jag som kom först inte haft gjort kaffe! Vilken katastrof. 😅 Vi äger ingen kaffebryggare, men det finns snabbkaffe hemma. Gästerna får dock säga att de vill ha kaffe, jag skulle aldrig komma på tanken. De flesta gäster är dock så ofta hos oss, så de vågar förhoppningsvis ta för sig!
 
När jag läser tråden inser jag att jag inte ens tänkt tanken att bjuda på kaffe efter maten. För mig är det ngt som typ mina föräldrar och äldre personer gör. Ingen av mina vänner brukar bjuda på kaffe efter en middag. Iofs så kanske de gör det när de vet att middagsgästerna dricker kaffe?🤔
 
Alltså... nu kommer vi ju tillbaka till mina rötter i bonnalandet (höhö) och här serveras det ICKE pulverkaffe! Fast jag har det hemma för vissa bakverk dock. Förutom halvsnobbigt kaffe ;) så finns det osnobbigt till snobbigt te, juice, (ofta) saft, zero-läsk, koffeindricka, smaksatt bubbelvatten samt ett oerhört gott kranvatten med bubbelmaskin :D Sedan finns det alltid kaffegrädde med lång hållbarhet i kylen (sorry, här dricks det ingen mjölk även om jag köper hem det om jag vet att de väntade gästerna dricker det och så bakar jag på den om det blir något kvar). Men jag kanske får titta på någon växtmjölk med lång hållbarhet också @parellikusken.

Ja, jag har lite värdinneissues ;) :p
 
Landet i Norrbotten...

Jag är värdinnan som gråter i kylskåpsdörren om jag inte kan erbjuda både kaffe och fika 😂. Mina vänner har skämtat om att de förvarnar inför besök så jag kan lägga pressveck på mjukisbyxorna.

Jag försöker dock slappna av. De äldre släktingarna som rynkar på näsan åt att jag inte har bryggkaffe har ju rent objektivt fel, dom får ju faktiskt finfint pour-on kaffe (alltså jag har ett filter hemma men ingen bryggare). Men som gäst själv så kan jag lika gärna dricka te, jag är inte så svår.

Det är dock betydligt godare med kaffe till sötfikat, så valde det alternativet.

Jag försöker alltid ha grönt te, rött te, och svart te hemma, men det är för min skull + morfar som gillar rooibos.

En tvillingsjäl! :heart Visst är det spännande vad uppväxt på landet gjort med oss? :D

Edit: Givetvis har jag lite glimten i ögat gällande ovanstående ;)
 
Oftast eller alltid blir man bjuden på kaffe vid besök oavsett slag. Och alltid efter maten frågas det om någon vill ha kaffe.


Men jag som inte dricker kaffe...
'Ehh, jag har tyvärr inget annat, vill du ha ett glas vatten?'
🙄
 
När jag läser tråden inser jag att jag inte ens tänkt tanken att bjuda på kaffe efter maten. För mig är det ngt som typ mina föräldrar och äldre personer gör. Ingen av mina vänner brukar bjuda på kaffe efter en middag. Iofs så kanske de gör det när de vet att middagsgästerna dricker kaffe?🤔

Det ligger inte för mig heller! Jag dricker kaffe till frukost hemma och när det passar på jobbet. Äter vi lagad lunch när familjen är på besök brukar min pappa eller syster ta upp kaffe om vi inte är på väg direkt efteråt och då gör vi kaffe.
 
EEe33é3
Alltså... nu kommer vi ju tillbaka till mina rötter i bonnalandet (höhö) och här serveras det ICKE pulverkaffe! Fast jag har det hemma för vissa bakverk dock. Förutom halvsnobbigt kaffe ;) så finns det osnobbigt till snobbigt te, juice, (ofta) saft, zero-läsk, koffeindricka, smaksatt bubbelvatten samt ett oerhört gott kranvatten med bubbelmaskin :D Sedan finns det alltid kaffegrädde med lång hållbarhet i kylen (sorry, här dricks det ingen mjölk även om jag köper hem det om jag vet att de väntade gästerna dricker det och så bakar jag på den om det blir något kvar). Men jag kanske får titta på någon växtmjölk med lång hållbarhet också @parellikusken.

Ja, jag har lite värdinneissues ;) :p
Växtmjölk har ju generellt bra hållbarhet, så helt klart bra att ha hemma. 😀
 
En stor mugg svart, bittert och starkt kaffe är fantastiskt och visst blir jag glad när det bjuds på gott kaffe!

Det betyder dock inte att jag förväntar mig att det ska finnas och erbjudas i varje hem, dricker gärna te eller kranvatten till socialfika om det passar värden bättre.

Till frukost är det lite svårare att skippa kaffet, men det innebär mest att jag är för trött för att vara ordentligt trevlig första timmen av dagen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp